Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 15:13

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Mijn pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BACE-3150 geeft, na ontkoppeld te zijn geweest, een melding 'RTC bad' met als enige optie een bezoek aan het BIOS. Hier kan ik dan de klok en bootvolgorde goed zetten, waarna hij zonder problemen opstart. Ook dan weer uitzetten en aanzetten geeft geen problemen meer.

.. tot ik hem weer van de stroom af haal. Mijn eerste gedachte was dus de CMOS batterij, deze dus vervangen (zelf een nieuwe 3032 CR2032 aan de bestaande draadjes gemaakt, het was er een in shrinkwrap met connector er aan). De nieuwe batterij was gloednieuw uit de verpakking en ik heb hem na het diy-en nagemeten, maakt goed contact.

Helaas maakt dit ook geen verschil. Na een powerloss vergeet hij zijn instellingen. Ook het opnieuw flashen van de BIOS geeft geen verbeteringen, net als opstarten zonder drive.

Aangezien hij headless draait in een meterkast, is dit niet echt handig. Ik kan hem aan mijn bureau goed zetten maar zodra ik hem op zijn plek wil krijgen, zal toch de stroom er even af moeten. Iemand enig idee wat het kan zijn en wat ik kan doen? Een nieuwe 'echte' batterij is al onderweg uit Duitsland, in NL zijn ze met verzenden zomaar 10-15 euro namelijk. Dat is mijn laatste gok op het moment, anders is mijn enige andere gedachte het moederbord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zijn de polen goed aangesloten? De nieuwe batterij zou 3.0V lithium CR2032 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
mrmrmr schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:18:
Zijn de polen goed aangesloten? De nieuwe batterij zou 3.0V lithium CR2032 moeten zijn.
Ja de polen zitten goed, tikfoutje wb typenummer inderdaad, een CR2032 gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarBurst
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-01 23:10
Ik heb sinds kort ook deze melding, op dezelfde BRIX toestellen, ook na poweroutage....
Is hier al een oplossing voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Ik heb een goede batterij gekocht (niet zelf geknutseld, maar met connector er aan) en daarmee lijkt het probleem verholpen te zijn. Moet zeggen dat de betreffende server al maanden niet opnieuw gestart is hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarBurst
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-01 23:10
Blamm schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:15:
Ik heb een goede batterij gekocht (niet zelf geknutseld, maar met connector er aan) en daarmee lijkt het probleem verholpen te zijn. Moet zeggen dat de betreffende server al maanden niet opnieuw gestart is hoor
waar kan je die batterijen vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
StarBurst schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:30:
[...]

waar kan je die batterijen vinden ?
Ik heb de mijne van eBay gehaald, maar online zullen genoeg winkels ze verkopen. Wellicht de betere computerzaak zelfs. Zoek op cmos battery, een met een connector er aan.

Deze heb ik:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F321284001878

[ Voor 14% gewijzigd door Blamm op 09-08-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoncito
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-03 17:40
Ik heb net van een medetweaker precies dezelfde Brix gekocht, deze geeft dezelfde melding. Nachtje aan laten staan had geen resultaat (herladen CMOS accu). Nu ik het ding open heb geschroefd zie ik op het eerste gezicht niet eens een CMOS batterij zitten... Waar zit die batterij dan ergens? Ik wilde het ding ook als mediaservertje oid gaan gebruiken, maar dan moet hij ook af en toe van de stroom af...

edit:
https://www.islabit.com/5...-pc-ultra-compacto.html/3

Ik zie dat de batterij aan de onderkant van het mobo zit, lastig dus...

[ Voor 17% gewijzigd door Ramoncito op 13-12-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingis13
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-06 21:27
Dit moet gewoon de CMOS batterij zijn. Deze vind je inderdaad aan de onderkant van het moederbord. Heel lastig is het niet. Eerst 4 schroefjes aan de onderkant van de backplate en dan een paar zilverkleurige schroeven, vaak of 2 of 4, om het moederbord van het chassis te schroeven.

Het is niet gek als zo'n unit sporadisch gebruikt wordt of langere tijd uit heeft gestaan, dat die batterijtjes sterven. Je kan die batterijtjes in die vorm ook gemakkelijk online krijgen met de kabeltjes eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramoncito
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-03 17:40
Ik ben ernaar aan het zoeken, de batterij zelf ligt hier gewon in de la, maar ja, weer wat extra werk om de boel netjes in een hoesje te krijgen en zo...

Ik krijg het wel aan de gang, np :-)
Pagina: 1