XS4ALL IPTV stop bij downloads

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-04-2023
Hallo,

Ik heb iptv van xs4all samen met een fritzbox 7490 met linux servertje als (exposed) router. (centos 7)

Hierop draai ik igmproxy en ik heb netwerk switches met igmpsnooping aan.

Dit werkt prima. Behalve op het moment dat er iets (groots) gedownload word. (Bijv. Steam gaat updates downloaden)

Na veel zoeken en proberen kwam ik uit op de internet/ online monitor pagina van de fritzbox en daar zie je heel mooi het gebruik van het type internet verkeer. Iptv doet dan ongeveer 7.5 mbit (van de 80mbit lijn) in het bruin weer gegeven.

Op het moment dat de download start zie je het internet verkeer omhoog schieten en dat drukt vrijwel direct de iptv omlaag. Geen wonder dat de tv stop.

Je zou denken dat iptv prioriteit krijgt maar het slaat dicht. Terwijl je verder eigenlijk niets merkt op de rest van de computers in huis. Surfen gaat vlot, youtube gaat netjes door en in world of tanks zie je (bijna) niets aan de ping en speeld zonder problemen door. Dus ondanks dat de lijn vol zit werkt het reguliere internet prima.

Het is echter erg irritant dat de tv er mee stopt op het moment dat er ergens in huis een laptop,tablet of telefoon iets download. Die kans is erg groot in een gezin van 5 personen.

Ik heb geprobeerd om met traffic shaping de download af te remmen. Dit met tc en ingress maar die rate control negeerd mijn policing rates. Die knijpt op +- 10mbit wat ik ook op geeft. De tv blijft dan werken maar 10mbit is wel erg weinig wat er dan nog door komt. Ik had gehoop te kunnen knijpenen op 60mbit zodat er 20 over blijft voor tv.

Dus ik dacht okay dan shape ik het verkeer wat mijn interne nic uit gaat maar daar loop ik vast dat mijn interne verkeer op 1 gbit moet lopen in niet op de 80 mbit van mijn internet lijn. Ik krijgt tc/htb niet aan de praat met 2 verschillende ceilings.

Ik gebruik een eigen linux router dus waarschijnlijk heeft het daar mee te maken dat het IPTV verkeer geen prioriteit krijgt (hoe wel de frizbox wel ziet dat het iptv verkeer is).

Volgens mij had de monteur ooit gezegt dat het IPTV verkeer niet eens mee telde als in het maximum verkeer op de lijn. Behalve dan wanneer de lijn technisch niet sneller kan maar ik heb glas en dat moet veel sneller kunnen.

Heeft er iemand suggesties wat ik nog zou kunnen proberen?

Ik wil geen extra kabel(s) leggen direct van de fritzbox naar de 3 tv's in huis daarvoor had ik nu juist switches aangeschaft met igmpsnooping en die homeplugs heb ik ook geprobeerd maar dat werkt nog slechter. Die hakkelen ook zonder downloads.

Alvast bedankt .

Beste antwoord (via macron0 op 03-03-2019 22:06)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom je een eigen router wilt snap ik helemaal, heb zelf ook een eigen router (pfSense in een VM in mijn geval).

Alleen zou ik dan dus de Fritzbox er helemaal tussenuit halen. Want nu heb je dus feitelijk de ITV kastjes achter 2 x IGMPProxy zitten. Nogmaals dat kan in theorie nog steeds gewoon probleemloos werken maar het voegt onnodige complexiteit toe.

Om de Fritzbox er tussenuit te kunnen halen moet je inderdaad je eigen router twee dingen extra laten doen:
- Via WAN VLAN 4 een IP adres laten krijgen in het ITV netwerk (juiste DHCP opties nodig).
- Via WAN VLAN 6 een PPPoE sessie opzetten.

De rest heb je al als ik je huidige setup goed begrijp. Bovenstaande dingen en benodigde instellingen zijn ook goed omschreven op bijvoorbeeld de XS4ALL website.

Voor wat betreft waarom ITV multicast gebruikt en geen unicast. Dat heeft inderdaad met efficiëntie te maken. Multicast zorgt er simpel gezegd voor dat elke zender maar 1 keer over elke verbinding in het netwerk getransporteerd hoeft te worden, ongeacht hoeveel mensen achter die verbinding gelijktijdig live kijken.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je moet niet direct "traffic shaping" bekijken maar je zal naar "Quality of Service" (QoS) moeten kijken.

Shaping is net een ander principe waarbij voornamelijk naar "raw" verkeer / discarding / re-transmits etc. wordt gekeken. QoS geeft juist de mogelijkheid om specifiek verkeer (dus IPTV) voorrang te geven boven, pak m beet, torrentverkeer (als voorbeeld voor downloads).

Toch denk ik dat er misschien in je IGMP ook iets niet goed zit of juist te strak; ik heb een 2-decoder opstelling (KPN), 4 switches, 1 AP en grofweg 9 wired apparaten en 10 wireless; heb nog nooit een storing/vastloper gehad op het ene of andere bij zware belasting.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
Bedankt voor je reactie Max3400,

Bij ingress kan ik inderdaad geen QOS doen. Maar ik zou in theorie verkeer wat op mijn interne NIC naar buiten gaat kunnen "shapen" ik kan via iptables pakketjes markeren op basis van source en type etc. en deze via tc en htb in vereschillende classes stoppen met max traffic maar ook een prioriteit geven. Echter hier "knijp" ik dan meteen al het interne verkeer dus ook de netwerk shares etc. Dat komt vast omdat ik tc / qdisc en htb niet goed genoeg begrijp.

Ik kan geen QOS settings vinden in de fritzbox. Ik heb het ook getest met een single download via http (een centos dvd iso download) Dat zou volgens mij maar 1 tcp sessie moeten zijn en dan zou je denken dat bij 2 "downloads" ze allebei +- 50/50 zouden moeten krijgen in tegenstelling tot torrents die vele sessies openen voor 1 download.

Maar ook dan gaat het fout iptv traffic gaat buiten proporties omlaag. Zie het plaatje hier onder. Het bruine deel is de iptv traffic en zakt helemaal in op het moment dat ik die iso begin te downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://www.dandy.nl/traffic.jpg

Is er niet iets wat ik kan aanpassen in de fritzbox? Of heeft imgp verkeer altijd een lagere prio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wat zijn de specificaties van de Centos router? En hoog is het CPU verbruik tijdens een download?

Sowieso snap ik je opstelling niet helemaal, want je hebt dus eerst de Fritzbox met daarachter in DMZ je Centos firewall / router en daarachter dan weer je settopboxen? Dat betekent dan dus dat je 2 keer een IGMPProxy hebt. Niet dat dit in theorie niet kan werken maar waarom doe je het zo? Als je toch de Fritzbox gebruikt zou ik de ITV ontvangers direct daar aan hangen (eventueel kan dat gewoon met VLAN's als je managed switches hebt).

En anders zou ik de Fritzbox er helemaal tussenuit halen en je Centos router zelf de PPPoE sessie laten opzetten via WAN VLAN 6 en een IP adres laten krijgen in het WAN VLAN 4 t.b.v. ITV. Eventueel kan je dan de Fritzbox nog in je LAN hangen voor WiFi. De Fritzbox heeft dan namelijk totaal geen functie en maakt alleen je netwerk complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
Beste ik222,

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik sinds jaar en dag linux als router. De eerste was een oude pentium 90 met ipchains op een a2000 kabelmodem. Nu is dat een Gigabyte GA-J3455N-D3H mini itx met een quadcore Intel Celeron J3455 op 2.2 ghz en slechts 10 watt en 2 nics on board!. Hoewel het geen race monster is draait het op zijn sloffen alle taken die ik er van vraag terwijl er nog 11 virtual servertjes op staan. Ja mijn router is ook al jaren een VM zodat ik bij nieuwe hardware alleen de vm's over hoeft te zetten.

Met linux kan je zo ontzettend veel meer dan bij geleverde kastjes en daarnaast kan je van alles scripten en automatiseren. Ik heb zelfs een telegram bot draaien zodat ik on demand bepaald verkeer meer prio kan geven.
Daarnaast veranderd er niets voor je interne netwerk op het moment dat je van provider wisselt en een ander kastje krijgt. Daarnaast kunnen die kastjes de load helemaal niet aan. In dmz mode zet zo'n kastje alles door naar de linux router en werkt het wel. Maar ik had zelfs in dmz mode problemen met de Fritzbox. Daar begeeft de wifi(!) het wanneer ik bekabeld op 100mbit updates download. Wifi klappert gewoon (accesspoint is niet meer te zien) tot de download stopt.

Het nadeel is dat je alles zelf moet uit zoeken.

Ik ben er ondertussen achter dat ik de verkeerde traffic aan het "shapen" was. Dit omdat iptv verkeer via de igmp proxy loopt. IP tables matched well op de ip range van xs4all/kpn met als output eth0 maar met tcpdump zie je dat verkeer helemaal niet. Wat klopt omdat igmpproxy er tussen zit. De oplossing heb ik nog niet maar dat komt nog wel.

Wat wel een goed idee is, is om de Fritzbox er helemaal tussen uit te halen. Ik was me er niet van bewust dat dat ook kan. Ik zal eens kijken wat ik daar voor moet doen. Ik weet dat IPTV met vlans werkt of werkte?
Maar ik doe volgens mij helemaal niets met vlans op mijn linux box. Noemen ze dit niet routed iptv? Dit is enige tijd geleden veranderd?

De Fritzbox is wel handig om te hebben op het moment dat er iets is met de linux box. Zoals geplanned onderhoud aan de stroom in onze straat vorige week. De linux box weigerde te starten op mijn agregaatje maar de Fritzbox werkte er wel op. Dus toch internet. Of wanneer ik ga knutselen aan de hardware. Dan kan de rest van het huis toch nog online via de wifi van de Fritzbox,

Maar al met al toch raar/jammer dat IPTV zo moeizaam werkt (Ook als je alleen een Fritzbox zou gebruiken)

Via de webbrowser kan ik gewoon kijken zonder enig gedoe (meestal) en ook met de android app op mijn android 5 setop box. Die maken gewoon een normale verbinding en werken. Waarom kan zo'n tv kastje dat dan niet. Dan was het gewoon aansluiten op je bestaande netwerkt en klaar. Het zou dan zelfs via wifi werken. De stream is maar +- 7.5 mbit dat kan wifi echt wel aan. Ook geen timing issues meer op het moment dat je heel even net iets aan bandbreedte te kort komt. IPTV stopt en vraagt je tussen kanalen te schakelen. (Echt he. waarom schakeld die iptv kast niet zelf heen en weer! zodat het beeld weer verder gaat zodra dat kan. Automatisering?? Grrrrrr) terwijl je browser een buffer heeft en als die leeg is je even een loading melding ziet en dan gaatie gewoon verder.

Komt dat omdat dat multicast verkeer door vele tegelijk wordt gekeken en zo bandbreedte bespaart?

Als laatste wil ik nog kwijt dat de internet verbinding van xs4all echt super is. Als ik die lijn vol trek (100mbit) met downloads / updates en daarnaast nog een backup draaid op 100mbit naar buiten toe dan blijft alles gewoon werken (op de iptv na dan). Youtube gaat gewoon door twitch merkt niets. De kids kunnen door met fortnite echt top! ssh/rdp naar buiten werkt ook goed. De latency blijft prima. Dat was in het verleden wel anders.
Alleen jammer dat als er dan een storing is dat die dan ook lang duurt en de info op de website erg vaag is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Waarom je een eigen router wilt snap ik helemaal, heb zelf ook een eigen router (pfSense in een VM in mijn geval).

Alleen zou ik dan dus de Fritzbox er helemaal tussenuit halen. Want nu heb je dus feitelijk de ITV kastjes achter 2 x IGMPProxy zitten. Nogmaals dat kan in theorie nog steeds gewoon probleemloos werken maar het voegt onnodige complexiteit toe.

Om de Fritzbox er tussenuit te kunnen halen moet je inderdaad je eigen router twee dingen extra laten doen:
- Via WAN VLAN 4 een IP adres laten krijgen in het ITV netwerk (juiste DHCP opties nodig).
- Via WAN VLAN 6 een PPPoE sessie opzetten.

De rest heb je al als ik je huidige setup goed begrijp. Bovenstaande dingen en benodigde instellingen zijn ook goed omschreven op bijvoorbeeld de XS4ALL website.

Voor wat betreft waarom ITV multicast gebruikt en geen unicast. Dat heeft inderdaad met efficiëntie te maken. Multicast zorgt er simpel gezegd voor dat elke zender maar 1 keer over elke verbinding in het netwerk getransporteerd hoeft te worden, ongeacht hoeveel mensen achter die verbinding gelijktijdig live kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
Beste ik222,

Jij bent snel met je reactie :)

Ik ga kijken hoe ik de Fritzbox er tussen uit kan krijgen. Met de a2000 lancity of citylan? modem had ik ook een public ip direct op mijn linux box en dat is toch echt het fijnste. Daarna gedoe met de speedtouch usb modem van planet en ga maar door.
Mocht er dan ooit wat fout gaan met de linux box kan de wan kabel weer terug in de Fritzbox voor tijdelijk internet via wifi.

Over de multicast/unicast. Ik hoop echt dat multicast er uit gaat. Hoeveel huishoudens kijken wel niet naar youtube netflix twitch of andere video bronnen. Dat kost ook het nodige aan verkeer. Het gezeur met tv kijken via multicast is zo ontzettend gebruikers onvriendelijk. Dat werk alleen als je je "modem" vlak bij je tv hebt staan zodat de netwerk kabel makkelijk is aan te sluiten. Maar hoe doe je je slaap kamers dan?
Dit is gewoon mijn mening. Verder niets.

Toch nog een laatse vraag.

Als ik de Fritzbox er tussen uit haal zou ik dan ook nog mijn telefonie aan de gang krijgen? Niet dat het nu werkt want mijn dect telefoon is zijn settings kwijt en dat ding staat al een jaar uit en ik heb nog steeds niet de moeite genoemen dat weer in te stellen. Maar ben wel nieuwsgierig.

In iedergeval bedankt voor je moeite om te reageren.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja, je kan de Fritzbox altijd nog gewoon weer in je eigen interne netwerk hangen en zo de telefonie laten afhandelen.

En voor wat betreft Netflix / YouTube, ja die doen ook veel verkeer maar je kan dat toch nog niet vergelijken met miljoenen aansluitingen die live het journaal of bijvoorbeeld een WK finale willen zien. Voor dat laatste is multicast by design gewoon heel erg geschikt.

Overigens ook voor unicast zijn er wel oplossingen, YouTube en Netflix hebben bijvoorbeeld bij zowat alle ISP's caching servers in het netwerk staan... Maar als je dat model naar lineaire televisie gaat doortrekken heeft dat serieuze gevolgen voor waar in het netwerk je welke apparatuur plaatst met bijbehorende kosten, simpelweg vanwege de enorme potentiële piekbelasting die lineaire televisie met zich meebrengt. Multicast gebruiken is dan meestal efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
Okay Dus nog een laatste reactie.

Als ik de Fritzbox er tussen uit haal kan ik de Fritzbox nog steeds gebruiken voor telefonie en ik heb een extra accesspoint voor de wifi? Dat is cool.

Eigenlijk alleen maar voordelen dus :)

Maar ja het weekend is voorbij. Dus moet wel weer even wachten.
Pagina: 1