Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compacte zakelijke laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-11 23:04
Ik ben op zoek naar een fijne nieuwe werklaptop. Software development, data engineering.

Deze keer zou ik een wat compacter model prettig vinden. Diagnoaal 13 of 15”. Werk nu met een 15” apparaat maar dat mag wat kleiner. Werk vaak met een tweede scherm en een los toetsenbord.

Ik heb een shortlist:

* Toshiba Portege (Z30-E10p)
* Thinkpad T480
* Dell XPS13
* HP Envy (ah0560nd)

Zitten hier aan- of juist afraders bij? Denk aan robuustheid en betrouwbaarheid.

De reden dat ik de Toshiba erop heb staan, is dat ik nog noit een kapotte Toahiba heb meegemaakt (N=4 en vaak jaren in gebruik gehad). Andere Japanners zijn ook welkom. Een Vaio was na 5 jaar nog in nieuwstaat (op de accu na). Maar Vaio’s zijn nauweljjks meer te vinden. Heeft Fujitsu iets interessants?

Beste antwoord (via t_captain op 17-02-2019 09:52)

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 11:07
Ik heb enkel ervaring met Thinkpads en Latitudes voor het werk en we gebruiken nog altijd beide merken en kan je enkel DELL afraden. Hun support is super slecht voor clients, tenzij je misschien dubbel betaalt voor je laptop om alle soorten support pakketten erbij te nemen. De DELL software op hun laptops was lang ook niet stabiel, vooral hun update applicatie dan. Dit lijkt al veel verbeterd te zijn, maar o wee als je BIOS updates probeert door te voeren als je een BIOS wachtwoord hebt ingesteld... Probeer ook maar eens de garantie van je clients te verlengen, je krijgt na een maand een antwoord en dan nog in een taal waarin je niet gestuurd hebt en ik heb het niet over het Engels.

Thinkpads zijn heel fatsoenlijke laptops, de toetsenborden typen heel goed. Ik heb al regelmatig gehoord dat de schermen niet zo goed zijn, maar die mening deel ik helemaal niet. Firmware en driver updates doorvoeren zijn een piece of cake. De onsite hardware support is heel vlot (in België). Technische ondersteuning voor softwarematige zaken krijg je nauwelijks, maar dat is volgens mij bij de meeste merken zo. Via hun website heb je regelmatig promoties op hun laptops. Even wachten en je hebt een Thinkpad voor een paar honderd euros minder. DELL heeft dit ook, maar hoewel ik me kan vergissen, lijken hun promo's eerder vals dan echt.

Het is echter veel eenvoudiger om - ook zonder bloatware - windows reinstalls te doen op DELL clients met hun meegeleverde recovery disks dan op Lenovo laptops. Ja het zijn wel disks ipv USB drives hoewel veel laptops tegenwoordig zonder drive worden geleverd, maar da's nog een dinosauruspraktijk van veel hardware vendors, dus kan je DELL niet per se kwalijk nemen. Lenovo levert wel op aanvraagd USB recovery sticks.

Alle reacties

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
Hoe wil je het 2de scherm en toetsenbord aansluiten?
Of wat zijn de mogelijkheden?
(USB c , HDMI, VGA?)
Werk je al of wil je werken net een docking station?

[ Voor 54% gewijzigd door frankyfn126 op 16-02-2019 16:59 ]

• t_captain
Ik gebruik nu HDMI en een USB hubje.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met 13500 berichten, was een completere topicstart toch wel een duidelijk gegeven?

Inhoudelijk; alleen al op basis dat je een XPS13 noemt, zit je in een price-bracket van ongeveer 1200 tot 2200 Euro. Best een ruime marge om als budget aan te nemen dus allicht kan je daar iets meer nuance in aanbrengen zodat we gerichter kunnen meedenken?

Je werkzaamheden zijn ook wat wollig; doe je veel single-threaded taken of heb juist voordeel bij multi-core / hyperthreading? Dat is best een belangrijk iets; zeker omdat modernere mobiele CPU's ook al vaak minstens 4 threads ondersteunen en jou kunnen helpen om produktiever te zijn.

Wat verwacht je nou van je externe verbindingen? Een USB-hubje en HDMI is ook wel onbenoemd; gebruik je 2x USB1.1 en is dat zat samen met een HDMI1.3 naar een FullHD-scherm? Of zou je graag sneller & hogere resoluties willen zoals USB3.1, misschien zelfs Thunderbolt en iets van HDMI2.0 (en/of DP) om 4K uit te kunnen sturen?

Zelfde geldt eigenlijk voor de laptop zelf; 13" is natuurlijk een afmeting maar hoeveel pixels je daarin kan kopen, is per merk / type / subtype ook anders.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• t_captain
Qua specs gaan alle laptops uit TS wel voldoen. Moet alleen nog even uitzoeken welke ik eventueel naar 32GB zou kunnen uitbreiden, maar dat is geen killer.

Vraag is vooral naar de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Zo’n Portege is niet bling machine, maar wel een waarvan ik nu alweet dat hij probleemloos gaat werken. Hoe zit dat met een XPS of een Envy?

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
Volgens mij verkoopt Coolblue al de genoemde laptops.
Kijk daar eens in elke bouwkwaliteit categorie ze omschreven worden.
Ik denk nl dat de algemene bouw kwaliteit van al deze laptops goed is.
Op de envy na zijn het allemaal zakelijke laptops maar ook de envy is van aluminium.
Ook kan je ze allemaal in specs krijgen die voor jou wenselijk zijn.
Ze verschillen vooral in uiterlijk en poorten/ aansluitingen.
Vandaar mijn eerdere vraag over je 2de scherm.

• t_captain
De Envy stond qua bouwkwaliteit lager dan de XPS en Thinkpad. Die valt dus af.

Opmerkelijk is dat de T480 bij Coolblue een TN scherm zou hebben en geen verlicht toetsenbord. Coolblue staat ook niet in het lijjstje winkels voor mijn uitvoering in Pricewatch (pricewatch: Lenovo ThinkPad T480 20L5000AMH)

Een Thinkpad Carbon zou ook een mooie optie zijn.

Ook interessant (na eerdere goede ervaringen met Sony), een Vaio S13. Maar die lijkt nergens verkrijgbaar.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:43
Sony is al een tijdje geleden gestopt met het verkopen van Vaios in Nederland.

• t_captain
Ik had het meegekregen. Je zou verwachten dat er wel parallelimport op gang zou komen. Helaas niet. Kan er wel een bestellen in de VS, maar dat is met de m BTW wat ingewikkeld.

Acties:
  • Beste antwoord

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 11:07
Ik heb enkel ervaring met Thinkpads en Latitudes voor het werk en we gebruiken nog altijd beide merken en kan je enkel DELL afraden. Hun support is super slecht voor clients, tenzij je misschien dubbel betaalt voor je laptop om alle soorten support pakketten erbij te nemen. De DELL software op hun laptops was lang ook niet stabiel, vooral hun update applicatie dan. Dit lijkt al veel verbeterd te zijn, maar o wee als je BIOS updates probeert door te voeren als je een BIOS wachtwoord hebt ingesteld... Probeer ook maar eens de garantie van je clients te verlengen, je krijgt na een maand een antwoord en dan nog in een taal waarin je niet gestuurd hebt en ik heb het niet over het Engels.

Thinkpads zijn heel fatsoenlijke laptops, de toetsenborden typen heel goed. Ik heb al regelmatig gehoord dat de schermen niet zo goed zijn, maar die mening deel ik helemaal niet. Firmware en driver updates doorvoeren zijn een piece of cake. De onsite hardware support is heel vlot (in België). Technische ondersteuning voor softwarematige zaken krijg je nauwelijks, maar dat is volgens mij bij de meeste merken zo. Via hun website heb je regelmatig promoties op hun laptops. Even wachten en je hebt een Thinkpad voor een paar honderd euros minder. DELL heeft dit ook, maar hoewel ik me kan vergissen, lijken hun promo's eerder vals dan echt.

Het is echter veel eenvoudiger om - ook zonder bloatware - windows reinstalls te doen op DELL clients met hun meegeleverde recovery disks dan op Lenovo laptops. Ja het zijn wel disks ipv USB drives hoewel veel laptops tegenwoordig zonder drive worden geleverd, maar da's nog een dinosauruspraktijk van veel hardware vendors, dus kan je DELL niet per se kwalijk nemen. Lenovo levert wel op aanvraagd USB recovery sticks.

• t_captain
Bedankt voor het meedenken allen!

Ik heb besloten dat de Thinkpad nog het best bij mij past. Compacter dan mijn 15.6” laptop zijn ze allemaal ruimschoots, en een 14” scherm is toch wel wat ruimer dan een 13.3” (-4cm vs -6cm ten opzichte van nu).

Ook op aansluitingen past het iets beter bij mijn setup. Zo kun je Thinkpads krijgen met USB A en C aansluitingen en HDMI, dan past alles.

Ik ga 1 stapje omhoog van de T480: het wordt een X1 Carbon

pricewatch: Lenovo ThinkPad X1 Carbon 20KH006JMH

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

t_captain schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:15:
Ook op aansluitingen past het iets beter bij mijn setup. Zo kun je Thinkpads krijgen met USB A en C aansluitingen en HDMI, dan past alles.

pricewatch: Lenovo ThinkPad X1 Carbon 20KH006JMH
Fijn met HDMI1.4; zodra je externe schermen wil aansluiten op meer dan 1440p, val je terug naar 30Hz... En de enige review op Tweakers (en ja, daar kan je iets van vinden) beschrijft meteen dat de coating snel loslaat. Als ik voor 2000 Euro een laptop moet kopen, verwacht ik wel techniek uit 2018/2019 en "dus" minstens FullHD op het ingebouwde display en minstens 1x 2160p60 voor externe aansturing.

Vergeet ook niet dat USB-C (en zeker 3.1) amper/niet over een hubje te replicaten is; het protocol lijkt soms te gevoelig ervoor waardoor transfer-speeds kunnen instorten; heb de specs van de Lenovo niet helemaal doorgenomen maar als je er meerdere apparaten op wil aansluiten in de toekomst, zou ik er nog even goed over nadenken.

@Aardbol_23564 ik kan me absoluut niet vinden in jouw beschrijving over Dell; allicht ben je te klein qua bedrijf maar mijn zakelijke laptop is zelfs in het weekend een keer gerepareerd. Latitudes 7xxx-serie krijgen bijna maandelijks de correcte driver-updates en als je "gewoon" zelf Windows installeert, krijg je ook updates voor bepaalde drivers via WindowsUpdate als je dat instelt. Daarnaast vind ik een Latitude, qua gevoel van vasthouden/stevigheid aanzienlijk fijner dan al die "gladdere notebooks" van staal / magnesium / plastic.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 17-02-2019 10:32 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik mis de Dell Latitude lijn in je lijstje.

Persoonlijk vind ik dat al sinds de D600 en D800 series echt een geweldige lijn. Robuust, snel en relatief betaalbaar voor wat ze bieden.

De Latitude 8651 die ik nu voor mijn werk heb is dusdanig fantastisch, dat ik privé serieus aan het kijken ben naar zijn kleinere broertjes. (Deze is 15,6" wat ik heerlijk vind voor werk, maar thuis wil ik iets dat niet groter is dan een A4tje. 13,3" of kleiner dus. Prettiger op de bank en zo paste er tenminste nog een kat op schoot. Laptop op mijn knieeen, kat d'r voor, typen met mijn armen om de kat heen. We hebben een relatief groot model huis-tuin- en keukenkat, dus ja, dan moet een laptop niet al te groot worden.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• t_captain
Latitude 7490 lijkt een contender. Bedankt voor de tip!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

t_captain schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:31:
Latitude 7490 lijkt een contender. Bedankt voor de tip!
Kijk dan ook eens naar de 7390, dat is zijn 13,3" broertje:
https://www.dell.com/nl-n...90-laptop/n046l739013emea

Grappige is dat ik op dit moment zelf aan het nadenken ben over grofweg dezelfde laptops. Zakelijk verwend met de 5591, lonk ik naar de kleinere en iets minder krachtige broertjes d'r van. Alleen, zakelijk €2100 door mijn baas laten uitgeven aan iets dat letterlijk mijn dagelijkse werkplek is vs privé een notebook aanschaffen van heel rap boven de €1500 voor iets dat ik vnl op de bank gebruik voor een beetje FB en Tweakers, is net even andere koek.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:41
Lenovo laptops kan je ook bij Lenovo direct bestellen, en vaak nog wat aanpassingen doorvoeren. (verlicht) Keyboard is daar soms ook een optie tussen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 23:49:

Sowieso is het good practice om zodra je een nieuwe laptop krijgt van de fabrikant een format C te doen middels een Windows Installatie stick gemaakt met de media creation tool. Bij moderne systemen zit de installatie key gewoon in het UEFI ingebakken dus hoef je ook niet meer te klooien met product keys. Latitude 7480 van werk, format C en alle gekke issues zijn weg. Ding start sneller op en gaat langer mee op de accu, tevens idled hij nu weer mooi op 0% ipv 5 a 10%
Pagina: 1