Toon posts:

freebsd advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een paar weken terug freebsd geinstalleerd, had verder nog geen tijd om er iets mee te doen. Ben nu in de manual bezig en ga de kernel naar m'n hand zetten, dat ziet er niet lastig uit en daar kom ik ook wel uit, hoop ik.

Als dit gebeurd is wil ik hem op gaan bouwen als webserver nu wilde ik advies over de te nemen stappen, moet ik eerst de beveiliging doorlopen, zie daar wel een hoofdstuk over in de manual staan, maar misschien weet iemand een boek cq website waar dit beter, makkelijker, in behandeld wordt.

Hierna wil ik Apache PHP en MYSQL gaan installeren, is dit de juiste volgorde? Of is het beter dit alles eerst te installeren en daarna de security manuals door te nemen?

PS. het is om te leren niet om een bedrijfskritsche webserver te bouwen.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
echt veel hoef je niet te doen qua veiligheid behalve je gezonde verstand gebruiken.

Ik zou de firewall aanztten als je een nieuwe kernel maakt. Ook is het aan te raden sendmai, portmap en telnet uit te zetten op een verse installatie. evt anonymous ftp uitzetten. Verder kan ik zo snel niks verzinnen.

man rc.conf
ee /usr/src/sys/i386/conf/LINT
source tree uptodate brengen met cvsup

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem momenteel even los van het net staan, dus die firewall is nog geen probleem, toch?

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op dinsdag 24 juli 2001 11:52 schreef king_kong het volgende:
Hierna wil ik Apache PHP en MYSQL gaan installeren, is dit de juiste volgorde?
MySQL maakt natuurlijk niet uit, dat staat er helemaal los van. Als je PHP als module van Apache gaat gebruiken, dan eerst PHP en dan Apache installeren.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
nee, maar dat scheelt je straks weer een recompile van je kernel als je hem wel nodig hebt

Verwijderd

Topicstarter
Prozaq zei

da's toevallig, heb vorige week nog freebsd op een prosignia 300 servertje geinstalleerd.
waar je op moet letten is dat de ingebouwde netwerk kaart die erin zit gaar is, die zou ik dus niet gebruiken. ten tweede als je extra geheugen erbij zet moet je opnieuw een kernel compilen en de optie "option MAXMEM=x" in je kernelconfig bestand zetten, waar x het aantal kb geheugen is. Compaq meldt namelijk niet goed hoeveel geheugen er in zit, en ziet dus alleen de standaard 16mb.

succes

Grappig, dat jij de eerste bent die weer reageert, dacht al dat ik je naam al een keer was tegengekomen, draait ie bij jou als een zonnetje.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik draai al vrij lang FreeBSD 4.2 en 4.3 met de standaard kernels. Volgens mij is het niet echt nodig om je kernel te recompilen op een tamelijk standaard systeem hoor...

Verwijderd

Topicstarter
Ook al is het niet echt nodig, het is wel een stap om weer wat meer te leren.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

True. Niets tegenin te brengen.
Pagina: 1