RAM voor Ryzen 5 1600x op ASRock A320M-DGS (AM4)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan777
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-10-2021
Ik wil graag weten welk RAM mijn pc minimaal nodig heeft om deze "normaal" te laten draaien. Mijn PC werkt nu niet optimaal.

Budget is ongeveer € 100,-.

Niet echt een voorkeur qua merk, maar ik heb deze op het oog: pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Componenten
- Windows 10 Pro 64-bit
- ASRock A320M-DGS (AM4)
- AMD Ryzen 5 1600X
- 3071MBNVIDIA GeForce GTX 1060 3GB (EVGA)
- RAM 8,00GB Single-Kanaal Onbekend @ 1064MHz (15-15-15-36)
- 223GB Western Digital WDC WDS240G2G0B-00EPW0 (SATA (SSD)
- Acer VG240YU (2560x1440@75Hz)

Bij voorbaat dank voor de antwoorden!
Groeten,
Kees-Jan

[ Voor 17% gewijzigd door Kees-Jan777 op 16-02-2019 14:32 ]

Beste antwoord (via Kees-Jan777 op 23-02-2019 17:57)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Twee zaken vallen me op:
  • 8GB Single Channel
  • Het board.
Het geheugen,
Het lijkt wel of de leverancier 1x een 8GB heeft geplaatst in je geheugenslot, totaal niet optimaal, je zou er een tweede van het zelfde type bij kunnen zetten. Echter is de snelheid van dit geheugen ook minimaal en zal je met een setje ander, sneller, een stuk verbetering zien.

Het board ASRock A320M-DGS,
Totaal ongeschikt voor deze config, maximaal 2 memory sloten, dus beperkt in de toekomst, maar nog veel erger, je CPU kan onder belasting je VRM's uit je board blazen. En ik hoop dat je dan garantie hebt. Deze combinatie had je nooit verkocht mogen worden. Waneer je CPU l;ange tijd op 100% piekt dan is het voorbij met zowel MB als met de CPU doordat de VRM's letterlijk wegbranden.

Wat nu te doen?
Ik zou eerst eens contact met de winkel opnemen, mits zij deze configuratie hebben aanbevolen. Wanneer het een eigen samenstelling was, dan vrees ik dat je voor twee uitdagingen staat.

Vervang eerst je board en daarna je memory met een set van 2 modules.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-08 18:13
Definieer niet optimaal! Ik gebruik zelf dit geheugen op een asrock mobo en draait prima op 3000 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan777
Mijn processor draait op 2200 MHz en mijn pc start net zo snel op (19 sec tot inlogscherm) als mijn laptop van 5 jaar oud met een intel 2020m processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
De reden dat jouw processor op 2200MHz draait is waarschijnlijk niet het geheugen. Log eens met bijv. Afterburner de temperaturen en kloksnelheden van alles. Kunnen ook misschien de VRM's zijn, omdat het een redelijk goedkoop moederbord is, en de processor best zwaar. Of natuurlijk oververhitting.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kees-Jan777 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 15:24:
Mijn processor draait op 2200 MHz en mijn pc start net zo snel op (19 sec tot inlogscherm) als mijn laptop van 5 jaar oud met een intel 2020m processor.
opstarten ligt ook aan wat hij allemaal moet opstarten. en je SSD er gaat niet ineens 10 seconden af met 16gb 3000MT/s

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan777
Grijs schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 15:31:
De reden dat jouw processor op 2200MHz draait is waarschijnlijk niet het geheugen. Log eens met bijv. Afterburner de temperaturen en kloksnelheden van alles. Kunnen ook misschien de VRM's zijn, omdat het een redelijk goedkoop moederbord is, en de processor best zwaar. Of natuurlijk oververhitting.
Ik had gehoopt een eenvoudig antwoord te ontvangen.
Bijv dat ik bij een Ryzen 5 1600x met GTX 1060 minimaal 8GB of 16GB RAM nodig heb met minimaal 2400 MT/s. Maar zo werkt het natuurlijk helaas niet.

Iemand anders heeft mijn PC gebouwd. VRM's zeggen mij dus helaas niets.
Temperaturen:
- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xhY4evPC2j9UXubmTUnDFHsq/thumb.jpg

Snelheden:
- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8gwAMcTuWZmBEZJt6lwySONe/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan777 op 17-02-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Moederbord vind ik een slechte combi met een 1600X. A320 bordjes hebben een te beperkte stroomvoorziening voor een 95w cpu. Download en installeer HWinfo64 en laat dat programma een tijdje open staan. Daarmee kan je zien wat de minimale en maximale kloksnelheid en temperatuur is van diverse sensoren. MSI Afterburner laten loggen tijdens een gamesessie kan ook.

Welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-08 09:00
Begin eens met je Bios te resetten naar de standaard settings.

Als je dan inlogt in windows moet je processor weer normaal werken.
Is dat in orde dan in de bios de snelheid van het geheugen goed instellen. xmp profiel of anders via ryzen dram calculator de juiste waardes invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiel vlb
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-03-2021
Nu heb je 8 gb ram met een snelheid van 1064 mhz probeer dit te upgraden naar bv. 2600 of 3000 mhz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Machiel vlb schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 23:10:
Nu heb je 8 gb ram met een snelheid van 1064 mhz probeer dit te upgraden naar bv. 2600 of 3000 mhz
1064 x2 want DDR is ~2133 MT/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan777
Uszka schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:50:
Moederbord vind ik een slechte combi met een 1600X. A320 bordjes hebben een te beperkte stroomvoorziening voor een 95w cpu. Download en installeer HWinfo64 en laat dat programma een tijdje open staan. Daarmee kan je zien wat de minimale en maximale kloksnelheid en temperatuur is van diverse sensoren. MSI Afterburner laten loggen tijdens een gamesessie kan ook.

Welk merk en type voeding heb je?
Voeding: Thermaltake smart RGB 500W

HWinfo64 heb ik geïnstalleerd. Vandaag een drukke dag dus ik kan pas later dingen verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kees-Jan777 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:10:
Voeding: Thermaltake smart RGB 500W
:'( :r Dat is een slecht ding. Erg onstabiele voeding welke niet geschikt is voor je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:25
Nu begrijp ik de keuze van de componenten, diegene / bedrijf wat deze PC gebouwd heeft, gebruikt gewoon de goedkoopste / slechtste componenten om zoveel mogelijk winst te maken.

Hoeveel heb je er voor betaalt?

[ Voor 4% gewijzigd door iCore op 17-02-2019 14:36 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Uszka schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:04:
[...]

:'( :r Dat is een slecht ding. Erg onstabiele voeding welke niet geschikt is voor je systeem.
Sorry, maar wat een onzin? Het is een goedkope niet modulaire voeding die beter uit de test komt dan verwacht. Heb je de reviews er eens op nageslagen? Het is voor 40€ geen topvoeding, maar wel 1 die lijkt te volstaan.

De PSU kaart wordt hier op Tweakers zo vaak getrokken dat het belachelijk begint te worden. Zelfs als een probleem niets met een PSU te maken heeft wordt erover gediscussieerd. Iedereen praat elkaar ook direct na.

Dat er met budget x een systeem in elkaar gezet wordt waar ook nog wat winst op gemaakt moet worden, dan hangt het doorgaans af van het budget af wat je krijgt. De keuze ligt bij de koper. You get what you pay for. Het moederbord zou ook moeten volstaan voor een 1600x.

Goed, de indicatie dat het systeem niet goed functioneert heb ik nog geen enkel bewijs van gezien. Om duidelijkheid te scheppen is een screenshot onder load gewoon noodzakelijk. De TS geeft mij niet het gevoel een idee te hebben hoe het allemaal zou moeten functioneren, voor hetzelfde geld is het probleem er helemaal niet. Eerst een bios reset, en dan:

Graag een screenshot onder load:

- prime 95 v26.6
- cpu-z / HWinfo64
- cpu-z memory tab
- realtemp/coretemp

Als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U6YcRtnkjD5mih2fY2brUCLw/medium.jpg

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:25
- Supports CPU up to 65W
( @Kees-Jan777 / @millman )Dit moederbord kan geen cpu aan boven 65W, dat zegt ASRock zelf: https://www.asrock.com/mb...S/index.asp#Specification

Dus ik gok (:+) dat dat het probleem is

[ Voor 15% gewijzigd door iCore op 17-02-2019 14:36 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:05
iCore schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:32:
[...]

( @Kees-Jan777 / @millman )Dit moederbord kan geen cpu aan boven 65W, dat zegt ASRock zelf: https://www.asrock.com/mb...S/index.asp#Specification

Dus ik gok (:+) dat dat het probleem is
Yup. Zit er idd dik in dat de 1600x tegen een limiet aanloopt. Hij staat ook niet op de lijst van gesupporte CPU's:

https://www.asrock.com/mb/AMD/A320M-DGS/index.asp#CPU

Oplossing zou zijn een beter bordje kopen, zoiets als : pricewatch: ASRock B450M Pro4

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Twee zaken vallen me op:
  • 8GB Single Channel
  • Het board.
Het geheugen,
Het lijkt wel of de leverancier 1x een 8GB heeft geplaatst in je geheugenslot, totaal niet optimaal, je zou er een tweede van het zelfde type bij kunnen zetten. Echter is de snelheid van dit geheugen ook minimaal en zal je met een setje ander, sneller, een stuk verbetering zien.

Het board ASRock A320M-DGS,
Totaal ongeschikt voor deze config, maximaal 2 memory sloten, dus beperkt in de toekomst, maar nog veel erger, je CPU kan onder belasting je VRM's uit je board blazen. En ik hoop dat je dan garantie hebt. Deze combinatie had je nooit verkocht mogen worden. Waneer je CPU l;ange tijd op 100% piekt dan is het voorbij met zowel MB als met de CPU doordat de VRM's letterlijk wegbranden.

Wat nu te doen?
Ik zou eerst eens contact met de winkel opnemen, mits zij deze configuratie hebben aanbevolen. Wanneer het een eigen samenstelling was, dan vrees ik dat je voor twee uitdagingen staat.

Vervang eerst je board en daarna je memory met een set van 2 modules.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

millman schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:55:
[...]

Sorry, maar wat een onzin? Het is een goedkope niet modulaire voeding die beter uit de test komt dan verwacht. Heb je de reviews er eens op nageslagen? Het is voor 40€ geen topvoeding, maar wel 1 die lijkt te volstaan.

De PSU kaart wordt hier op Tweakers zo vaak getrokken dat het belachelijk begint te worden. Zelfs als een probleem niets met een PSU te maken heeft wordt erover gediscussieerd. Iedereen praat elkaar ook direct na.

Dat er met budget x een systeem in elkaar gezet wordt waar ook nog wat winst op gemaakt moet worden, dan hangt het doorgaans af van het budget af wat je krijgt. De keuze ligt bij de koper. You get what you pay for. Het moederbord zou ook moeten volstaan voor een 1600x.

Goed, de indicatie dat het systeem niet goed functioneert heb ik nog geen enkel bewijs van gezien. Om duidelijkheid te scheppen is een screenshot onder load gewoon noodzakelijk. De TS geeft mij niet het gevoel een idee te hebben hoe het allemaal zou moeten functioneren, voor hetzelfde geld is het probleem er helemaal niet. Eerst een bios reset, en dan:

Graag een screenshot onder load:

- prime 95 v26.6
- cpu-z / HWinfo64
- cpu-z memory tab
- realtemp/coretemp

Als voorbeeld:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Het gaat er om dat mensen vaak te weinig aandacht besteden aan een PSU, en dat kan vervelende gevolgen hebben die vaak duurder zijn dan gelijk een goede psu. verder lijk me deze voeding max 420w aan te kunnen ipv 500w constant.

In het geval van @Kees-Jan777 ligt het aan de combi. cheap ass moederbord met 1600X, die als je hem aanspreekt meer dan 65w nodig heeft. (of te wel om een Ryzen3 1200 te laten draaien) het geheel lijkt erg op goedkope gear om zgn goede game pc te verkopen. 2133MT/s RAM is ook weinig(lees niet dat het hoger is uit TS. of BIOS stock draait ook niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik heb ene inschattingsfout gemaakt betreffende het moederbord, maar zover t de voeding aangaat is er geen enkele indicatie dat die een probleem gaat vormen. 420w op de 12v rail is prima voor een 500w voeding, dat is vrij normaal. Mijn punt dat de PSU kaart veel te vaak getrokken wordt blijft in dit geval gewoon staan.

Verder is het een CPU met een TDP van 95w, maar onder gamen en en normale load is het niet meer dan 60w. Alleen onder torture komen we uit op een wattage van 88w.

https://www.tomshardware....0x-cpu-review,5014-9.html

Met een beetje airflow op dr VRM's zou dit geen probleem mogen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan777
@millman @iCore @Hackus @Wim-Bart
De componenten hebben idd deels met het budget te maken (degene die mijn pc gebouwd heeft, heeft dus niet heel veel winst gemaakt). Maar had ik vooraf de juiste info gehad welke componenten wel/niet goed samen konden, dan had ik meer uitgegeven.
Dat moet nu dan alsnog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@millman Je kunt zo bij iets van Dragon computers aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hackus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:28:
@millman Je kunt zo bij iets van Dragon computers aan de slag
Vertel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Die rapen ook van alles bij elkaar wat(goed) zou moeten werken. Dit moederbord is niet geschikt voor een Ryzen5 1600X. Dat het voor jouw gevoel wel zou moeten werken.... Iets werkt pas goed als er meer zaken met elkaar overeenkomen. Het is een combinatie van, en niet het past op elkaar dus dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Hackus ik loop 40jaar mee in hardware land, 15jaar op Tweakers en heb alle ervaring en kennis om een ieder van goede info te voorzien. Beetje flauw dat je mij zo persoonlijk aanvalt, maar dan ga ik bij deze m'n messen ook maar eens slijpen.

Ik lees alle reviews voor ik een uitspraak doe, dat is iets wat je mbt deze voeding zelf eens had moeten doen.. adviseren is een kunst die je mist. Verder maak ik een inschattingsfout mbt moederbord, dat je mij daarvoor door midden zaagt.. krijg de tering kutventje.. ga lekker terug naar je appel hardware.

Ik weiger zo voor schut gezet te worden door jou bro, beware!

Edit: nuances

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

millman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:11:
@Hackus ik loop 40jaar mee in hardware land, 15jaar op Tweakers en heb alle ervaring en kennis om een ieder van goede info te voorzien. Beetje flauw dat je mij zo persoonlijk aanvalt, maar dan ga ik bij deze m'n messen ook maar eens slijpen.

Ik lees alle reviews voor ik een uitspraak doe, dat is iets wat je mbt deze voeding zelf eens had moeten doen.. adviseren is een kunst die je mist. Verder maak ik een inschattingsfout mbt moederbord, dat je mij daarvoor door midden zaagt.. krijg de tering kutventje.. ga lekker terug naar je appel hardware.

Ik weiger zo voor schut gezet te worden door jou bro, beware!
Je geeft hier aan dat het wel moet werken, in de zin van 'maakt niet veel uit, het past wel en beetje koeling.
(ik heb het niet over de voeding, dat deel heb je met @Uszka )
millman schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:40:
Ik heb ene inschattingsfout gemaakt betreffende het moederbord, maar zover t de voeding aangaat is er geen enkele indicatie dat die een probleem gaat vormen. 420w op de 12v rail is prima voor een 500w voeding, dat is vrij normaal. Mijn punt dat de PSU kaart veel te vaak getrokken wordt blijft in dit geval gewoon staan.

Verder is het een CPU met een TDP van 95w, maar onder gamen en en normale load is het niet meer dan 60w. Alleen onder torture komen we uit op een wattage van 88w.

https://www.tomshardware....0x-cpu-review,5014-9.html

Met een beetje airflow op dr VRM's zou dit geen probleem mogen vormen.
Dat je nu geïrriteerd bent en gaat schelden helpt niet veel, en zet je mening geen kracht bij.
Ik zal het maar aannemen als 'tijdelijke' verhitting, en er verder niet over doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hackus schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:21:
[...]

Je geeft hier aan dat het wel moet werken, in de zin van 'maakt niet veel uit, het past wel en beetje koeling.
(ik heb het niet over de voeding, dat deel heb je met @Uszka )
dat van het moederbord is een non-issue, aangezien ik al eerder heb aangegeven daar een inschattingsfout te hebben gemaakt. Dat jij er dan over doorgaat en met 'dragon computer's opmerkingen gaat smijten.. dude, erg sociaal en aardig ben je dus niet en daar heb ik een pleuris hekel aan.
[...]

Dat je nu geïrriteerd bent en gaat schelden helpt niet veel, en zet je mening geen kracht bij.
Ik zal het maar aannemen als 'tijdelijke' verhitting, en er verder niet over doorgaan.
Oorzaak -> gevolg

Jij komt mij beledigen, dan ga ik ook klappen uitdelen.. simpel.

En ja, naast het lezen van reviews beredeneer ik ook. Dus ik beredeneer hoeveel de 1600x gebruikt onder load, en of dat nu direct een probleem zou kunnen opleveren.

Ik geef aan dat t moederbord niet ideaal is, en
blijkt uiteindelijk niet geschikt voor de gekozen cpu, maar dat er met normale load geen throttle op zou mogen treden gezien de 60w gameload.

Ik praat de configuratie niet goed, maar geef aan dat dat voor een groot deel de keuze is van de TS zelf.. ik hoef van jou al helemaal geen opmerkingen om mij in een kwaad daglicht te stellen, dus bedenk dat eens de volgende keer dat je je grote bek mond opentrekt. Dank

Edit: Beetje nuanceren na emotie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@millman Ik had dat van DC niet moeten zeggen, dat was wat flauw. Verder kun je je normaal uitten, ik scheld je ook niet uit of anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Hackus ik ben met m'n ADHD ontzettend snel getriggert, als ik me aangevallen voel sla ik hard terug. Wellicht wat te hard indeed. Laten we voorop stellen dat we het beste voor hebben met de gebruiker/ts en dat we vooral moeten samenwerken hier..

Er is al genoeg negativiteit in de wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

millman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:06:
@Hackus ik ben met m'n ADHD ontzettend snel getriggert, als ik me aangevallen voel sla ik hard terug. Wellicht wat te hard indeed. Laten we voorop stellen dat we het beste voor hebben met de gebruiker/ts en dat we vooral moeten samenwerken hier..

Er is al genoeg negativiteit in de wereld.
(y)
Wij als oudjes moeten wel een goed voorbeeld geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan777
;) @Hackus @millman Vreemd dat jullie excuses berichtjes niet verschijnen als je ingelogd bent.

Ik ben ik ieder geval blij met de antwoorden van beide "oudjes"! ;)
Pagina: 1