Hulp nodig bij lampjes laten branden met drukknop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rms71
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-10-2020
Mijn vraag.
Ik wil een 10 tal lampjes plaatsen, voorzien van een simpele drukknop in een lichtbak. Denk aan een stukje ledstrip met 6 ledjes.
Al ik op nr 1 druk wil ik dat die gaat branden. Druk ik vervolgens op nr3 of 6, dan moet die ook gaan branden.
De rest blijft uit. Ik wil dan een een knop maken waarmee alle lampjes op hetzelfde moment uitgaan.
Dus niet de drukknop nogmaals indrukken. Ze moeten allemaal tegelijk uit.
Voor de stroom gebruik ik een travo van 12 volt. Voor het schakelen een drukknopje die het lampje laat branden zolang je hem indrukt. Als ik er een schakelaar voor gebruik die de stroom vasthoud kan ik ze niet ineens uit laten gaan. Kortom, ik loop vast.
Iemand een idee of oplossing?
...

Beste antwoord (via Rms71 op 18-02-2019 17:18)

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Als je niet met arduino aan de slag wil zijn relais het simpelste.

Afbeeldingslocatie: https://www.cl.cam.ac.uk/~djg11/howcomputerswork/relaylatch.png

Je kan deze schakelingen meerdere malen bouwen voor elke lamp en alle schakelingen resetten via een enkele schakelaar (rechts). Je gebruikt hier dan een NC contact voor en sluit alle relais hier op aan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met alleen een 12V-trafo kom je er niet. Wat heb je verder in huis en wat voor skills dan wel tijd om het te leren? Met een Arduino, 10 adresseerbare ledjes, 11 knopjes en de nodige skills is dit kinderspel. Maar wat kun jij?

[ Voor 99% gewijzigd door Room42 op 16-02-2019 13:16 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rms71
Ik kan alles aanluiten en doorverbinden etc. Maar Arduino, die je dan waarschijnlijk als controller gebruikt, heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rms71 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:04:
[...] Voor het schakelen een drukknopje die het lampje laat branden zolang je hem indrukt. Als ik er een schakelaar voor gebruik die de stroom vasthoud kan ik ze niet ineens uit laten gaan. [...]
Waarom niet? Daar kun je toch een hoofdschakelaar van maken op de gezamenlijke plus of min van de lampjes?
Rms71 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:15:
Ik kan alles aanluiten en doorverbinden etc. Maar Arduino, die je dan waarschijnlijk als controller gebruikt, heb ik geen ervaring mee.
Nouja, dan komt dus de factor tijd om de hoek kijken. Alles is te leren :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Als je niet met arduino aan de slag wil zijn relais het simpelste.

Afbeeldingslocatie: https://www.cl.cam.ac.uk/~djg11/howcomputerswork/relaylatch.png

Je kan deze schakelingen meerdere malen bouwen voor elke lamp en alle schakelingen resetten via een enkele schakelaar (rechts). Je gebruikt hier dan een NC contact voor en sluit alle relais hier op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rms71
Dank voor het meedenken.
Ik ga in eerste instantie met het relais.
Hoewel ik uiteindelijk de arduino wel wil gaan gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door SA007 op 18-02-2019 14:15 . Reden: Werving weg, daarvoor is V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met meerdere relais is dit heel eenvoudig te maken. Kijk even of je niet je voeding naar 24 Volt wil brengen. Dan kom je in de wereld van industrieel spul en daar is veel voor te vinden. Relais kan je mooi op een DIN railtje in een kastje zetten, samen met de voeding. Dat ziet er prachtig uit en is oerdegelijk. Kijk eens bij bijvoorbeeld Conrad. Daar hebben ze bergen van dat spul.

Wil je dat er telkens maar 1 iemand kan drukken (voor een spelshow ofzo), dan kun je misschien kijken naar Arduino of eenvoudig PLCtje, zoals Siemens LOGO of Crouzet Millenium. Arduino is niet zo moeilijk te programmeren en goedkoop, maar allemaal wel pielig aansluiten. Bijv. een Crouzet is degelijk en mooi aan te sluiten. Programmeren is grafisch, dus niet echt moeilijk. Beetje lijntjes trekken tussen AND en OR blokjes en andere bouwstenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Relais is een optie inderdaad, of een elektronische variant daarvan, een thyristor doet exact wat je vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T95dUXO3Ubq5uPh7bfkh5HoH/full.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Sine op 17-02-2019 23:37 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1