Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0minic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-07 14:04
Kan iemand mij helpen m.b.t. lease regels, ik heb een vraag die ik niet met google kan oplossen, je kent het wel alle zoekresultaten paars geen antwoord :)..

Dit jaar rij ik een auto van de zaak privé (14%), de bijtellingtermijn van de belastingdienst van 5 jaar loopt af op 31-12-2019, het leasecontract is verlengt tot 01-03-2020. Dit betekent dat ik 2 maanden in de 22% regeling kom en dan over ga naar een nieuwe auto (waarschijnlijk elektrische).

Nu wil ik 01-2020 en 02-2020 de auto zakelijk rijden en als ik de nieuwe auto ontvang vanaf 03-2020 weer privé rijden.
Wat gebeurt er dan op financieel gebied in de eerste 2 maanden van 2020, waar ik de "oude" auto zakelijk had?

Als je dezelfde auto houdt is het duidelijk, dan betaal je de bijtelling over deze periode alsnog, maar over wisselen van auto en switchen kan ik niks terugvinden.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
Die 500 is op jaarbasis. Als je je oude auto niet meer prive gaat rijden, vervalt de bijtelling. Maar als je met je nieuwe auto meer dan 500 prive gaat rijden over de rest van het jaar, dient je bijtelling over het oude contract alsnog te worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 21:32
inderdaad. https://www.rendement.nl/...ijd-per-kalenderjaar.html
Leuker kunnen ze het gewoon niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
De vraagstelling is onduidelijk. De titel (“auto van zakelijk naar prive”) klinkt alsof je ondernemer bent en nu de auto zakelijk rijdt en de volgende auto prive gaat rijden.

Je post schetst een andere situatie, je wilt een verklaring geen privégebruik gaan invullen voor de nieuwe auto (die dus wel degelijk een zakelijke auto is)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De verklaring geen prive gebruik geldt per kalenderjaar, ongeacht hoeveel verschillende auto's en/of werkgevers je hebt. Je mag max. 500 km / jaar rijden (met een gesloten kilometerregistratie).

Rijd je meer dan 500 km privé (of kan je de ritten niet goed onderbouwen) dan kan de belastingdienst een vordering starten, waarbij met terugwerkende kracht de bijtelling betaald dient te worden.

De rede dat het per kalenderjaar is, is dat er anders niet op te handhaven valt.
Anders rijdt iedereen in januari privé, februari zakelijk (en op wintersport), maart t/m zomervakantie prive en dan weer zakelijk (en op zomervakantie) en dan weer prive.

Dus nee, je kan niet januari en februari 2020 privé rijden en dan in maart (als je de elektrische auto hebt) weer zakelijk.
Opties die je hebt:
januari en februari 2020 zakelijk blijven rijden (en dus 22% bijtelling betalen) en daarna lekker genieten van de EV
OF
heel 2020 privé rijden (en een gesloten km registratie bijhouden) en niet meer dan 500 km prive rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:28
En als derde optie: 2 maanden een auto zoeken om te overbruggen die je zelf tijdelijk koopt. Maar of dat nu zoveel goedkoper gaat zijn, betwijfel ik.

Of er moet op de zaak nog een poolauto staan die je bijv. Kunt gebruiken, maar kans dat ook die 22% is.

Kortom, 2 maanden 22% betalen, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou 2 maanden short-leasen in Private lease.
En je zakelijke leasecontract voortijdig beëindigen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:48
Je zou evt met de leasemaatschappij kunnen overleggen over een elektrische voorloop auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je leasecontract verlengd wordt blijft het 25%. Ik weet niet wie verteld heeft dat het dan 22% wordt. Er zijn 2 regels, na 60 maanden wordt bijtelling opnieuw vastgesteld en regel 2, 22% alleen voor auto's welke na 2017 op naam gesteld.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0minic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-07 14:04
Dankjulliewel voor de snelle reacties, het is mij duidelijk!
@BastaRhymez heel duidelijke uitleg, thanks!
@Wim-Bart goed gevonden, nog slechter voor mij :(..
Ik ga kijken of ik het vroegtijdig kan stoppen, hopen dat ze zo flexibel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat voortijdig stoppen je meer gaat kosten dan een mand of 3 25% lappen ipv 14. Stel auto kost 35k (aangeklede octavia oid). Bij een fictief inkomen van 50k per jaar betaal je dan netto 201 euro per maand voor de auto obv 14% bijtelling. Die zelfde auto bij 25% bijtelling kost je 359 per maand netto. Verschil is dus 158 per maand. Zou je voor 2 maanden dus ca 300 - 350 euro netto kosten.
Als jij maanden gaat afkopen bij een leasemij dan willen ze meestal graag het hele leasebedrag zien. Ergo: ca 600 euro per maand extra. Da's een nobrainer volgens mij.

Sowieso, elektrische auto's zijn niet aan te slepen en wie weet hoe lang je nog moet wachten voor je mag bestellen. Lever je de oude in, krijg je een voorloper die je ook 22% kost want niet elektrisch. Zit je alsnog met die kosten. Plus het kost je een hoop geregel.

* The Eagle zou het wel weten, lekker uitrijden en tzt bestellen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 13:23
Weet je waarom een jaar van tevoren je leasecontract met twee maanden verlengd is?
Als je nu met je baas om de tafel gaat zitten, kan je ruim van tevoren een auto uitzoeken/bestellen die op 1-1-2020 geleverd wordt.

Wat betreft de bijtelling is het antwoord al gegeven. Je kan alleen per kalenderjaar switchen tussen wel of geen privé gebruik, tenzij je van werkgever wijzigt.
Pagina: 1