Nieuwe setup ter vervanging van stervende setup.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nathlin
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12-2024
Beste mede tweakers,

Deze week ben ik, na aanhoudende geheugen problemen wanneer mijn systeem under load is, tot de realisatie gekomen dat een ram module aan het faalen is. Ik kan natuurlijk uitzoeken welke ram module het is en deze te vervangen, maar naast dat de ram niet zo lekker werkt, heb ik ook een onstabiel chipset op het moederbord. (USB valt voorduring uit, inputlag van muis/keyboard, primaire cmos is al kapot)

Dus daarbij is mijn keuze om eindelijk de gehele core te vervangen (moederbord, CPU, RAM) en de nog goed werkende onderdelen te transplanteren naar de nieuwe setup.

Nieuwe setup - resultaat van onderzoek tot dusver;
Gezien dat ik het moederbord als belangrijkste onderdeel zie, en daar ook een goede stabiele factor in wil, ben ik gaan zoeken vanuit dat startpunt. Vanuit daar ben ik op de volgende setup gekomen;Transplants/salvage;Gezien dat ik over ga tot wat fancier uitziend hardware, upgrade ik daarbij ook mijn case, namelijk na de volgende;
pricewatch: Fractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart

Waar gebruik ik mijn setup voor;
Hoofdzakelijk Gaming, daar primair (grand) strategy (EU4, Stellaris, Civ6, Wargame, XCOM2) en af en toe first-person (Witcher 3, World of Warcraft, Fallouts). Daarnaast remote desktop en wat coding voor werk.
Overclocking is iets wat ik niet zal gaan doen.

Mijn budget;
Voor de onderdelen nu op de planning kom in rond de 1200 euro. Dat past nog net in het budget van 1500 dat ik voor ogen heb.

Mijn vragen aan jullie;
Kan deze setup stabiel draaien of zie ik iets totaal over het hoofd waardoor een onderdeel beter vervangen kan worden met iets beter presterend?

Daarnaast, is deze setup ook krachtig genoeg om CPU-heavy games te kunnen draaien zoals de vele grand strategy games op de markt?

De PSU die gesalvaged wordt is aangeschaft in 2011. Met een berekening op http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/ kom ik met deze setup op aanbevolen 590w (max load 540w). Gezien mijn huidige PSU 600w levert, zit dat wel snor. Maar, is dat niet een tikje te dicht bij de grens, vooral gezien dat de PSU al een tijd meedraait?

Alle reacties

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Ik zou de PSU ook gewoon vervangen, dat ding is al acht jaar oud. Die zou ik niet aan mooie nieuwe hardware willen koppelen.

Bovendien als je USB poorten soms uitvallen onder gebruik zou je PSU daar wel eens schuldig aan kunnen zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door ETHART op 15-02-2019 22:47 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
Een stervend systeem en dan wil je het slechtste onderdeel uit dat systeem meenemen naar een nieuw systeem? Niet doen, koop een nieuwe voeding. Corsair RMx 2018, Bitfenix Whisper, Cougar GX-F, be quiet! Straight Power 11 bijvoorbeeld.

Waarom zo'n duur moederbord als je niet gaat overklokken?

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 15-02-2019 22:54 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Uszka schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:51:
Waarom zo'n duur moederbord als je niet gaat overklokken?
Dit wil ik even herhalen.

En ik denk dat je wel betere koeling kan krijgen voor je geld. Of stiller. Mooier is een kwestie van smaak.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• millman
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

je krijgt hier 3 schitterende tips waar je niet omheen kan. Ik snap de oranje zwarte gigabyte koeler op het Asus bord niet zo, maar dat is smaak. En je kan voor 150 euro minder ook al topborden vinden, kan je dat mooi steken in een K CPU ;) Dus en meer performance en je kan nog eens overklokken:

pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Elite

+

pricewatch: Intel Core i7-9700K Boxed

+

pricewatch: be quiet! Dark Rock 4

+

pricewatch: Cooler Master GM G550M

+

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Pro's:

- Een nieuwe voeding is veilig, stil en compatible met huidige c-states
- Een overclockbare 9700k, zeker sneller dan een niet overclockbare 8700, ook op stock
- Koeler is 2 tientjes goedkoper, maar nagenoeg net zo goed
- Moederbord doet alles wat je ervan zou verlangen, ook met OC.

Cons:

- Geen oranje lichtje in je cooler

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
@millman Die Cooler Master is niet bepaald een verstandige keuze. Voor die prijs is er veel beter te koop. Bitfenix Formula Gold, Gigabyte G750H.

• millman
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

@Uszka Ik ben ervan overtuigd dat er betere voedingen zijn en laat dat aan de PSU goeroes onder jullie over. Het ging mij meer om het algemene principe dat zon oude voeding sowieso dient te vervangen, al helemaal als er verschillende stabiliteit problemen zijn met het vorige systeem.

Verbeter mij gerust, daar is de TS alleen maar bij gebaat. ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Voor het budget van 1500€ kan je een gewoon een nieuw, sneller, en compleet systeem in elkaar steken welke aan jouw eisen voldoet. Of je kan je huidige set een heel stuk goedkoper maken voor jouw eisen.

Ik zou er persoonlijk even goed over nadenken wat je precies wilt, maar zo'n duur moederbord is gewoon weggegooid geld voor jouw doeleinde. Wil je per se een Intel CPU? Of sta je ook open voor AMD?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 333,50€ 333,50
1Asus PRIME X470-PRO€ 169,-€ 169,-
1Asus Dual GeForce RTX 2070 Advanced edition€ 519,-€ 519,-
1Fractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart€ 143,51€ 143,51
1Team Group Xcalibur Phantom Gaming RGB TF8D416G3200HC16CDC01€ 129,95€ 129,95
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 89,40€ 89,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.384,36

Je kan de videokaart laten zitten en nog eens 520€ besparen. Maar als het budget er is en je deze toch al bijna zelf zover had ingedeeld.. waarom niet!? Tevens om het af te maken zou je er zelfs nog een waterkoeler bij kunnen prikken voor het mooi.

[ Voor 79% gewijzigd door ECP0WERS op 16-02-2019 11:38 ]

• Nathlin
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12-2024
Allen, bedankt voor jullie feedback. Deze ochtend alles even laten inwerken en de setup onder de loep genomen.

@ETHART, @Uszka , terechte opmerking dat mijn huidige PSU maar beter vervangen kan worden, ik had er zelf al wat twijfels over. En de nieuwe setup die ik nu voor ogen heb is zoiezo te zwaar voor een 600w.
850w is misschien een beetje overkill, gezien een power berekening neer komt op 688w aanbevolen, maar 850w bied wel de mogelijkheid om in de toekomst eens een SSD of andere drive extra er bij in te klikken.

@Cio, @millman, @ECP0WERS voor de keuze van het MOBO heb ik mijzelf misschien teveel laten leiden door het merk erop. De Aorus is een prima alternatief en met de betere prijs kan ik meer investeren in de CPU. Qua cpu gaat mijn voorkeur toch wel naar Intel ipv AMD. Gezien dat het prijsverschil tussen 8700K en 9700K beperkt is, en de 9700K iets beter is voor mijn doeleinde dan de 8700K, ga ik dan ook voor de 9700K.

Voor de fan zit ik te twijfelen tussen de Noctua NH-d15 en de Dark rock 4. In mijn huidige setup heb ik een Noctua hangen die mijn huidige CPU (i7-5820K) goed op temperatuur houd, maar ik ben bang dat de NH-d15 toch te groot blijkt te zijn in de case. Zolang de Dark Rock mijn cpu op temp houd, vind ik het al prima.

Dan kom ik op de volgende bijgewerkte setup. (Note: van de SSD heb ik al de 512GB variant. De 1TB staat bij op de lijst ivm ruimtegebrek.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 445,-€ 445,-
1Gigabyte Z390 Aorus Elite€ 179,-€ 179,-
1be quiet! Dark Rock 4€ 54,99€ 54,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 116,-€ 116,-
1BitFenix Whisper BWG850M€ 112,-€ 112,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 129,80€ 129,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.180,30

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dat is toch een pittig dure setup. Er gaat wel verschil zijn tussen een 9700k en 2700X maar niet zo groot dat deze het prijsverschil goedmaakt imo. Je praat hier over +/- 180€ waar je imo zo goed als niets voor terugkrijgt. Bovendien heb je in de door mij aangekaarte setup ook nog een dikke videokaart zitten waarmee je voorlopig weer vooruit mee kunt. Daarnaast gaat het verschil tussen de R9 290 en de RTX 2070 vele malen groter zijn dan tussen 9700k en 2700X.

Hoewel de MX500 geen slechte SSD is zou ik persoonlijk eerder kijken naar een NVMe variant. Zelf heb ik sinds een paar weken de Intel 660p 1TB waarop ik mijn games installeer. Deze is sneller en het scheelt weer wat kabeltjes :)

Verder als je de NH-D15 al hebt kan je die gewoon gebruiken. Een betere luchtkoeler is er momenteel niet en zou ook niet weten waarom je genoegen zou nemen met een mindere ;) Tevens kost het niets!

• Cio
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

ECP0WERS schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 15:39:
[...]
Dat is toch een pittig dure setup....

Hoewel de MX500 geen slechte SSD is zou ik persoonlijk eerder kijken naar een NVMe variant...

Verder als je de NH-D15 al hebt kan je die gewoon gebruiken. Een betere luchtkoeler is er momenteel niet en zou ook niet weten waarom je genoegen zou nemen met een mindere ;) Tevens kost het niets!
Ik sluit me aan bij deze opmerkingen. Bij dit budget zou ik zeker een NVME drive kiezen en ik zie geen reden om de CPU koeler te vervangen (wel zou ik er na zoveel jaar nieuwe fans voor kopen, maar dat is meer persoonlijke voorkeur voor stilte).

Aangezien je niet wil overclocken en vooral games speelt is een 2600X/2700X setup + nieuwe videokaart duidelijk een betere keus voor hetzelfde geld, maar ik neem aan dat je de videokaart ook dit jaar nog gaat vervangen en niet hebt meegenomen in het huidige budget.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:47
Nathlin schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:52:
Allen, bedankt voor jullie feedback. Deze ochtend alles even laten inwerken en de setup onder de loep genomen.

@ETHART, @Uszka , terechte opmerking dat mijn huidige PSU maar beter vervangen kan worden, ik had er zelf al wat twijfels over. En de nieuwe setup die ik nu voor ogen heb is zoiezo te zwaar voor een 600w.
850w is misschien een beetje overkill, gezien een power berekening neer komt op 688w aanbevolen, maar 850w bied wel de mogelijkheid om in de toekomst eens een SSD of andere drive extra er bij in te klikken.

@Cio, @millman, @ECP0WERS voor de keuze van het MOBO heb ik mijzelf misschien teveel laten leiden door het merk erop. De Aorus is een prima alternatief en met de betere prijs kan ik meer investeren in de CPU. Qua cpu gaat mijn voorkeur toch wel naar Intel ipv AMD. Gezien dat het prijsverschil tussen 8700K en 9700K beperkt is, en de 9700K iets beter is voor mijn doeleinde dan de 8700K, ga ik dan ook voor de 9700K.

Voor de fan zit ik te twijfelen tussen de Noctua NH-d15 en de Dark rock 4. In mijn huidige setup heb ik een Noctua hangen die mijn huidige CPU (i7-5820K) goed op temperatuur houd, maar ik ben bang dat de NH-d15 toch te groot blijkt te zijn in de case. Zolang de Dark Rock mijn cpu op temp houd, vind ik het al prima.

Dan kom ik op de volgende bijgewerkte setup. (Note: van de SSD heb ik al de 512GB variant. De 1TB staat bij op de lijst ivm ruimtegebrek.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 445,-€ 445,-
1Gigabyte Z390 Aorus Elite€ 179,-€ 179,-
1be quiet! Dark Rock 4€ 54,99€ 54,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 116,-€ 116,-
1BitFenix Whisper BWG850M€ 112,-€ 112,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 129,80€ 129,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.180,30
Wat voor power berekening mag dat zijn? Zo'n 9700K moet je behoorlijk overvolten en dan prime95 opstarten wil je aan de 250W komen. De r9 290 schijnt niet meer dan 263W te verstoken dus dan kom ik ruim onder de 550W uit. Dat zjjn de maximum loads met test tootljes. De normale game load zal eerder 150W + 214 =390W trekken. https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290/24.html

Qua SSD heb je tegenwoordig deze die wel interessant is: pricewatch: Intel 660p 1TB

Wat betreft voedingen is het momenteel redelijk hip om daar heel hysterisch over te doen. In de praktijk werkt het stabiel, of niet. Ik heb zelf mijn 8700K in eerste instantie aan een Corsair HX750W uit 2010 gehangen en daar had ik totaal geen problemen mee.

Oude harde schijf kan freezes veroorzaken, zelf dit jaar nog last gehad van een Seagate 3TB.
Deze week ben ik, na aanhoudende geheugen problemen wanneer mijn systeem under load is, tot de realisatie gekomen dat een ram module aan het faalen is. Ik kan natuurlijk uitzoeken welke ram module het is en deze te vervangen, maar naast dat de ram niet zo lekker werkt, heb ik ook een onstabiel chipset op het moederbord. (USB valt voorduring uit, inputlag van muis/keyboard, primaire cmos is al kapot)
Wat heb je allemaal met dat bord gedaan? Ik heb systemen van 15 jaar oud die nog werken... Klinkt eerder alsof je een blck overclock hebt toegepast zonder te realiseren dat dit niet kan omdat de USB dan ook overgeclocked wordt en dan instabiel wordt. Verder wellicht handig om ESD veilig te werken.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
sdk1985 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 02:42:
[...]

Wat betreft voedingen is het momenteel redelijk hip om daar heel hysterisch over te doen. In de praktijk werkt het stabiel, of niet. Ik heb zelf mijn 8700K in eerste instantie aan een Corsair HX750W uit 2010 gehangen en daar had ik totaal geen problemen mee.

Oude harde schijf kan freezes veroorzaken, zelf dit jaar nog last gehad van een Seagate 3TB.

[...]
deze twee stellingen klinken uitermate anecdotaal. 'Ik heb geen problemen gehad, daarom zal het wel goed zijn' en 'ik heb problemen gehad, daarom maar beter niet doen'

• sdk1985
bluebear schreef op zondag 17 februari 2019 @ 04:35:
[...]

deze twee stellingen klinken uitermate anecdotaal. 'Ik heb geen problemen gehad, daarom zal het wel goed zijn' en 'ik heb problemen gehad, daarom maar beter niet doen'
Ik beweer nergens dat hij de schijf niet kan hergebruiken ik waarschuw voor de symptomen wanneer het niet lekker samengaat.

De reden dat er 'anekdotisch' bewijs bij staat is dat anders de eerst volgende post gaat beweren dat de oude ocz voeding 'features' mist en niet gaat werken. Wat dan wordt beweerd zonder enig bewijs en vaak zonder enige eigen ervaring. Die post wordt nu voorkomen. Terechte zorg kan de idle bug zijn, was bij mij geen issue. Zowel de voeding als de HDD kun je IMO dus prima proberen aangezien je problemen snel genoeg opmerkt. Enige vereist is dat je moet wel weten waar je op moet letten.

De voeding in kwestie was destijds overigens een prima voeding:
Conclusions
OCZ ModXStream Pro 600 W proved to be an outstanding mainstream 600 W power supply, surprising us at all and every level. Being an inexpensive unit that has only the standard 80 Plus certification, we were expecting it to achieve efficiency around 82-83% across the board, but in fact it could maintain efficiency between 83.5% and 86.6% when we pulled up to 480 W from it (81.9% at 600 W), almost granting it 80 Plus Bronze certification.

Voltage regulation from this unit is very tight, with all outputs within 3% from their nominal values (ATX12V specification allows a 5% tolerance – 10% for -12 V). And ripple and noise levels, although not as low as we’d like to see, were still below the maximum allowed.
This unit comes with a price tag of only USD 80 and if you live in the USA and buy it at Newegg.com you get a USD 25 mail-in rebate, making it to cost you only USD 55. Unbelievable!
Maar goed draag dan aub even bewijs aan ten faveure van het wel preventief vervangen van de voeding. Of is in een niet met bewijs onderbouwde stelling geen probleem zo lang het binnen je eigen straatje past? (Eerste post in deze thread)

[ Voor 45% gewijzigd door sdk1985 op 17-02-2019 16:52 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Nathlin Uitgaan van een i7-8700 is prima. daar hoeft geen dure koeler op pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B. B360 moederbord is prima, met 2666MT/s RAM oa pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16

Blij je de R9 290 gebruiken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
sdk1985 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:47:
[...]

Ik beweer nergens dat hij de schijf niet kan hergebruiken ik waarschuw voor de symptomen wanneer het niet lekker samengaat.

De reden dat er 'anekdotisch' bewijs bij staat is dat anders de eerst volgende post gaat beweren dat de oude ocz voeding 'features' mist en niet gaat werken. Wat dan wordt beweerd zonder enig bewijs en vaak zonder enige eigen ervaring. Die post wordt nu voorkomen. Terechte zorg kan de idle bug zijn, was bij mij geen issue. Zowel de voeding als de HDD kun je IMO dus prima proberen aangezien je problemen snel genoeg opmerkt. Enige vereist is dat je moet wel weten waar je op moet letten.

De voeding in kwestie was destijds overigens een prima voeding:

[...]

Maar goed draag dan aub even bewijs aan ten faveure van het wel preventief vervangen van de voeding. Of is in een niet met bewijs onderbouwde stelling geen probleem zo lang het binnen je eigen straatje past? (Eerste post in deze thread)
Ik nam jouw post als voorbeeld, maar wanneer iemand (wie dan ook) uitspraken maakt als "dat is niet goed" of "dit is beter" zie ik graag onderbouwing. Bouwkwaliteit, materiaal, spanningvariatie of whatever...
De review quote is ook nice.

Ik zie het te veel op dit forum dat er dingen geadviseerd worden zonder enige onderbouwing. Als de mensen met de kennis hun keuzes kunnen onderbouwen, leren we allemaal wat.

Ik heb geen opinie op het preventief vervangen van een voeding. Als het nog werkt en het is een goed product zie ik er geen reden toe. Ik denk dat het voor de meesten meer een uitgave is om het onderbuikgevoel uit de weg te gaan. Liever een nieuwe dan het risico lopen etc....

[ Voor 8% gewijzigd door bluebear op 17-02-2019 22:51 ]

• sdk1985
bluebear schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:47:
[...]

Ik nam jouw post als voorbeeld, maar wanneer iemand (wie dan ook) uitspraken maakt als "dat is niet goed" of "dit is beter" zie ik graag onderbouwing. Bouwkwaliteit, materiaal, spanningvariatie of whatever...
De review quote is ook nice.

Ik zie het te veel op dit forum dat er dingen geadviseerd worden zonder enige onderbouwing. Als de mensen met de kennis hun keuzes kunnen onderbouwen, leren we allemaal wat.

Ik heb geen opinie op het preventief vervangen van een voeding. Als het nog werkt en het is een goed product zie ik er geen reden toe. Ik denk dat het voor de meesten meer een uitgave is om het onderbuikgevoel uit de weg te gaan. Liever een nieuwe dan het risico lopen etc....
Kan ik ook wel begrijpen, ik zie ook graag een onderbouwing. Alleen mijns inziens halen we die hier pas van stal wanneer het echt nodig is. Er komen nog wat advies vragen en ze lijken vaak heel erg op elkaar. Dus als we elke keer een heel bron onderzoek tevoorschijn moeten halen dan kunnen er niet genoeg mensen geholpen worden. Ook werkt het vaak verwarrend voor de TS die wellicht de helft niet kan volgen. Ergens is er ook een stukje vertrouwen nodig dat iemand weet waar hij/zij het over heeft. Behalve bij @ECP0WERS :+ .

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien. Ga de volgende keer maar eens aantonen dat die OCZ voeding inderdaad een bagger ding is en dat ik onzin schrijf. Dan had je tijdens het googlen vanzelf op de bron gekomen waarvan ik wist dat hij bestond :o .

Uiteindelijk sloeg @ECP0WERS de spijker al op zijn kop. Als je de cpu, mobo, geheugen, kast, ssd gaat vervangen en je gpu eigenlijk ook achterhaald is en dan ook nog je voeding niet vertrouwd dan praten we over een nieuw systeem.

De games die de TS noemt zijn overigens geen van allen in mijn ervaring echt zwaar. Dus ik zou het zelf eerst even proberen met alleen een upgrade kit (cpu, ram, mobo).

Pagina: 1