Toon posts:

Van Frans naar VW: maar wat kiezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zou graag een 2e hands VW kopen.

Maar de portemonee is niet zo heel groot. En ik rij nu Frans met een redelijke goede inruil waarde.
Wat is jullie ervaring, liever een goed uitgevoerde jongere polo (2014 <> 2017 met gunstige km stand of een oudere (instap) golf 2013/2014?

Met kanttekening: Uiteindelijk hoe dan ook ooit een Golf.

Dank jullie wel

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 16:37

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik rij een golf uit 2017, echt een top auto. Nog nooit zo'n fijne auto gehad. Je kan eventueel ook een klasse lager zoeken en naar Seat of Skoda gaan. Allemaal Volkswagen blokken en de kwaliteit, alleen soms wat minder luxere opties, maar doet de kwaliteit niet af.

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Volkswagen en kwaliteit? Mwa...

Ik werk voor een VW dealer, maar ik ben blij dat ik elke dag weer in mijn Alfa naar huis rij. O-)
Collega van mij heeft een nieuwe Golf7 1.0 125pk bouwjaar 2018... inmiddels al vervangen: complete turbo, navigatie systeem en de accu ivm storing in het Start Stop systeem. Allemaal garantie, dus het kost hem geen cent, maar kwaliteit ga ik het niet noemen.
Mijn Giulietta van 6 jaar oud met 136.000 km heeft qua "defecten" enkel een nieuwe accu gehad omdat de originele accu op zijn einde was.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 12:52
Specht schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:11:
maar ik ben blij dat ik elke dag weer in mijn Alfa naar huis rij. O-)
Als ik een Alfa had zou ik ook blij zijn als ik er mee naar huis kon rijden ipv duwen :P .

En hoewel mijn statement overdreven en grappig bedoeld is:
https://www.jdpower.com/b...hicle-dependability-study
Scroll even naar het grafiekje. Die Alfa zit dus in dat onderste balkje met dubbel zoveel problemen dan het gemiddelde van alle merken.

Oftewel: laat je niet afschrikken door horrorverhalen: de statistieken zeggen dat Volkswagen kwalitatief een nogal gemiddeld merk is.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Giesber schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:30:
[...]

Als ik een Alfa had zou ik ook blij zijn als ik er mee naar huis kon rijden ipv duwen :P .

Scroll even naar het grafiekje. Die Alfa zit dus in dat onderste balkje met dubbel zoveel problemen dan het gemiddelde van alle merken.

Oftewel: laat je niet afschrikken door horrorverhalen: de statistieken zeggen dat Volkswagen kwalitatief een nogal gemiddeld merk is.
Beetje matige statistieken, ik ga uit dat ze dit in de V.S. onderzocht hebben, ze zeggen het namelijk niet de V.S. dus :). Bekende EU merken zoals Skoda en Seat ontbreken. In de V.S. rijden ze geen A of B klasse auto's en amper C klasse. In de EU rijden we voornamelijk deze auto's.
Leuke statistieken voor Tweakers.com ;)

Back on-topic. Zonder budget kunnen we weinig zeggen.
Er zijn veel bekende kwalen bij VW, zoek deze uit en streep auto's en (in het specifiek) motorblokken weg die slecht blijken te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 17-02-2019 21:38 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 21:33
Budget en klasse is idd vrij bepalend.

Of VW (/Seat/Skoda enz) een goede keuze is: Ja en nee.

Ja, als de modellen je aanstaan en je gedegen vooronderzoek doet naar je voorkeursmodellen en de specifieke motoruitvoeringen.
Nee, als je gewoon een auto wilt kopen die betrouwbaar is.

Is VW dan slecht? Dat niet, maar zoals gezegd, er zijn bergen verhalen over kwalen, slechte motoren enz bekend. Maar ook genoeg motoren die wel betrouwbaar zijn.

Een Japanner of Koreaan staat, over het algemeen, betrouwbaarder te boek dan de recentere Volkswagens. Om het in cijfers te noemen is de kwaliteit/betrouwbaarheid van zo'n Jap gemiddeld een 7. Een VW is anywhere tussen een 4 en een 8.

Maak in het geval van VW dus een grondige lijst met geschikte motorblokken en de criteria.
BXE / BLS TDI -> Relatief veel uitval (motor aan gort) als gevolg van slechte drijfstanglagers
1.2TSI eerste generatie -> Kettingproblemen
1.4 -> Injectoren (geen groot probleem, wel aandachtspuntje)
Oudere 1.4 (8-kleppen dacht ik): Koppakking
1.8 TFSI -> Hoog olieverbruik

Is allemaal niet perse relevant voor TS, maar het gaat erop dat je bij VWs dus wel ff goed moet kijken naar de blokspecifieke issues.

En dan heb je nog de standaard onderhoudsdingen (die overigens bij elke auto gelden) maar je toch moet meerekenen in je budget. Denk aan dingen als turbo's, roetfilters, vliegwielen enz. Ook die dingen zijn met wat googlen te vinden wat gemiddeld is.
Als je bv een VW diesel koopt met 210k op de teller, dan kun je er vanuitgaan dat je vliegwiel (toch snel 800 eur) een reparatie is die je op vrij korte termijn kan verwachten).
Idem met dingen als distributieriem. Dat soort dingen kun je ook meenemen in je onderhandelingen.

Wat betreft Golf vs Polo: Ik zou zelf liever een oude goede auto hebben dan een wat jonger exemplaar. Nieuw != beter. Onderhoudsgeschiedenis enz is belangrijker.

De Golf is overigens ook een ruimer segment. Naast fysieke ruimte ook een nivotje hoger kwa comfort.
Moet het perse de Golf zijn? De submerken van VW zijn vaak ook interessant, zeker kwa prijs en opties.

Golf = Seat Leon = Skoda Octavia
Polo = Seat Ibiza = Skoda Fabia
_JGC_ schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:09:
[...]

Kennis van me sleutelt voor een Citroën garage en rijdt in een golf 3 diesel met 350K op de teller. Tijdje terug moest ie naar andere kant Duitsland, zegt zn baas: "zo jij durft met zo'n oud ding met zoveel kilometers een eind weg te gaan." Zijn reactie daarop: "Nee met een Citroën die kant op, das pas lef hebben, die Golf doet het al 350K probleemloos"
Herkenbaar. KM stand zegt niets. Ik ga dit jaar met mijn auto weer op een roadtrip (rondje Oostzee, Baltische staten -> Finland - Noorwegen - Zweden). Mijn VW dieseltje (1.9TDI) staat nu op 419K. Geen enkele angst dat ie stuk gaat. Ken genoeg mensen met een jonge auto met weinig kilometers en ellende. Zegt niets :)

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 17-02-2019 22:15 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03

Ik werk voor een VW dealer, maar ik ben blij dat ik elke dag weer in mijn Alfa naar huis rij. O-)
Collega van mij heeft een nieuwe Golf7 1.0 125pk bouwjaar 2018... inmiddels al vervangen: complete turbo, navigatie systeem en de accu ivm storing in het Start Stop systeem. Allemaal garantie, dus het kost hem geen cent, maar kwaliteit ga ik het niet noemen.
Mijn Giulietta van 6 jaar oud met 136.000 km heeft qua "defecten" enkel een nieuwe accu gehad omdat de originele accu op zijn einde was.
Kennis van me sleutelt voor een Citroën garage en rijdt in een golf 3 diesel met 350K op de teller. Tijdje terug moest ie naar andere kant Duitsland, zegt zn baas: "zo jij durft met zo'n oud ding met zoveel kilometers een eind weg te gaan." Zijn reactie daarop: "Nee met een Citroën die kant op, das pas lef hebben, die Golf doet het al 350K probleemloos"

Als je voor een merkdealer werkt zie je vnml alleen de ellende van dat ene merk, en dan vnml garantie. Het spul dat geen garantie is zijn dan vaak ook nog de gevallen waar de universele garage niet uitkomt.

@DJSmiley kilometers zegt niks. Heb nu al paar keer gehad:
Golf 3 1.9D van 16 jaar oud met 414K weggedaan voor een Peugeot 206 1.4HDI van 4 jaar oud met 116K op de teller. Vrijwel direct kosten en bekende kwalen die opgelost moesten worden. De Golf ging overigens weg vanwege de roestduivel, ik moest bij elk garagebezoek met balken of een 4-koloms brug aan de slag.

Vervolgens de 206 met 345K op de teller en 11 jaar oud weggedaan voor een 207SW 1.6VTI van 7 jaar oud met 160K op de teller, voor het geld dat daaraan inmiddels versleuteld is had ik ook gerust de airco van de 206 kunnen repareren, had ik van het geld dat me bespaard was gebleven aan reparaties nu wel een 207SW 1.6VTI kunnen kopen :X.

[ Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 17-02-2019 22:24 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@DJSmiley de 1.4 met koppakking was juist de 16 klepper, toen ze hierop overgingen en zo'n ~70 pk uit een 1.4 blok haalden. Rond 2000 was deze 'innovatie'.
Maar niet heel relevant voor TS in zijn situatie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:03
@Verwijderd Waarom specifiek een Volkswagen? Je zult met zo'n budget dan het mijnenveld van VAG-motoren moeten doorwaden en je goed in moeten lezen. Is het niet handiger om je horizon iets breder te maken en ook te kijken naar Fordjes, wat Japanners, etc?

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Giesber schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:30:
[...]

Kwalitatief een gemiddeld merk... maar dat is niet wat VW pretendeert te zijn, en ook niet wat je uiteindelijk betaald aan onderdelen.

Maar goed feit is wel dat VAG een betere marketingafdeling heeft, met als gevolg dat hierdoor de populairiteit hoger is en uiteindelijk dus ook de restwaarde hoger, waardoor het nog aantrekkelijker wordt om een VW te kopen.
Maar ik klaag verder niet, hoe meer mensen VW rijden hoe beter, verdien ik een prima boterham mee en kan daar weer lekker "exclusief" van rondrijden in iets anders. ;)

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je van Peugeot af komt. Dan snap ik de overgang niet, voor de rest is een VAG auto best wel aardig, maar wanneer ik zelf een auto zou kopen, dan nooit een VAG wagen. Heb VW gerenden (Golf VI, Passat V6 Synchro), Seat Leon, Scoda Octavia, Supurb. Maar 1 ding, niks weegt op tegen Honda en Toyota qua betrouwbaarheid en lage kosten. Met Renault Megane, Renault Laguna, Golf, Leon, Scoda's heb ik zo vaak garages gezien dat ik me af vraag waarom iemand nog die merken koopt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-11 16:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Verwijderd

Werkte: als ze je reactie op GoT lezen en het weten te koppelen, aan een medewerker van hun :+ Maar je hebt wel gelijk natuurlijk. Volkswagen heeft zijn goede jaren gehad, maar ze staan niet echt goed bekend voor kwaliteit.

Maar ik denk dat de Franse en Duitsers zich de handen mogen schudden, want die Franse auto's zijn ook niet altijd zo betrouwbaar.

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik snap niet dat VW de naam degelijk krijgt in Nederland. De Kever zat redelijk in elkaar, de golf I gaat ook nog, maar daarna is het hard bergafwaarts gegaan. Een VW koop je als niet wilt uitleggen waarom je voor juist die auto gekozen hebt. Koop je een Kia, een Dacia, een Volvo of elk ander niet-VAG merk vragen mensen waarom je dat gekocht hebt, koop je een VW is dat doodnormaal. Niemand die er vragen over heeft. Het is een veilige ( je wordt niet gek aangekeken, behalve door mensen die niks met VAG hebben) keus.

Een VW is ook een veilige keus als je denkt aan het verkopen van de auto. Ze blijven veel geld waard, geen flauw idee waarom, maar geld en rationeel handelen is geen goede match.

[ Voor 0% gewijzigd door Derby op 20-02-2019 08:37 . Reden: Verduidelijking ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker voor de Golf gaan, een Polo is een stuk kleiner en vind ik minder fijn rijden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
@Derby Je overdrijft nogal. Golf 2 en 4 rijden er nog zat van zonder al teveel problemen. De golf 3 was ook redelijk bulletproof, alleen die roest...

Na de 1.9TDI is het gewoon heel erg bergafwaarts gegaan bij VAG. Daar zijn ze overigens niet de enige in, je wilt ook geen eerste generatie fapdiesel van PSA.
Pagina: 1