Voersuggestie kat met Oxalaatstenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:46
Mijn vraag, we hebben thuis een half Noorse boskat (3 jaar), schat van een dier maar inmiddels zijn we wat wanhopig vanwege zn gestel.

Korte geschiedenis:

- Kat begon een jaar geleden aandrang te vertonen, leek moeilijk te plassen, naar de dierenarts, ruim optijd gelukkig, had Oxalaat. Eerst catheter maar uiteindelijk blaas leeg gehaald dmv operatie.

- Maand later weer last, bleek dat hij nog wat steentjes had, toen besloten zn pieletje te laten verwijderen (want dan kan hij ze makkelijker uitplassen).

Nu bijna een jaar later merkten we dat hij weer overmatig zn krent zat te likken en vaak naar de bak, net terug van de dierenarts, blijkt hij weer stenen te hebben.. dit maal geen korrels (die hij uit kan plassen) maar 2 grotere stenen van ~0,7cm.. grote kans dus weer op die Oxalaat..

Nu moet meneer/het dus weer onder het mes maar hoewel ik snap dat het deels genetisch kan zijn, heeft er iemand voeradvies?

Hij kreeg sinds de operaties van een jaar terug lange tijd Urinary van Royal Canin. Uiteindelijk een tijdje ook Sensitivity van het zelfde merk. Drinken doet ie uitstekend, een bakje water per dag gaat zeker leeg.

Is er iemand die weet wat evt. nog meer kan helpen preventief? Inmiddels alles bij elkaar zijn we ~2800,- verder in totaal aan dierenarts rekeningen met nog een operatie in het verschiet en hoewel we dondersgoed snappen dat het er bij kan horen, alles om onze kleine held te kunnen helpen om aan preventie te doen kan helpen :-) (en de portemonnee ook).

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

Verwijderd

Wij hebben onze twee monsters die allebei stress en blaasproblemen hadden nu permanent op C/D voer van Hills zitten.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12 18:48
Je kunt de vraag beter stellen in de tweakers lounge, topic: Ervaringen met het houden van katten - Deel 2
Ervaringen met het houden van katten - Deel 2

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Heb je al vers vlees geprobeerd? Onze katten en honden krijgen dit inmiddels al jaren en ik had geen betere keuze kunnen maken. Mijn kater die regelmatig blaasontsteking had, heeft dit sindsdien ook niet meer gehad.

Zie deze pagina: https://www.carnibest.nl/kat.htm

In het begin heb ik het wel gemeng met blikvoer om de katten te laten wennen aan het vlees en daarna het blikvoer langzaam afgebouwd.. De honden aten het gelijk, die zijn er razend op.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn kater heeft én oxalaatstenen en nierstenen dus de ph waarde mag niet te hoog en niet te laag zijn. Zijn plasbuis is bij een operatie zo aangepakt, dat dat geen problemen met oplevert.
Verder heb ik c/d voer aangepast van de DA en dat gaat perfect. Daarnaast nog natvoer en alles gaat helemaal goed. Mijn kater heeft dit al vanaf zijn half jaar oud en is nu 10,5 jaar oud dus alles gaat goed maar ik geloof er ook in, als je maar kwalitatief goed kattenvoer geeft, dat is al de helft. Geen andere rotzooi erbij en niets qua menselijk eten want dat is vaak te zout.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!