Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Klein dak en zonnepanelen; alles zuid of oost-west

Pagina: 1
Acties:

• Joris-Jansen
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 15:30
Zoals de titel al aangeeft ben ik erg aan het twijfelen. Ik heb namelijk een erg klein zolderdak (plat dak). De afmeting van wat ik kan leggen met zonnepanelen is 3,60 x 5,20 meter. Hier zijn de randen dus al vanaf gehaald. De panelen kunnen volledig op zuid gelegd worden, alleen kan ik er dan volgens mijn berekening maar 6 plaatsen. In oost-west opstelling zou ik er 9 kunnen plaatsen, alleen is het dan zo dat het 6 om 3 wordt, geen goede verdeling dus......

Qua verbruik zijn we maar met z’n tweeen en zal dit in de toekomst ook zo blijven. We hebben geen warmtepomp of andere energieslurpers (we koken wel op inductie en hebben een qoocker, dat is het enige).

Mis ik iets of heeft iemand tips?

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07:06
In de zuidopstelling passen toch 3x3 zonnepanelen in portrait (standaard formaat zoals je beschrijft)?
3 x 1 m = 3 m nodig en je hebt 3,6 m.
3 x 1,65 m = 4,95 m nodig en je hebt 5,2 m.

Neem 10 cm speling en je zit nog binnen de grenzen. In landscape passen er 2x4 in trouwens.

9 panelen is nog redelijk voor een klein gezin. Zal misschien net niet je hele verbruik dekken. Maar meer dak is er niet :)

Oost-west opstelling lijkt mij inderdaad niet heel nuttig hier, tenzij het en-en kan zijn. Zuid 9 en west 6? Kan op een omvormer met twee trackers. Of Zuid+west+oost. :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Waarom plaats je niet 10 panelen oost/west in portrait. Zo dus: / \

Is een kleine schans richting zuiden ook een mogelijkheid?

Of je legt er hier 9 van plat.
Die hebben een gootje voor het water.
https://eu-solar.panasoni...hn325sj47-vbhn330sj47.htm

@Grolsch Heeft ook panelen plat liggen
https://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=59291&sid=52772&t=m
warmtepomp of andere energieslurpers
Een CV op gas slurpt geen energie?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 15-02-2019 17:34 (109%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:45
@Tjeerd84 2x8 :?
je bedoeld zeker 2x5 op 1 grote schans richting zuid in landscape.

@AUijtdehaag inderdaad als er geen schaduw rondom is dan 5x Oost en 5x West in portrait, meeste panelen.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Tjeerd84
Rouske schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:31:
@Tjeerd84 2x8 :?
je bedoeld zeker 2x5 op 1 grote schans richting zuid in landscape.

@AUijtdehaag inderdaad als er geen schaduw rondom is dan 5x Oost en 5x West in portrait, meeste panelen.
Inderdaad haha oeps. 2×4.
En sorry, ik vergeet dat het dak plat is. Snap nu dat er 1m tussen komt. Tja. Dan is het krap idd.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:48
5 oost en 5 naar west geeft meeste opbrengst. Je kunt één rij nemen van panelen van 1.65 en de andere rij van 2 meter lang.
Alleen 5 panelen per mpp is niet echt super rendabel. Als je ze op slechts tien graden legt en voorziet van tigo kun je ze samen voegen tot één string van tien panelen.
Een goedkope omvormer is dan prima want tigo neemt mpp over.
Je kunt ook de peper dure kuro nemen waar @AUijtdehaag telkens mee komt

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@reneeke1970
Nu ook 330 Wp in het zwart inderdaad.
https://eu-solar.panasonic.net/nl/2894.htm

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 04:36
oost/west opstelling met 10 panelen en een omvormer met laag startvermogen (bijvoorbeeld Solis 2000 of Solax X1 Mini 2.0).

Wij hebben dit liggen, maar dan in Landscape. Portrait zal denk ik iets duurder zijn.
-1x Solax X1 Mini 2.0
-10x Trina Honey 305WP Perc
-Complete Montageset Oost/West - 1 rij
-1 rij van 10 Panelen
-Formaat van de Zonnepanelen (bij benadering): 165x100
-Kleur windkappen: Aluminium
-Dikte Zonnepanelen: 35mm
-kabels en aansluitmaterialen
+/- 2.000 euro bij https://www.solar-bouwmarkt.nl/
oftewel 65ct per wattpiek.

als je het laat installeren moet je er ongeveer 600euro/20ct per wattpiek bij optellen

• reneeke1970
Op een plat zolder dakje komt goedkoop fel blauw beter tot zijn recht denk ik. Ook vanwege betere maatvoering

• reneeke1970
Murkmans schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:17:
oost/west opstelling met 10 panelen en een omvormer met laag startvermogen (bijvoorbeeld Solis 2000 of Solax X1 Mini 2.0).

Wij hebben dit liggen, maar dan in Landscape. Portrait zal denk ik iets duurder zijn.
-1x Solax X1 Mini 2.0
-1 rij van 10 Panelen

als je het laat installeren moet je er ongeveer 600euro/20ct per wattpiek bij optellen
Laag start vermogen of spanning zegt niks over het rendement.
Die is nu eenmaal het hoogste richting 300/350 volt.
Vijf panelen komt maar op de helft

• Joris-Jansen
Jeetje wat een input! Superbedankt tot zover.
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:51:
5 oost en 5 naar west geeft meeste opbrengst. Je kunt één rij nemen van panelen van 1.65 en de andere rij van 2 meter lang.
Alleen 5 panelen per mpp is niet echt super rendabel. Als je ze op slechts tien graden legt en voorziet van tigo kun je ze samen voegen tot één string van tien panelen.
Een goedkope omvormer is dan prima want tigo neemt mpp over.
Je kunt ook de peper dure kuro nemen waar @AUijtdehaag telkens mee komt
Ik denk dat ik dit wel een mooie oplossing vind. Wat bedoel je met mpp? Tigo zoek ik even op..... veel nieuwe terminologieën voor mij.
Tjeerd84 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:05:
In de zuidopstelling passen toch 3x3 zonnepanelen in portrait (standaard formaat zoals je beschrijft)?
3 x 1 m = 3 m nodig en je hebt 3,6 m.
3 x 1,65 m = 4,95 m nodig en je hebt 5,2 m.

Neem 10 cm speling en je zit nog binnen de grenzen. In landscape passen er 2x4 in trouwens.

9 panelen is nog redelijk voor een klein gezin. Zal misschien net niet je hele verbruik dekken. Maar meer dak is er niet :)

Oost-west opstelling lijkt mij inderdaad niet heel nuttig hier, tenzij het en-en kan zijn. Zuid 9 en west 6? Kan op een omvormer met twee trackers. Of Zuid+west+oost. :)
Wow dit zijn wel heel veel opties.. even op een rijtje.. waarom vind je oost-west niet nuttig?

En als ik 3x3 of 2x4 op zuid leg, dan zit er toch niet genoeg afstand tussen de panelen? Komt de schaduw van het ene paneel dan niet op de andere?
Murkmans schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:17:

-1x Solax X1 Mini 2.0
-1 rij van 10 Panelen

Qua kostenplaatje ziet dit er natuurlijk aantrekkelijk uit. Even afwachten op de reacties wat legpatroon betreft. Ben dus erg aan het twijfelen tussen de zuid of oost-west opstelling.

Nogmaals Thanks iedereen. Input blijft welkom! _/-\o_

• Tjeerd84
Joris-Jansen schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:03:
Jeetje wat een input! Superbedankt tot zover.

[...]

Ik denk dat ik dit wel een mooie oplossing vind. Wat bedoel je met mpp? Tigo zoek ik even op..... veel nieuwe terminologieën voor mij.

[...]

Wow dit zijn wel heel veel opties.. even op een rijtje.. waarom vind je oost-west niet nuttig?

En als ik 3x3 of 2x4 op zuid leg, dan zit er toch niet genoeg afstand tussen de panelen? Komt de schaduw van het ene paneel dan niet op de andere?

[...]

Qua kostenplaatje ziet dit er natuurlijk aantrekkelijk uit. Even afwachten op de reacties wat legpatroon betreft. Ben dus erg aan het twijfelen tussen de zuid of oost-west opstelling.

Nogmaals Thanks iedereen. Input blijft welkom! _/-\o_
Ik was even vergeten dat het om een plat dak ging, excuus. Inderdaad heb je dan ruimte nodig. Afhankelijk van de hoek die je maakt, enz. Dat zou dan 2x3 worden. Ik had een puntdak in mijn hoofd en dacht aan een ander dakdeel voor oost west. Maar het gaat om hetzelfde dak, dus dat wordt of alles zuid of een oost west plan.

Eerlijk gezegd ... misschien moet je nadenken over een meedraaiend systeem. Er is ergens een compleet huis wat met de zon meedraait. Je zou dan een constructie met zes panelen mee kunnen laten draaien, zodat je het rendement van 20 panelen gaat halen. Betekent ook dat je voor max. 14 panelen extra geld kan besteden en dat is een 2000 euro. Moet kunnen...

Als je simpel wil blijven. Oost-west betekent erg weinig panelen per tracker, laag totaal voltage, lager rendement. Je kunt 3+1 naar oost doen en 3+2 naar west trouwens (hoeft niet 3 en 6 te zijn.)
Naar zuid met 9 panelen zou het meeste energie opwekken. Er zijn kleinere maten voor panelen en dat is misschien perfect voor jouw situatie. Iets duurder, dezelfde opbrengst. Ziet er strakker uit.
Oost-west is meer iets voor grote opstellingen en daken die ook echt schuin naar oost-west staan. Pal zuid met ideale hoek levert hoe dan ook het meeste op in jouw geval. Alleen kom je dan uit op 6 panelen.

Waarom heb je geen meter tussen de panelen in de oost-west tekening? Of komt er dan een schans onder?

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 04:36
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:25:
[...]

Laag start vermogen of spanning zegt niks over het rendement.
Die is nu eenmaal het hoogste richting 300/350 volt.
Vijf panelen komt maar op de helft
Daar ben ik het ook wel met je eens, in onze situatie was dat relevant. Wij wilde juist 2 oriëntaties om opbrengst te spreiden.
Een zonneschans zou ook kunnen denk ik, ook wel het onderzoeken waard.

• Joris-Jansen
Tjeerd84 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:17:
[...]

Ik was even vergeten dat het om een plat dak ging, excuus. Inderdaad heb je dan ruimte nodig. Afhankelijk van de hoek die je maakt, enz. Dat zou dan 2x3 worden. Ik had een puntdak in mijn hoofd en dacht aan een ander dakdeel voor oost west. Maar het gaat om hetzelfde dak, dus dat wordt of alles zuid of een oost west plan.

Eerlijk gezegd ... misschien moet je nadenken over een meedraaiend systeem. Er is ergens een compleet huis wat met de zon meedraait. Je zou dan een constructie met zes panelen mee kunnen laten draaien, zodat je het rendement van 20 panelen gaat halen. Betekent ook dat je voor max. 14 panelen extra geld kan besteden en dat is een 2000 euro. Moet kunnen...

Als je simpel wil blijven. Oost-west betekent erg weinig panelen per tracker, laag totaal voltage, lager rendement. Je kunt 3+1 naar oost doen en 3+2 naar west trouwens (hoeft niet 3 en 6 te zijn.)
Naar zuid met 9 panelen zou het meeste energie opwekken. Er zijn kleinere maten voor panelen en dat is misschien perfect voor jouw situatie. Iets duurder, dezelfde opbrengst. Ziet er strakker uit.
Oost-west is meer iets voor grote opstellingen en daken die ook echt schuin naar oost-west staan. Pal zuid met ideale hoek levert hoe dan ook het meeste op in jouw geval. Alleen kom je dan uit op 6 panelen.

Waarom heb je geen meter tussen de panelen in de oost-west tekening? Of komt er dan een schans onder?
Bedankt weer voor je uitgebreide reactie. Om gelijk in te gaan op je vraag, ik had inderdaad een schans bedacht, waardoor de panelen in oost-west opstelling vrijwel tegen elkaar aan zouden kunnen liggen.

Een meedraaiend systeem klinkt erg goed, alleen begin je mijns inziens dan wel wat. Dat is in mijn optiek een prachtig stukje techniek, maar ook weer iets wat defect kan gaan.. ik neig nu eerlijk gezegd naar een oost-west opstelling. Waarom? Omdat je dan gedoseerder over de dag energie opwekt en kunt gebruiken ivm toekomstige beperkende factoren mbt salderen.
Echter met zuid opstelling heb je beter rendement en heb ik een relatief eenvoudige setup nodig. Denk je echt dat ik 9 panelen kan plaatsen?

Lastig geval dit, haha.

• Tjeerd84
Zonnevolger / Solar Tracker o.b.v. Arduino, Work in Progress
http://www.ecofinity.eu/solar-trackers-satcontrol
http://www.kilowattsolar.eu/zonnevolger/

Ik kan niet zo snel vinden wat het kost, maar het lijkt mij niet eens zo heel erg duur. Er staat echter dat het slechts 40% extra opbrengst geeft (ik had meer verwacht). Je kunt echter dan wel 4x4 panelen doen bijvoorbeeld. Het is op zich wel een coole gadget om op je dak te zetten. Weet alleen niet hoe zwaar het is en of het mogelijk is op een dak zonder extra versteviging van het huis, het is redelijk extreem haha :) Maar kun je ook in een tuin zetten. Ook zonder draaisysteem kun je zonnepanelen ook gewoon in het gras kwijt...
Joris-Jansen schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:08:
[...]

Ik neig nu eerlijk gezegd naar een oost-west opstelling. Waarom? Omdat je dan gedoseerder over de dag energie opwekt en kunt gebruiken ivm toekomstige beperkende factoren mbt salderen.
Echter met zuid opstelling heb je beter rendement en heb ik een relatief eenvoudige setup nodig. Denk je echt dat ik 9 panelen kan plaatsen?

Lastig geval dit, haha.
Oost - west kan met 9 panelen. De panelen staan scheef omhoog, dus zijn minder breed op het dak dan de eigen breedte is. Iets van 60-70 cm eerder, als je redelijk scheef gaat (30-40 graden). Daar een meter tussen laten tot het volgende paneel, waarbij in oost-west de tegenovergestelde panelen elkaar wel raken, dus per drie rijen heb je dan 1 extra meter en 3x40 cm minder nodig. Even zelf reken en passen, maar misschien kun je zelfs wel 2x3 oost + 2x3 west kwijt?
Een schans op zich is ook wel aan te bevelen eigenlijk, dan weet je zeker dat je meer panelen in oost-west kwijt kan. Dan krijgt je huisje een soort kunstmatig puntdak.

Tjeerd84 wijzigde deze reactie 15-02-2019 21:55 (54%)

• Joris-Jansen
Tjeerd84 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:47:
Zonnevolger / Solar Tracker o.b.v. Arduino, Work in Progress
http://www.ecofinity.eu/solar-trackers-satcontrol
http://www.kilowattsolar.eu/zonnevolger/

Ik kan niet zo snel vinden wat het kost, maar het lijkt mij niet eens zo heel erg duur. Er staat echter dat het slechts 40% extra opbrengst geeft (ik had meer verwacht). Je kunt echter dan wel 4x4 panelen doen bijvoorbeeld. Het is op zich wel een coole gadget om op je dak te zetten. Weet alleen niet hoe zwaar het is en of het mogelijk is op een dak zonder extra versteviging van het huis, het is redelijk extreem haha :) Maar kun je ook in een tuin zetten. Ook zonder draaisysteem kun je zonnepanelen ook gewoon in het gras kwijt...

[...]

Oost - west kan met 9 panelen. De panelen staan scheef omhoog, dus zijn minder breed op het dak dan de eigen breedte is. Iets van 60-70 cm eerder, als je redelijk scheef gaat (30-40 graden). Daar een meter tussen laten tot het volgende paneel, waarbij in oost-west de tegenovergestelde panelen elkaar wel raken, dus per drie rijen heb je dan 1 extra meter en 3x40 cm minder nodig. Even zelf reken en passen, maar misschien kun je zelfs wel 2x3 oost + 2x3 west kwijt?
Een schans op zich is ook wel aan te bevelen eigenlijk, dan weet je zeker dat je meer panelen in oost-west kwijt kan. Dan krijgt je huisje een soort kunstmatig puntdak.
Ondanks je het goed probeert uit te leggen snap ik de opstelling niet helemaal. Kun je nóg specifieker zijn?

2x3 + 2x3 zal niet lukken ivm pijp die uit het dak komt van de cv.

• Tjeerd84
Joris-Jansen schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:01:
[...]

Ondanks je het goed probeert uit te leggen snap ik de opstelling niet helemaal. Kun je nóg specifieker zijn?
De linkjes gaan naar losstaande draaibare sysyemen. Misschien niet de oplossing, wel cool. Die kunnen misschien niet op je dak, maar dan kun je wel perfect en meer zonnepanelen kwijt.

De oost-west opstelling op je dak, daar zou je richting beide kanten elk twee rijen van drie in landscape kunnen plaatsen. Als je meeneemt dat een vrij scheef gericht paneel nog steeds een meter breed is, maar door de scheve stand natuurlijk over je platte dak niet een meter breed is. Je had eerst drie rijen op het dak getekend. Je kunt er drie keer 30 cm afhalen voor de breedte als je de panelen redelijk scheef gaat zetten. Dat levert 90 cm op, dus dan past er een rij bij met gemak. Dit in combinatie met een schans moet kunnen. Krijg je wel een redelijk aanwezig bouwsel op je dak (niet lelijk naar mijn idee) met zowel oost als west 2x3 panelen. 12 panelen totaal in oost west is perfect voor klein huis en gezin.
Edit. Kun je om die pijp of over de pijp met de opstelling en schans?

Tjeerd84 wijzigde deze reactie 15-02-2019 22:09 (3%)

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-03 22:24
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:19:
Waarom plaats je niet 10 panelen oost/west in portrait. Zo dus: / \

Is een kleine schans richting zuiden ook een mogelijkheid?

Of je legt er hier 9 van plat.
Die hebben een gootje voor het water.
https://eu-solar.panasoni...hn325sj47-vbhn330sj47.htm

[Afbeelding]

@Grolsch Heeft ook panelen plat liggen
https://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=59291&sid=52772&t=m

[...]
Een CV op gas slurpt geen energie?
In ieder geval niet qua elektra. Het aantal kWh uit de gasomzetting van massa naar energie is natuurlijk een ander apart verhaal.

Maar in de vraag van het topic blijvende, een oost west opstelling, zeker als er in de buurt al het één en ander ligt, dempt de pieken qua teruglevering.

Zonder alle teruglevering vergoedingen gebruik je over het algemeen 's morgens en tegen het eind van de middag mee stroom.
Als er een netto verrekening qua teruglevering komt (wat iets is dat ooit moet gaan gebeuren) dan is dat alleen op te vangen door (gedeeltelijk) op slaan in een batterij, en door het verbruik met de opwekking in balans te brengen (was draaien als de zon schijnt, etc).

Kan je ook eventueel een combinatie maken? Stuk oost-west en een stuk zuid?

• Joris-Jansen
Tjeerd84 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:08:
[...]

De linkjes gaan naar losstaande draaibare sysyemen. Misschien niet de oplossing, wel cool. Die kunnen misschien niet op je dak, maar dan kun je wel perfect en meer zonnepanelen kwijt.

De oost-west opstelling op je dak, daar zou je richting beide kanten elk twee rijen van drie in landscape kunnen plaatsen. Als je meeneemt dat een vrij scheef gericht paneel nog steeds een meter breed is, maar door de scheve stand natuurlijk over je platte dak niet een meter breed is. Je had eerst drie rijen op het dak getekend. Je kunt er drie keer 30 cm afhalen voor de breedte als je de panelen redelijk scheef gaat zetten. Dat levert 90 cm op, dus dan past er een rij bij met gemak. Dit in combinatie met een schans moet kunnen. Krijg je wel een redelijk aanwezig bouwsel op je dak (niet lelijk naar mijn idee) met zowel oost als west 2x3 panelen. 12 panelen totaal in oost west is perfect voor klein huis en gezin.
Edit. Kun je om die pijp of over de pijp met de opstelling en schans?
Ziet er idd supercool uit.

Ik ga van het weekend weer even verder kijken/puzzelen.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:25
Die 2*5 oost west 15 graden portret is een goed idee. Maak er 1 string van met jinko Maxim panelen(optimalisatie zit al in paneel) en gooi die samen op een simpele goedkope 2500 Watt omvormer , (SolaX, goodwe, etc, kun je je geen bult aan vallen).
Verreweg de meeste kWh voor zo weinig geld (2000 ex oid)

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• reneeke1970
@Joris-Jansen de meeste omvormers hebben twee aansluitingen, iedere aansluiting heeft een software matige mppt,een maximum power point tracker.
En die heeft een bepaalt werk gebied, een minimum voltage, een maximum uiteraard, en ergens halverwege is het optimale punt.
Vandaar dat ik nu al weet dat het voltage van vijf panelen bijna te laag is met standaard panelen. Duurdere versies hebben hoger voltage en dan is vijf stuks prima.
Maar je kunt ook goedkope panelen nemen (100euro )en dan met optimiser van tigo samen voegen tot één string van tien panelen, tigo vangt dan het verschil in helling hoek en windrichting op. Ook verschillende panelen zijn te mixen. Tigo heeft een interne mpp dus omvormer hoeft niks meer te doen, vandaar de goedkoopst mogelijke aanschaffen.
Tigo kost 45 euro per paneel, of 70 euro voor twee panelen tegelijk. Maar apart is weer beter indien je ook nog wat schaduw hebt. Als extra kun je er ook nog logging per paneel bij aanschaffen voor ik dacht rond 200 euro.
Voor verdere details kun je me ook mailen, ik heb ervaring met 100+ panelen met tigo

• Joris-Jansen
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:53:
@Joris-Jansen de meeste omvormers hebben twee aansluitingen, iedere aansluiting heeft een software matige mppt,een maximum power point tracker.
En die heeft een bepaalt werk gebied, een minimum voltage, een maximum uiteraard, en ergens halverwege is het optimale punt.
Vandaar dat ik nu al weet dat het voltage van vijf panelen bijna te laag is met standaard panelen. Duurdere versies hebben hoger voltage en dan is vijf stuks prima.
Maar je kunt ook goedkope panelen nemen (100euro )en dan met optimiser van tigo samen voegen tot één string van tien panelen, tigo vangt dan het verschil in helling hoek en windrichting op. Ook verschillende panelen zijn te mixen. Tigo heeft een interne mpp dus omvormer hoeft niks meer te doen, vandaar de goedkoopst mogelijke aanschaffen.
Tigo kost 45 euro per paneel, of 70 euro voor twee panelen tegelijk. Maar apart is weer beter indien je ook nog wat schaduw hebt. Als extra kun je er ook nog logging per paneel bij aanschaffen voor ik dacht rond 200 euro.
Voor verdere details kun je me ook mailen, ik heb ervaring met 100+ panelen met tigo
Thanks voor je reactie.. waarom zou dit een beter idee zijn dat het idee van Lardman? Het klinkt namelijk dat jouw idee wat duurder is, maar het systeem wel betere optimalisatie heeft. Klopt dit?

Ik zou graag een relatief wat eenvoudig systeem hebben. Dus ik denk dat je idee van goedkope panelen icm tigo voor meerdere panelen tegelijkertijd en een goedkope omvormer de beste optie is. :*)

Nb: ik heb totaal geen schaduw op het dak.

Joris-Jansen wijzigde deze reactie 16-02-2019 23:19 (5%)

• tattooboy1985
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12:36
Altijd lachen die zonnepanelen, ik zit in de dakdekkers branche en leuk al dat werk want we willen panelen op het dak , en ooh zo energie zuinig .

maar hou er rekening mee dat wij met lekkage of dergelijke moeilijk tot niet meer op het dak kunnen komen en de rekening fors hoger wordt als iets gedemonteerd dient te worden door derden.

• reneeke1970
Joris-Jansen schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 23:11:
[...]

Thanks voor je reactie.. waarom zou dit een beter idee zijn dat het idee van Lardman? Het klinkt namelijk dat jouw idee wat duurder is, maar het systeem wel betere optimalisatie heeft. Klopt dit?

Ik zou graag een relatief wat eenvoudig systeem hebben. Dus ik denk dat je idee van goedkope panelen icm tigo voor meerdere panelen tegelijkertijd en een goedkope omvormer de beste optie is. :*)

Ik denk dat maxim iets minder in optimalisatie is, al zal het niet veel schelen. Maar die zit vast in paneel, en dus is er niet veel keuze. Als je ze kunt vinden in de voor jou geschikte maten is het prima.
Maar tigo is los en verwisselbaar en voor ieder paneel bruikbaar ,vandaar mijn voorkeur.
Ik heb alles bv met gebruikte panelen en tigo van marktplaats of eBay. Paneel 50 en tigo 25.
Indien kapot, andere gebruikte, makkelijk hoor een plat dak waar je lekker alles zelf kunt doen.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:40
Joris-Jansen schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 23:11:
[...]

tja, Je kunt ook de peper dure tigo's nemen waar @reneeke1970 telkens mee komt. >:)
(sorrie reneke koekje eigen deeg.)

probleem is: 5x een paneel van 32Vmpp (wat met echt heet weer zakt naar 28V) is gewoon weg wat krapjes per mpp op de meeste TL omvormers.
(maar niet onmogelijk om te laten werken, je verliest gewoon een paar % opbrengst.)

oplossingen:
1. panasonic gebruiken, die hebben kleinere cellen dus meer cellen per paneel en een hogere Vmpp.
2. tigo of solaredge of maxin optimizers. .
3. gewoon het oost-west hoekverschil negeren, zeker als je ze vrij plat op het dak hebt liggen gaat dit ook nog goed. dan maakt je gewoon 10 panelen string en zit je lekker op 1 mpp.
(ondersteuning van mppscanning/optitrack/pvsweep is wel verstandig als je dit doet.
een iets duurdere omvormer dus.)
4. gewoon werken met 2x5 stringen en de lagere opbrengst voor lief nemen.

ik zou zelf voor de panasonic optie kiezen.
gewoon meer Wp (10x330Wp :9~ ) als andere oplossingen, en dan het op een 3000W omvormer met 2x mpp hangen.
met 5x+/-60V zit je nog steeds leuk.
dit zou dan zelfs een simpele hosola/goodwe/omnik kunnen zijn.

de andere oplossingen kunnen ook wel.
maar optimizers kosten ook geld, en 10x +/- 50€ is best veel, dat zou ik liever stoppen in meer Wp.
het hoekverschil verlies is niet heel groot, maar ik zou wel veel kWh willen, dus die kies ik ook niet zo snel.

verder zijn het eigenlijk persoonlijke keuzes, de enige domme keuze is niks doen.
dus kies maar, je kunt geen fouten maken. ;)

edit:
oeps vergeet ik deze:
als je ergens nog een leuk extra plekje hebt.
dan kan het zijn dat de optie: tigo of solaredge of maxin optimizers.
wel kan betekenen dat je met b.v tigo er 12 (of als LS 14/15) panelen op de omvormer kunt hangen.
denk aan het dak van de keuken of schuurtje muur, dit meteen of later op de zelfde omvormer.
die optie geeft je wel soms wat uitbreidings-mogelijkheden als je juist plant.

helaas moet je die planning wel zelf doen, wij hebben maar erg beperkte gegevens.
soms komt het gewoon neer op de laatste cm wil het passen. ;)
tattooboy1985 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 23:37:
Altijd lachen die zonnepanelen, ik zit in de dakdekkers branche en leuk al dat werk want we willen panelen op het dak , en ooh zo energie zuinig .

maar hou er rekening mee dat wij met lekkage of dergelijke moeilijk tot niet meer op het dak kunnen komen en de rekening fors hoger wordt als iets gedemonteerd dient te worden door derden.
jep, goed punt.

voor dat je iets doet, zorg er voor dat het dak goed in orde is.
(zelf heb ik eerst mijn dak laten vervangen voor een laag EPDM, en meteen de 5cm eps laten vervangen voor 8cm PIR, dat moet langer mee gaan als 20 jaar en dan heb ik al 6k€ van dak geoogst.
de kosten van het EPDM was nog geen 600€.)

migjes wijzigde deze reactie 17-02-2019 11:57 (8%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Joris-Jansen
1 ding scheelt. Heb het dak 2 maanden laten vervangen en isoleren met PIR. Dus dat scheelt. Ik ga binnenkort even alle opties afwegen.

• Joris-Jansen

Yes!! Zoals te zien is zitten de afvoeren niet in de weg.

Oja, ik heb btw ook 0,0 schaduw.

• Tjeerd84
Ik denk dat je allereerst het legplan helder moet krijgen. Pas daarna kun je rekenen aan wat voor omvormer er bij past en hoe de strings komen.
Ik krijg wat jeuk van de optimizers, SE of tigo, je situatie is immers simpel en perfect. Een klein plat dak. Zet twee strings neer, daarna kunnen we hier prima beredeneren welke omvormer er bij past.
Extra onderdelen kunnen kapot. En het gaat slechts over een paar procent hier en daar. 480 euro of 510 euro aan stroomproductie per jaar...
Volgooien is het advies, hoe meer panelen hoe beter, daar kan geen optimizer tegenop. Twee extra panelen is al +20% productie. Alle optimers erop kost ongeveer hetzelfde en gaat een 5-10% extra opleveren.

Ik denk dat je meer panelen kwijt kan dan je denkt. Bij een plat dak hoef je niet zoveel speling aan de randen bijvoorbeeld. En neem ook een scenario door met kleinere formaten. En/of een schans, waarmee je met gemak 12 grote panelen kwijt kan.

• Joris-Jansen
Tjeerd84 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:18:
Ik denk dat je allereerst het legplan helder moet krijgen. Pas daarna kun je rekenen aan wat voor omvormer er bij past en hoe de strings komen.
Ik krijg wat jeuk van de optimers, SE of tigo, je situatie is immers simpel en perfect. Een klein plat dak. Zet twee strings neer, daarna kunnen we hier prima beredeneren welke omvormer er bij past.
Extra onderdelen kunnen kapot. En het gaat slechts over een paar procent hier en daar. 480 euro of 510 euro aan stroomproductie per jaar...
Volgooien is het advies, hoe meer panelen hoe beter, daar kan geen optimizer tegenop. Twee extra panelen is al +20% productie. Alle optimers erop kost ongeveer hetzelfde en gaat een 5-10% extra opleveren.

Ik denk dat je meer panelen kwijt kan dan je denkt. Bij een plat dak hoef je niet zoveel speling aan de randen bijvoorbeeld. En neem ook een scenario door met kleinere formaten. En/of een schans, waarmee je met gemak 12 grote panelen kwijt kan.
Thanks! Ik ga nu even puzzelen. Ik houd het idd ook simpel. Mede doordat de situatie redelijk simpel en ideaal is. (Plat dak, geen schaduw etc)

Ook kan ik goed bij het dak komen, namelijk door middel van het dakterras. Dit is ook de reden waarom ik het leggen samen met een kennis wil doen.

Het gaat wss 5 panelen oost en 5 panelen west worden met een hoek van 15-20 graden.

• BvZwolle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:08
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb het zo geplaatst:

Misschien niet de mooiste en meest onzichtbare opstelling, maar wel lekker efficient.

• Joris-Jansen
Is dat allemaal op zuid?
BvZwolle schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:48:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb het zo geplaatst: [Afbeelding: Zijaanzicht woning]

Misschien niet de mooiste en meest onzichtbare opstelling, maar wel lekker efficient.
Kan iemand bepaalde panelen aanbevelen?

Ik vind deze.. lijken me wel goed, alleen kan ik prestaties hierover niet echt vinden. https://static.webshopapp...-qpeak-duo-g5-315-330.pdf

Of deze: https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price

Of deze https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price

Weet alleen niet echt het nut van halve cellen. Sowieso meer wp lijkt wel.

Joris-Jansen wijzigde deze reactie 17-02-2019 17:07 (47%)

• BvZwolle
Joris-Jansen schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:53:
Is dat allemaal op zuid?
[...]

Ik vind deze.. lijken me wel goed, alleen kan ik prestaties hierover niet echt vinden. https://static.webshopapp...-qpeak-duo-g5-315-330.pdf
Ja. (ZZO om compleet te zijn)

• reneeke1970
Joris-Jansen schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:42:
[...]

Thanks! Ik ga nu even puzzelen. Ik houd het idd ook simpel. Mede doordat de situatie redelijk simpel en ideaal is. (Plat dak, geen schaduw etc)

Ook kan ik goed bij het dak komen, namelijk door middel van het dakterras. Dit is ook de reden waarom ik het leggen samen met een kennis wil doen.

Het gaat wss 5 panelen oost en 5 panelen west worden met een hoek van 15-20 graden.
Geen schaduw? Met lage zon gaan er drie of vier problemen krijgen met die CV pijp.
Waarom kijk je naar zwarte panelen? Blauwe poly goedkoper en meer opbrengst vanwege ontbrekende remmende coating en ze blijven koeler.
Moet wel toegeven dat de zwarte mono voor lopen met techniek.

• Joris-Jansen
reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:13:
[...]

Geen schaduw? Met lage zon gaan er drie of vier problemen krijgen met die CV pijp.
Waarom kijk je naar zwarte panelen? Blauwe poly goedkoper en meer opbrengst vanwege ontbrekende remmende coating en ze blijven koeler.
Moet wel toegeven dat de zwarte mono voor lopen met techniek.
Ah ik dacht dat mono beter was als je geen schaduw hebt...

Grrr.. wat moet ik nou... denk je echt dat ik veel schaduw heb door die afvoer?

Misschien toch maar 9 panelen op zuid....

Joris-Jansen wijzigde deze reactie 17-02-2019 17:18 (3%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Om het nog lastiger te maken.

West/Oost/West. / \ / (ivm pijpjes)
Panelen in portrait
15x SF-170 S (geen idee of dat adresje betrouwbaar is)
1257 x 977 x 35 mm

3 stringen van 5 op een 1-fase omvormer. 2550 Wp, 410 Vmpp per string
Goedkoop of wat duurder of 2e hands.

Bevestiging bij zonnekompas vragen.

https://tweakers.net/ext/f/hVORbKSPeCoZkiZtvZka9rT4/thumb.jpg
(copyright @thido )

https://tweakers.net/ext/f/4wjndixBvWf1ePAecvqnz5o8/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/GoMuUr24JEXVJ7peiLlXKZx8/thumb.jpg

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-02-2019 17:50 (11%)

• Tjeerd84
@Joris-Jansen
Ik weet wel dat 9 op zuid, zeker met de lage hoek die je wilt maken, meer straling opvangt dan 2x5 elk op 90 graden t.o.v. zuid.
Negen of twaalf op zuid wat mij betreft. Staat ook mooi.

De panelen hoeven zeker niet blauw polykristallijn. Zwart mono heeft meer opbrengst per m^2. En dat is precies wat je op je kleine dakje nodig hebt.
Dan wel met witte tussenstroken, all-black presteert minder, meestal duurder en is puur voor de looks. Wit reflecteert straling, wordt minder warm en hoe warmer een paneel hoe minder prestatie.

Panelen zijn moeilijk te testen. Ik zal je linkjes nog even bekijken...

Je zegt en je foto's zeggen dat er geen schaduw is. Daarna hebben we het ineens over pijpjes die schaduw geven?
Hoe zit het met die pijpjes precies? Bij welke opstelling staan ze waar precies in de weg?

Tjeerd84 wijzigde deze reactie 17-02-2019 17:46 (14%)

• Tjeerd84
Joris-Jansen schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:53:
Is dat allemaal op zuid?
[...]

Of deze: https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price

Of deze https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price

Weet alleen niet echt het nut van halve cellen. Sowieso meer wp lijkt wel.
Die drie panelen lijken allemaal goed inderdaad. Even rekenen op beste prijs per Wp.

• reneeke1970
Joris-Jansen schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:15:
[...]

Ah ik dacht dat mono beter was als je geen schaduw hebt...

Grrr.. wat moet ik nou... denk je echt dat ik veel schaduw heb door die afvoer?

Misschien toch maar 9 panelen op zuid....
Ik heb ook een paneel tegen zon ventilatie pijp staan van 20 cm hoog, maar één derde van paneel word uit geschakeld zie ik in de tigo logging.
Jou pijp is ruim halve meter?? Gaat als klok wijzer over panelen heen.
Opstelling die @AUijtdehaag voorsteld is ook een idee, alleen staat de zijkant dan omhoog en wind te scheppen.
Heb je al exacte maat van dak tot tien cm van de schuine rand af?

• BvZwolle
reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:59:
[...]

Opstelling die @AUijtdehaag voorsteld is ook een idee, alleen staat de zijkant dan omhoog en wind te scheppen.
Ik heb 12 panelen op een schans met balast en vastgelijmd aan het dakleer. Windkracht 7 a 8 gehad (woon redelijk open) en geen centje pijn gehad. Gevoelsmatig soms wel even slikken, maar alles muurvast op het dak.

• Joris-Jansen
reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:59:
[...]

Ik heb ook een paneel tegen zon ventilatie pijp staan van 20 cm hoog, maar één derde van paneel word uit geschakeld zie ik in de tigo logging.
Jou pijp is ruim halve meter?? Gaat als klok wijzer over panelen heen.
Heb je al exacte maat van dak tot tien cm van de schuine rand af?
Een halve meter?? Welnee joh!

De pijpen staan qua plaatsen niet in de weg, alleen is het idd wel mogelijk dat ik bij de oost panelen dan wat schaduw heb....

Joris-Jansen wijzigde deze reactie 17-02-2019 18:19 (8%)

• reneeke1970
Joris-Jansen schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:17:
[...]

Een halve meter?? Welnee joh!

[Afbeelding]

De pijpen staan qua plaatsen niet in de weg, alleen is het idd wel mogelijk dat ik bij de oost panelen dan wat schaduw heb....
Oke, nou dan zal er één of twee last van hebben, net waar de naad van de panelen komt.

• Joris-Jansen
reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:31:
[...]

Oke, nou dan zal er één of twee last van hebben, net waar de naad van de panelen komt.
Maar dan nu de hamvraag; welke opstelling kan ik dan het beste doen? En moet ik dan eventueel voor oost toch optimizers gebruiken of is dat zonde van het geld?

De exacte maat heb ik nog niet, maar dat zal dan ietsjes meer zijn dan 360x520. Is 10 cm van de dakrand af niet een beetje te dichtbij ? :o

Joris-Jansen wijzigde deze reactie 17-02-2019 19:24 (16%)

• reneeke1970
Joris-Jansen schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:47:
[...]

Maar dan nu de hamvraag; welke opstelling kan ik dan het beste doen? En moet ik dan eventueel voor oost toch optimizers gebruiken of is dat zonde van het geld?

De exacte maat heb ik nog niet, maar dat zal dan ietsjes meer zijn dan 360x520. Is 10 cm van de dakrand af niet een beetje te dichtbij ? :o
Met oost west ligt paneel nagenoeg plat op de grond. Wettelijke afstand tot rand is hetzelfde als hoogte van object. Tien cm hoog is tien cm afstand. Alleen bovenkant van dak daar staan panelen dertig hoog dus dertig afstand, wettelijk..... Maar zonder klagende buren ahum...

• Joris-Jansen
reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:42:
[...]

Met oost west ligt paneel nagenoeg plat op de grond. Wettelijke afstand tot rand is hetzelfde als hoogte van object. Tien cm hoog is tien cm afstand. Alleen bovenkant van dak daar staan panelen dertig hoog dus dertig afstand, wettelijk..... Maar zonder klagende buren ahum...
Ah oke super! Maar dan kan ik de panelen van oost toch bijvoorbeeld 20 cm hoger (dus vanaf het dak) monteren....? Dan heb ik ook gelijk minder last van die pijp. Of is dit iets te creatief gedacht van me?

En anders leg ik op oost 4 panelen en op west 5, probleem solved. 😋 of moet ik gewoon niet moeilijk doen en het 10e paneel dat op sommige tijden deels in de schaduw komt te liggen gewoon neerknallen? Die 150 euro dat dat paneel ongeveer zal kosten, kan me namelijk gestolen worden. :*)

Joris-Jansen wijzigde deze reactie 17-02-2019 20:02 (18%)

• reneeke1970
Joris-Jansen schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:47:
[...]

Ah oke super! Maar dan kan ik de panelen van oost toch bijvoorbeeld 20 cm hoger (dus vanaf het dak) monteren....? Dan heb ik ook gelijk minder last van die pijp. Of is dit iets te creatief gedacht van me?

En anders leg ik op oost 4 panelen en op west 5, probleem solved. 😋 of moet ik gewoon niet moeilijk doen en het 10e paneel dat op sommige tijden deels in de schaduw komt te liggen gewoon neerknallen? Die 150 euro dat dat paneel ongeveer zal kosten, kan me namelijk gestolen worden. :*)
Ja je kunt alles hoger zetten maar dat is niet zo simpel als het lijkt. En vanwege open kant stijgt ballast enorm, dit stijgt van 20 naar 60 kg per paneel.
Ga eerst maar exact meten, misschien stopt stopt paneel wel dertig cm vanaf die pijp, sla je halve meter over en gaat weer verder.
Of je geeft dat ene paneel een optimiser ,kan ook later dat je eerst het effect van schaduw bekijkt.
We hebben nog niet benoemd dat je alle panelen aan een micro omvormer kan hangen. Het merk aps komt veel voor. Aps600 voor twee panelen, of de 1000 voor vier panelen, en is laatst nog een nieuwe op de markt verschenen voor vier panelen tot 1200 watt maar daar weet ik type zo niet van.
Maar google is je beste vriend

• Joris-Jansen
reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:10:
[...]

Ja je kunt alles hoger zetten maar dat is niet zo simpel als het lijkt. En vanwege open kant stijgt ballast enorm, dit stijgt van 20 naar 60 kg per paneel.
Ga eerst maar exact meten, misschien stopt stopt paneel wel dertig cm vanaf die pijp, sla je halve meter over en gaat weer verder.
Of je geeft dat ene paneel een optimiser ,kan ook later dat je eerst het effect van schaduw bekijkt.
We hebben nog niet benoemd dat je alle panelen aan een micro omvormer kan hangen. Het merk aps komt veel voor. Aps600 voor twee panelen, of de 1000 voor vier panelen, en is laatst nog een nieuwe op de markt verschenen voor vier panelen tot 1200 watt maar daar weet ik type zo niet van.
Maar google is je beste vriend
Thanks voor je input!

Qua legpatroon is de kogel door de kerk..

Het wordt sowieso 5 panelen oost en 5 panelen west.

Komende week ga ik even in de ochtend op verschillende tijdstippen kijken wat de schaduw van de rookafvoer doet. Afhankelijk van dat resultaat zal ik kiezen om 1 of meerdere panelen van een optimizer te voorzien.

Ik zag daten optimizer tussen de 40 en 70 euro kost, dus daar kan je mijns inziens geen buil aan vallen.

Qua panelen twijfel ik nog heel erg. Denk wel dat ik sowieso voor mono kies ivm verhoogde opbrengst. Echter weet ik nog totaal niet van welk merk.

En dan de omvormer, dat is me ook nog even een raadsel, aangezien dat afhankelijk zal zijn van de type optimizer.

Genoeg dingen dus om nog uit te zoeken. Als iemand hier nog ideeen over heeft hoor ik dat graag. _/-\o_

• Tjeerd84
Tja, ik vind nog steeds dat je niet meteen voor oost-west moet gaan. Het kost in principe 10% t.o.v. zuid. Als je 9 of meer panelen op zuid kan krijgen ben je net zo ver, maar goedkoper uit per Wp.

Is het misschien zo dat als je 9 of 12 panelen op zuid zet, dat je dan bij je pijpje er overheen kan gaan met het paneel. Als daardoor de pijp zelf in de schaduw van je paneel ligt, ben je dat probleem ook kwijt.

Optimizers zijn prima voor de complexe daken met dakkapellen, bomen, enz. In jouw geval moet je het niet willen naar mijn mening. Ik zou eerder die pijp iets verlagen of de panelen er omheen passen.

Ik snap dat geld niet uitmaakt voor jou, maar juist met een productiesysteem is het natuurlijk wel de bedoeling dat het iets gaat opleveren.

Nogmaals, eerst een volledig legplan, want dat pijpje is voor oost-west wel een dingetje. Ik begreep dat je komende dagen op het dak gaat kijken, dus laten we dat afwachten.

Tjeerd84 wijzigde deze reactie 17-02-2019 22:55 (34%)

• BvZwolle
reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:42:
[...]

Grappig, nooit geweten dat daar een regel voor was. Ik denk dat die van mijn te hoog staan dan... Nou ja, lekker laten totdat de welstandscommissie langs komt.
https://photos.app.goo.gl/nyhhnE9xkQ3MV1s79

BvZwolle wijzigde deze reactie 18-02-2019 08:39 (18%)

• Joris-Jansen
Eindelijk kon ik vandaag kijken hoe het is met de schaduw van de afvoer. Heb even een foto gemaakt. Deze foto is van 10:30 uur. De kant waar de afvoer zit is pal op het oosten.

Ik vind de schaduw wel meevallen. Als ik de zonnepanelen plaats, dan heb ik nog marge aan de kant van de afvoer. (Ze komen er dus absoluut niet vlak tegenaan.

Groot voordeel voor mij van een oost west opstelling is dat je het van de straatkant vrijwel niet ziet.

Heeft iemand enig idee wat de schaduw van de afvoer in de zomer doet? Ik zou zelf denken dat je er dan minder last van hebt dan nu doordat de zon hoger staat. Klopt dit en moet ik verder nog aan dingen denken?

Bedankt maar weer!

• Joris-Jansen
Hier nog even een paar foto’s. Vandaag gemaakt om 10:10. Wat denken jullie? Valt het mee of moet ik toch kijken naar oplossingen? Wil best optimisers enz aanschaffen, maar her moet dan wel rendabel zijn.

• reneeke1970
Zou er nog niet teveel mee doen. Misschien eindig je wel halve meter vanaf pijp?
En optimiser kan later ook gemonteerd worden. En hoe vaak schijnt de zon in februari?
Hogere zon is kortere schaduw.

• Joris-Jansen
reneeke1970 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:30:
Zou er nog niet teveel mee doen. Misschien eindig je wel halve meter vanaf pijp?
En optimiser kan later ook gemonteerd worden. En hoe vaak schijnt de zon in februari?
Hogere zon is kortere schaduw.
Thanks voor je reactie.

Dan wordt het oost-west opstelling. Volgende week maar eens het een en ander bestellen.

• reneeke1970
Joris-Jansen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:28:
[...]

Thanks voor je reactie.

Dan wordt het oost-west opstelling. Volgende week maar eens het een en ander bestellen.
Ga je ook zelf installeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris-Jansen
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:29:
[...]

Ga je ook zelf installeren?
Ja, samen met mijn elektricien.

Dit was trouwens de schaduw vanmorgen om 9:30 uur. Valt allemaal op zich nog wel mee.

De zonnepanelen komen ongeveer tot hier te liggen:

Joris-Jansen wijzigde deze reactie 05-03-2019 10:19 (46%)

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-03 16:19
Waarom liggen je pijpjes eigenlijk 'in de goot'? Heb je zo niet veel meer kans op vochtintreding in je woning?

2430Wp ZW

• Joris-Jansen
S0epkip schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:47:
Waarom liggen je pijpjes eigenlijk 'in de goot'? Heb je zo niet veel meer kans op vochtintreding in je woning?
Dat is zo gedaan door de dakdekker. De opening van de pijpen zijn een stuk hoger, waardoor het water er niet bij kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Oost-West thuis best. Gespreide opbrengst zoals je zelf in het begin al zei.
Ik heb bij een kennis 5k5Wp Oost-West op een 4kW omvormer aangesloten.
Het is dat ik weet van aftoppen anders zou ik dat niet in de grafieken terug zien.
edit: bijna 4MWh per jaar opbrengst... eigenlijk 4 mppt's nodig ivm schaduw...

onetime wijzigde deze reactie 09-03-2019 12:47 (13%)

• Joris-Jansen
Offerte gekregen voor 5 x 5 panelen in oost west opstelling portrait.

10x csun 270 black panelen
Montageset voor plat dak oost-west
Goodwe 2500ns omvormer
25mtr rood/zwart solar kabel 4mm2
Totaal 2000 euro incl btw

300wp sunrise 2450 euro
310wp sunrise 2650 euro

Monteren doe ik zelf.

Wat vinden jullie van deze offerte?

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:40
Dit kan ook:
Joris-Jansen

Er komen nog wel wat kabels en connectoren bij maar alsnog heb je dan 325 Wp panelen voor de prijs van wat je nu betaald voor 300 Wp. Mogelijk is het montagemateriaal wat ik gekozen heb nog luxer dan wat jij krijgt.
Wel opletten, mogelijk zijn deze panelen net iets langer.

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

• Joris-Jansen
busscherski schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:38:
Dit kan ook:
[Afbeelding: Joris-Jansen]

Er komen nog wel wat kabels en connectoren bij maar alsnog heb je dan 325 Wp panelen voor de prijs van wat je nu betaald voor 300 Wp. Mogelijk is het montagemateriaal wat ik gekozen heb nog luxer dan wat jij krijgt.
Wel opletten, mogelijk zijn deze panelen net iets langer.
Superthanks voor je reactie! Echter moeten de panelen in portret liggen. Dus korte zijden tegen elkaar aan. Volgens mij is dat met dit montagemateriaal niet mogelijk.

Echter zien die panelen die je post er goed uit!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:40
http://www.westlandsolar....gel-portrait#.XJHcRWm0s0M

Zoiets, is volgens mij nog goedkoper dan mijn vorige screenshot.

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

• Joris-Jansen
Ah! Toevallig heb ik vannacht een offerte opgevraagd! Dus ben benieuwd.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True