Joris-Jansen schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 23:11:
[...]
Thanks voor je reactie.. waarom zou dit een beter idee zijn dat het idee van Lardman? Het klinkt namelijk dat jouw idee wat duurder is, maar het systeem wel betere optimalisatie heeft. Klopt dit?
Ik zou graag een relatief wat eenvoudig systeem hebben. Dus ik denk dat je idee van goedkope panelen icm tigo voor meerdere panelen tegelijkertijd en een goedkope omvormer de beste optie is.
Nb: ik heb totaal geen schaduw op het dak.
tja, Je kunt ook de peper dure tigo's nemen waar @
reneeke1970 telkens mee komt.
(sorrie reneke koekje eigen deeg.)
probleem is: 5x een paneel van 32Vmpp (wat met echt heet weer zakt naar 28V) is gewoon weg wat krapjes per mpp op de meeste TL omvormers.
(maar niet onmogelijk om te laten werken, je verliest gewoon een paar % opbrengst.)
oplossingen:
1. panasonic gebruiken, die hebben kleinere cellen dus meer cellen per paneel en een hogere Vmpp.
2. tigo of solaredge of maxin optimizers. .
3. gewoon het oost-west hoekverschil negeren, zeker als je ze vrij plat op het dak hebt liggen gaat dit ook nog goed. dan maakt je gewoon 10 panelen string en zit je lekker op 1 mpp.
(ondersteuning van mppscanning/optitrack/pvsweep is wel verstandig als je dit doet.
een iets duurdere omvormer dus.)
4. gewoon werken met 2x5 stringen en de lagere opbrengst voor lief nemen.
ik zou zelf voor de panasonic optie kiezen.
gewoon meer Wp (10x330Wp

) als andere oplossingen, en dan het op een 3000W omvormer met 2x mpp hangen.
met 5x+/-60V zit je nog steeds leuk.
dit zou dan zelfs een simpele hosola/goodwe/omnik kunnen zijn.
de andere oplossingen kunnen ook wel.
maar optimizers kosten ook geld, en 10x +/- 50€ is best veel, dat zou ik liever stoppen in meer Wp.
het hoekverschil verlies is niet heel groot, maar ik zou wel veel kWh willen, dus die kies ik ook niet zo snel.
verder zijn het eigenlijk persoonlijke keuzes, de enige domme keuze is niks doen.
dus kies maar, je kunt geen fouten maken.
edit:
oeps vergeet ik deze:
als je ergens nog een leuk extra plekje hebt.
dan kan het zijn dat de optie: tigo of solaredge of maxin optimizers.
wel kan betekenen dat je met b.v tigo er 12 (of als LS 14/15) panelen op de omvormer kunt hangen.
denk aan het dak van de keuken of schuurtje muur, dit meteen of later op de zelfde omvormer.
die optie geeft je wel soms wat uitbreidings-mogelijkheden als je juist plant.
helaas moet je die planning wel zelf doen, wij hebben maar erg beperkte gegevens.
soms komt het gewoon neer op de laatste cm wil het passen.

tattooboy1985 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 23:37:
Altijd lachen die zonnepanelen, ik zit in de dakdekkers branche en leuk al dat werk want we willen panelen op het dak , en ooh zo energie zuinig .
maar hou er rekening mee dat wij met lekkage of dergelijke moeilijk tot niet meer op het dak kunnen komen en de rekening fors hoger wordt als iets gedemonteerd dient te worden door derden.
jep, goed punt.
voor dat je iets doet, zorg er voor dat het dak goed in orde is.
(zelf heb ik eerst mijn dak laten vervangen voor een laag EPDM, en meteen de 5cm eps laten vervangen voor 8cm PIR, dat moet langer mee gaan als 20 jaar en dan heb ik al 6k€ van dak geoogst.
de kosten van het EPDM was nog geen 600€.)
[
Voor 8% gewijzigd door
migjes op 17-02-2019 11:57
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)