Inleiding :
Sinds begin dit jaar begonnen met het weer oppakken van micro-elektronica waarbij enige kennis van programmeren handig is. Vanuit de arduino omgeving besloten C++ proberen beter te begrijpen maar omdat dit een hogere programmeertaal is ben ik daarnaast bezig met assembly dat naar ik verwacht een iets beter inzicht geeft van wat er 'onder de motorkap' gebeurt, hoewel dit nog afwachten is.
Voordat ik met dat laatste begon had ik eerst al het C++ topic geopend en op mijn verzoek is dat topic nu gesplitst, zie de modbreak bovenaan.
Dit omdat tweakers met kennis van Masm misschien niet zo gauw in een C++ zullen gaan kijken.
Daarbij wel opgemerkt dat C++ en Masm naast elkaar gecombineerd in één IDE zoals Visual Studio gebruikt kan worden waarbij de ene file naar de andere overgaat, meer daarover valt in deze tutorial serie te zien en zal ook terug te vinden zijn in sommige posts van het eerste topic.
YouTube: x64 Assembly and C++ Tutorial 0: Setting Up x64 Assembly in Visual S...
De beide topics zitten daarom op bepaalde punten samengevlochten en door deze splitsing begint het aanvankelijk nogal onoverzichtelijk. Zal proberen vanaf nu zoveel mogelijk een scheiding aan te houden hoewel ik ergens ook hoop niet teveel gebruik te hoeven maken van dit topic want dat betekent dat ik dan behoorlijk vast ben gelopen. Ook anderen zijn natuurlijk hartelijk welkom hier hun vragen te stellen, uiteraard.
Tot zover de inleiding en om 'simpel' te beginnen kan meteen doorgestapt worden naar mijn 15 februari post hieronder en de rest voorlopig even overgeslagen worden, dat zijn meer mijn ervaringen om masm in VS17 draaiend te krijgen.
kitao in "[MASM] Beginnersvraag(en)"
Ik heb twee programma's voor assembly, Visual Studio en Visual Masm, zie vorige post of deze website http://www.visualmasm.com/ en ben lang bezig geweest om te proberen codes voor VM op VS te laten draaien maar dat bleek helaas een mislukte tweak poging.
Ten eerste kwamen er toch problemen na het installeren van VM, namelijk het (weer) opduiken van het fatale blauwe scherm waardoor de computer na iedere ca. 10 minuten van geen toetsenbord activiteit zichzelf uitschakelde en opstartte, (event 41 kernel-power).
Updates opvragen van windows gaf hier uiteindelijk een oplossing voor en hopelijk blijft dat zo.
Ander punt dat niet al te soepel ging was het laten draaien van Kip Irvine op VS.
http://kipirvine.com/asm/gettingStartedVS2017/index.htm
Daar bleek uiteindelijk een niet aanwezige SDK(10.x) op VS de oorzaak van te zijn, deze staat er inmiddels op en is positief getest met één van zijn voorbeelden. Aan die website heb je trouwens niet zoveel zonder dit boek erbij, Assembly Language for x86 Processors, dat niet goedkoop is. Vreemd genoeg blijkt die ook bovenaan de zoekresultaten te staan in gratis pdf vorm.
Terug naar de mislukte tweak, ik heb onderstaand programmaatje gevonden op
http://win32assembly.programminghorizon.com/tutorials.html
Draait wel op VM , niet op VS. En zo te zien ligt het probleem bij de includes, niet bij de libs.

Heb op internet suggesties bekeken maar vermoed inmiddels dat het niet compatible is met elkaar, alsof je met een kurketrekker een schroef uit een plank wil draaien. Of mis ik iets en is hier wel een niet al te ingewikkelde oplossing voor ? En ps, ik vraag niemand om zelf in dit doolhof te stappen maar mss als iemand zoiets eerder heeft geprobeerd en die zonder veel moeite hier richting aan kan geven zou welkom zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door .oisyn op 15-02-2019 17:02 ]