Switch van c# Desktop Development naar c# Web Development

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

(TLDR onderaan >:) )
Geïnspireerd door een andere thread, kwam ik bij iets waar ik al een tijdje over zit na te denken, maar niet goed weet hoe ik eraan begin.

Ik werk momenteel al een aantal jaren als C# developer (Vooral voor Desktop omgevingen, dus WPF/Winforms/...). Maar zoals hier al vaak aangegeven wordt, is dat eigenlijk oude technologie...

Om me wat te wapenen voor de toekomst (bij bijvoorbeeld een ander bedrijf, moest ik dat ooit willen), zou ik graag Web development bijleren..

Aangezien ik al achtergrond in C# heb, lijkt het mij logisch om binnen het .NET domein te blijven. Nu, hoe begin ik eraan als "Webdevelopment-leek"? Ik ken wel wat over html, heb al wel eens wat dingen met javascript gedaan,... Maar zomaar een tutorial oppikken lijkt mij niet nuttig, want ik zie al dadelijk dat er zoveel verschillende frameworks zijn tegenwoordig...

TLDR:Dus om tot de kern van het verhaal te komen: welke Web Development framework(s) stellen jullie voor dat ik leer om een "switch" te maken naar Web development, komende van C# Desktop development? En als je eventueel voorstellen hebt voor tutorials/paths/... mag dat ook altijd natuurlijk :)

Gezien ik (via microsoft dev essentials) een maandje pluralsight kan gebruiken, mag je daarop ook altijd paths/courses voorstellen die voor mij nuttig zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:37
Als het je vooral gaat om toekomstbestendigd te zijn dan zou ik kijken naar asp.net core.
Microsoft heeft hier ook erg veel tutorials over (en op pluralsight is er ook genoeg te vinden om je op weg te helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:57
Ik zou me focussen op C# met .net core als backe d en dan een angular.frontend die ajax/api calls doet naar je backend

Reden is omdat je deze combinatie IMO redelijk vaak tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voor front end ervaring moet je overweg kunnen met CSS en js frameworks. Qua JS frameworks zijn Angular 2 en React erg populair. Aurelia is veel fijner om te gebruiken, maar wordt (helaas) niet zo veel gebruikt binnen bedrijven. Gelukkig ben ik geen frontender meer. Dat was veel geneuzel met relatief weinig resultaat t.o.v. hetbackend werk dat ik doe.

Ik ben het wel met @hellfighter87 eens. Begin met het werken vanuit de backend en kijk hoe je daarin de frontend kan betrekken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 20:25
Waarom wordt WPF als ouderwets geclassificeerd, voor de desktop omgeving?

Is er al een goede opvolger aan de horizon om desktop applicaties a la Office/ Adobe/ en technische software als AutoCAD en Inventor mee in te richten?
Of hebben we het hier over meer single purpose software als een desktop applicatie als Whatsapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2022
Koop een boek.
Programming Microsoft ASP.NET 4

https://www.bol.com/nl/p/...5ekDlGtA.1.8.ProductTitle

Start met WebForms.

Pas als je dat redelijk onder de knie hebt pas kijken naar MVC en ASP.NET core.

http://www.labee.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@labee Dat ben ik niet met je eens. Webforms zit zo anders in elkaar in vergelijking met nieuwere technieken. Ik zou toch wel bj MVC beginnen. Dat is nu actueel en werkt met modernere technieken. WebForms is wat mij betreft wel echt te oud om nog mee te beginnen. Oude dingen leren helpt in dit geval niet als bouwsteen voor nieuwere dingen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:43
Als software engineer moet je mee kunnen praten over software, of dat nu web achtige software is of iets anders. Dus ja, ga je er in verdiepen en verrijk je kennis.
Dat webdevelopment het be-all-end-all is (of gaat zijn) voor alle software gerelateerde zaken..... moch, kweetniet.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 21:55

Salmon

.NET developer

labee schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:01:
Koop een boek.
Programming Microsoft ASP.NET 4

https://www.bol.com/nl/p/...5ekDlGtA.1.8.ProductTitle

Start met WebForms.

Pas als je dat redelijk onder de knie hebt pas kijken naar MVC en ASP.NET core.
Enigzins mee eens, maar for the love of God, start niet met gedateerde webforms sites. Dat is geheel niet meer aan te raden met hedendaagse websites.

Ik zou aanraden om gewoon te starten met ASP.NET Core MVC 2(.2) en daarvoor een boek oppikken. Vooral de boeken van Adam Freeman zijn aan te raden, zoals "Pro ASP.NET Core MVC 2". Dat boek start met de uitleg van MVC, .NET Core en gaat daarna met je aan de hand verder met een tweetal test websites die je vanaf de grond opbouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
hellfighter87 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:20:
Ik zou me focussen op C# met .net core als backe d en dan een angular.frontend die ajax/api calls doet naar je backend

Reden is omdat je deze combinatie IMO redelijk vaak tegenkomt.
Dat je het vaak tegenkomt wil niet zeggen dat het een goede starterskeuze is.
Angular is een vreselijke aan overengineering ten prooi gevallen draak en React's open eco-systeem is voor een beginner een drama aan choice-paralysis.

Pak liever iets simpels als Vue.js - wat ook courant en veel gebruikt is, om mee te beginnen. Makkelijke API. Goede documentatie. Het meeste van wat je nodig hebt zit er meteen bij in. En er is een duidelijke set best-of-breed aanvullingen vanuit derden - zoals Vuex voor centraal state management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4NDERR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:23
.net core en probeer concepten als MVC te beheersen. Zodra dit echt klikt zul je merken dat frameworks als angular en react 'logisch' zijn opgebouwd.
Pagina: 1