Mijn Canon EOS 450D is inmiddels wel behoorlijk op. Na ruim 10 jaar is het beste er wel vanaf. Het focus systeem doet het slecht (veel hunten), flitser klapt niet meer uit (alleen als ik er een nagel tussen zet) en is het ook wel tijd voor wat nieuws.
De grootste beperking vond ik altijd de lichtsterkte van de camera zelf. Tot ISO 400 is het te doen (al zie je dan ook wel in de donkere gedeeltes ruis ontstaan). Daarna wordt het al snel een ruis feestje. De max is 1600, maar dan ben je wel echt alle detail kwijt.
De laatste jaren is hij niet meer echt heel actief gebruikt, mee op vakantie en sporadisch mee bij dagjes uit. Hoewel het altijd wel gesleep is, komen de foto’s niet in de buurt van een smartphone of compact camera. Daarom wil ik toch weer een nieuwe.
Ik wil weer meer met nachtfotografie gaan doen (dus ook weer een goed statief nodig). En ik wil een camera die het goed doet met hogere ISO. Dus bij iets van schemer niet direct een flitser nodig hebben. Verder wil ik er in de ochtend wat vaker op uit trekken, dus ook weer wat moeilijkere lichtomstandigheden.
Nu heb ik de volgende objectieven:
• Canon 70-200 F4 (zonder IS)
• Canon 24-105 F4 IS
• Sigma 10-20 F4-5.6
• Canon 50 1.8 (plastic fantastic)
Mijn budget is zo rond de 800 euro.
Ik denk al een tijdje na wat nu verstandig is.
Mijn lijstje:
Hebben jullie nog tips?
De grootste beperking vond ik altijd de lichtsterkte van de camera zelf. Tot ISO 400 is het te doen (al zie je dan ook wel in de donkere gedeeltes ruis ontstaan). Daarna wordt het al snel een ruis feestje. De max is 1600, maar dan ben je wel echt alle detail kwijt.
De laatste jaren is hij niet meer echt heel actief gebruikt, mee op vakantie en sporadisch mee bij dagjes uit. Hoewel het altijd wel gesleep is, komen de foto’s niet in de buurt van een smartphone of compact camera. Daarom wil ik toch weer een nieuwe.
Ik wil weer meer met nachtfotografie gaan doen (dus ook weer een goed statief nodig). En ik wil een camera die het goed doet met hogere ISO. Dus bij iets van schemer niet direct een flitser nodig hebben. Verder wil ik er in de ochtend wat vaker op uit trekken, dus ook weer wat moeilijkere lichtomstandigheden.
Nu heb ik de volgende objectieven:
• Canon 70-200 F4 (zonder IS)
• Canon 24-105 F4 IS
• Sigma 10-20 F4-5.6
• Canon 50 1.8 (plastic fantastic)
Mijn budget is zo rond de 800 euro.
Ik denk al een tijdje na wat nu verstandig is.
Mijn lijstje:
- Canon 760D, lijkt de logische opvolger, zit in de prijsklasse. Maar is ook alweer 4 jaar op de markt.
- Canon 800D, hogere ISO mogelijk dan de 760D, meer autofocuspunten en bluetooth. En stuk goedkoper dan de 760D.
- Canon 77D, geen idee wat nu het echte verschil is met de 800D...
Hebben jullie nog tips?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907