Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 21:24
Mijn Canon EOS 450D is inmiddels wel behoorlijk op. Na ruim 10 jaar is het beste er wel vanaf. Het focus systeem doet het slecht (veel hunten), flitser klapt niet meer uit (alleen als ik er een nagel tussen zet) en is het ook wel tijd voor wat nieuws.

De grootste beperking vond ik altijd de lichtsterkte van de camera zelf. Tot ISO 400 is het te doen (al zie je dan ook wel in de donkere gedeeltes ruis ontstaan). Daarna wordt het al snel een ruis feestje. De max is 1600, maar dan ben je wel echt alle detail kwijt.

De laatste jaren is hij niet meer echt heel actief gebruikt, mee op vakantie en sporadisch mee bij dagjes uit. Hoewel het altijd wel gesleep is, komen de foto’s niet in de buurt van een smartphone of compact camera. Daarom wil ik toch weer een nieuwe.

Ik wil weer meer met nachtfotografie gaan doen (dus ook weer een goed statief nodig). En ik wil een camera die het goed doet met hogere ISO. Dus bij iets van schemer niet direct een flitser nodig hebben. Verder wil ik er in de ochtend wat vaker op uit trekken, dus ook weer wat moeilijkere lichtomstandigheden.

Nu heb ik de volgende objectieven:

• Canon 70-200 F4 (zonder IS)
• Canon 24-105 F4 IS
• Sigma 10-20 F4-5.6
• Canon 50 1.8 (plastic fantastic)

Mijn budget is zo rond de 800 euro.

Ik denk al een tijdje na wat nu verstandig is.

Mijn lijstje:
  • Canon 760D, lijkt de logische opvolger, zit in de prijsklasse. Maar is ook alweer 4 jaar op de markt.
  • Canon 800D, hogere ISO mogelijk dan de 760D, meer autofocuspunten en bluetooth. En stuk goedkoper dan de 760D.
  • Canon 77D, geen idee wat nu het echte verschil is met de 800D...
En als ik oud of the box denk, een tweedehands Canon 5D Mark II, die zijn voor onder de 500 euro te krijgen. Is een FF camera, maar al wel een stuk ouder…

Hebben jullie nog tips?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
De camera's die je op het oog hebt zijn allemaal goede camera's. Ook de 5DmkII body is erg goedkoop voor wat deze biedt, maar daarop kun je je Sigma 10-20 niet gebruiken.

De 760D is een iets oudere generatie dan de 800D en 77D die beiden tegelijkertijd werden gelanceerd. De 77D is wat groter, robuuster en meer verschillen kun je hier lezen: https://www.apotelyt.com/...a/canon-77d-vs-canon-800d
De 77D heeft een top lcd scherm waar je snel je instellingen terug kan zien. En een toegewijde AF knop voor als je back-button focus gebruikt. Als dit niet relevant voor je is, zou ik de goedkopere 800D kiezen.

nog tips:
Wellicht een Canon M6 of M5 of M50 voor als gewicht ook belangrijk is. Qua sensor beter dan de 77D en 800D, met de nieuwste Digic 8 processor in de M50. Met een EF <-> EF-M adapter kun je je huidige lenzen gewoon blijven gebruiken. Mooi systeemcamera's, heel gebruiksvriendelijk met een hele mooie beeldkwaliteit.

(Ik zou van tevoren wel even testen of je Sigma nog wel werkt met deze nieuwere Canon bodies. Want = Sigma. Kans is aanwezig dat deze het niet meer doet op modernere bodies.)

[ Voor 9% gewijzigd door guillaumemay op 15-02-2019 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01
kw_nl schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:07:
Mijn Canon EOS 450D is inmiddels wel behoorlijk op. Na ruim 10 jaar is het beste er wel vanaf. Het focus systeem doet het slecht (veel hunten), flitser klapt niet meer uit (alleen als ik er een nagel tussen zet) en is het ook wel tijd voor wat nieuws.

De grootste beperking vond ik altijd de lichtsterkte van de camera zelf. Tot ISO 400 is het te doen (al zie je dan ook wel in de donkere gedeeltes ruis ontstaan). Daarna wordt het al snel een ruis feestje. De max is 1600, maar dan ben je wel echt alle detail kwijt.

De laatste jaren is hij niet meer echt heel actief gebruikt, mee op vakantie en sporadisch mee bij dagjes uit. Hoewel het altijd wel gesleep is, komen de foto’s niet in de buurt van een smartphone of compact camera. Daarom wil ik toch weer een nieuwe.

Ik wil weer meer met nachtfotografie gaan doen (dus ook weer een goed statief nodig). En ik wil een camera die het goed doet met hogere ISO. Dus bij iets van schemer niet direct een flitser nodig hebben. Verder wil ik er in de ochtend wat vaker op uit trekken, dus ook weer wat moeilijkere lichtomstandigheden.

Nu heb ik de volgende objectieven:

• Canon 70-200 F4 (zonder IS)
• Canon 24-105 F4 IS
• Sigma 10-20 F4-5.6
• Canon 50 1.8 (plastic fantastic)

Mijn budget is zo rond de 800 euro.

Ik denk al een tijdje na wat nu verstandig is.

Mijn lijstje:
  • Canon 760D, lijkt de logische opvolger, zit in de prijsklasse. Maar is ook alweer 4 jaar op de markt.
  • Canon 800D, hogere ISO mogelijk dan de 760D, meer autofocuspunten en bluetooth. En stuk goedkoper dan de 760D.
  • Canon 77D, geen idee wat nu het echte verschil is met de 800D...
En als ik oud of the box denk, een tweedehands Canon 5D Mark II, die zijn voor onder de 500 euro te krijgen. Is een FF camera, maar al wel een stuk ouder…

Hebben jullie nog tips?
Ik ben ooit (in 2009) van de 450D naar de 5D2 overgestapt en dat raad ik in dit geval ook aan als het gaat om beeldkwaliteit. Voor de rest 77D (of als je met meer gewicht lopen geen probleem vindt: 80D).
Qua ruisprestaties ben jij te kritisch op je 450D bestanden. Ik gebruikte deze heel veel op iso800 en iso1600 en zolang je onderwerp fatsoenlijk belicht was (dus niet in de schaduw), was de ruis absoluut niet slecht. Een moderne aps-c sensor wint ongeveer een stop van jouw 450D. Wel winnen de 77D/800D/80D het heel ruim qua dynamisch bereik (ook van de 5D2).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II