Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 20:46
Situatie:
GTX 1080 die geen signaal/beeld geeft. Kabels kloppen, aangesloten op voeding, a/b test gedaan met andere GPU en Videokaart, garantie niet mogelijk. De fans draaien wel op stock speed. De kaart werkte voorheen perfect, echter na het vervoeren (in systeemkast) geeft het geen signaal/beeld. Ik heb een aantal foto's gemaakt en toegevoegd en ik zie bij de capacitor wel kleur verschil op de PCB. Verder kan ik niets zien en helaas geen instrumenten om metingen te doen (Voltage, weerstand etc.).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb de issue kunnen verkleinen tot de GTX 1080 dankzij a/b test, door een andere GPU te testen op de mobo welke uitstekend werkt en de GTX in een andere werkende mobo (en pc) te zetten; wat dezelfde issue oplevert.

Alvast bedankt!

https://tweakers.net/ext/f/FqjqZvM9Mf3HY28sd11yYCsA/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/PnfpbyaihjcdewMRJxbICyX1/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/o78fF8kdqgcEiJxyGCsCXA1i/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/bb3090j8QKQufCvIHNe15pYU/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/gLLrLF7oLyErqqJTq6tOhKOu/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door SA007 op 15-02-2019 13:42 . Reden: Wrving eruit gehaald, daarvoor is V&A ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Het enige wat me opvalt is dat er een klein stukje printbaan weg is bij het PCIslot. Maar dat kan een artefact vd foto zijn. Verder kan ik je niet helpen. De omcirkelde chips op de andere foto zijn mi gewoon vies van de fan die erboven hing. Verder weet ik het ook niet. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
Bedankt voor je antwoord Vinz! Zou je wat exacter kunnen aangeven waar je dit ziet (of omcirkelen als dat kan)? Ik kan het helaas niet herkennen op de foto's. Bedankt voor je hulp!
vinz98 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:16:
Het enige wat me opvalt is dat er een klein stukje printbaan weg is bij het PCIslot. Maar dat kan een artefact vd foto zijn. Verder kan ik je niet helpen. De omcirkelde chips op de andere foto zijn mi gewoon vies van de fan die erboven hing. Verder weet ik het ook niet. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:06
Op de eerst foto links zie je ook best wat corrosie naast de VRM's. Heb je de computer altijd in een vochtige ruimte staan?

edit; @vinz98 het lijkt haast wel of dat hoort, kijk hier maar: https://medium.com/@saryn...080-ti-turbo-cf010861219d

edit2: Hier zie je het nog beter: https://www.google.com/se...937#imgrc=GE0bnPbATm-6fM:

[ Voor 69% gewijzigd door dehardstyler op 15-02-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
Bedankt voor je reactie! De computer heeft altijd in een slaapkamer gestaan die niet persee vochtiger is dan andere ruimtes, maar super dat je het hebt opgemerkt! Dan kan ik wat gerichter kijken naar mogelijke issues!
dehardstyler schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:43:
Op de eerst foto links zie je ook best wat corrosie naast de VRM's. Heb je de computer altijd in een vochtige ruimte staan?

edit; @vinz98 het lijkt haast wel of dat hoort, kijk hier maar: https://medium.com/@saryn...080-ti-turbo-cf010861219d

edit2: Hier zie je het nog beter: https://www.google.com/se...937#imgrc=GE0bnPbATm-6fM:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
Thanks! Ik zie het nu ook, hoe het op de foto weergeven staat komt overheen met de kaart. Dus ik zal eens uitzoeken of dit invloed kan hebben op signaal/beeld. Ik kan mij een test herinneren waarbij ze delen weg haalden van de printbaan. Uiteindelijk bleek een klein deel invloed te hebben op prestaties/ functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Okee, succes met zoeken verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die korte pin zit in sommige gevallen over heel de pci-e connector om aan te geven welk soort pci-e "snelheid" gewenst is x1 x4 x8 x16.

Dat de ventilatoren op normale snelheid draaien wil zeggen dat de kaart tot eigen voorbij zijn bios is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hate to burst your bubble, maar hier valt niks aan te repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Flake schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:59:
Hate to burst your bubble, maar hier valt niks aan te repareren.
Leg eens uit waarom dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:08
dehardstyler schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:43:

Zowel de omcirkelde vlekken als wat jij aanduidt als corrosie zijn bijproducten van het gebruik van flux bij solderen. Dit is normaal en heeft geen invloed op de werking, hier moet je het probleem dus niet zoeken. Wat het probleem wel is zou ik niet weten, maar ik ben het met Flake eens dat zonder een duidelijk stuk onderdeel (welke ik niet kan ontdekken) het een gebed zonder eind is om er achter te komen wat er precies stuk is en of het te repareren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 23:31
Welke voeding heb / had je met deze GTX 1080?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Spanningen meten als de kaart "opgestart" is

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien even opnieuw de oven in om te reflowen..

Aan de hand van wat foto's is moeilijk iets te zien, ook mis ik de info of een andere kaart wel beeld geeft.

Eigenlijk ben ik ook benieuwd waarom garantie niet mogelijk is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@memphis een andere kaart in de pc geeft direct beeld (staat in SP), wat ik me meer afvraag is als je de defecte kaart als 2de kaart inzet word ie dan gezien door het os zoja werkt dan een sli opstelling??

Alsook werkt er geen van de 5 uitgangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Tadango schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:08:
[...]

Leg eens uit waarom dan niet?
Simpel gezegd, ten eerste, zodra een printplaat het veld in is geweest is er geen enkele manier meer hoe je de kwaliteit kan controleren. Zelfs met xray kun je niet controleren of een print 100% onbeschadigd is.

Ten tweede, met schema en complete materialenlijst (al dan niet icm reverse engineering) kun je hooguit het defecte component vinden. Hoe wou je aan een nieuwe komen? En dat een component defect is wil nog niet zeggen dat je de root cause hebt gevonden, en mocht je het weten te fixen en hij 'werkt' weer, dan is dat geen garantie dat je videokaart jaren meegaat. Na een paar maanden kan hij er zo weer uit klappen, wellicht om iets compleet anders. Kun je weer van vooraf aan beginnen.

Ten derde, dit soort printen hebben ENIG plating en dat spul laat zich niet reworken. (edit: twijfel nu over dit punt, kan ook OSP zijn. dan zou dit punt vervallen maar de rest blijft wel staan).

Zo werkt elektronica nou eenmaal, zeker dit soort spul als videokaarten wat echt top of the line is. OP voelt de pijn in z'n portemonnee en zoekt naar een manier om die te verzachten, maar die is er niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Flake op 16-02-2019 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Flake de pcb's voor grafische kaarten zijn simpel te solderen ;) aan componenten geraken is iets anders, maar als het een simpele weerstand of vreg is kun je die gemakkelijk vervangen.

De TS kan nog altijd de kaart naar BuildZoid sturen :+ hoe dat ie de kaart gaat terug krijgen is iets anders. Is niet de eerste keer dat ie een frankenstein kaart maakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Zolang hij weer werkt is het een win toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Zo heb ik nog een defecte ultrawide LG monitor staan. Net buiten de garantie. Ergens zonde om weg te gooien maar ook een illusie om hem gefixt te krijgen.
Shit happens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 13:01
Men doet dat wel eens om te zorgen dat eerst andere pinnen contact maken (GND bijvoorbeeld) en pas daarna bij de voedingsspanning contact maakt.

To quote WP:
PRSNT1# and PRSNT2# pins must be slightly shorter than the rest, to ensure that a hot-plugged card is fully inserted.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
ProAce schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:18:
[...]

Zowel de omcirkelde vlekken als wat jij aanduidt als corrosie zijn bijproducten van het gebruik van flux bij solderen. Dit is normaal en heeft geen invloed op de werking, hier moet je het probleem dus niet zoeken. Wat het probleem wel is zou ik niet weten, maar ik ben het met Flake eens dat zonder een duidelijk stuk onderdeel (welke ik niet kan ontdekken) het een gebed zonder eind is om er achter te komen wat er precies stuk is en of het te repareren valt.
Bedankt voor je reactie! Mocht de kaart niet te repareren zijn, dan is dat zonde; echter gaat de wereld niet voorbij. Heb mezelf voorgenomen dat mocht iemand het kunnen herstellen, ik het aan m'n neefje geef zodat hij meer games kan ontdekken dan Fortnite op zijn huidige 970 :). Wat ik overigens op YouTube wel zie is het meten van verschillende componenten om te zien of de aangegeven voltage/weerstand klopt. Om er zodoende achter te komen waar de issue ligt. Het ligt vrijwel zeker niet aan de chip. Dit kan ik zeggen doordat de kaart keurig werkte en juist door het vervoeren in kast deze geen signaal meer geeft. Dit is direct oorzaak-gevolg in mijn opinie. Zodoende ligt het aan een onderdeel wat dat signaal doorgeeft en door het vervoeren (lees: overmatige belasting op PCI-connector) is defect geraakt. Ben dus ook opzoek naar iemand die deze metingen kan doen en zodoende kunnen concluderen of de kaart te repareren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
Flake schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 08:28:
[...]

Simpel gezegd, ten eerste, zodra een printplaat het veld in is geweest is er geen enkele manier meer hoe je de kwaliteit kan controleren. Zelfs met xray kun je niet controleren of een print 100% onbeschadigd is.

Ten tweede, met schema en complete materialenlijst (al dan niet icm reverse engineering) kun je hooguit het defecte component vinden. Hoe wou je aan een nieuwe komen? En dat een component defect is wil nog niet zeggen dat je de root cause hebt gevonden, en mocht je het weten te fixen en hij 'werkt' weer, dan is dat geen garantie dat je videokaart jaren meegaat. Na een paar maanden kan hij er zo weer uit klappen, wellicht om iets compleet anders. Kun je weer van vooraf aan beginnen.

Ten derde, dit soort printen hebben ENIG plating en dat spul laat zich niet reworken. (edit: twijfel nu over dit punt, kan ook OSP zijn. dan zou dit punt vervallen maar de rest blijft wel staan).

Zo werkt elektronica nou eenmaal, zeker dit soort spul als videokaarten wat echt top of the line is. OP voelt de pijn in z'n portemonnee en zoekt naar een manier om die te verzachten, maar die is er niet.
De pijn zit niet in m'n portemonnee, aangezien ik de kaart mits gerepareerd wil weggeven. Mocht de kaart door een kenner bekeken worden, ik begrijp dat via plaatjes niet veel te zeggen valt (i.i.g. geen afgebroken componenten), en geconcludeerd dat die dood is dan accepteer ik dat. Mocht er toch een reparatie mogelijk zijn, dan is dat weer een gamer (lees: neefje) die ik blij kan maken. Ik wil je wel bedanken voor je uitgebreide uitleg. Vraagje voor jou: ken jij een technieker die de kaart kan nakijken? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
Damic schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:11:
@Flake de pcb's voor grafische kaarten zijn simpel te solderen ;) aan componenten geraken is iets anders, maar als het een simpele weerstand of vreg is kun je die gemakkelijk vervangen.

De TS kan nog altijd de kaart naar BuildZoid sturen :+ hoe dat ie de kaart gaat terug krijgen is iets anders. Is niet de eerste keer dat ie een frankenstein kaart maakt :+
Haha Buildzoid zit in de UK toch? Die kan met z'n mods een broodrooster op 4k laten draaien. Zal hem via Patreon eens berichten. Hopelijk heeft hij meer succes met mijn kaart dan met de RTX 2080ti die hij opgestuurd kreeg :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
vinz98 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:06:
Zo heb ik nog een defecte ultrawide LG monitor staan. Net buiten de garantie. Ergens zonde om weg te gooien maar ook een illusie om hem gefixt te krijgen.
Shit happens
Zet hem op v&a en je bent hem zo kwijt :), genoeg die het wel willen proberen te fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
Damic schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:26:
@memphis een andere kaart in de pc geeft direct beeld (staat in SP), wat ik me meer afvraag is als je de defecte kaart als 2de kaart inzet word ie dan gezien door het os zoja werkt dan een sli opstelling??

Alsook werkt er geen van de 5 uitgangen?
Ik gebruik momenteel een RTX 2070, ben benieuwd of de PC de kaart dan zal herkennen. Ga het proberen. Geen van de uitgangen werkt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
Damic schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:34:
Spanningen meten als de kaart "opgestart" is
Heb helaas geen meetinstrumenten. Ik ben het eens dat de spanningen meten een beter beeld zullen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Tadango schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:50:
Zolang hij weer werkt is het een win toch? :)
Nee, want hij moet het ook blijven doen, en daar zit de knel 'm in want ik kan je beloven dat je dat met deze kaart niet meer gaat lukken. Ook niet als je het defecte component weet te vervangen. Dus OP, wees je daarvan bewust als je 'm aan je neefje geeft (als je 'm al aan de praat krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Flake schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:22:
[...]

Nee, want hij moet het ook blijven doen, en daar zit de knel 'm in want ik kan je beloven dat je dat met deze kaart niet meer gaat lukken. Ook niet als je het defecte component weet te vervangen. Dus OP, wees je daarvan bewust als je 'm aan je neefje geeft (als je 'm al aan de praat krijgt).
Ik vindt je uitspraken allemaal wel erg voorbarig. Iemand met voldoende skills en kennis zou hem toch echt prima werkend kunnen krijgen afhankelijk van het probleem. Reballen ect is absoluut niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Dat kan een kaart toch zeker weer perfect krijgen.

Het lijkt wel alsof je exact weet wat er defect is aan de kaart, wat iedereen ter wereld kan en wat de toekomst kan doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Tadango schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:11:
[...]

Ik vindt je uitspraken allemaal wel erg voorbarig. Iemand met voldoende skills en kennis zou hem toch echt prima werkend kunnen krijgen afhankelijk van het probleem. Reballen ect is absoluut niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Dat kan een kaart toch zeker weer perfect krijgen.

Het lijkt wel alsof je exact weet wat er defect is aan de kaart, wat iedereen ter wereld kan en wat de toekomst kan doen :)
Ik heb een vermoeden (zie mijn sig). Tenzij er fysieke schade is (val- druk- of stootschade, vochtschade, etc) blijft er weinig meer over waarmee je een videokaart kapot krijgt. Dat dit altijd dit soort sceptische reacties oplevert vind ik wel komisch, ik probeer alleen te helpen maar het is net alsof jullie niet geholpen willen worden. Jullie zijn degene met kapotte hardware, ik niet. Ik heb 8 computers en nog veel meer andere elektronica in het veld staan, en niks daarvan heeft uitval. Nog veel meer ervaring in pcb rework en testen, dus dan weet je wel aardig hoe je hardware kapot krijgt, wat zin heeft aan rework en wat niet. Voorbeeldje als leesvoer: Flake's blog: Techblog: rammodule met drukschade repareren

Reballen werkt alleen bij kapotte soldeerverbindingen. PCBs met zo'n joekel van een GPU erop gaan altijd door de xray, er is geen andere manier hoe je die soldeerverbindingen onder die GPU of een willekeurige andere BGA kunt inspecteren, en daarmee vis je iedere slechte soldeerverbinding in je productie al eruit. De enige manier hoe het daarna nog kan breken is drukschade door je pcb te buigen, en ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde computerbouwer dat laat gebeuren. Het is niet zo alsof je met een reball kapotte elektronica kunt repareren, de success rate daarmee moet vrij laag zijn, tenzij die pcb last heeft van mechanische stress (zoals met name de eerste Xbox 360).

[ Voor 4% gewijzigd door Flake op 17-02-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Verhuizen van een pc zet ook mechanische krachten op onderdelen. Esd kan prima maar in een gesloten pc heb ik dat nog nooit ervaren, maar kan wel uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Ts je hebt 1 zijde van de print gefotografeerd echter is het een dubbelzijdige print. Ik wil een closeup van de ext voedings aansluiting aanvragen. (Of beter: herverwarm deze pinnen met soldeerbout en test opnieuw)

[ Voor 18% gewijzigd door vinz98 op 17-02-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
vinz98 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:05:
Ts je hebt 1 zijde van de print gefotografeerd echter is het een dubbelzijdige print. Ik wil een closeup van de ext voedings aansluiting aanvragen. (Of beter: herverwarm deze pinnen met soldeerbout en test opnieuw)
Je hebt helemaal gelijk! Zal morgen direct foto's van de andere zijde maken. Het liefst laat ik een expert eerst aan de slag met de kaart, om bijkomende schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delaziz
Flake schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:36:
[...]

Ik heb een vermoeden (zie mijn sig). Tenzij er fysieke schade is (val- druk- of stootschade, vochtschade, etc) blijft er weinig meer over waarmee je een videokaart kapot krijgt. Dat dit altijd dit soort sceptische reacties oplevert vind ik wel komisch, ik probeer alleen te helpen maar het is net alsof jullie niet geholpen willen worden. Jullie zijn degene met kapotte hardware, ik niet. Ik heb 8 computers en nog veel meer andere elektronica in het veld staan, en niks daarvan heeft uitval. Nog veel meer ervaring in pcb rework en testen, dus dan weet je wel aardig hoe je hardware kapot krijgt, wat zin heeft aan rework en wat niet. Voorbeeldje als leesvoer: Flake's blog: Techblog: rammodule met drukschade repareren

Reballen werkt alleen bij kapotte soldeerverbindingen. PCBs met zo'n joekel van een GPU erop gaan altijd door de xray, er is geen andere manier hoe je die soldeerverbindingen onder die GPU of een willekeurige andere BGA kunt inspecteren, en daarmee vis je iedere slechte soldeerverbinding in je productie al eruit. De enige manier hoe het daarna nog kan breken is drukschade door je pcb te buigen, en ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde computerbouwer dat laat gebeuren. Het is niet zo alsof je met een reball kapotte elektronica kunt repareren, de success rate daarmee moet vrij laag zijn, tenzij die pcb last heeft van mechanische stress (zoals met name de eerste Xbox 360).
Ik heb je een aantal keer bedankt voor je bijdrage, dus iedereen over 1 kam scheren (dat we niet geholpen willen worden) wil je denk ik niet doen. Zou tegenstrijdig zijn met de tijd die jij steekt in je reacties, wat je ook in iets anders kunt steken (zoals je 8 pc's, holy shit... >:) )
Zoals je weet werkte de kaart uitstekend (temps, prestatie) en is die ook keurig onderhouden (tijdig stof verwijderen, thermal paste vervangen). Na het vervoeren in de kast, is mijn kaart deze issue gaan vertonen. Daarom denk ik dat het door druk op de PCI-connector kan komen. Mijn kennis op dit gebied is niet van het zelfde niveau als dat van jou. Daarom ben ik ook opzoek naar iemand die de kaart eens goed onder de loep wil nemen. Valt het te herstellen, dan is dat een dikke win. Zo niet, helaas maar geen tranendal, ik heb m'n eigen RTX en daarom kan ik het risico nemen om de kaart te laten herstellen door een persoon en geen professioneel bedrijf, met alle gevolgen van dien. Hoop dat iemand het als een leuk project ziet en beloning (€). Nogmaals bedankt voor je reacties en iedere bijdrage is toch een stapje in de goede richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Delaziz Onderschat ESD-schade niet. Je zegt zelf dat de kaart "perfect is onderhouden", namelijk door tijdig stofverwijderen (top) en thermal paste vervangen. Bij dat laatste gaan mijn nekharen altijd iets overeind staan. Een goede koelpasta hoef je echt niet te vervangen gedurende de levensduur van een gemiddelde GPU of CPU (ik moet de eerste fabrikant nog tegenkomen die dit aanraad). Maar om het te vervangen moet je wel de koeler demonteren en dat geeft risico op mechanische stress en risico op statische ontladingen richting print. Beiden hoeven niet direct merkbare gevolgen te geven, maar kunnen zich wel na verloop van tijd schijnbaar spontaan gaan uiten.

Mijn advies over dit soort zaken is, als de koeler niet los hoeft, laat hem vooral zitten en verwijder stof alleen met een busje perslucht of compressor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Meten is weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
wat @deepbass909 zegt. Je denkt dat stofvrij maken en pasta vervangen goed werk is, maar als je niet antistatisch werkt beschadig je dat ding juist en werkt je plan averechts.

Als je kast een beetje stevig is (dus niet parallel trekt) is je kans op vervoersschade (op je GPU) niet heel erg groot. Mocht je kast toch parallel getrokken zijn tot het punt waar je last van krijgt, dan moet dat ten eerste een gigantische klap zijn geweest, en het buigpunt moet dan vlak boven de PCIe connector zitten. Dat moet zichtbaar zijn.

Reparatie zou ik hoe dan ook afraden. Het is hooguit een handig printje om je soldeervaardigheden op te oefenen, ookal kun je het resultaat niet echt goed testen. Meten kun je ook op je buik schrijven, als hij haaks aangesloten is op je moederbord kom je er bijna niet bij met je pennen, of je maakt kortsluiting.

BTW, die 8 pc's in het veld die ik noemde zijn gebouwd in 4 jaar tijd. Zelf heb ik er 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ja, regel jij het schema met alle meetpunten en waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
memphis schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:35:
[...]

Ja, regel jij het schema met alle meetpunten en waardes?
Je moet denken in oplossingen niet in problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

5erveD schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:15:
[...]

Je moet denken in oplossingen niet in problemen.
Leg eens uit hoe jij dat wilt doen?
Chipnummers lezen, specsheets zoeken en hopen dat je er dan aan wat kunt meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Ding op tafel. Aansluiten. Psu doorlussen en doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
5erveD schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:33:
Ding op tafel. Aansluiten. Psu doorlussen en doormeten.
En dan met je ergens 1V.... en dan?

Maar waar ik benieuwd naar ben: Ziet Windows de kaart nog wel? Is het puur de output die defect is of wordt de kaart compleet niet meer herkend door het systeem?

[ Voor 28% gewijzigd door Tadango op 20-02-2019 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Tadango schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:35:
[...]

En dan met je ergens 1V.... en dan?

Maar waar ik benieuwd naar ben: Ziet Windows de kaart nog wel? Is het puur de output die defect is of wordt de kaart compleet niet meer herkend door het systeem?
Man, man, man.

Als een auto niet start halen jullie ook alle documentatie op bij de dealer en zoeken de 6 versies haynes manuals via Ebay. Dan beginnen jullie de achterruitverwarming los te halen omdat die een 1v geeft...

Je kunt mij proberen te vangen op mijn kennis maar daar doe ik niet aan mee.
Ik probeer de TS te helpen maar ik zie jullie alleen maar mogelijke manieren torpederen.

Oplossingen. Geen problemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

5erveD schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:01:
[...]

Man, man, man.

Als een auto niet start halen jullie ook alle documentatie op bij de dealer en zoeken de 6 versies haynes manuals via Ebay. Dan beginnen jullie de achterruitverwarming los te halen omdat die een 1v geeft...

Je kunt mij proberen te vangen op mijn kennis maar daar doe ik niet aan mee.
Ik probeer de TS te helpen maar ik zie jullie alleen maar mogelijke manieren torpederen.

Oplossingen. Geen problemen. ;)
Sorry, maar jij denkt alleen niet in oplossingen. Meten = weten heeft alleen zin als je weet wat je moet meten. Dus niet alleen welke plek op de printplaat, maar ook welke waarde.

Met jouw stelling zou een voeding die 230volt doorgeeft naar een printplaat best wel eens goed kunnen zijn, want je meet iets. Wat je zou moeten weten, geen idee, want specs en handleidingen zijn niet nodig.

Of als een auto niet start, is het toch wel handig om te weten wat er nodig is om hem te kunnen laten starten, aan welke voorwaarden voldaan moet worden, etc. Of wil je beweren dat jij met je oneindige kennis precies weet wat je moet doen als die Ford model T uit 1914 niet wil starten? Weet jij op welk pedaal je moet trappen, in welke standen de verschillende schakelaars moeten staan, etc. etc.

Tenzij je de TS precies kan vertellen wat en waar hij moet meten (en ik durf rustig te stellen dat je dat niet weet), blijf dan alsjeblieft weg met dooddoeners als meten is weten...

Wat betreft reparatie, dat kan de TS vergeten. Zelfs al weet je wat er defect, dit soort high-tech printplaten zijn niet te repareren met huis-tuin-en-keuken gereedschap, en al helemaal niet als je totaal geen ervaring hebt. Dat waren ze 20 jaar geleden al niet meer, en het is alleen nog maar complexer geworden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
deepbass909 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:19:
[...]

Sorry, maar jij denkt alleen niet in oplossingen. Meten = weten heeft alleen zin als je weet wat je moet meten. Dus niet alleen welke plek op de printplaat, maar ook welke waarde.

Met jouw stelling zou een voeding die 230volt doorgeeft naar een printplaat best wel eens goed kunnen zijn, want je meet iets. Wat je zou moeten weten, geen idee, want specs en handleidingen zijn niet nodig.

Of als een auto niet start, is het toch wel handig om te weten wat er nodig is om hem te kunnen laten starten, aan welke voorwaarden voldaan moet worden, etc. Of wil je beweren dat jij met je oneindige kennis precies weet wat je moet doen als die Ford model T uit 1914 niet wil starten? Weet jij op welk pedaal je moet trappen, in welke standen de verschillende schakelaars moeten staan, etc. etc.

Tenzij je de TS precies kan vertellen wat en waar hij moet meten (en ik durf rustig te stellen dat je dat niet weet), blijf dan alsjeblieft weg met dooddoeners als meten is weten...

Wat betreft reparatie, dat kan de TS vergeten. Zelfs al weet je wat er defect, dit soort high-tech printplaten zijn niet te repareren met huis-tuin-en-keuken gereedschap, en al helemaal niet als je totaal geen ervaring hebt. Dat waren ze 20 jaar geleden al niet meer, en het is alleen nog maar complexer geworden.
Ik kan de TS heel veel vertellen over een videokaart.
Ook over het doormeten van en hoe, om snel en simpel tot een conclusie te komen.
Die Ford had ik ook binnen no time al aan de praat gehad.
Blijf rustig stellen.

Dus meten is weten is een dooddoener ?
Dan kan je zelf misschien beter weggaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis

memphis

5erveD schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:48:
[...]

Ik kan de TS heel veel vertellen over een videokaart.
Ook over het doormeten van en hoe, om snel en simpel tot een conclusie te komen.
Die Ford had ik ook binnen no time al aan de praat gehad.
Blijf rustig stellen.

Dus meten is weten is een dooddoener ?
Dan kan je zelf misschien beter weggaan.
Een auto heeft 12v als boordspanning en wordt vrijwel overal in de auto gebruikt. Een videokaart draait op 12v, 5v, 3.3v en zelfs lagere spanningen. Daarnaast heb je ook datalijnen welke je niet zomaar met een multimeter kunt meten. Zonder schema's kom je echt niet ver..

(ongelovelijk dat je post ook nog gewaardeerd wordt ook)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
Ongelooflijk dat je hier niet kan downvoten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Kunnen we niet gewoon de TS helpen, daar zit merkbaar weinig kennis in doormeten en je multimeter een beetje random prikken levert hooguit meer problemen op...

[ Voor 81% gewijzigd door SA007 op 20-02-2019 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Lol :D don't feed the trolls guys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Een auto is wel heel iets anders dan een videokaart.

Om een motor te laten werken zijn maar een paar basisvoorwaarden nodig; brandstof, compressie en ontsteking. Je hebt dan in ieder geval een idee waar je moet zoeken. Ook is een auto vrij grove en relatief eenvoudige techniek die je daardoor ook nog zelf wer kunt reverse engineeren door er naar te kijken en logisch na te denken.

Een videokaart is een heel ander stukje techniek en ik denk dat er niet veel mensen zijn exact weten wat er nodig is om een videokaart te laten werken. hiervoor heb je echt schema's nodig.
Kijk voor de grap maar eens naar deze gozer op youtube:
YouTube: Louis Rossmann

Hij repareert zeer veel apple producten maar zelfs hij, met al zijn ervaring heeft schema's, meters, hete lucht soldeerapparatuur en zelfs een microscoop nodig om dit te kunnen doen.

Jij kunt wel roepen dat mensen in oplossingen moeten denken maar de oplossing hier zou dus zijn dat iemand met de schema's, ervaring en spullen de kaart nakijkt. Dit zelf doen is vrijwel onmogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
Tuurlijk kan je de spanningen meten. En hoewel je hoogstwaarschijnlijk geen schema's gaat vinden, zijn er genoeg Youtube video's waar welke spanning zou moeten zijn vermoed ik. Maar stel dat je de juiste VRM gevonden hebt welke defect is, zal deze niet al te eenvoudig te vervangen zijn. Ook doordat ze vaak gekoeld worden d.m.v. de printplaat zal je een flinke soldeerbout of dergelijke moeten hebben om hem los en weer vast te krijgen. Niet onmogelijk natuurlijk.

Maar gezien de klacht en werking lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er opeens een spanning weg is o.i.d. En aangezien de PC werkend is uit gegaan en daarna weer aangezet op de nieuwe locatie en toen al niet meer werkte, lijkt ESD etc. mij ook wat onwaarschijnlijk.

Zo'n zware koeler kan behoorlijk wat teweeg brengen tijdens transport. Bevestiging is ook niet altijd alles. Wellicht heeft deze één van de geheugenmodules geraakt tijdens transport, of is de GPU zelf deels losgekomen zoals eerder al genoemd. Reflowen van geheugen zal een stuk makkelijker gaan dan de GPU zelf vrees ik. Ik heb met de crème brûlée brander gek genoeg toch diverse geheugenmodules van grafische kaarten weer tot leven weten te wekken. Wordt de GPU überhaupt wel warm als je de PC / kaart aan zet?

Nog een laatste puntje wat mogelijk kan (al is dit misschien ver gezocht en lastig op te sporen) is capacitor cracking wat tijdens stress kan gebeuren. In dit filmpje is dit goed omschreven:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen30
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-09 08:59
Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem met een radeon videokaart. Ik heb hem toen horizontaal in een voorverwarmde hete lucht over op 200 graden ongeveer 10 minuten laten bakken. Daarna oven uitgezet en een aantal uur laten afkoelen. Het idee is dat de verbindingen in de pcb weer vloeibaar kunnen worden en eventuele breukjes in de pcb worden hiermee gemaakt.
Wonder boven wonder werkte mijn kaart weer goed nadat ik hem had laten afkoelen en opnieuw geïnstalleerd had. Dit is geen garantie dat jou kaart ook gaat werken, maar als hij nu toch niet werkt zou dit het overwegen waard zijn.

Haal wel eerst de koeler eraf en eventuele plastic dopjes over connectoren die kunnen smelten. En gebruik de conventionele hete lucht zonder magnetron! 8)7

• 5erveD
Stuur maar op. Kijk ik er naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Als de ext voedingsconnector geen spanning krijgt start de kaart niet op. Ik zet daar even op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 21:23
er zijn toch ook test kaarten waarmee je kan testen of is dit iets anders
https://www.ecvv.com/product/4352838.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
vinz98 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:22:
Als de ext voedingsconnector geen spanning krijgt start de kaart niet op. Ik zet daar even op in.
De TS heeft een andere kaart geprobeerd welke wel werkte. Of dit er eentje is met extra 12V connector / voeding wordt niet vermeld, maar ga er even van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02
Jeroen30 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:21:
Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem met een radeon videokaart. Ik heb hem toen horizontaal in een voorverwarmde hete lucht over op 200 graden ongeveer 10 minuten laten bakken. Daarna oven uitgezet en een aantal uur laten afkoelen. Het idee is dat de verbindingen in de pcb weer vloeibaar kunnen worden en eventuele breukjes in de pcb worden hiermee gemaakt.
Wonder boven wonder werkte mijn kaart weer goed nadat ik hem had laten afkoelen en opnieuw geïnstalleerd had. Dit is geen garantie dat jou kaart ook gaat werken, maar als hij nu toch niet werkt zou dit het overwegen waard zijn.

Haal wel eerst de koeler eraf en eventuele plastic dopjes over connectoren die kunnen smelten. En gebruik de conventionele hete lucht zonder magnetron! 8)7
Dat is eerder het brakke soldeer tussen de gpu.

Vroeger zat er nog lood in soldeertin wat het soldeer flexibel hield bij opwarmen en afkoelen maar dat mag niet meer. De balletjes tin die tegenwoordig tussen de pcb en gpu zitten willen op den duur microfracturen krijgen waardoor uiteindelijk verbindingen stuk gaan.

Adjust non olet, plerumque...

Pagina: 1