Is dit asbest?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeoptweakers
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-02-2023
Goedemorgen,

Wij hebben een huis uit 1978 met een convectorput. Die gaan we weghalen. Er zat over de volle breedte (3,5 m) een grote plaat. Deze heb ik in stukken gebroken, maar vraag me nu toch wel enigszins verontrust af of dit geen asbest is. Alvast dank voor een eventueel antwoord.

Foto 1:
https://ibb.co/m9y7wVn

Foto 2:
https://ibb.co/qBkqWjD

Foto 3:
https://ibb.co/5Myz0B9

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:02

CeesKees

I rest my Kees

Voorop gesteld; ik ben geen expert.

Maar als ik zo kijk denk ik dat het een plaat hardboard is (houtvezels dus)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij eerder iets van hardboard.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te zeggen dat dat geen asbest is maar hardboard.

Last.fm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dit is geen asbest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Geen hardboard maar zachtboord, ook geen asbest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Dit is inderdaad geen asbest. Je kan ook kijken wat het is met de app LENS.

ik gebruik dit best vaak en herkent echt veel objecten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Wel bijzonder trouwens dat je je pas druk gaat maken of iets asbest is nadat je de boel in stukken hebt geslagen. Kan je beter daarvóór doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeoptweakers
Wauw wat een snelle reacties! Bedankt daarvoor! Dat je je opeens zo druk kan maken achteraf, dat is wel bijzonder. Jullie stellen me redelijk gerust.

Is het normaal dat er in een convectorput hardboard of zachtboard wordt gebruikt? Ik las op internet dat het geregeld werd gebruikt bij ruimtes met relatief grote temperatuurschommelingen, toen werd ik nog wat ongeruster. En inderdaad, ik had hier vooraf aan moeten denken, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeoptweakers
iwanscholten schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:33:
Dit is inderdaad geen asbest. Je kan ook kijken wat het is met de app LENS.

ik gebruik dit best vaak en herkent echt veel objecten.
Deze kan ik in de Google Play Store niet vinden. Weet je wie de uitgever is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
ikkeoptweakers schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:36:
[...]

Deze kan ik in de Google Play Store niet vinden. Weet je wie de uitgever is?
google Lens is de naam :)

https://www.androidplanet...ogle-lens-app-play-store/

Ik gebruik hem vooral als ik ergens de naam zo snel niet van weet. :) ook bij planten en antieke spullen hij weet het vaak echt goed. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Knee-Buckler op 15-02-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikkeoptweakers
Nou wil ik totaal niet eigenwijs overkomen, maar als ik op https://slimster.nl/asbest/soorten/bruine-asbest/ kijk, dan lijkt die foto verdacht veel op het soort van mijn Foto 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010

CeesKees

I rest my Kees

ikkeoptweakers schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:50:
Nou wil ik totaal niet eigenwijs overkomen, maar als ik op https://slimster.nl/asbest/soorten/bruine-asbest/ kijk, dan lijkt die foto verdacht veel op het soort van mijn Foto 1
Daar heb jij zeker gelijk in! Daarom zei ik ook:"ik ben geen expert"

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om het zeker te weten zou je een stuk naar een labo kunnen opsturen. Je zou ook al een stukje in de vlam van een aansteker kunnen houden. Asbest zal niet branden maar eerder wat gloeien in de vlam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:45
Er zijn hier een hoop asbest experts zo te lezen. Asbest is bijna niet te herkennen, je kan alleen zeggen of het asbest kan zijn. Als ik de foto's bekijk kan het asbest zijn, dus ook zo gaan handelen en afvoeren. Kan je prima zelf doen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat is gewoon een stuk masonite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

holygame schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:54:
Er zijn hier een hoop asbest experts zo te lezen. Asbest is bijna niet te herkennen, je kan alleen zeggen of het asbest kan zijn. Als ik de foto's bekijk kan het asbest zijn, dus ook zo gaan handelen en afvoeren. Kan je prima zelf doen overigens.
Geen asbest expert, maar wel genoeg kennis om masonite te herkennen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikkeoptweakers
Voor de zekerheid toch maar een pakket besteld om een monster te kunnen opsturen.
Niet dat ik er nu nog wat aan heb, maar puur voor m'n gemoedsrust..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kom een beetje laat binnenvallen en heb de foto's ook even bekeken. Dit is geen asbest: dit is (zoals door anderen al geroepen) hardboard. Kaasplank en supreme geven aan dat het masonite is en masonite = hardboard. Geen zorgen maken, gewoon in de houtbak mikken. Niets aan de hand en je niet bang laten maken door de opmerking van @holygame; ik sluit me volledig aan bij de opmerking van @Verwijderd.

We zien hier wel vaker 'is dit asbest'-topics voorbij komen en de pest met asbest is dat het overal en nergens in gebruikt is, als je dus niet weet wat het is kan het asbest zijn. In dit geval weten we gewoon wat het is: het is hardboard. En hardboard is geen asbest.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ikkeoptweakers
Nou, vandaag de resultaten ontvangen van het onderzoek; het is idd geen asbest :-)
Nogmaals dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinkH
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-04-2024
Bonjour,

Weet iemand of de volgende vensterbanken van asbest zijn gemaakt of asbest bevatten?

https://imgur.com/a/CzDq8JU

Het huis komt uit 1957 en er is asbest gebruikt tijdens de bouw voor oa de verwarmingsbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, gewoon een steensoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Imitatie steensoort vensterbanken kunnen mogelijk asbest bevatten, maar als je de tabletten niet in stukken breekt bij het uitbreken zou er geen probleem mogen onstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daar kan asbest in zitten. Ik heb hier in huis vergelijkbare vensterbanken gehad. Wanneer je ze dubbel in pakt in plastic mag je ze waarschijnlijk zo inleveren bij de milieustraat. ( Hier in Lelystad mag dat althans ).

het spul in elk geval niet breken dan is er niets aan de hand.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:35:
Daar kan asbest in zitten. Ik heb hier in huis vergelijkbare vensterbanken gehad. Wanneer je ze dubbel in pakt in plastic mag je ze waarschijnlijk zo inleveren bij de milieustraat. ( Hier in Lelystad mag dat althans ).

het spul in elk geval niet breken dan is er niets aan de hand.
In het algemeen voor mensen die zich zorgen maken over asbest. Het is alleen een probleem als je het inademt, dus als je twijfelt: niet in boren, zagen of schuren.

Als je het toch moet schuren, nat schuren, stof afzuigen met een stofzuiger met HEPA filter en masker met filter om door te ademen.

En wat ik nu ga zeggen is natuurlijk heel erg fout: maar als je weet dat het asbest is en je kan het zonder stof te veroorzaken demonteren, dan ben je een stuk goedkoper uit en sneller klaar als je zelf een masker regelt alles demonteert en dan spontaan bedenkt dat het asbest zou kunnen zijn en het laat testen als je het al in de vuilcontainer hebt liggen. Geen stof = geen risico bij asbest, maar omdat vooral herhaalde exposure een risico is zijn de maatregelen voor professionele verwijderaars - terecht - extreem.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VinkH schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:18:
Bonjour,

Weet iemand of de volgende vensterbanken van asbest zijn gemaakt of asbest bevatten?

Het huis komt uit 1957 en er is asbest gebruikt tijdens de bouw voor oa de verwarmingsbuizen.
Laat het testen op, en je weet het. ook al zou er wat in zitten, hoeft het nog geen gevaar op te leveren, zolang je het niet droog gaat zagen. (vrijkomen van stof waar asbest in kan zitten)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinkH
Het is een beetje vreemd materiaal. Het lijkt op steen en wordt ook koud in de schaduw en warm in de zon. Er zit geen wafelrooster aan de onderkant maar een soort verruwing (zie ook foto).

Het probleem is dat er her en der wel wat breuklijnen in zitten en op zolder is er zelfs een hap uit (Ik denk wat stootschade van vorige bewoners).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

VinkH schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:18:
Bonjour,

Volgens mij is dat echte steen en dus geen asbest, je kan ook zien dat hij zo ruw en verschillend is dat het natuurlijk materiaal is..

soort marmer/natuursteen spul.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinkH
Ik denk dat ik eruit ben en m'n tussentijdse conclusie is dat het natuursteen is. Een vorm van limestone en dan waarschijnlijk travertijn. Ik hoop maar dat het geen namaak is maar dan zou ik een terugkerend patroon verwachten en dat heb ik nog niet ontdekt.

Limestone:
https://previews.123rf.co...one-windowsill-detail.jpg

Travertijn
https://www.tegels.com/_c...ZW5uaXNiYW5r_1a39a1ad.jpg

edit:typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:41
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:51:
[...]
En wat ik nu ga zeggen is natuurlijk heel erg fout: maar als je weet dat het asbest is en je kan het zonder stof te veroorzaken demonteren, dan ben je een stuk goedkoper uit en sneller klaar als je zelf een masker regelt alles demonteert en dan spontaan bedenkt dat het asbest zou kunnen zijn en het laat testen als je het al in de vuilcontainer hebt liggen. Geen stof = geen risico bij asbest, maar omdat vooral herhaalde exposure een risico is zijn de maatregelen voor professionele verwijderaars - terecht - extreem.
offtopic:
Je doet je ondertitel eer aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theblindman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:42:
[...]

offtopic:
Je doet je ondertitel eer aan :+
Ik kon er wel om lachen, maar ik wordt een beetje moe van alle paniek die er altijd uitbreekt bij asbest.

Een paar jaar terug asbest weggehaald bij een kennis, was de eerste en enige keer voor mij in Nederland. De asbest was solide en geheel geschilderd. Pas toen de eerste vensterbank eruit was zagen we aan de onderkant een ongeschilderd stuk waaruit bleek dat het asbest kon zijn. Bij de andere vensterbanken de stofzuiger voor de zekerheid naast de schroef voor die paar vezels die vrij zouden kunnen komen.

Je mag gebonden asbest zelf verwijderen tot een bepaalde oppervlakte, je moet alleen een vergunning aanvragen soms als een maand van te voren. Je gaat niet de hele verbouwing waar je vrij voor hebt genomen stilleggen voor het uitdraaien van een dozijn schroeven, wat gewoon volkomen veilig is.

Vervolgens laten testen en ja hoor asbest. Heel circus voor afvoer: terplekke in plastic verpakken, sticker erop en naar de milieustraat.

Zo levensgevaarlijk dus dat gebonden asbest dat je het zelf mag verwijderen...

(Later in het buitenland op vakantie nog geholpen om een asbest dak te verwijderen. Ook gebonden asbest, dus mondkapje op, handschoenen aan en afvoeren die hap.)

Natuurlijk is het anders als je er iedere dag mee werkt, maar Nederland is weer eens doorgeslagen in de regel en vergunningplicht. Vandaar dat ik het niet raar vindt dat je een hoeveelheid asbest die je toch zelf mag verwijderen pas als asbest herkent als het verwijderd is, scheelt een hoop gedoe en geen hond die verwacht dat de gemiddelde nederlander asbest kan herkennen.
VinkH schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:34:
Ik denk dat ik eruit ben en m'n tussentijdse conclusie is dat het natuursteen is. Een vorm van limestone en dan waarschijnlijk travertijn. Ik hoop maar dat het geen namaak is maar dan zou ik een terugkerend patroon verwachten en dat heb ik nog niet ontdekt.

Limestone:
https://previews.123rf.co...one-windowsill-detail.jpg

Travertijn
https://www.tegels.com/_c...ZW5uaXNiYW5r_1a39a1ad.jpg

edit:typo
Ziet er uit als steen, maar als je twijfelt, zoals gezegd gewoon niet in zagen, schuren, boren of breken bij het verwijderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:04
Even dit topic kapen, mea culpa. We zijn boven bezig met het vervangen van de vloer, maar nu verdenk ik de oude vloer van asbest. Nu wil ik aan jullie vragen of je a.d.h.v. de foto kunt zien of dit asbest is. Ik begrijp dat dit nooit met zekerheid te zeggen is, tenzij je het opstuurt naar het laboratorium. Maar wat is jullie vermoeden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VMcvOvH8wjgg0U8JD02kH7IZ/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:25
Kapen van topics is hier, geloof ik, niet toegestaan.

Een gokje. Van boven naar onder:
- hardboard
- vloerplaat is een soort van zachtboard
- vinyl met vilt rug

Geen van allen bevat asbest.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1