Ik kon er wel om lachen, maar ik wordt een beetje moe van alle paniek die er altijd uitbreekt bij asbest.
Een paar jaar terug asbest weggehaald bij een kennis, was de eerste en enige keer voor mij in Nederland. De asbest was solide en geheel geschilderd. Pas toen de eerste vensterbank eruit was zagen we aan de onderkant een ongeschilderd stuk waaruit bleek dat het asbest kon zijn. Bij de andere vensterbanken de stofzuiger voor de zekerheid naast de schroef voor die paar vezels die vrij zouden kunnen komen.
Je mag gebonden asbest zelf verwijderen tot een bepaalde oppervlakte, je moet alleen een vergunning aanvragen soms als een maand van te voren. Je gaat niet de hele verbouwing waar je vrij voor hebt genomen stilleggen voor het uitdraaien van een dozijn schroeven, wat gewoon volkomen veilig is.
Vervolgens laten testen en ja hoor asbest. Heel circus voor afvoer: terplekke in plastic verpakken, sticker erop en naar de milieustraat.
Zo levensgevaarlijk dus dat gebonden asbest dat je het zelf mag verwijderen...
(Later in het buitenland op vakantie nog geholpen om een asbest dak te verwijderen. Ook gebonden asbest, dus mondkapje op, handschoenen aan en afvoeren die hap.)
Natuurlijk is het anders als je er iedere dag mee werkt, maar Nederland is weer eens doorgeslagen in de regel en vergunningplicht. Vandaar dat ik het niet raar vindt dat je een hoeveelheid asbest die je toch zelf mag verwijderen pas als asbest herkent als het verwijderd is, scheelt een hoop gedoe en geen hond die verwacht dat de gemiddelde nederlander asbest kan herkennen.
Ziet er uit als steen, maar als je twijfelt, zoals gezegd gewoon niet in zagen, schuren, boren of breken bij het verwijderen.
[
Voor 18% gewijzigd door
Verwijderd op 17-05-2019 15:24
]