Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• roy-t
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 21:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit is waarschijnlijk mijn laatste echte game-pc, dus ik wil flink uitpakken zodat deze een tijdje mee kan gaan. Ik ga de computer voornamelijk gebruiken voor gamen en voor (game-)development taken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt op 2500,- exclusief verzendkosten/kosten doordat ik niet alles bij de goedkoopste winkel wil bestellen. Misschien nog max honderd euro meer als daar echt een hele goede reden voor is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Al mijn randapparatuur en mijn Windows 10 licentie. Ook neem ik mijn USB-geluidskaart mee, tenzij het moederbord een betere geluidskaart heeft. (hoewel ik tevreden ben met deze en het erg handig is om een volume knop en koptelefoon aansluiting op mijn bureau te hebben: pricewatch: Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op dit moment heb ik dit lijstje samengesteld, Ik twijfel echter nog over een paar componenten (zie het kopje 'wat verwacht je van ons').

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-9900K Boxed€ 525,89€ 525,89
1Gigabyte Z390 Aorus Elite€ 179,-€ 179,-
1Asus Dual GeForce RTX 2080 Advanced edition€ 793,95€ 793,95
1Fractal Design Define C€ 73,89€ 73,89
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 245,50€ 245,50
1Seasonic Focus Plus 850 Gold€ 119,03€ 119,03
1Intel 660p 2TB€ 229,-€ 229,-
1Samsung 970 Evo Plus 1TB€ 232,01€ 232,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.448,26

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil in ieder geval een nVidia RTX 2080 kaart, ik heb zelf meerdere game-engines geschreven (voornamelijk als hobbyist) en kan niet wachten om met de DirectX Ray Tracing API aan de slag te gaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het heel erg belangrijk dat de computer weinig geluid maakt. Tijdens het gamen mag je best iets horen, maar ik werk ook veel achter deze computer en dan zou ik het liefst helemaal niks horen. Daarom heb ik een semi-passieve koeling en semi-passieve video kaart uitgezocht. Het liefst zou ik willen dat het moederbord in staat is om ook de case-fans uit te zetten als deze niet nodig zijn. Qua CPU koeling zijn er maar een paar CPU-koelers die semi-passief zijn, maar die vond ik niet overtuigen. Daarom maar de Mugen uitgekozen omdat deze als erg stil uit de test komt.

Ga je overklokken?
Nee, maar ik wil de computer wel genoeg head-room geven om met zoveel mogelijk cores naar 5Ghz te turbo-en.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nu een aardig lijstje maar er zijn nog een paar componenten waar ik niet helemaal zeker van ben.

Het moederbord: Gigabyte Z390 Aurus elite Ik heb eigenlijk niet meer nodig dan een PCI-E 16x slot, 2 m2 sloten waarvan ten minste een met PCI-E 4x en een fatsoenlijk power-stage voor de CPU. Dus wat dat betreft lijkt dit moederbord meer dan goed genoeg. Uit dit overzicht begrijp ik dat het de power-stage wel goed zit. Maar ik kan verder geen goede reviews vinden. Volgens sommigen is dit moederbord misschien wat budget in verhouding met de rest van de componenten?

De videokaart: Asus Dual Geforce RTX 2080 Advanced Edition. Ik wil graag een RTX2080, maar deze heb ik vooral uitgekozen op de looks, hij ziet er erg solide uit, en omdat deze een semi-passieve koeler heeft. Maar het is mij onduidelijk hoe stil deze GPU in gebruik is.

De overige componenten ben ik erg blij mee, maar hier toch even de reden waarom ik ze gekozen heb:

De Intel Core i9 9900K is gewoon super voor games en development taken met 8 cores tot 5Ghz. De Fractal Design Define C ziet er zeer solide uit, niet overdreven gamey, ik heb vrienden met dezelfde kast met goede ervaringen, en komt als erg stil uit tests. De Scythe Mugen 5 komt ook als erg stil uit tests, (maar is met 1KG wel erg zwaar). Het geheugen stond op de QVL van Gigabyte en is met 3.2Ghz lekker snel. Sneller geheugen wordt al snel heel erg veel duurder voor, naar mijn verwachting, weinig extra performance. Ook is dit geheugen niet erg hoog wat helpt bij het plaatsen van de koeler. De voeding heeft een 80 Plus Gold certificaat, is semi-passief en volledig modulair. Maar misschien is de 750W versie ook goed genoeg? Qua SSDs is de Samsung 970 Evo plus 1TB super snel. Ik zat er aan te denken om de 2TB variant te nemen, maar dan kan ik voor het zelfde geld de wat langzame 660p van intel nemen om in totaal op 3TB uit te komen. Al mijn muziek, documenten, foto's e.d. zijn toch niet gebaat bij de aller snelste SSD dus dat leek me een goede trade-off.

Overige tips/suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom!

~ Mijn prog blog! ~ @RoyTries

Beste antwoord (via roy-t op 21-02-2019 11:10)

• dannzyx
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13-10 13:03
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Elite is een goed bord, kleine upgrade naar pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro zou kunnen al zul je er waarschijnlijk weinig van gaan merken aangezien je niet gaat overklokken.

"voor het zelfde geld de wat langzame 660p" Het verschil in dagelijks gebruik ga je niet merken tussen een NVME en een SATA SSD (en bij gamen al ook niet) en zou je geld kunnen besparen door: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 2TB te nemen. De m2 variant gaat maar tot 1TB.

Voor het mooie zou ik de merken van bord en GPU gelijktrekken dus dan zou je kunnen gaan voor: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC maargoed die kast gaat waarschijnlijk nooit open en je hebt geen RGB unicorn PC dus heel veel maakt het niet uit.

dannzyx wijzigde deze reactie 15-02-2019 10:03 (20%)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dannzyx
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Elite is een goed bord, kleine upgrade naar pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro zou kunnen al zul je er waarschijnlijk weinig van gaan merken aangezien je niet gaat overklokken.

"voor het zelfde geld de wat langzame 660p" Het verschil in dagelijks gebruik ga je niet merken tussen een NVME en een SATA SSD (en bij gamen al ook niet) en zou je geld kunnen besparen door: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 2TB te nemen. De m2 variant gaat maar tot 1TB.

Voor het mooie zou ik de merken van bord en GPU gelijktrekken dus dan zou je kunnen gaan voor: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC maargoed die kast gaat waarschijnlijk nooit open en je hebt geen RGB unicorn PC dus heel veel maakt het niet uit.

dannzyx wijzigde deze reactie 15-02-2019 10:03 (20%)

• agittunc
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:27
@dannzyx Het probleem is niet of het NVME of sata is.

De intel 660p is een QLC drive met SLC cache. overschrijd jij de data limiet op de cache ga je onder hdd snelheden. dus deze raad ik gewoon niet aan

• dannzyx
@agittunc Is ook geen probleem, maar des te minder reden om te kiezen voor een 970 Evo plus (:

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@roy-t Gebruik je de 660p voor opslag ? kan de 970 misschien naar 500gb. wat wil je met de 850w voeding ?
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W is genoeg.

Hackus wijzigde deze reactie 15-02-2019 11:54 (40%)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• roy-t
dannzyx schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:58:

..

Thanks, ik ga ook nog even naar die GPU kijken, misschien is er eentje stiller dan de andere?
agittunc schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:45:
@dannzyx Het probleem is niet of het NVME of sata is.

De intel 660p is een QLC drive met SLC cache. overschrijd jij de data limiet op de cache ga je onder hdd snelheden. dus deze raad ik gewoon niet aan
Ik ga de 970 EVO PRO gebruiken voor het OS, de belangrijkste programma's. De 660p is meer een opslag schijf voor projecten, foto's, files, muziek, minder belangrijke programma's etc... Waar ik nu een gewone HDD gebruik. Is de performance echt onder HDD niveau in normale scenario's? Het grote voordeel voor mij is dat hij lekker groot is, stil (want er beweegt niks) en hem op mijn moederbord kan aansluiten zonder extra kabels.
Hackus schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:49:
@roy-t Gebruik je de 660p voor opslag ? kan de 970 misschien naar 500gb. wat wil je met de 850w voeding ?
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W is genoeg.
Ik zat nog te twijfelen tussen 750W en 850W, maar voor de videokaart wordt minimaal een 650W voeding aangeraden en de i9 9900K kan ook erg veel stroom verbruiken.

roy-t wijzigde deze reactie 15-02-2019 11:58 (13%)

• dannzyx
https://nl.hardware.info/...sproductie-en-temperatuur

Wat betreft de 660P lijken met de QLC verhalen ook wat overdreven bij normale use cases: https://www.anandtech.com...review-qlc-nand-arrives/9
Alleen linus meld iets over de worst case scenario: YouTube: How SSD Technology Keeps Getting WORSE! - Intel 660p Review
Dus tenzij je die 660P vol gaat pompen ga je waarschijnlijk weinig niks van merken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

roy-t schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:56:
[...]

Thanks, ik ga ook nog even naar die GPU kijken, misschien is er eentje stiller dan de andere?

[...]

Ik ga de 970 EVO PRO gebruiken voor het OS, de belangrijkste programma's. De 660p is meer een opslag schijf voor projecten, foto's, files, muziek, minder belangrijke programma's etc... Waar ik nu een gewone HDD gebruik. Is de performance echt onder HDD niveau in normale scenario's? Het grote voordeel voor mij is dat hij lekker groot is, stil (want er beweegt niks) en hem op mijn moederbord kan aansluiten zonder extra kabels.

[...]

Ik zat nog te twijfelen tussen 750W en 850W, maar voor de videokaart wordt minimaal een 650W voeding aangeraden en de i9 9900K kan ook erg veel stroom verbruiken.
Deze RTX verbruikt een keer 300w en de 9900k hooguit 200w (moet je wel overclocken, anders ia het al lager)

• roy-t
Hackus schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:24:
[...]

Deze RTX verbruikt een keer 300w en de 9900k hooguit 200w (moet je wel overclocken, anders ia het al lager)
Je hebt gelijk, ik heb deze nu vervangen door de 750W versie. Voelt net iets safer maar zou meer dan genoeg moeten zijn. Scheelt toch weer 20 euro en in stroom verbruik later waarschijnlijk meer.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@roy-t De voeding die ik aangeef kan constant vermogen leveren(als nodig) ik heb het eerder weergegeven vermogen als pieken, dus niet constant, en bij OC. een 9900k verbruikt niet zomaar 200w en de RTX ook niet zomaar 300w. dan nog, als je dat optelt zit je op 500 en een paar w voor de rest, zit je met 650w echt safe. maar goed, het is je eigen keus natuurlijk

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:41
Al tig berichten en niemand heeft gevraagd naar de monitor waar dit op gaat draaien?
Resolutie, refreshrate en de te spelen games hebben nogal invloed op de keuze voor een systeem.

Je kunt leuk een 2080 nemen en een 9900K, maar als je uiteindelijk gaat gamen op 1080P@60hz heb je dik betaald voor iets wat geen meerwaarde oplevert.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

White Feather schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:27:
Al tig berichten en niemand heeft gevraagd naar de monitor waar dit op gaat draaien?
Resolutie, refreshrate en de te spelen games hebben nogal invloed op de keuze voor een systeem.

Je kunt leuk een 2080 nemen en een 9900K, maar als je uiteindelijk gaat gamen op 1080P@60hz heb je dik betaald voor iets wat geen meerwaarde oplevert.
:+ je mag wel uitgaan dat dit niet voor 1080p is gekozen. gamen en game-develop. zijn 1080p 75Hz scherm van zijn 2011 build zal al vervangen zijn, of snel worden.
#ProductPrijsSubtotaal
1AOC AGON AG271UG Rood, Wit, Zilver, Zwart€ 684,90€ 684,90
1AOC Q2790PQU/BT Zwart€ 299,-€ 299,-
1AOC U2777PQU Zwart€ 343,-€ 343,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.326,90

• Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:49

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

je hebt nu 1x een m2 SSD...waarom zou je niet 2x 1TB pakken in raid0 zodat je de pc van genoeg data kan voorzien ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't call the wrong number. You answer the wrong phone.

• White Feather
Hackus schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:33:
[...]

:+ je mag wel uitgaan dat dit niet voor 1080p is gekozen. gamen en game-develop. zijn 1080p 75Hz scherm van zijn 2011 build zal al vervangen zijn, of snel worden.
#ProductPrijsSubtotaal
1AOC AGON AG271UG Rood, Wit, Zilver, Zwart€ 684,90€ 684,90
1AOC Q2790PQU/BT Zwart€ 299,-€ 299,-
1AOC U2777PQU Zwart€ 343,-€ 343,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.326,90
Dat is een aanname :) (Iets met assume makes an ass of u and me?)
Dan nog is de vraag: waarom staat dat er niet bij, als je advies wilt, geef dan ook de info die nodig is.
En voor 1440P@60 is een 2080 nog steeds overdone and game-ontwikkeling zegt ook niets, kan ook van alles zijn, van Patience tot de nieuwe Battlefield 10.
Mike2k schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:40:
je hebt nu 1x een m2 SSD...waarom zou je niet 2x 1TB pakken in raid0 zodat je de pc van genoeg data kan voorzien ?
Waarom zou je in hemelsnaam in dit systeem een NVME-raid 0 nodig hebben? Ik kan me voorstellen dat als het vele kleine files zijn dat een NVME-ssd nog nut heeft boven een Sata SSD, maar Raid 0? :?

• roy-t
White Feather schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:27:

Ik gebruik een 27" 2560x1440 60Hz IPS scherm met soms nog andere monitoren aangesloten. Wat games betreft speel ik veel competitieve e-sport achtige games, maar ook zoiets als de Witcher 3, en ik kan niet wachten op Cyberpunk 2077.
Mike2k schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:40:
Ik geloof niet zo erg in RAID voor SSDs aangezien ze intern ook al in een soort RAID modus draaien. Op deze manier 1TB heel snel, en 2TB snel genoeg. Voor dezelfde prijs als 2TB heel snel. Dat leek me wel een goede midden weg.
White Feather schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:45:
[...]

Dat is een aanname :) (Iets met assume makes an ass of u and me?)
Dan nog is de vraag: waarom staat dat er niet bij, als je advies wilt, geef dan ook de info die nodig is.
En voor 1440P@60 is een 2080 nog steeds overdone and game-ontwikkeling zegt ook niets, kan ook van alles zijn, van Patience tot de nieuwe Battlefield 10.
Zoals ik al aangaf wil ik de RTX gebruiken voor het ontwikkelen van een ray-tracing engine. Dus dat soort dingen :).
Waarom zou je in hemelsnaam in dit systeem een NVME-raid 0 nodig hebben? Ik kan me voorstellen dat als het vele kleine files zijn dat een NVME-ssd nog nut heeft boven een Sata SSD, maar Raid 0? :?
Als developer werk inderdaad vaak met heel erg veel kleine bestanden.

• White Feather
roy-t schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:55:
[...]

Ik gebruik een 27" 2560x1440 60Hz IPS scherm met soms nog andere monitoren aangesloten. Wat games betreft speel ik veel competitieve e-sport achtige games, maar ook zoiets als de Witcher 3, en ik kan niet wachten op Cyberpunk 2077.
_/-\o_
[...] Dan wordt het ook bij mij tijd voor wat nieuws :)

Zoals ik al aangaf wil ik de RTX gebruiken voor het ontwikkelen van een ray-tracing engine. Dus dat soort dingen :).
Het is een mooie kaart en raytracing staat natuurlijk nog in de kinderschoenen. Ik zie dat je dan wel wat power kunt gebruiken.

• Nyren
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 10-10 11:52
Als je veel comp speelt waarom geen 144hz monitor?

• roy-t
Nyren schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:30:
Als je veel comp speelt waarom geen 144hz monitor?
Ik heb toen erg getwijfeld, maar voor Rocket League of Dota 2 is 144hz niet echt een must, ik speel geen shooters competitief en ben absoluut geen pro. En op dat moment had ik ook geen computer die ook maar in de buurt kon komen van 144fps op 4K. Toen een wat goedkopere monitor gekozen met een veel mooier beeld.

• Hulsi
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 14:00
Ik heb sinds een maand of 8 een 144hz 1440p G-sync scherm van Acer. Nooit meer terug. Wat een verschil en wat speelt rocket league daar lekker op.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True