Bol annuleert bestelling terwijl andere kleur op voorraad is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:48
Op 13 februari is er een bestelling geplaatst op Bol.com met 2 producten. Een gedeelte van de bestelling is met cadeaukaarten betaald (speciaal hiervoor ingewisseld op cadeaubon.nl) en het resterende bedrag zou achteraf betaald worden.
Product 1 is geleverd, maar product 2 is geannuleerd door Bol omdat de verkoper heeft aangegeven dat het niet meer leverbaar is. Het gaat om een Foreo mini 2 welke op die dag een hoge korting had (25%) en nu kost die natuurlijk heel wat meer.
Ik heb helaas geen screenshot hiervan, omdat dit een bestelling van mijn vriendin is.

Nu is het dus geannuleerd door Bol, maar ik zag gisteravond dat de andere kleuren wel beschikbaar zijn en op dit moment nog steeds zo.

Kan ik van Bol verwachten dat ze een andere kleur moeten/kunnen opsturen? Het is juist de kleur die zij had besteld welke niet meer leverbaar is.
Ik neem aan dat ze een overeenkomst heeft, aangezien ze de bestelbevestiging heeft ontvangen en een gedeelte al met cadeaubonnen heeft betaald? Ik zou dan denken dat ze een andere kleur kan vragen/eisen, maar ik weet niet hoe sterk ze hierin staat omdat Bol in de annuleringsmail zegt dat ze het beste contact opnemen met hun partner: EK.

Ze zit er nu ook mee dat de cadeaubonnentegoed op haar account wordt bijgeschreven en ze dit natuurlijk nu niet terugkrijgt. Als ze dit wist had ze niet haar kaarten ingewisseld voor Bol.com tegoed.

Enige tips?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tip: Neem eerst eens contact met ze op en vraag het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Musta schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:40:
hierin staat omdat Bol in de annuleringsmail zegt dat ze het beste contact opnemen met hun partner: EK.
Dit al gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:41:
Tip: Neem eerst eens contact met ze op en vraag het?
Wat een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
Denk het wel, maar zal het even navragen bij haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-06 19:59
Op 13 februari is er een bestelling geplaatst op Bol.com met 2 producten. Een gedeelte van de bestelling is met cadeaukaarten betaald (speciaal hiervoor ingewisseld op cadeaubon.nl) en het resterende bedrag zou achteraf betaald worden.
Product 1 is geleverd, maar product 2 is geannuleerd door Bol omdat de verkoper heeft aangegeven dat het niet meer leverbaar is. Het gaat om een Foreo mini 2 welke op die dag een hoge korting had (25%) en nu kost die natuurlijk heel wat meer.
Ik heb helaas geen screenshot hiervan, omdat dit een bestelling van mijn vriendin is.

Nu is het dus geannuleerd door Bol, maar ik zag gisteravond dat de andere kleuren wel beschikbaar zijn en op dit moment nog steeds zo.

Kan ik van Bol verwachten dat ze een andere kleur moeten/kunnen opsturen? Het is juist de kleur die zij had besteld welke niet meer leverbaar is.
Ik neem aan dat ze een overeenkomst heeft, aangezien ze de bestelbevestiging heeft ontvangen en een gedeelte al met cadeaubonnen heeft betaald? Ik zou dan denken dat ze een andere kleur kan vragen/eisen, maar ik weet niet hoe sterk ze hierin staat omdat Bol in de annuleringsmail zegt dat ze het beste contact opnemen met hun partner: EK.

Ze zit er nu ook mee dat de cadeaubonnentegoed op haar account wordt bijgeschreven en ze dit natuurlijk nu niet terugkrijgt. Als ze dit wist had ze niet haar kaarten ingewisseld voor Bol.com tegoed.

Enige tips?
toon volledige bericht
Waarom heb je geen screenshot van de kortingsprijs? Die staat toch in je bestelbevestiging? Gewoon contact opnemen met Bol en evt partner en vragen voor product tegen overeengekomen prijs maar dan in een wel beschikbare kleur.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik zou juist pissed zijn als ze een andere kleur zouden sturen: ik bestel toch bewust een kleur, anders had ik die andere kleur wel besteld :+

dus snap wel dat ze annuleren ipv ongevraagd een andere kleur sturen.

Wat ook had gekund: de leverancier had even een mailtje kunnen sturen met de vraag of een andere kleur ook goed zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Leipo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:57:
ik zou juist pissed zijn als ze een andere kleur zouden sturen: ik bestel toch bewust een kleur, anders had ik die andere kleur wel besteld :+

dus snap wel dat ze annuleren ipv ongevraagd een andere kleur sturen.

Wat ook had gekund: de leverancier had even een mailtje kunnen sturen met de vraag of een andere kleur ook goed zou zijn
Ze hadden het ook gewoon even kunnen vragen... Bol.com is echt niet de flauwste, dus denk dat je wel een andere kleur kunt krijgen als deze ook in de aanbieding was natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
hoi1234 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:00:
[...]

Ze hadden het ook gewoon even kunnen vragen... Bol.com is echt niet de flauwste, dus denk dat je wel een andere kleur kunt krijgen als deze ook in de aanbieding was natuurlijk.
Alle kleuren waren in de aanbieding, denk dat het een valentijn aanbieding was. Er stond in ieder geval hoge korting bij in t rood en in haar bevestiging staat de kortingsprijs ook.

Ik ga haar even vragen contact met ze op te nemen als ze dat niet heeft gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Controleer eerst met wie de koopovereenkomst is gesloten: met Bol of met de "partner". Als met de partner, dan is Bol weinig meer dan de 'marktplaats' en betaalpartij. En dan zijn alternatieven op bol.com zelf of bij andere "partners" ook niet relevant (al zou ik sowieso vinden dat andere kleur = ander product). Als is betaald in cadeaubonnen dan is het niet vreemd dat is terugbetaald in cadeaubonnen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:35
F_J_K schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:03:
Controleer eerst met wie de koopovereenkomst is gesloten: met Bol of met de "partner". Als met de partner, dan is Bol weinig meer dan de 'marktplaats' en betaalpartij.
Een beetje offtopic, maar is Bol voor de wet niet de eindverantwoordelijke en maakt het niet uit wie de partner is? Waarschijnlijk kan je buiten bol.com niet eens bestellen bij de partner en betalen doe je ook aan bol.com.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:27
Zeus schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:15:
[...]

Een beetje offtopic, maar is Bol voor de wet niet de eindverantwoordelijke en maakt het niet uit wie de partner is? Waarschijnlijk kan je buiten bol.com niet eens bestellen bij de partner en betalen doe je ook aan bol.com.
Lijkt mij inderdaad dat Bol.com de partij is waarmee je een overeenkomst hebt gesloten en dat je dus bij hun aan zou moeten kloppen. Afschuiven van verantwoordelijkheid is iets dat vaak wordt gedaan in de hoop dat je het er bij laat, helaas.

Overigens hebben veel partners van bol.com gewoon een eigen site waar je vrolijk kunt bestellen (alleen dan vaak voor een net wat lager bedrag, want er zit geen toeslag voor Bol op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:38
[...]

Hangt er vanaf. Vaak genoeg zijn het gewoon bedrijven die zelf ook een webshop hebben. Maar niet de middelen hebben om het aan de man te brengen.

Tevens geeft bol.com duidelijk aan dat het om een externe verkoper gaat. Bol.com handelt het af en brengt jullie samen. Meer doen ze niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
Product 1 is geleverd, maar product 2 is geannuleerd door Bol omdat de verkoper heeft aangegeven dat het niet meer leverbaar is.
De handelaar heeft niet het recht om een overeenkomst te annuleren. Bol.com - die in artikel 4 van de Voorwaarden aangeeft geen enkele partij te zijn in de overeenkomst - heeft helemaal het recht niet om een overeenkomst tussen jou en de handelaar te annuleren.

Zolang jouw vriendin de overeenkomst niet ontbindt, zal de handelaar de overeenkomst na moeten komen. Dit betekent dat handelaar alsnog de bestelde Foreo Mini 2 in de bestelde kleur moet afleveren. Zelfs wanneer ze daarvoor bij een andere partij dit artikel tegen een hoge(re) prijs moeten inkopen.

Anders staat het jouw vriendin vrij een dekkingskoop (artikel 7:37 BW) te doen.

Nee, jouw vriendin heeft niet recht op een andere kleur. De overeenkomst betreft de levering van een Foreo Mini 2 in de bestelde kleur en niet in een andere kleur. Het is wel mogelijk met de handelaar te overleggen om de overeenkomst om te zetten in een andere kleur. zonder daarbij andere aspecten van de overeenkomst aan te passen. Maar ervaring leert ons dat handelaren daar vaak helemaal geen zin in hebben als een actie voorbij is.
[...]

Anoniem: 27535 in "Hoe zit dit juridisch? 'Partners' van Bol.com en Pixmania."

Betalen doe je waarschijnlijk niet eens aan Bol.com maar aan een payment service provider zoals bijvoorbeeld Paypal of Mollie voor iDEAL. Deze partijen worden dan niet ineens (eind)verantwoordelijk(e) voor de uitvoering van de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

En dus blijft mijn vraag aan @Musta: met wie is nu concreet de overeenkomst gesloten. 'EK' (wie?), Bol of een ander?

Algemene tip alvast: voortaan niet zo moeilijk doen met cadeaubonnen, gewoon "cash betalen".

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Met even op bol.com kijken had iedereen het antwoord op de verkopende partij kunnen vinden (geen idee of het specifiek dit product is en de kleur is random geklikt):
https://www.bol.com/nl/p/...&sort=price&sortOrder=asc

Hierin staat een verkopende partij die EK heet en 20 euro goedkoper is dan de rest. Tevens scoren ze niet al te best ten opzichte van de andere verkopende partijen.

Maar is het besteld product via bol.com nog wel te bestellen bij Foreo zelf? Dan kan de verkoper natuurlijk dit product gewoon bij de leverancier vandaan halen en door verkopen (door sturen). Dan kunnen ze zich niet verschuilen achter niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
F_J_K schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:32:

Algemene tip alvast: voortaan niet zo moeilijk doen met cadeaubonnen, gewoon "cash betalen".
Ik ben zelf ook geen fan van cadeaubonnen, maar als je die nu eenmaal hebt gekregen zal je zo ook moeten gebruiken? Of scheur jij gekregen kaarten door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Musta oa hier lees je een stuk wat betrekking heeft op je vraag.
annuleren gebeurt door het systeem, en is bij bol niet anders dan Zalando. gewoon contact opnemen en dan is het zo geregeld. thuis afwachten en je druk(laten) maken heb je niets aan.

[ Voor 35% gewijzigd door Hackus op 15-02-2019 18:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Medione1210 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:00:
[...]

Ik ben zelf ook geen fan van cadeaubonnen, maar als je die nu eenmaal hebt gekregen zal je zo ook moeten gebruiken? Of scheur jij gekregen kaarten door?
offtopic:
Zie de topicstart ;) Als je bonnen hebt, inderdaad natuurlijk gewoon gebruiken. (En dan is er ook no harm no foul als de binnen worden teruggegeven).
Maar ik wacht verder wel op de topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
De overeenkomst is dan met EK gesloten neem ik aan aangezien zij de verkoper zijn via BOL? In de bevestigingsmail die ze mij heeft doorgestuurd zie ik staan dat de verkoop geschiedt door 'EK'.
Ik heb verder rondgekeken en ineens is dezelfde kleur ook van de site van Douglas afgehaald zie ik.
De andere kleuren op BOL worden door Foreo zelf en 1 andere verkoper verkocht.

Ze heeft al een reactie gestuurd vrijdag naar de verkoper, maar nog geen reactie terug. Ff afwachten of er een reactie gaat komen en wat deze zal zijn.

En over de cadeaubonnen, ze had van haar werkgever kaarten gekregen om zelf cadeaubonnen uit te kiezen. Als ze de aanbieding niet had gezien van de Foreo had ze deze niet ingewisseld voor BOL cadeaukaarten (ze had de bonnen al een paar maanden in bezit dacht ik. Denk dat het geen ramp zal zijn als de kaarten weer in haar account komen daarna, ze kan het natuurlijk nog steeds op BOL gebruiken al had ze het dan liever voor iets anders ingewisseld)

Is er een manier om BOL aan te spreken of moet dit echt via de verkoper 'EK' gaan?

edit:
Dit is leuk zeg:
Ze heeft een reactie gehad dat het product niet op voorraad is en dat het nog wel even zal duren.
Nu zie ik opeens dat dezelfde verkoper het product wel aanbiedt en dan nu met 3-4 leverdagen en dan met de normale prijs...

[ Voor 21% gewijzigd door Musta op 17-02-2019 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je sluit de koop volgens de Algemene Voorwaarden niet met Bol.com maar de andere verkoper...

Lekker duidelijk van Bol.com...niet dus! Het is mij onduidelijk welke rol Bol.com dan heeft eigenlijk. Er staan zoveel algemene voorwaarden op bol.com wat betreft je rechten als koper dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en dat voor een jurist!

Je hebt recht op nakoming van het bestelde van verkoper maar indien verkoper niet kan nakomen althans niet gevergd kan worden van hem (onredelijk duur etc, voorraad op etc) mag verkoper besluiten je geld terug te geven. Indien er gewoon een andere kleur is vind ik dat je die best mag eisen eigenlijk.

De verkoper moet aangeven bij een aanbieding/korting wat de voorwaarden zijn, op is op bijvoorbeeld mag verkoper best overeenkomen (je kan ook niet verwachten dat deze onbeperkt geldt). Kijk naar de algemene voorwaarden (een van de zovelen die op bol.com staan).

De verkoper mag blijkbaar binnen 8 dagen via bol.com de bestelling afwijzen staat in de voorwaarden "andere verkopers". Ik vind dit vreemd want er lijkt eigenlijk gewoon een overeenkomst totstand te zijn gekomen ondanks dat Bol.com ertussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Musta schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:38:
Dit is leuk zeg:
Ze heeft een reactie gehad dat het product niet op voorraad is en dat het nog wel even zal duren.
Nu zie ik opeens dat dezelfde verkoper het product wel aanbiedt en dan nu met 3-4 leverdagen en dan met de normale prijs...
Maak een printscreen en laat je vriendin deze sturen in een e-mail naar EK samen met de melding dat zij het artikel over 3-4 dagen verwacht te ontvangen voor de prijs zoals overeengekomen. Moet een relatief simpele e-mail zijn.
LucyLG schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:02:
Indien er gewoon een andere kleur is vind ik dat je die best mag eisen eigenlijk.
Daar kan ik mij niet in vinden en zie ik een probleem in. Als de koper immers een andere kleur mag eisen zodat de verkoper de overeenkomst na kan komen, zou dit ook betekenen dat de verkoper een andere kleur zou mogen afleveren in andere gevallen om zo de overeenkomst na te kunnen komen. Bijvoorbeeld in het geval een zwarte bank ondeugdelijk blijkt te zijn en vervangen wordt voor een bruine bank die totaal niet bij het interieur past. Anders zou het speelveld niet gelijk zijn.

Koper kan alleen de overeengekomen kleur eisen en verkoper kan alleen de overeengekomen kleur leveren. Dat lijkt mij wel zo juist en netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

F_J_K schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:03:
Controleer eerst met wie de koopovereenkomst is gesloten: met Bol of met de "partner". Als met de partner, dan is Bol weinig meer dan de 'marktplaats' en betaalpartij. En dan zijn alternatieven op bol.com zelf of bij andere "partners" ook niet relevant (al zou ik sowieso vinden dat andere kleur = ander product). Als is betaald in cadeaubonnen dan is het niet vreemd dat is terugbetaald in cadeaubonnen.
Toch kunnen zij meer dan dat jij nu doet schetsen.

Eind vorig jaar had ik bij een partner wat besteld, maar dat duurde lang en ik had die tijd niet.
Wilde bestelling annuleren, maar webshop reageerde niet. Vervolgens contact opgenomen met Bol, hele verhaal uitgelegd en kreeg via Bol alsnog shoptegoed terug. ;) Maar goed, dat betrof dan een annulering, maar geeft aan dat Bol wel degelijk meer kan, ook in deze lijkt mij dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dimens schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:50:
[...]

Maak een printscreen en laat je vriendin deze sturen in een e-mail naar EK samen met de melding dat zij het artikel over 3-4 dagen verwacht te ontvangen voor de prijs zoals overeengekomen. Moet een relatief simpele e-mail zijn.[...]

Daar kan ik mij niet in vinden en zie ik een probleem in. Als de koper immers een andere kleur mag eisen zodat de verkoper de overeenkomst na kan komen, zou dit ook betekenen dat de verkoper een andere kleur zou mogen afleveren in andere gevallen om zo de overeenkomst na te kunnen komen. Bijvoorbeeld in het geval een zwarte bank ondeugdelijk blijkt te zijn en vervangen wordt voor een bruine bank die totaal niet bij het interieur past. Anders zou het speelveld niet gelijk zijn.

Koper kan alleen de overeengekomen kleur eisen en verkoper kan alleen de overeengekomen kleur leveren. Dat lijkt mij wel zo juist en netjes.
@LucyLG Nee, want dat is niet besteld ! andere kleur is in overleg een optie. als ik zwarte sneakers bestel, en die maat blijkt niet op voorraad. (ten tijde dat ik bestel en afhandel, zijn er meer die deze hebben bestelt) kan ik in overleg wel blauwe vragen, dat is mijn wens, en niet direct blauwe afleveren zonder overleg. Dat zou mooi zijn, dan kan een winkel/shop gewoon een kleur leveren waar ze zat van hebben (dus wat veel consumenten niet willen)
- beetje rare gedachtegang om dit zomaar aan te brengen. @Dimens
(je kunt geen andere kleur eisen, maar wel in overleg vragen.)
- Dus in overleg met de verkoper blijven - @Musta
Je krijgt in elk geval je aankoop bedrag terug, op dezelfde manier als jij hebt voldaan

@Dimens Stukje van @LucyLG mist in mijn quote. zo is het duidelijk

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 18-02-2019 12:01 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
Hackus schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:02:
[...]

Nee, want dat is niet besteld ! andere kleur is in overleg een optie. als ik zwarte sneakers bestel, en die maat blijkt niet op voorraad. (ten tijde dat ik bestel en afhandel, zijn er meer die deze hebben bestelt) kan ik in overleg wel blauwe vragen, dat is mijn wens, en niet direct blauwe afleveren zonder overleg. Dat zou mooi zijn, dan kan een winkel/shop gewoon een kleur leveren waar ze zat van hebben (dus wat veel consumenten niet willen)
beetje rare gedachtegang om dit zomaar aan te brengen.
:F

Lees nou eens wat er staat. Volgens mij is dit al de derde keer in korte tijd dat je mij aan het frustreren bent omdat je niet goed leest.

Edit na edit: Het is er helemaal niet duidelijker op geworden. Je quote nog altijd mij inclusief een dikgedrukt gedeelte uit mijn tekst, wijdt vervolgens een gedeelte van de post aan LucyLG waarin het inhoudelijk niets afwijkt van wat ik ook al naar haar schreef en vervolgens heb je nog steeds kritiek op mijn gedachtegang. 8)7

Maar goed, echt zin om erover te discussiëren heb ik niet. Zou je alleen willen vragen voortaan even goed te lezen, tevens duidelijk te zijn in je bericht en alvorens je bericht te plaatsen, te bedenken of het toegevoegde waarde heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Dimens op 19-02-2019 08:36 ]

Pagina: 1