Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5000 watt 1-fase omvormer op 3x25A aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 11:44
Mijn vraag
Wat is de netste manier om een 5000 Watt omvormer op een 3 x 25A aansluiting te plaatsen?

Lange vraag:
Ook wij gaan aan de zonnepanelen. We hebben een offerte liggen voor 16 panelen en een 5000 watt omvormer. Onze huidige aansluiting is 1 x 40 A, dus appeltje eitje zou je denken: 25 A installatieautomaat en klaar. Ware het niet dat we op termijn waarschijnlijk deze aansluiting gaan wijzigen naar een 3 x 25 A aansluiting, als we gaan inductiekoken.

De monteur geeft aan dat dat geen probleem is, zolang we de zonnepanelen maar eerst plaatsen en daarna de aansluiting aanpassen. Als we eerst de aansluiting aanpassen mag hij echter de omvormer niet aansluiten. Dit klinkt mij als "na ons de zondvloed" in de oren.

Nu heb ik op Internet lopen rondstruinen en daar kom ik twee gedachten tegen:
1. Aangezien er in een normale situatie nooit meer dan 23 A uit de omvormer kan komen zal de aansluiting nooit voor de volle 25 A worden belast. 5000 watt op één fase van een 3 x 25 A aansluiting is dus geen probleem.
2. Bij kortsluiting bestaat echter de mogelijkheid dat de hoofdautomaat eerder klapt dan de installatieautomaat. Dat wil je niet. Daarom: houd je aan het selectiviteitsprincipe.

Op dit moment hebben we nog de mogelijkheid om (uiteraard tegen meerprijs) een 3-fase omvormer aan te schaffen. Is dit beter?

Beste antwoord (via noostenb op 15-02-2019 15:01)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Enige goede oplossing met een 5000W omvormer is om nu direct je aansluiting laten aanpassen naar 3 x 25A en daarbij dan een 3 fase omvormer nemen. Wil je dat niet dan moet je een onder gedimensioneerde 1 fase omvormer gebruiken die je met 16A kan afzekeren, dat zou overigens met 16 panelen nog best een optie kunnen zijn, afhankelijk van welke panelen je hebt (hoeveel Wp?) en de ligging van je dak / de panelen.

De oplossing van je monteur is met alle respect gepruts waarbij je aansluitng na aanpassing naar 3 x 25A niet meer aan de normen voldoet. Daar zou ik dus in elk geval nooit in meegaan, eigenlijk schandalig dat een "monteur" dit zo durft te adviseren.

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou kijken wat de wattpieken zijn van de panelen en omvormer combinatie. 16* 30 watt doet het namelijk prima op een 4200 watt omvormer = 20Amp afzekeren = geen probleem wat je ook kiest.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
gewoon die 5000W omvormer op 20A afzekeren, de kans dat die ooit uitklapt is niet zo groot. Mocht het wel gebeuren kun je altijd je hoofd nog gaan breken op dit vraagstuk. Of, neem 2 2500W omvormertjes :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:09

Tuxie

En WeL nU!

Ik zou ook even kijken naar piekvermogen en afhankelijk daarvan een beslissing nemen. Enige vraag die mij te binnenschoot: de monteur geeft aan dat het niet 'mag' (3x25A). Is dit een voorschrift of een verzekeringstechnisch verhaal (brandverzekering)?

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
De reden waarom het niet zou mogen, 20A achter een 25A hoofdzekering, is vanwege de selectiviteit. Als er kortsluiting ontstaat of overbelasting is, welke zekering grijpt dan eerder in? Nu is het met zonnepanelen wel zo dat je eigenlijk altijd wel een (klein) deel van je opgewekte vermogen gelijk gebruikt, waardoor de kans op uitvallen kleiner wordt. Het is wel een risico waar je je van bewust moet zijn.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49
noostenb schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:21:
2. Bij kortsluiting bestaat echter de mogelijkheid dat de hoofdautomaat eerder klapt dan de installatieautomaat. Dat wil je niet. Daarom: houd je aan het selectiviteitsprincipe.
Van de week is (door kortsluiting) bij ons op 16a groep, toch de 25a zekering van de netbeheerder eruit geklapt. Wij dachten dat er wel wat mis zou zijn met de automaat, maar de monteur van de netbeheerder gaf aan dat het vaker gebeurd omdat een 16a automaat versus een 25a zekering in het geval van kortsluiting vrij dicht bij elkaar zit qua vermogen en het moment waarop die uitslaat/doorbrand. Nu kan je dit voor jouw situatie op twee manieren uitleggen, maar wat ik je wil mee geven is dat je sowieso wat eerder de zekering van de netbeheerder naar z'n grootje helpt bij 3x25a (wat ik voor deze week me ook niet had gerealiseerd). Het wordt wel kosteloos door de netbeheerder opgelost, maar je kan wel even 2 uur zonder stroom op één fase zitten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij automaten is de selectiviteit sowieso erg onzeker, bij een harde sluiting op je 16A groep heb je grote kans dat je 25A hoofdzekering er ook uit vliegt.

Edit) Wat @llevering hierboven ook zegt :o

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 15-02-2019 09:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Enige goede oplossing met een 5000W omvormer is om nu direct je aansluiting laten aanpassen naar 3 x 25A en daarbij dan een 3 fase omvormer nemen. Wil je dat niet dan moet je een onder gedimensioneerde 1 fase omvormer gebruiken die je met 16A kan afzekeren, dat zou overigens met 16 panelen nog best een optie kunnen zijn, afhankelijk van welke panelen je hebt (hoeveel Wp?) en de ligging van je dak / de panelen.

De oplossing van je monteur is met alle respect gepruts waarbij je aansluitng na aanpassing naar 3 x 25A niet meer aan de normen voldoet. Daar zou ik dus in elk geval nooit in meegaan, eigenlijk schandalig dat een "monteur" dit zo durft te adviseren.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
llevering schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:12:
[...]

Het wordt wel kosteloos door de netbeheerder opgelost, maar je kan wel even 2 uur zonder stroom op één fase zitten.
Gelukkig hebben alle nieuwe aansluitingen gewoon hoofdautomaten, kun je gewoon zelf weer aanzetten

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
No Hands schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:40:
[...]
Gelukkig hebben alle nieuwe aansluitingen gewoon hoofdautomaten, kun je gewoon zelf weer aanzetten
Daar heb je in een woning uit 1987 niet zoveel aan, helaas.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@noostenb
oke 16 panelen, dat zullen vast wel 300Wp's worden. (of 320Wp, maar dat boeit niet verhaal is het zelfde.)
kom ik op een 4800-5000Wp uit.
geen enkel probleem om dat op een 4000VA of 3800W (let op VA of W is net niet het zelfde.) omvormer te hangen.
en dat soort omvormers hebben weer geen enkel probleem om op een 16A groep te hangen.

een 300Wp levert maar een paar dagen per jaar een 300W.
de meeste andere dagen kun je beter naar de noct kijken en die is dan rond de 220W.
16x220W = 3520W
en dat wil je wel minimaal kunnen leveren met de omvormer. ;)

dus dan denk ik dat je het probleem eigenlijk zelf maakt door voor een 5000W omvormer te kiezen.
dat is eigenlijk niet nodig met zo weinig Wp. ;)

ik had 5,66kWp op een 3,3kW omvormer, heb nu 6,4kW op een 4kW omvormer.
wel oost-west maar zelfs met de 4kW omvormer top ik wel eens een beetje af.
maar dat is zo weinig verlies, dus het heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als dat het echt een verlies is. ;)
ik gebruik dus een 4000VA omvormer op een 16A groep.
(dikkere kabel als 2,5mm AC is wel aan te bevelen(maar hoeft in theorie nog niet), gewoon omdat je wel aardig op de grens zit. ;) )

edit:
en heb af gelopen jaar een 5500kWh gedaan met mijn set.
niet slecht voor geen enkel paneel op zuid. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 15-02-2019 10:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Als je netjes een aparte groep gebruikt voor je zonnepanelen is het geen probleem om 5k omvormer te hebben op een 3x25A aansluiting.
Selectiviteit is dan eigenlijk niet zo relevant omdat je maar op 1 plaats in je huis je zonnestroom invoert.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Volgens mij krijg je een 3-fase omvormer ook niet selectief ten opzichte van een 3×25A hoofdzekering. Dus dat geeft geen verschil.

Inductiekookplaten kunnen gemakkelijk op een 1×16 groep bij normaal huishoudelijk gebruik. Dat is tenminste wat ik bij mij thuis meet. Wellicht dat andere mensen andere meetresultaten hebben.

Ik heb 21 panelen met een 1-fase omvormer op een 16 Ampère zekering. Een stuk meer dan jou 16 panelen ;)

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 11:44
ik222 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:21:

Dit is dus precies wat we gedaan hebben. Eerst de installateur gebeld en gevraagd hoe hij het in zijn hoofd haalde om dit te offreren, zeker gezien dat hij het niet eens aan mag sluiten als we eerst de aansluiting aanpassen. Vervolgens gevraagd hoe duur een driefase-omvormer is, akkoord gegaan en een verzwaring van onze aansluiting aangevraagd. De groepenkast was al voorbereid bleek later toen we een elektricien langs nieten komen voor een offerte om de groepen te verdelen.

Voor iedereen die (volgens mij) niet het beste antwoord heeft gegeven maar die wel een "like" heeft gekregen: we willen geen kleinere omvormer aangezien we mogelijk over twee jaar nog panelen bij willen plaatsen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
noostenb schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Dit is dus precies wat we gedaan hebben. Eerst de installateur gebeld en gevraagd hoe hij het in zijn hoofd haalde om dit te offreren, zeker gezien dat hij het niet eens aan mag sluiten als we eerst de aansluiting aanpassen. Vervolgens gevraagd hoe duur een driefase-omvormer is, akkoord gegaan en een verzwaring van onze aansluiting aangevraagd. De groepenkast was al voorbereid bleek later toen we een elektricien langs nieten komen voor een offerte om de groepen te verdelen.

Voor iedereen die (volgens mij) niet het beste antwoord heeft gegeven maar die wel een "like" heeft gekregen: we willen geen kleinere omvormer aangezien we mogelijk over twee jaar nog panelen bij willen plaatsen.
Top, enige goede keuze.

Ik wil nog even mijn ervaring meedelen.

Wij hebben een 4000W omvormer, en die werd bij installatie afgezekerd met 20A (monofase op een 40A - 230V aansluiting).

Na een paar weken, en dan vooral bij mooi weer met wat wolkjes (lees : vermogen omvormer schommelt tussen de 1000 en 4000W), vloog die zekering er regelmatig uit.

Installateur laten komen, en die stelde toen vast dat de voorschriften van SMA een zekering van 25A voorop stelden.
Dat hebben ze dan gedaan, en sindsdien geen enkele uitval meer gehad.

Zeker eens nakijken wat de specificaties van je omvormer voorschrijven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1