Mac Os X partitie kwijt

Pagina: 1
Acties:

• fuqua
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 08:16
Eindelijk een Mac en gelijk bootcamp geinstalleerd met Windows 10, best of both worlds zeg maar.
installatie liep lekker geen problemen of moeilijkheden tegen gekomen.

ipartitie van de mac os x verkleind naar 300Gb en dan bleef er nog 1.7 TB over. (2Tb SSD zit erin)

afijn windows is geinstalleerd, via bootcamp in windows kan ik niet rebooten in mac os, dan krijg je de welbekende foutmelding dat het de mac os x partitie niet kan vinden. Maar het gaat wel bij het heropstarten van de mac door de options knop ingedrukt houden en dan kan je nog wel voor de mac os x partitie kiezen.

maar paar dagen later en de mac os x partitie is helemaal weg. Kan deze dus ook niet meer kiezen in het bootscherm via de options knop.

via windows partities ziet hij wel alle partities inlclusief die van de mac en met easus parition software net zo.

ik heb al eens gepoogd om alles opnieuw schoon te installeren, eerst begonnen met de mac software en dan via bootcamp windows 10 erop, maar werderom na paar dagen is de mac os x partitie niet meer te benaderen.

veel gezocht op internet maar niks nuttigs kunnen vinden.

ik hoop dat iemand van jullie wel een oplossing voor heeft gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 10:18
Aangezien je specifiek een betaalde partition manager benoemd, gebruik je die ook binnen Windows? Dus heb je daarmee ook iets aangepast aan een partitie? Zo ja dan zal grote kans daar je probleem ook in zitten. Die zal niet kunnen omgaan met de aanwezigheid van een MacOS partitie.

Is de Recovery partitie nog te benaderen via option? Of zie je dan alleen maar Bootcamp/Windows?

Nog even een paar puntjes die je "verkeerd" benoemd maar wat wel het zoeken makkelijker kan maken

Mac OS X = macOS
ipartitie = partitie (Apple gebruikt geen aparte namen hiervoor)

En als laatste welke versie van macOS gebruik je? Welke Mac heb je? Kan ook nog zijn dat de T2-chip roet in het eten gooit. Vooral in combinatie met een programma zoals EaseUS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet niet in Windows met de partities rommelen nadat je bootcamp installatie start; alleen de voorbereide partitie voorzien van je windows installatie. Als je een illegale windows versie gebruikt kan het ook stuk gaan, die installeren vaak loaders op de EFI ESP en die gaan ze dan aanpassen om dat die op de Mac niet hetzelfde is als op een generieke Windows install, waarna macOS niet meer goed werkt. En zonder die partitie kunnen de APFS containers niet gevonden worden en werkt niks meer. Windows kan eigenlijk alleen goed partities beheren als het allemaal puur MS-managed is, dus alleen specifiek MBR en GPT partitie types en alleen FAT en NTFS. Zodra je iets in Windows gaat modificeren dat niet dat is gaat het stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 09:24
Installeer eerst macOS. Start vervolgens Bootcamp en doorloop de installatieprocedure. Ga nooit vanuit Windows veranderingen aanbrengen aan de partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Sowieso moet je niet met je Windows mindset gaan lopen rommelen aan partities. MacOS moet altijd leidend zijn.

Eerst macOS installeren, dan macOS zelf de partitionering laten doen voor Windows met de bootcamp assistent. Daarna bootcamp assistent het opstartmedium laten maken en herstarten. Windows installeren, drivers erop en met je takken van de schijf afblijven. Alleen dan werkt het zoals bedoeld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
Pendora schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:05:
Aangezien je specifiek een betaalde partition manager benoemd, gebruik je die ook binnen Windows? Dus heb je daarmee ook iets aangepast aan een partitie? Zo ja dan zal grote kans daar je probleem ook in zitten. Die zal niet kunnen omgaan met de aanwezigheid van een MacOS partitie.
klopt heb partition manager in windows gebruikt, had via bootcamp 300gb voor mac gemaakt en 300gb voor windows dan bleef 1.4 Tb over die ik in Ntfs wilde gebruiken daarmee dat ik dat had gedaan in windows (is dit mogelijk via mac os te doen ?)
Is de Recovery partitie nog te benaderen via option? Of zie je dan alleen maar Bootcamp/Windows?

Nog even een paar puntjes die je "verkeerd" benoemd maar wat wel het zoeken makkelijker kan maken
nee alle partities verbonden met macOs waren niet meer te benaderen.
ipartitie = partitie (Apple gebruikt geen aparte namen hiervoor)
sorry type foutje van mij
En als laatste welke versie van macOS gebruik je? Welke Mac heb je? Kan ook nog zijn dat de T2-chip roet in het eten gooit. Vooral in combinatie met een programma zoals EaseUS
iMac late 2017
macOs Mojave

ik denk dat je vermoeden klopt en dan ik inderdaad niet moet kloten met partities via windows (of eigenlijk nu helemaal niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
@Aegir81 @johnkeates @nelizmastr

lijkt er inderdaad sterk op dat het probleem met het niet meer benaderbaar zijn van de macOs partitie begon nadat ik de overige ruimte van mn ssd via windows converteerde naar NTFS.

vraagt is dan; is het mogelijk om vanaf macOS een NTFS partitie te creëren ?

Het probleem is inmiddels verholpen met hulp van de Apple Helpdesk.

mijn grootste angst was om mijn windows partitie weer te moeten verliezen om macOS terug te installeren.
Gelukkig was het toch mogelijk om alleen de partities van macOs te verwijderen.

voor degenen die zelf ooit eens met dit probleem komen te zitten dit is wat ik heb gedaan.

macOs opnieuw geinstalleerd om een externe schijf, daarvandaan via schijfbeheer de partities van macOs verwijderd en opnieuw aangemaakst als afps (op de interne SSD.)

vervolgens macOs Mojave gedownload via appstore, deze opgestart en wederom een installatie gedaan naar de interne SSD.

nu kan ik weer terug in mac en windows. helaas wel via options key (bij reboot), want blijkbaar is bootcamp nog niet geupdate met APFS. Wat ik wel weer klote vind want ik gebruik een draadloos microsoft keyboard, dus moet ik die erbij pakken als ik terug in macOs wil.

ik zit nog rond te zoeken of er een soort van workaround bestaat.

anyway, dank aan allen voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Kon je niet gewoon met cmd+r een installatie starten van MacOS? Die fixt ook je bootloader wel lijkt me toch... :X
vraagt is dan; is het mogelijk om vanaf macOS een NTFS partitie te creëren ?
Ja. Maar ik geloof niet vanuit DiskUtility tenzij je drivers hebt van bijvoorbeeld Paragon (NTS for Mac). Maar je kan vast ook wel een DiskManager vinden die het kan. (Paragon biedt zo'n ding ook aan overigens.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
WhatsappHack schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:25:
Kon je niet gewoon met cmd+r een installatie starten van MacOS? Die fixt ook je bootloader wel lijkt me toch... :X
nee helaas, alle partities mbt macOs waren niet meer benaderbaar, vandaar de schone installatie op een externe hd. en vandaar uit de partities verwijderd en macOs opnieuw geinstalleerd
Ja. Maar ik geloof niet vanuit DiskUtility tenzij je drivers hebt van bijvoorbeeld Paragon (NTS for Mac). Maar je kan vast ook wel een DiskManager vinden die het kan. (Paragon biedt zo'n ding ook aan overigens.)
daar had ik eerder aan moeten denken inderdaad. Al met al een wijze les geweest dit alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 10:18
Ligt aan je doel maar je zou ook een partitie met ExFat aankunnen maken. Die kan gelezen worden door Windows en macos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
Pendora schreef op maandag 18 februari 2019 @ 07:53:
Ligt aan je doel maar je zou ook een partitie met ExFat aankunnen maken. Die kan gelezen worden door Windows en macos
ook geen gek idee, maar mag je dan wel via windows het alsnog formateren naar ntfs ? of gaat dat ook problemen geven ?
Pagina: 1