Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe ketel appartement complex: C110? CLV kanalen?

Pagina: 1
Acties:

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 11:20
Ik heb een brief gekregen van een CV installateur dat in opdracht van mijn VVV de CLV kanalen in ons appartement complex aangepast moeten worden, en ik hierbij ook mijn 20 jaar oud ketel moet vervangen. De aanbieding bestaat uit een Intergas HRE 28/24 CW4 ketel tegen een best wel hoge prijs. Verder lees ik gemengde reviews over deze ketel. Eigenlijk wil ik liever een Remeha Tzerra ace 28c CW4.

Ik heb een mail gezonden naar de eerste installateur en die heeft me hetvolgende gemailed:

"Er zijn veel nieuwe ketels die niet op een clv kunnen en ook niet als die gecombineerd worden met andere merken en types. Vuistregel is dat bij een nieuw clv kanaal ook alle ketels vervangen worden voor ketels van het zelfde merk en serie (met keus uit niet meer dan cw3 en cw4). Bij mengen van merken / series moet er door de fabrikant vooraf een verklaring worden afgegeven dat die specifieke ketel voldoet / opgenomen is in de lijst met C10 aanduiding. Tevens dienen alle ketels (toekomst gericht gezien) van het zelfde bouwjaar te zijn als het clv kanaal.

De Remeha tzerra serie heeft gemiddeld een veel kortere levensduur dan de Intergas. Het prijsverschil is zeer gering.

Waar u op moet letten is dat de Remeha tzerra is dat die volledig aangepast wordt voor een clv systeem (iets wat voor de Intergas al in onze offerte meegenomen is.) en de C1000 waardering (verklaring) afgegeven is".

Ik heb gebeld naar Remeha zelf, en die zegt dat de ketel die ik op het oog heb gewoon zal voldoen want hij voldoet aan: Type rookgasaansluiting: C(10)3
Gecombineerd luchttoevoer- en rookgasafvoersysteem (collec­tief lucht/rookgassysteem) met overdruk

Ik ben daarvan zo goed als overtuigd, maar twijfel toch nog enigszins. Is er iemand, met verstand van zaken, die mij kan bevestigen dat dit een werkende oplossing gaat worden? En of er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden?

(Natuurlijk ga ik me vervolgens beraden op de juiste slimme thermostaat: maar dat is eerst wat uitzoekwerk en topics hierover doorlezen :) )

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:02
Waarom wil je een tzerra?

• tslh
Wat ik zo lees krijgt die goede reviews, terwijl er met de Intergas nogal wat issues te vinden zijn. Ploffende gasblokken, lawaai, uitval, etc. Maar ik ben niet perse gebonden aan Remeha of een specifiek merk. :)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:02
Ik denk dat er van alle ketels wel iets te vinden is. Het idee dat een Tzerra veel beter is dan de intergas lijkt me niet waar, maar wellicht zijn er hier kenners die daar cijfers van hebben.

Maar als de prijs voor de intergas veel hoger is dan bij een andere installateur, dan is het niet meer dan logisch dat je elders een ketel koopt. Die andere installateur zal dan ook gelijk de juiste ketel adviseren voor zo'n gemeenschappelijk rookgaskanaal. Als remeha aangeeft dat dat voor de Tzerra geen probleem is, dan zal jouw eigen installateur dat bevestigen en krijg je gewoon nette installatie.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:59
Je moet in ieder geval een nieuwe ketel. Voor hr ketels is een ander type clv nodig dan voor je huidige ketel. Jouw ketel zal niet meer werken op het nieuwe systeem.
Ook moet bij een nieuwe ketel ook een rookgasafvoer die minimaal 15 jaar goed blijft. Zo'n afvoer heeft een levensduur van 20 jaar, dus als je na meer dan 5 jaar je ketel vervangt moet de hele afvoer ook worden vervangen.
De VVE wil niet opdraaien van de kosten van nog een compleet nieuwe CLV over 7 jaar, omdat 1 van de bewoners een elcheapo ketel heeft gekocht. Daarom kiezen ze er 1 die iedereen vervolgens moet kopen.
Nu doe jij nog onderzoek. Maar als jij een andere ketel mag kiezen, dan mag je buurman dat ook. En als hij een piece of crap koopt, krijg jij als VVE lid over 7 jaar een deel van de rekening voor een compleet nieuwe CLV.

Je kan hooguit de VVE overtuigen om allemaal voor een ander type te gaan, als je denkt dat die beter is. Maar ik gok dat dat nu een beetje laat is. Ben je naar de vergadering geweest waar dit besluit is genomen?

TheS4ndm4n#1919

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ja, wat staat er in de besluiten van de VVE.
Blijkbaar is in meerderheid gestemd dat iedereen zijn ketel op eigen kosten moet vervangen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
RocketKoen schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:37:
Ook moet bij een nieuwe ketel ook een rookgasafvoer die minimaal 15 jaar goed blijft. Zo'n afvoer heeft een levensduur van 20 jaar, dus als je na meer dan 5 jaar je ketel vervangt moet de hele afvoer ook worden vervangen.
Dat laatste is natuurlijk onzin. Je weet dat aan de termijn per definitie voldaan gaat worden omdat de afvoer door de VVE vervangen gaat worden op tijdstip X in de toekomst.

Producten (ketels) zullen sowieso volgens een bepaalde distributie falen. Een aantal snel, een aantal niet voor ze sowieso vervangen worden. De enige manier om hier mee om te gaan is door een vooraf gedefinieerde lifecycle van de gezamenlijke afvoer aan te houden.

• tslh
RocketKoen schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:37:
Je moet in ieder geval een nieuwe ketel. Voor hr ketels is een ander type clv nodig dan voor je huidige ketel. Jouw ketel zal niet meer werken op het nieuwe systeem.
De VVE wil niet opdraaien van de kosten van nog een compleet nieuwe CLV over 7 jaar, omdat 1 van de bewoners een elcheapo ketel heeft gekocht. Daarom kiezen ze er 1 die iedereen vervolgens moet kopen.
Nu doe jij nog onderzoek. Maar als jij een andere ketel mag kiezen, dan mag je buurman dat ook. En als hij een piece of crap koopt, krijg jij als VVE lid over 7 jaar een deel van de rekening voor een compleet nieuwe CLV.

Je kan hooguit de VVE overtuigen om allemaal voor een ander type te gaan, als je denkt dat die beter is. Maar ik gok dat dat nu een beetje laat is. Ben je naar de vergadering geweest waar dit besluit is genomen?
Ik was helaas niet bij die vergadering aanwezig :'( Overigens is mijn ketel al 20 jaar oud, maar ik kan me zo voorstellen dat er mensen in mijn complex zijn (nog niet actief mee gepraat) die bijvoorbeeld voorgaande jaren een nieuwe ketel hebben gekocht. Verder is mijn ketel, ook al is hij 20 jaar oud, OOK al een HR ketel. Reactie van de aanbieder nieuwe ketel op mijn punt dat ik al een HR ketel heb: "De Vaillant HR-solide VHR is inderdaad een HR ketel. Deze ketel had nooit op het bestaande CLV-systeem aangesloten mogen worden. Buiten dat is deze ketel ook niet geschikt (en toegestaan) op het nieuwe CLV-systeem.

Gelukkig zijn er nog geen ongelukken gebeurd."

Volgens andere installateur rammelt dit antwoord, waarmee alles niet duidelijk wordt. :'(

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:44
Ik vraag mij wel af waarom er niks gerept wordt over warmtepompen, ok niet iedereen heeft het geld ervoor over maar dat is toch iets om rekening mee te houden (toekomst) neem ik aan.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2019 19:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 17:46
De tzerra is geschikt om op een clv kanaal aangesloten te worden. Het eerste wat bij mij binnen komt na het lezen van de mail, installateur heeft een kleinere winst marge op de tzerra vergeleken met de intergas.

Mijn eigen ervaring (1e monteur) met de tzerra is dat deze ketel ook een verwachte levensduur van 15 jaar moet kunnen halen net als alle andere fabrikanten.

Ik zou wel naar de tzerra Ace versie kijken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door badboynova op 15-02-2019 20:00 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:59
tslh schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:40:
[...]

Ik was helaas niet bij die vergadering aanwezig :'( Overigens is mijn ketel al 20 jaar oud, maar ik kan me zo voorstellen dat er mensen in mijn complex zijn (nog niet actief mee gepraat) die bijvoorbeeld voorgaande jaren een nieuwe ketel hebben gekocht. Verder is mijn ketel, ook al is hij 20 jaar oud, OOK al een HR ketel. Reactie van de aanbieder nieuwe ketel op mijn punt dat ik al een HR ketel heb: "De Vaillant HR-solide VHR is inderdaad een HR ketel. Deze ketel had nooit op het bestaande CLV-systeem aangesloten mogen worden. Buiten dat is deze ketel ook niet geschikt (en toegestaan) op het nieuwe CLV-systeem.

Gelukkig zijn er nog geen ongelukken gebeurd."

Volgens andere installateur rammelt dit antwoord, waarmee alles niet duidelijk wordt. :'(
Een hr ketel mag niet op een clv met open onderkant. Voor vr en combi ketels is dat juist standaard. Door de lage temperatuur kan er rookgas uit de luchtinlaat komen. En een berging vol CO2 is gevaarlijk...

Voor een hr ketel heb je een Clv nodig met een gesloten onderkant. En bij zo'n clv moet je ketel een terugslagklep hebben. Heb je die niet, dan kan je storing krijgen als iemand anders ook een hr ketel heeft.

TheS4ndm4n#1919

• tslh
badboynova schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:59:
De tzerra is geschikt om op een clv kanaal aangesloten te worden. Het eerste wat bij mij binnen komt na het lezen van de mail, installateur heeft een kleinere winst marge op de tzerra vergeleken met de intergas.

Mijn eigen ervaring (1e monteur) met de tzerra is dat deze ketel ook een verwachte levensduur van 15 jaar moet kunnen halen net als alle andere fabrikanten.

Ik zou wel naar de tzerra Ace versie kijken ;)
Bedankt voor je reactie :) Aangezien jij ervaringsdeskundige bent, is het inderdaad zo dat de Remeha kwalitatief een betere keuze is?

Dit zijn de opties waar ik nu mee aan het worstelen ben:
- Intergas Intergas HRE 28/24 CW4 inclusief montage (aanbod van VVE) 1449 met round modulation thermostaat + verplicht 2 jarig abbo a 14 euro per maand

- Intergas Intergas HRE 28/24 CW4 inclusief montage en Intergas thermostaat voor 1300 via externe partij + behoud huidig ketel onderhoud 5 euro per maand

- Remeha Tzerra Ace 28c CW4 inclusief montage en Etwist thermostaat voor 1349 via externe partij + behoud huidig ketel onderhoud 5 euro per maand

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:55:
Ik vraag mij wel af waarom er niks gerept wordt over warmtepompen, ok niet iedereen heeft het geld ervoor over maar dat is toch iets om rekening mee te houden (toekomst) neem ik aan.
Voor veel oudere appartementengebouwen is dat praktisch onhaalbaar en is een nieuwe CV op gas veel goedkoper en makkelijker te onderhouden.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11 22:46
Ik denk trouwens dat de VVE flink z'n boekje te buiten gaat met z'n "gedwongen winkelnering".
Collectief de rookgasafvoersysteem vervangen, ok dat is een VVE zaak en is over gestemd denk ik.
Eisen stellen aan de ketel die komt te hangen, kan ik met een beetje goede onderbouwing ook wel in mee gaan.
Maar: je "moet" product X bij leverancier Y afnemen kan echt niet.
PS: onze VVE werd al zwaar op de vingers getikt omdat ze iedereen verplichten Ziggo lid te worden, omdat Ziggo toevallig de verdeelinrichting had geplaatst in het complex.

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 17:46
tslh schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:48:
[...]

Bedankt voor je reactie :) Aangezien jij ervaringsdeskundige bent, is het inderdaad zo dat de Remeha kwalitatief een betere keuze is?

Dit zijn de opties waar ik nu mee aan het worstelen ben:
- Intergas Intergas HRE 28/24 CW4 inclusief montage (aanbod van VVE) 1449 met round modulation thermostaat + verplicht 2 jarig abbo a 14 euro per maand

- Intergas Intergas HRE 28/24 CW4 inclusief montage en Intergas thermostaat voor 1300 via externe partij + behoud huidig ketel onderhoud 5 euro per maand

- Remeha Tzerra Ace 28c CW4 inclusief montage en Etwist thermostaat voor 1349 via externe partij + behoud huidig ketel onderhoud 5 euro per maand
Persoonlijk heb ik geen probleem met intergas hre ketels, en uit onze cijfers die we bijhouden is het storings percentage gewoon gemiddeld als deze vergeleken worden met andere fabrikanten (uitgezonderd agpo/Ferrari).

Zonder je woon situatie te weten, lijkt mij optie 3 de beste keus voor jouw (en dit enkel omdat de etwist erbij zit) en je krijg een van gas los garantie van Remeha https://www.remeha.nl/con...slosgarantie#actie-uitleg

• tslh
Bushie schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:06:
Ik denk trouwens dat de VVE flink z'n boekje te buiten gaat met z'n "gedwongen winkelnering".
Collectief de rookgasafvoersysteem vervangen, ok dat is een VVE zaak en is over gestemd denk ik.
Eisen stellen aan de ketel die komt te hangen, kan ik met een beetje goede onderbouwing ook wel in mee gaan.
Maar: je "moet" product X bij leverancier Y afnemen kan echt niet.
PS: onze VVE werd al zwaar op de vingers getikt omdat ze iedereen verplichten Ziggo lid te worden, omdat Ziggo toevallig de verdeelinrichting had geplaatst in het complex.
Het is niet echt een: "je moet". We hebben een brief in de bus gekregen met de melding dat de rookkanalen vervangen gaan worden en daarbij een voorstel van 1 aanbieder, die hier door de VVE over geinformeerd is. Het zou ook kunnen dat meer aanbieders gevraagd zijn, maar dat die niet gereageerd hebben, of misschien ook niet. Het is inderdaad wel zo dat ik maar 1 aanbod heb gehad, en nu dus op zoek ben naar alternatieven. In mijn complex wonen echter ook een aantal ouderen, en mensen van wie ik vermoed dat die wat minder uitzoekwerk doen, en voor hen lijkt de brief van de ene aanbieder wellicht de enige optie.

Wat niet helpt is dat die aanbieder ook niet meerdere merken aanbiedt, maar slechts eentje, en bij navraag over andere merken hier niet echt voor openstaat.

• tslh
badboynova schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:33:
[...]

Persoonlijk heb ik geen probleem met intergas hre ketels, en uit onze cijfers die we bijhouden is het storings percentage gewoon gemiddeld als deze vergeleken worden met andere fabrikanten (uitgezonderd agpo/Ferrari).

Zonder je woon situatie te weten, lijkt mij optie 3 de beste keus voor jouw (en dit enkel omdat de etwist erbij zit) en je krijg een van gas los garantie van Remeha https://www.remeha.nl/con...slosgarantie#actie-uitleg
Bedankt voor dit advies :)
Pagina: 1