Deur renoveren, nieuw loopslot past niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 14:44

Nhz

Deventer

Topicstarter
Wij hebben drie slaapkamers volledig gerenoveerd, als laatste puntje staan de deuren op de agenda. Hiervan is de draairichting veranderd, de kozijnen zijn uitgevuld met Renofix 2 componenten filler en de deuren zijn met nieuwe (gelagerde) scharnieren afgehangen. Het enige puntje waar ik nog mee zit is het plaatsen van nieuwe loopsloten.

De sloten die eruit kwamen hebben in de afgelopen 100 jaar zoveel speling opgelopen dat ik die niet meer wil gebruiken. Alles is verder nieuw, dus ook de sloten. Het probleem is echter dat de oude sloten een maat hebben die tegenwoordig niet meer gangbaar is. de frontmaat is 20x210x2mm en de slotkast is 65x145x15mm. In deze maat heb ik nog niets iets kunnen vinden.

Nu heb ik het idee om het bestaand slotgat op te vullen en na uitharden een nieuw passend gat te boren/frezen voor een gangbaar slot.

Dit topic heb ik eigenlijk geopend om even te polsen of er hier iemand ervaring mee heeft. Met name de vraag waarmee ik het bestaande gat het beste kan opvullen. Dit kan ik met Renofix doen, een andere optie is een stuk (hard)hout op maat maken en deze er in lijmen.

Alvast bedankt.

Groetjes Bas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Dit slot nemen van Lips, deze heeft een voorplaat van 20mm breed, en een hoogte van 200mm. Slotkast is qua hoogte hetzelfde alleen 5 mm dieper, wellicht is het slotkastgat al wat dieper uitgefreesd en past deze zonder bijhakken.

Afbeeldingslocatie: https://www.mijnijzerwaren.nl/8284-thickbox_default/lips-2102-dag-en-nachtslot-14t20-50-pc72.jpg

Dan hoef je alleen boven/onder het gaat van de voorplaat een klein stukje hardhout te lijmen en niet de hele voorplaat opnieuw te frezen.

Ik zou niet gaan plamuren, er zit veel beweging in het hout bij de slotplaat, het plamuur zou op den duur los kunnen gaan zitten.

Het stukje waar je het hout in wil lijmen goed ontdoen van oude verf tot je op het kale hout zit, goed vol in de houtlijm en een stukje hout er in lijmen. Laat het stukje hout iets te dik zijn, dan kan je hem na het uitharden van de lijm met een beitel/ schuurpapiertje mooi vlak maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 316442 op 15-02-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 14:44

Nhz

Deventer

Topicstarter
@Anoniem: 316442 Plamuren wil ik sowieso niet gaan doen, plamuur is troep als het om dit soort werkjes gaat, voor het vullen van grotere gaten gebruik ik altijd 2 componenten reparatiepasta van Renoflex.

Na overleg met een bevriende timmerman heb ik er vandaag een nieuw stuk hout ingelijmd. Morgen ga ik de nieuwe sloten inboren/frezen.

Groetjes Bas