Keuze Moederbord geschikt voor a-RGB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Beste mensen,

Ik als leek, maar wel meer kennis dan de gemiddelde Nederlander wil graag tzt een pc gaan bouwen.
Graag met RGB.
Enkel een kleur weergegeven vind ik niet mooi, maar wel het RGB waarbij o.a. de fans alle kleuren tegelijk laten oplichten.

Op zoek naar de juiste componenten o.a. kast, moederbord en RGB loop ik tegen vragen aan.

Om RGB in multicolor te willen zien moet je zo ver ik weet een addressable RGB componenten aanschaffen.
Zo ook het juiste moederbord, maar die zijn met 3 pins header erg beperkt in keuze en alleen de duurdere moederborden hebben dit.
Voor mij zijn deze moederborden ROG STRIX B360-H GAMING ROG STRIX H370-F GAMING goed genoeg. 4 pins RGB.

Op YouTube kom ik filmpjes tegen waarbij het moederbord geen 3 pins maar een 4 pins headers hebben.
Dus geen addressable RGB maar toch alle kleuren tegelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=EQQaUzJEYAY met de ASUS TUF Z370-PLUS Gaming moederbord.

https://www.youtube.com/watch?v=-SmmHS3Wjoo&t asustek comp ime x370-pro moederbord.

Komt het door de kitjes met controler-bordjes die men heeft aangeschaft, aangesloten ook via USB en daardoor de mogelijkheid om RGB in alle kleuren tegelijk in te stellen via een kastjes of software matig.

Ik kan de vraag ook anders stellen. :)

Een van deze moederborden: ROG STRIX B360-H GAMING ROG STRIX H370-F GAMING 4pins RGB headers.
Deze kast https://www.corsair.com/u...ower-Case/p/CC-9011139-WW
Waarbij de Coisair COMMANDER PRO mee word geleverd.

Krijg ik dan het zelfde resultaat zoals in de YouTube filmpjes.

Beste antwoord (via Bas Focal op 16-02-2019 17:33)

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:58
...... alleen de duurdere moederborden hebben dit.
Weliswaar MSI ipv Asus, maar valt in dezelfde prijsklasse:
pricewatch: MSI H370 Gaming Pro Carbon
pricewatch: MSI B360 Gaming Pro Carbon

Deze MSI bordjes komen tevens met Corsair Header. Kom ik hieronder later op terug.
Komt het door de kitjes met controler-bordjes die men heeft aangeschaft, aangesloten ook via USB en daardoor de mogelijkheid om RGB in alle kleuren tegelijk in te stellen via een kastjes of software matig.
Ja. In die video's zijn de RGB fans aangesloten op een RGB Hub. Die hub wordt op het moederbord aangesloten via een interne USB2.0
Een van deze moederborden: ROG STRIX B360-H GAMING ROG STRIX H370-F GAMING 4pins RGB headers.
Ja dit kan, maar dan sluit je de Commander Pro aan op je moederbord via interne USB2.0 en maak je gebruik van corsair's iCue software. Je zou dus elk moederbord kunnen gebruiken voor Corsair's systeem, zolang er maar een interne USB2.0 port aanwezig is (en SATA power). Houd er wel rekening mee dat Corsair zijn eigen headers gebruikt en dat er dus geen RGB materiaal van andere manufacturers op aangesloten kan worden.

NB: Het moet haast van wel, maar ik kan het zo snel niet vinden bij de specs van die case. Deze pricewatch: Corsair RGB Fan LED Hub heb je wel nog nodig om alle RGB aan te kunnen sluiten op de commander pro.

Die MSI bordjes hebben naast een gestandaardiseerde aRGB header ook nog een Corsair aRGB header (notitie JCORSAIR1). Daar zou je Corsair's aRGB materiaal op aan kunnen sluiten en besturen met MSI's Mystic Light software (wel nog steeds met Corsair's RGB fan led hub ertussen). Alleen is op internet niet iedereen loei enthousiast over Mystic Light. Voordeel is wel dat je dus Corsair aRGB materiaal op zo'n MSI bord aan kan sluiten en tevens regulier aRGB materiaal :)

Eventuele moederbord adapters voor regulier aRGB materiaal heb ik zelf op voorraad alsmede custom aRGB materiaal 8)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TeTeman
...... alleen de duurdere moederborden hebben dit.
Weliswaar MSI ipv Asus, maar valt in dezelfde prijsklasse:
pricewatch: MSI H370 Gaming Pro Carbon
pricewatch: MSI B360 Gaming Pro Carbon

Deze MSI bordjes komen tevens met Corsair Header. Kom ik hieronder later op terug.
Ja. In die video's zijn de RGB fans aangesloten op een RGB Hub. Die hub wordt op het moederbord aangesloten via een interne USB2.0
Ja dit kan, maar dan sluit je de Commander Pro aan op je moederbord via interne USB2.0 en maak je gebruik van corsair's iCue software. Je zou dus elk moederbord kunnen gebruiken voor Corsair's systeem, zolang er maar een interne USB2.0 port aanwezig is (en SATA power). Houd er wel rekening mee dat Corsair zijn eigen headers gebruikt en dat er dus geen RGB materiaal van andere manufacturers op aangesloten kan worden.

NB: Het moet haast van wel, maar ik kan het zo snel niet vinden bij de specs van die case. Deze pricewatch: Corsair RGB Fan LED Hub heb je wel nog nodig om alle RGB aan te kunnen sluiten op de commander pro.

Die MSI bordjes hebben naast een gestandaardiseerde aRGB header ook nog een Corsair aRGB header (notitie JCORSAIR1). Daar zou je Corsair's aRGB materiaal op aan kunnen sluiten en besturen met MSI's Mystic Light software (wel nog steeds met Corsair's RGB fan led hub ertussen). Alleen is op internet niet iedereen loei enthousiast over Mystic Light. Voordeel is wel dat je dus Corsair aRGB materiaal op zo'n MSI bord aan kan sluiten en tevens regulier aRGB materiaal :)

Eventuele moederbord adapters voor regulier aRGB materiaal heb ik zelf op voorraad alsmede custom aRGB materiaal 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
Dank voor je reactie.

Mij worden zaken duidelijker, ik heb nu eens voornamelijk gezocht op controller kitjes en USB 2 aansluiting.
Als je het zo aansluit op de USB 2 kan je met de software van die fabrikant de boel regelen.
Ik wist al dat merk A niet met merk B te combineren is, tenzij je een 5v RGB header op je moederbord hebt en die gebruikt kon het soms wel als het aura sync logo maar erop staat.

@vraag@
Is het wel mogelijk om 2 merken te gebruiken, maar ieder met zijn eigen controller en USB 2 aansluiting.

Corsair heeft namelijk Commander PRO om je fan snelheid vs temperatuur te regelen.
Thermaltake heeft dat jammer genoeg niet maar wel veel en ook iets mooiere RGB producten, Riing Trio. :)

Naar MSI heb ik niet gekeken, als de software Mystic Light minder is, daarnaast heeft er altijd een Asus in mijn pc gezeten. Mijn lokale PC winkel gebruikt Asus.
Dan is er voor mij geen echte reden om MSI te gebruiken.

Leuk, je maakt a-RGB covers.
Voor een SSD is er weinig RGB te vinden.
Daarnaast is het bij sommige PC case's op enkele plekken gewoon niet mooi afgewerkt, dit weg werken zou dus met een mooi RGB plaatje kunnen.

Ik sla je advertentie op!!!

@vraag@
Stel ik neem de spulletjes van Thermaltake, zijn je a-RGB dan nog wel aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:00
Wacht even, je geeft aan:
Bas Focal schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:44:
Enkel een kleur weergegeven vind ik niet mooi, maar wel het RGB waarbij o.a. de fans alle kleuren tegelijk laten oplichten.
In dat geval wil je juist GEEN A-RGB. A-RGB is 12v 4pin, maar kan slechts 1 kleur per fan/per led-strip. Mijn MSI B450 Mortar Titanium kan bijvoorbeeld de twee 4-pin headers en de LED's op het moederboard maar in 1 kleur weergeven.

Verder heeft Team Group een RGB SSD voor een redelijke prijs:
product: Team Group Delta RGB

En zou je ook Phanteks Halos Digital kunnen overwegen voor je fans, waardoor je betere fans kunt nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Pyramiden op 15-02-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
In dat geval wil je juist GEEN A-RGB. A-RGB is 12v 4pin, maar kan slechts 1 kleur per fan/per led-strip
Nee, Adressable/Digital RGB is 5V 3-pin (5V, Data out, Ground). Regulier RGB is 12V 4-pin (12V, Red, Green, Blue).
Is het wel mogelijk om 2 merken te gebruiken, maar ieder met zijn eigen controller en USB 2 aansluiting.

Corsair heeft namelijk Commander PRO om je fan snelheid vs temperatuur te regelen.
Thermaltake heeft dat jammer genoeg niet maar wel veel en ook iets mooiere RGB producten, Riing Trio.
Ik weet niet zeker of ik de vraag begrijp zoals jij hem bedoelt, maar, Ja. Je zou dan wel met twee verschillende stukken software moeten werken en je kan de fan van de een niet op de hub van de ander gooien (Let wel, Thermaltake's controller trekt power uit Molex ipv SATA).
Stel ik neem de spulletjes van Thermaltake, zijn je a-RGB dan nog wel aan te sluiten?
Thermaltake gebruikt net als Corsair zijn eigen aansluitingen, dus het spul dat ik maak kan niet op deThermaltake controller. Corsair zou wel kunnen, maar dan moet ik het op de Commander Pro/Lightning Node moeten solderen (vanwege het feit dat Corsair met eigen aansluitingen werkt). Mijn aansluitingen kunnen op de meeste moederborden, sommige hubs en via SATA power en afstandsbediening.

Zoals hierboven wordt genoemd, zou je inderdaad ook voor Halos Digital kunnen gaan en die op je MSI/Asus moederbord aansluiten. Wellicht zou je je bestaande fans niet eens hoeven te vervangen.
Je weet mij te vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Focal
@Pyramiden
En zou je ook Phanteks Halos Digital kunnen overwegen voor je fans, waardoor je betere fans kunt nemen
Je hebt een punt, maar de fans die ik neem zullen denk ik echt goed genoeg zijn voor mijn doeleinde.
Ik ga niet overklokken en er komt geen video kaart erin.
Ik ben geen gamer wel wat werkzaamheden zoals email beandwoorden, lekker surfen op het www, YouTube en ik wil wel af en toe snel een video kunnen bewerken, de pc staat minimaal 8 uur aan.

De standaard kasten daarvan wil ik afscheid nemen en eens iets beters maar vooral ook iets moois voor in de plaats neer zetten. 8)

@TeTeman
Ik weet niet zeker of ik de vraag begrijp zoals jij hem bedoelt, maar, Ja. Je zou dan wel met twee verschillende stukken software moeten werken en je kan de fan van de een niet op de hub van de ander gooien (Let wel, Thermaltake's controller trekt power uit Molex ipv SATA).
Ik neem een wat ruimere kast, dus meerdere controllers wegwerken lijkt me geen obstakel, 2 software programma's gebruiken ook niet.
Ik neem aan dat de software programma's hun eigen controller herkennen.
Maar of ik het dan syncroom werkend krijg is een tweede. Stof om over na te denken.

Molex, ik heb uitgezocht hoe dat zit.

Sata to molex adapter.
Molex mag +- max 150 watt, 12 amp.
Thermaltake: 1 Fan doet 0,5 amp, 1 led strip doet ook 0,5 amp.

Als ik fout zit hoor ik het graag.
6 fans en veel ledstrips dan kom je op +- 6 amp aan verbruik.
Conclusie een goede molex kan dat aan. (i.v.m. doorbranden wat ik her en der lees)

@TeTeman
Je weet mij te vinden!
Ik neus verder rond, algemene vragen RGB en vragen algemeen over jouw RGB stel ik hier.
Zodra ik echt keuzes ga maken in aanschaf dan neem ik contact op via je profiel.

Uiteraard is verdere input altijd welkom.
Pagina: 1