Vraag

• raugustijn
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05-2021
Dag allemaal,

Misschien iets off-topic, maar ik zie geen betere place holder voor deze vraag.

Mijn zoon zoekt een vervolg opleiding (bijna klaar met VWO, hopen we).
Naast de gebruikelijke HBO/WO ICT opleidingen is zijn oog gevallen op codam:
www.codam.nl

Dit is de nederlandse variant van Ecole 42 (www.42.fr en https://www.42.us.org/)

Ik vraag me af of jullie je kind hierheen zouden laten gaan :?

Kennen jullie de opleiding, mensen die de opleiding afgerond hebben, wat is het nivo van hun skills, etcetera.

Iedere reactie wordt gewaardeerd!

Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Geen docenten, geen diploma, geen toelatingseis.
Voor zover ik begreep is het een 'school' die deels als doel heeft om dropouts en andere mensen die tussen wal en schip vallen een kans te bieden.
Dat betekent niet dat de opleiding slecht is, maar ook gezien eerder genoemde punten zou ik persoonlijk voor een gerenommeerde HBO of Universiteit kiezen als je de papieren toch al hebt (het VWO diploma dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
raugustijn schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:38:
Misschien iets off-topic, maar ik zie geen betere place holder voor deze vraag.
Dat lijkt me anders prima geschikt voor Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan ;)
Zie ook Waar hoort mijn topic?

[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 14-02-2019 17:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom wil hij niet naar een wel geaccrediteerde opleiding? Ik zou die investering (zowel tijd als geld) niet snel doen in een vage opleiding.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Boudewijn schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:20:
Waarom wil hij niet naar een wel geaccrediteerde opleiding? Ik zou die investering (zowel tijd als geld) niet snel doen in een vage opleiding.
Codam is gratis;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52

drooger

Falen is ook een kunst.

Mocht je zoon ooit ambities hebben om in het buitenland te willen werken, dan is dit een erg gevaarlijke keuze.
Er zijn zat landen waar je niet in zal komen zonder een traditioneel papiertje.
Studenten aan de Franse partnerschool Ecole 42 krijgen gemiddeld bijna twee aanbiedingen per persoon.
Ook argumenten zoals bovenstaande zeggen vrij weinig als je ze niet vergelijkt met studenten van traditionele ict-opleidingen.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een 3,5 jaar lange opleiding, waarna niemand weet wat nou je eigenlijke werk- en denkniveau is.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou gewoon lekker naar een echt HBO of Universiteit gaan... dit klinkt wel heel erg vaag.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Laatst online: 06-09 20:43
Eens met bovenstaande reacties, ik zou hier weinig waarde aan hechten als ik het CV langs zie komen. Het is met name een interessante optie als je om een of andere reden niet terecht kunt in het reguliere onderwijs. Je hebt dan een makkelijk opstapje om binnen te komen bij een partner van deze niet-officiële opleiding.

Ik zou met een VWO-opleiding adviseren om altijd voor een universitaire opleiding te gaan, dat lijkt mij de beste route naar een interessante baan. Ook met HBO is dat zeker mogelijk trouwens (ben ik ook mee begonnen) maar als je op WO kunt starten zou ik dat altijd doen. De theoretische basis die je daar krijgt heb je zeker iets aan tijdens je carrière en maakt het ook makkelijker om bij veeleisende werkgevers binnen te komen die daar op filteren (Google, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er komt geen studiefinanciering of OV-kaart. Wonen, leven, reizen zijn niet gratis ;) Zeker als door Codam wordt verwacht dat er 60 uur per week aan de studie wordt besteed (zie de site).

Maar inderdaad, ik zou adviseren na VWO door te gaan naar universitaire opleiding. Dat master-papiertje is voor de meeste (!) loopbanen een duidelijke plus. En de opleiding zelf is ook nuttig, natuurlijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oscaar
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik begrijp dat topic alweer 2 maandjes oud is, maar als Codam student wil ik toch even een ander perspectief bieden dan hier tot nu toe gegeven is.

Zelf heb ik er voor gekozen om te switchen van mijn opleiding HBO-ICT naar Codam. Ik had het eerste jaar van de opleiding net afgerond (en mijn propedeuse behaald) toen ik afgelopen zomer een advertentie voor Codam tegen kwam.

Wat mij vooral aansprak was het werken op eigen tempo, en leren door aan projecten te werken. Ik besloot de "piscine" (selectiemaand) te doen en na de piscine wilde ik niet meer terug naar het HBO. De werkwijze op Codam is totaal anders, en bevalt mij veel beter dan die van het HBO. Qua programmeerkennis leer je in de piscine (dus in 1 maand) ongeveer hetzelfde als na 1 jaar HBO. Na de piscine ben ik toegelaten en ik ben in januari begonnen aan het curriculum. De kennis die ik meenam van 1 jaar HBO hielp mij in de eerste week van de piscine, daarna moest ik toch echt beginnen met nieuwe dingen leren. Dat ik geen leraren heb om mij daar bij te helpen is geen probleem. Door met mijn medestudenten problemen op te lossen en waar nodig het internet te gebruiken leer ik veel meer en veel sneller.

In de reacties lees ik veel over het diploma, dat je bij Codam dus niet krijgt. Op Codam hechten ze geen waarde aan diploma's. Een 5 jaar geleden behaald diploma zegt weinig over wat je kan of wat je denkniveau is. Bij Codam bouw je een portfolio op, alle code die je schrijft is van jezelf en kan je gebruiken om te laten zien wat je kan.

Dat een universitaire master deuren opent zal ongetwijfeld waar zijn, maar een indrukwekkend Github portfolio kan hetzelfde doen (en meer). Bij 42 is de ervaring dat ongeveer de helft van de studenten na de eerste stage (die is na 6 maanden studeren) niet terug komt naar school, omdat ze een baan aangeboden hebben gekregen.

Door de grote vraag naar IT’ers is het voor iedereen met een technische opleiding (al is het een bootcamp van een paar weken) mogelijk om een baan te krijgen. Voor mijzelf was het meer een kwestie van waarom doe je een opleiding? Om een diploma te halen? Of om iets te leren?

Op Codam kan ik veel meer leren in een kortere tijd, daarom heb ik voor Codam gekozen. Voor mij is dit een veel betere investering in mijn toekomst dan een reguliere opleiding. En ik vind het ook nog veel leuker.

Ik raad je aan om gewoon eens langs te komen op een open dag (zie: Meetup ) om te zien wat Codam nou echt inhoud. Tijdens de presentatie geven ze een goed beeld en daarna is er alle tijd om met studenten en staff te praten en vragen te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kdekker42
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-04-2019
Hoi,

Ik ben zelf een Codam alumni en in mijn opinie is Codam veel meer intellectueel uitdagend dan een gewoon opleiding. Je leert echt en je doet het niet voor een papier.

Het toekomst is ICT en Codam berijd je daarvoor. Als je zoon van ict houdt moet hij naar Codam, als hij een papier wilt halen kan hij een HBO of Universiteit opleiding kiezen.

Ik heb veel vrienden die bezig zijn met een Computer science of AI opleiding. Ik had een keer laten zien hoe Codam werkt en ook wat ik hie geleerd heb. Most of them wish they knew about Codam before they started studying.

All you need to prove how good you are is yourself.

Codam is not easy, there is much more to learn here than you can imagine. I dont think any one can experience it somewhere else

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdekker42
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-04-2019
Het is niet voor niekts dat ze bezig zijn om in dit jaar andere 10 scholen zoals codam en 42 te openen in het hele werld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kdekker42 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 21:42:
Hoi,

Ik ben zelf een Codam alumni en in mijn opinie is Codam veel meer intellectueel uitdagend dan een gewoon opleiding. Je leert echt en je doet het niet voor een papier.

Het toekomst is ICT en Codam berijd je daarvoor. Als je zoon van ict houdt moet hij naar Codam, als hij een papier wilt halen kan hij een HBO of Universiteit opleiding kiezen.

Ik heb veel vrienden die bezig zijn met een Computer science of AI opleiding. Ik had een keer laten zien hoe Codam werkt en ook wat ik hie geleerd heb. Most of them wish they knew about Codam before they started studying.

All you need to prove how good you are is yourself.

Codam is not easy, there is much more to learn here than you can imagine. I dont think any one can experience it somewhere else
Nu heb ik echt geen problemen met wat Engels hierzo, maar om halverwege je post van taal te veranderen is nogal apart.

Voor de duidelijkheid over volgende stukken, ik heb dus geen enkele ervaring met Codam, dus corrigeer me als ik ernaast zit, echter aan de hand van de posts krijg ik wel een beeld ervan.
Oscaar schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:11:
Wat mij vooral aansprak was het werken op eigen tempo, en leren door aan projecten te werken. Ik besloot de "piscine" (selectiemaand) te doen en na de piscine wilde ik niet meer terug naar het HBO. De werkwijze op Codam is totaal anders, en bevalt mij veel beter dan die van het HBO. Qua programmeerkennis leer je in de piscine (dus in 1 maand) ongeveer hetzelfde als na 1 jaar HBO. Na de piscine ben ik toegelaten en ik ben in januari begonnen aan het curriculum. De kennis die ik meenam van 1 jaar HBO hielp mij in de eerste week van de piscine, daarna moest ik toch echt beginnen met nieuwe dingen leren. Dat ik geen leraren heb om mij daar bij te helpen is geen probleem. Door met mijn medestudenten problemen op te lossen en waar nodig het internet te gebruiken leer ik veel meer en veel sneller.
Maar leer je meer dan programmeren? Programmeren is natuurlijk een erg belangrijk gedeelte van het werk van een developer, maar er is meer dan alleen het programmeren. Ik krijg hier het idee dat de andere vakken missen. En problemen zelfstandig weten op te lossen is later natuurlijk een onmisbare vaardigheid. Tegelijk als je nu tijdens je opleiding voor een flink gedeelte het internet nodig hebt als bron, dan ben ik bang dat je wel leert hoe je dingen doet, maar niet waarom. Voor een MBO'er is dat prima, voor een WO'er is dat erg fout. Voor een HBO'er daar ergens tussenin?
In de reacties lees ik veel over het diploma, dat je bij Codam dus niet krijgt. Op Codam hechten ze geen waarde aan diploma's. Een 5 jaar geleden behaald diploma zegt weinig over wat je kan of wat je denkniveau is. Bij Codam bouw je een portfolio op, alle code die je schrijft is van jezelf en kan je gebruiken om te laten zien wat je kan.
Leuk dat ze geen waarde hechten aan een diploma, maar dat doen andere wel :P. Daarnaast tenzij je een beroerte krijgt hoop ik dat je denkniveau in 5 jaar tijd vergelijkbaar blijft. Gezien er geen diploma aan vast zit, zijn er dan ook geen tentamens?
Dat een universitaire master deuren opent zal ongetwijfeld waar zijn, maar een indrukwekkend Github portfolio kan hetzelfde doen (en meer). Bij 42 is de ervaring dat ongeveer de helft van de studenten na de eerste stage (die is na 6 maanden studeren) niet terug komt naar school, omdat ze een baan aangeboden hebben gekregen.
Waarom een stage al na 6 maanden? Lijkt me nogal snel. En ik vraag me wel af wat voor een stageplekken dat dan zijn. Zelfs als het de beste leermogelijkheid ooit is, dan geloof ik niet dat ze een HBO of zelfs WO equivalente opleiding in 6 maanden weten te proppen. Uiteraard mooi voor degene die een baan zo vinden, maar ik krijg niet een heel warm gevoel zo over het niveau van die banen.

Ik denk zelf dat zulk soort opties prima kunnen zijn voor mensen voor wie om wat voor reden dan ook een reguliere opleiding geen optie is. Maar ik zou dat toch als optie 1 blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I think learning how to code by actually doing it might just be the best way. Hbo and wo computerscience is often to abstract and not hands on (not my personal experience but an insight from a friend who studies computer science a TU Eindhoven.

I am quite certain every software developer would agree that you learn by doing. I have a friend who attends Codam. They first learn C. C is a language that helps you understand coding on one of the most basic level. Understanding C opens doors to the rest of the languages. Also their peer-to-peer learning promotes teamwork which is quite important in your softwarecareer.

The friend of mine attending Codam is asked to write printf from scratch because he isn’t allowed to use the actual function. I think those tasks would make a good programmer; codam forces the learner to go beyond textbook knowledge and beyond the built-in functions to get a grasp of the working of a coding language from the core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Dit is op zich een interessant onderwerp, maar aangezien de TS zich niet meer laat zien en dit topic alleen maar mensen aantrekt die testimonials willen geven van de opleidingen met twijfelachtige herkomst en taalgebruik, gaat hier toch maar een slot op.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.