Ik begrijp dat topic alweer 2 maandjes oud is, maar als Codam student wil ik toch even een ander perspectief bieden dan hier tot nu toe gegeven is.
Zelf heb ik er voor gekozen om te switchen van mijn opleiding HBO-ICT naar Codam. Ik had het eerste jaar van de opleiding net afgerond (en mijn propedeuse behaald) toen ik afgelopen zomer een advertentie voor Codam tegen kwam.
Wat mij vooral aansprak was het werken op eigen tempo, en leren door aan projecten te werken. Ik besloot de "piscine" (selectiemaand) te doen en na de piscine wilde ik niet meer terug naar het HBO. De werkwijze op Codam is totaal anders, en bevalt mij veel beter dan die van het HBO. Qua programmeerkennis leer je in de piscine (dus in 1 maand) ongeveer hetzelfde als na 1 jaar HBO. Na de piscine ben ik toegelaten en ik ben in januari begonnen aan het curriculum. De kennis die ik meenam van 1 jaar HBO hielp mij in de eerste week van de piscine, daarna moest ik toch echt beginnen met nieuwe dingen leren. Dat ik geen leraren heb om mij daar bij te helpen is geen probleem. Door met mijn medestudenten problemen op te lossen en waar nodig het internet te gebruiken leer ik veel meer en veel sneller.
In de reacties lees ik veel over het diploma, dat je bij Codam dus niet krijgt. Op Codam hechten ze geen waarde aan diploma's. Een 5 jaar geleden behaald diploma zegt weinig over wat je kan of wat je denkniveau is. Bij Codam bouw je een portfolio op, alle code die je schrijft is van jezelf en kan je gebruiken om te laten zien wat je kan.
Dat een universitaire master deuren opent zal ongetwijfeld waar zijn, maar een indrukwekkend Github portfolio kan hetzelfde doen (en meer). Bij 42 is de ervaring dat ongeveer de helft van de studenten na de eerste stage (die is na 6 maanden studeren) niet terug komt naar school, omdat ze een baan aangeboden hebben gekregen.
Door de grote vraag naar IT’ers is het voor iedereen met een technische opleiding (al is het een bootcamp van een paar weken) mogelijk om een baan te krijgen. Voor mijzelf was het meer een kwestie van waarom doe je een opleiding? Om een diploma te halen? Of om iets te leren?
Op Codam kan ik veel meer leren in een kortere tijd, daarom heb ik voor Codam gekozen. Voor mij is dit een veel betere investering in mijn toekomst dan een reguliere opleiding. En ik vind het ook nog veel leuker.
Ik raad je aan om gewoon eens langs te komen op een open dag (zie:
Meetup ) om te zien wat Codam nou echt inhoud. Tijdens de presentatie geven ze een goed beeld en daarna is er alle tijd om met studenten en staff te praten en vragen te stellen.