Vraag

• KeBaBSaH
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05-2022
Mijn bedrijf verhuist binnenkort naar een nieuw kantoor. Het bevindt zich in een pand waar meerdere bedrijven zitten. Wij gaan daar een ruimte huren van in totaal ongeveer 130 m2 (12x11). De ruimte is opgesplitst in 4 aparte kamers, met standaard kantoorwandjes (gips?) die de 4 ruimtes van elkaar scheiden. Alles op één verdieping.

Nu komt daar een UTP kabel binnen tbv internet, en vanaf daar is het onze verantwoordelijkheid. Ik moet daar dus een router neer gaan zetten en de bijkomende wifi connectiviteit realiseren. We komen van een pand waar alles geregeld was voor ons, dus we nemen geen equipement mee.

Op een gemiddelde dag zitten we met zo'n 8 mensen op kantoor. Maar er zijn af en toe uitschieters naar 12 personen. Iedereen heeft een laptop met wifi, en een telefoon. Misschien dat we nog een printer gaan aansluiten, maar in ieder geval geen NAS of iets dergelijks. We zijn een software bedrijf, en we bewaren alles in cloud diensten.

Wat voor een oplossing adviseren jullie? Met name het wifi stuk is belangrijk. Ik heb eens rond gekeken, en ik vind dat een budget van 200 euro toch wel zou moeten volstaan. Volgens mij is de algehele tendens op Tweakers dat je voor Ubiquiti hardware moet gaan. Met het oog daarop, leek mij dit wel een prima configuratie:

Router/Switch:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

Access Point:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E
of:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

(wat is eigenlijk het verschil tussen die AP's? Ze lijken wel hetzelfde)

Is dat een prima configuratie waar je met een man of 10 - 15 man goed aan de slag kunt zonder wifi hickups? Ik sta ook open voor andere suggesties. Bijvoorbeeld een router/wifi combo unit zodat ik alleen één apparaat hoef neer te zetten zou nog beter zijn. Als de wifi maar werkt en snel is 8). Alvast bedankt voor jullie reactie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjteef1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-07 11:21
Installeer eens unifi controller op de pc.
Dan kun je de wifi intekenen. kun je spelen met Verschillende AC's en bereik daarvan.

Waarom neem je niet meteen een USG erbij? Edge wordt niet gezien door de unifi controller.

Update
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E = zonder adapter
of:pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) = met adapter

[ Voor 23% gewijzigd door sjteef1986 op 25-02-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:13
En hoe verhoudt de pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack) zich tov de Pro? Snelheid is volgens de specs hoger.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
Altijd minstens 2 APs plaatsen.
Als er ééntje uitvalt heb je de tweede nog als reserve, en valt niet alles plat.

Ik zou wel elke werkplek minstens van UTP voorzien zodat je toch een dockingstation behoorlijk kan aansluiten, dat is wel zo professioneel.

En heb je toegang etc degelijk geregeld op professioneel niveau?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb vorig jaar 4 kantoorpanden voorzien van Ubiquiti's. We hebben er in totaal 18 hangen, op een oppervlak van zo'n 1500m2 denk ik. Hoeveel je d'r nodig hebt hangt ook een beetje van het pand af. De meeste hangen in een pand dat split-level is en een hele rare indeling heeft. Ik denk dat ik er wel 1 of 2 weg had kunnen laten. Maar daar heb ik destijds alle oude Cisco's vervangen door Ubiquiti's.

Wat betreft WiFi werkt het prima. Nu moet ik wel zeggen dat de standaard werkplek hier over ethernet beschikt (ook al werkt iedereen met notebooks), omdat ik het geneuzel zat was dat de verbinding niet stabiel was met de oude AP's. En imho moeten vaste werkplekken gewoon bekabeld zijn, al is mijn denkwijze een beetje ouderwets.

Ik denk dat je met 1 AP een heel eind komt, tenzij de indeling van je pand of materiaalgebruik vraagt om een 2e. Maar gelukkig zijn die dingen niet zo heel duur, en kun je d'r prima meerdere in 1 netwerk knopen.
Zeker als je d'r zelf niet teveel aan wilt sleutelen zijn die Ubiquiti's prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Is het een idee dat je samen gaat werken met de andere bedrijven in het pand en samen één groot netwerk aan kunt leggen?

WiFi kan elkaar nogal storen, het loont ook qua investering de hele handel centraal te regelen. Ieder je eigen SSID, eigen vlan en gaan.

Qua rest is dat ook een zinvolle optie. Centrale patchkast, eigen netwerk en met zijn allen de kosten delen van installatie en onderhoud.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1