Verwijderd

Topicstarter
Heb een sollicitatiegesprek bij een bedrijf met interessante functies waaronder frontend, DevOps, tester.
Mijn focus ligt backend ontwikkling in Java.

wat is een strategische keuze is als mijn focus op software ontwikkeling ligt?
( M.i. is meer vraag vanuit de arbeidsmarkt voor programmeurs dan devops en testen)
Wat zijn de voor en nadelen van deze functies?

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik zou me eerst afvragen wat je graag wil doen. Wordt je gelukkig van front-end werk? Van testen? Van de ops kant van het werk? Wij weten niet wat jouw carrieredoelstellingen zijn.

https://niels.nu

Verwijderd

Topicstarter
Goede vraag, merci.
Mijn carrièredoelstellingen zijn
- een baan te bemachtigen die mij behulpzaam is om binnen een korter tijdspad een goede programmeur worden
- zodat ik eind 2019 mijn competenties crediteer via een HBO-ICT studie.
De arbeidsmarktbehoefte van de functie is voor mij ook van belang.
Heb de indruk dat testen en DevOps vaker te vinden is bij grotere bedrijven dan de x bedrijven die vooral programmeurs zoeken...

Tot nog toe heb ik deels vanuit zelfstudie en HBO-studie die ik even on hold heb gezet ervaring met
programmeren in java, C#, asp.net, PHP.

- Frontend vind ik interessant omdat ik dan direct resultaat zie. En mijn creativiteit gezien de samenwerking met UX hier belangrijk is.
Het mindere is dat javascript minder strict is dan Java, C# .NET, .NET Core juist binnen een vast raamwerk zelf kleuren. Vaste regels en hierbinnen zelf de kleurplaat in kleuren werkt voor mijn fijn.
Mijn ervaring bestaat tot nog uit een Vanilla javascript scrum app, een response template.

- Testen:
Heb blijkbaar een oog voor het opmerken van software design fouten; Voorbeeld.
1. Als enige van 20 personen vroeg ik me bij een fotoverkoop winkel Windows app de vraag; wat als Googel ondanks de primaire functie sportfoto's verkoopfunctie het internet wel beschikbaar is. Wat het geval was. En m.i. een ontwerpfout. Waardoor er gemiste inkomsten zijn.
2. Assessment voor een traineeship waarbij een kandidaat het zelfde assessment kan maken zonder op te vallen omdat men het IP-adres niet logde...
3. Online platform die wel telefoonnummer vereist bij aanmelding maar deze dus niet valideerd of het ip logt... Resultaat; gratis toegang.

DevOps:
Ben altijd de vraagbaak geweest m.b.t software of het oplossen van software-problemen.
Of de eerste die bijv. via nuget, ninite zijn herinstallatieproces optimaliseert.

Voor mij en andere Tweaker forum leden die willen veranderen van loopbaan is het behulpzaam als de backend, DevOps, Tester, frontend developer op dit forum beschrijven zodat de hoofd en bijzaken duidelijk wordt:

- wat maakt je beroep zo interessant? Wat is het leukste?
- De beste ideeen heb ik als ik er er evn
- Hoe onderscheid je binnen je vakgebied? Op welke specifieke vakkennis van TDD/BDO, design paterns, ...... certificaten, moocs of anders heb jij de nadruk gelegd?
- Als ik moet kiezen wat is dan het belangrijkste TDD/BDO, design parterns en java EE i.c.m. TSQL kunnen dromen? of toch een andere optie?
- Welke sociale en technische vaardigheden worden het meest onderschat; bijv. communicatie, samenwerken...
- Wat is de meerwaarde van certificaten zoals: JAVA SE 8 Programme, ms SQL..., 70- 761 Querying Data with Transact-SQL, IREB foundation

- Hoe herken je een DevOps, Frontend of backend?
- Welke competenties, werkervaring was bepalend om de huidige functie te bemachtigen?
- Voor diegene die een van de bovenstaande functies hebben bemachtigd zonder HBO, Mbo diploma. Hoe heb je dit gerealiseerd? Wat was doodslagevend voor de werkgever om je zonder diploma alsnog aan te nemen?
- Wat zijn buiten een gecrediteerde ?ICT studie en certificaten uitstekende manieren om je competenties te onderbouwen bij het gebrek aan Hbo-diploma en certificaten?
- Wat zijn de aandachtspunten voor een Gtihub-account ?

vraag aan Hydra; welke competenties, keuzes zijn voor jouw van belang geweest in je loopbaan.
gestart als stagair, via consultant software architect en nu als (Freelance) Java Software Engineer.
- Hoe onderscheid jij je Software Engineer? Waar leg jij de nadruk bij sollicitaties?
- De keren dat je software architect bent geweest.
Op welke manier heeft deze functie je programmeren in de positieve zin beïnvloed?
Wat heb je hierdoor geleerd? Wat is er veranderd aan de manier waardoor je programmeert?

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

Je wil software ontwikkeling, vooral java en je wil via een baan daar iets bij leren? Waarom dan juist "frontend, DevOps, tester."? Ik zou dan juist meer een back-end positie zoeken?

Ik krijg heel erg een cutnpaste gevoel van vrij hoog.... wollig gehalte trouwens van alle teksten. Daar kan ik niet ozveel mee om eerlijk te zijn.

sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Pff wat een lap tekst. Ga doen wat je leuk lijkt. Ik ben zelf tijdens mijn studie bij een bedrijfje part time gaan programmeren en testen. Testen vond ik niet zoveel aan. Daarna 10 jaar consultancy ingegaan als developer/consultant en uiteindelijk als full stack dev gaan freelancen. Voor mijn gevoel liggen salarissen iets hoger als developer en heb je iets meer keuze uit werkgevers en opdrachtgevers. Op zich ook logisch, omdat er meer programmeurs nodig zijn voor een project. Ik vind zelf Scrum Master of (technisch) Product Owner ook leuk om (er bij) te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Begin ergens met werken, na een paar jaar nadenken of het werkgebied bevalt of niet.
Of een technologie of werkgebied populair of afstervend is moet je als werkende redelijk goed kunnen aanvullen.

Ga vooral niet van een mug een olifant maken, als developer kan je momenteel vrij gemakkelijk switchen van focusgebied.

Enne... devops is geen functie of werkgebied, het is meer een 'way of working' / mindset.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:08
Je schrijft nogal een hoop maar er missen essentiële onderdelen:

- Hoe oud ben je?
- Wat is de reden dat je geen opleidingen hebt gehaald (wil halen)?
Geen opleiding is bij de meeste bedrijven al gelijk een no-go. Zegt in de meeste gevallen ook iets over de persoon.

Gelukkig is de IT sector breed op alle niveau's functie's met flinke tekorten.

Makkelijkste manier om binnen te komen: Indrukwekkend eigen portfolio met eigen projecten waarin de gevraagde skills in terug te vinden zijn. Code op GIT-Hub bijvoorbeeld.

Persoonlijke skills -> Heel belangrijk, de persoon is vaak belangrijker dan je werk. Ze zitten ten slotte 32,36,40 uur per week op kantoor.

Hard skills -> Code kloppen is niet voldoende, dat kan ook in lage lonen landen. Je geeft het zelf al aan, juiste manier van programmeren en designen gaat heel vaak niet al te goed.

Wat je ligt, kan je zelf bepalen. Front end wordt wel steeds toegankelijker in diverse platformen / frameworks. Wel heel erg in trek.

Back end -> Blijft altijd in trek en de drempel is ook relatief hoog voor de meeste mensen. Database's en integratie is op dit moment erg in trek.

Testen -> Zou ik niet doen, heeft weinig met ontwikkelen te maken. Wel een tekort aan goede testers en je kan dus makkelijk binnen komen. Veel mensen willen gaan test automatiseren, dat is wel het leukste onderdeel in testen.

[ Voor 9% gewijzigd door wm1234 op 15-02-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Qua skills zou ik als backender aanraden om ook naar data science en machine learning te kijken. Dit zijn imho de skills van de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

merauder schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:23:
Qua skills zou ik als backender aanraden om ook naar data science en machine learning te kijken. Dit zijn imho de skills van de toekomst.
Correct, maar wel met een voetnoot dat 'echte' engineering skills (het daadwerkelijk iets kunnen maken of werk kunnen verzetten i.p.v. alleen onderzoeken) wellicht nog wel belangrijker zijn:

https://veekaybee.github....ata-science-is-different/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Testen is een vak apart. Leuk dat we tegenwoordig unit/integratie testen etc hebben, maar bij sommige grotere projecten heb je nog dedicated testers.

Front-end en back-end, daar moet je zelf de keuze in maken. Ik doe zelf een beetje van beiden, maar dat betekend ook dat ik geen expert ben in beide.

DevOps is simpelweg ontwikkelen + beheren. Denk bij beheer aan o.a. issues oplossen van gebruikers maar ook onderhoud aan de server(s) (installeren van certificaten, upgraden naar nieuwe OS versie, dingen als Apache hardening). DevOps is naar mijn idee prima te combineren als zowel front-ender als back-ender, al heb ik het gevoel dat je als back-ender wat voordeel hebt.

Ik doe bij het team waar ik nu zit DevOps, icm met zowel front-end als back-end (meer nadruk op front-end though). De afwisseling bevalt mij goed, en dit is ook iets dat ik bij een volgende functie zou zoeken.
Pagina: 1