Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afzuig motor op 2 mogelijke manieren schakelen

Pagina: 1
Acties:

• Mir
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21-02 20:45
Hoi,

Ik heb een afzuig motor die momenteel geschakeld wordt door een knop (met timer). De motor wordt eenvoudig bedient door die knop door op een kroonsteen 230v te zetten.

Nu wil ik diezelfde motor ook met een 2e knop schakelen, maar het is mogelijk dat beide aan staan. Ik weet niet of beide aansluitingen op dezelfde groep zitten.

Hoe sluit ik dit goed aan?

Ik kan niets veranderen aan de huidige situatie aan de knop kant.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet je even verdiepen in een hotelschakeling, dat is de meest simpele oplossing denk ik.

Edit,
Hoewel dat niet helemaal lijkt te gaan werken....

Als je zeker weet dat het op 1 fase zit moet het gaan werken maar ideaal is het niet.

Als je niet zeker bent van fases, dan misschien een idee om het met een solid state relais op te lossen. 2 parallel zetten en op iedere ingang een schakelaar zetten (let wel op de benodigde spanning)

memphis wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:54 (65%)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Mir
Maar die gaat uit van 1x 230 toevoer. Dit zijn 2 schakelaars die elk hun eigen 230 spanning leveren (indien geschakeld).

Wellicht kan ik het niet direct aansluiten en moet ik een soort relais tussen-ding hebben?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:43

Brahiewahiewa

boelkloedig

Maar, als de motor aanstaat met de ene schakelaar, kun je hem niet uitzetten met de andere schakelaar.
En waar komt die tweede 230V vandaan? Van een andere groep? Dat wil je niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mir
Klopt, het zijn waarschijnlijk 2 groepen. De 1e komt uit de badkamer schakelaar, de 2e komt uit een schakelaar op zolder.

Is er een eenvoudig apparaatje aan te schaffen om dit op te lossen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:43

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dan moet je sowieso een relais gebruiken; twee groepen kunnen zomaar twee fasen zijn

En je moet een beslissing nemen over wat je wilt: wil je de motor handmatig kunnen uitschakelen als hij door de timer aangeschakeld is of wil je de motor juist aanschakelen als hij door de timer uitgeschakeld is?

Je moet één van die twee opties kiezen; een klassieke hotelschakeling is niet mogelijk als je met een timer werkt want de timer weet niet hoe de andere schakelaar staat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• jctjepkema
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:14
ik denk dat het makkelijkste is om tussen die ventilator en de eerste schakelaar een smart plug van philips hue of ikea tradfri en daar dan twee losse draadloze schakelaars te plaatsen die beiden op de ventilator zijn gekoppeld.

Het mooiste is om de eerder genoemde hotel schakeling te plaatsen. Dat zou uiteindelijk het mooiste werken.

jctjepkema wijzigde deze reactie 14-02-2019 21:49 (19%)

• Mir
Ik ga eens kijken naar jullie voorstellen. Wat het wellicht eenvoudiger maakt, is dat het een or situatie moet worden. Als 1 van de 2 spanning levert moet de motor aan, maar ook als beide spanning leveren. Ik wil de oude werking niet veranderen, alleen een extra mogelijkheid maken om de motor met een andere schakelaar ook aan te zetten.

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:21
Sorry voor de tekenkunsten:

Fase L1 schakel je met schakelaar S1 relais R1
Fase L2 schakel je met schakelaar S2 relais R2 (Op de tekening onder L2 moest dus S2 staan ipv S1)

L1 leg je af op de (NO of normaal open) schakelcontacten van zowel R1 als R2 en vanaf de andere kanten van de respectievelijke contacten naar de faseklem van de motor. De neuter sluit je rechtstreeks aan.

Als je de twee schakelaars bedient, dan komt de spanning in beide gevallen van L1 via zowel R1 als R2 tot aan de motor en geeft zo geen problemen. :)

Maar het kan ook met slechts 1 relais:

Het enige nadeel is dat indien je met schakelaar 2 spanning op de motor zet, dan staat er onder schakelaar 1 ook spanning terwijl die eigenlijk niet bedient is. Opletten dus als er aan de schakelaar gewerkt moet worden :)

Malantur wijzigde deze reactie 15-02-2019 06:19 (71%)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-02 22:35
Wat je ook doet, NOOIT twee groepen aan elkaar knopen.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True