Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 00:28
Ik zit in het volgende scenario:
  • Vaste aanstelling, 40 uur contract
  • 20 vakantiedagen / 160 uur per jaar
  • In 2018 geen vakantiedagen opgenomen
  • Mogelijkheid tot extra dagen bijkopen uit een 'benefit budget'
Nu ben ik niet bepaald een vakantieganger en laat ik dat benefit budget volledig uitkeren i.p.v. dat ik er vakantiedagen of een fiets van koop. De wettelijke 20 dagen per jaar krijg ik eigenlijk ook niet op. Ik heb gelezen dat de dagen verlopen op juli van het volgende kalenderjaar.

Wat zijn mijn opties? Het liefst zou ik ze uitbetaald krijgen, maar ik kan online geen bevestiging vinden dat dit überhaupt mag. Ik weet dat deze dagen worden uitbetaald bij uitdiensttreding. Het is dus theoretisch mogelijk om administratief uit dienst te treden en direct opnieuw in dienst te komen. Dit lijkt me alleen vrij omslachtig. Zie ik nog mogelijkheden over het hoofd? De optie om niet te zeuren en die dagen gewoon op te nemen houd ik nog even achter de hand. :9

Beste antwoord (via Longcat op 14-02-2019 12:26)

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:20
Het is voor je persoonlijke welzijn ook niet verkeerd om ze op te nemen. Kan je niet een tijdje 4 dagen werken bijvoorbeeld?

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

Alle reacties

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:38
Er zijn maar twee opties:
- De wettelijke vakantiedagen opnemen
- De wettelijke vakantiedagen niet opnemen

Bij de tweede optie vervallen de dagen gewoon en ben je ze kwijt.

• Toppertje
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:58

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:25
Wettelijke vakantiedagen mogen niet worden uitbetaald, behalve bij beëindiging van dienstverband.

PSN: Cappie85 (PS4)

• Silver7
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-10 12:45
Je hoeft niet per se vakantieganger te zijn om vrije dagen op te nemen.

• Longcat
@Toppertje Ik heb denk ik op andere keywords gezocht, ik vond namelijk soortgelijke maar minder duidelijke informatie. Lijkt er dus inderdaad op dat, als ik hoe dan ook die vakantiedagen uitbetaald wil hebben, ik uit dienst zal moeten treden.

Is het juridisch gezien überhaupt mogelijk om mijn ontslag in te dienen en vervolgens weer aangenomen te worden op de dag na uitdiensttreding? Denk niet dat mijn werkgever hierin mee wil gaan, maar goed...

@Silver7 Ok, vakantieganger misschien niet de juiste woordkeuze, maar ik ben gewoon niet snel geneigd vakantiedagen op te nemen. Bij mijn oude werkgever bleven de vakantiedagen op een of andere manier 5 jaar 'houdbaar'. Geen idee hoe ze dat deden, maar bij de nieuwe is dat helaas niet zo. Bij die vorige werkgever had ik dus wat dagen kunnen 'opbouwen' en die kreeg ik bij uitdiensttreding netjes uitbetaald.

Longcat wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:19 (30%)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:20
Het is voor je persoonlijke welzijn ook niet verkeerd om ze op te nemen. Kan je niet een tijdje 4 dagen werken bijvoorbeeld?

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• Longcat
Catch22 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:19:
Ik heb er inderdaad over nagedacht om een tijdje 3 of 4 dagen te werken tot die dagen op zijn. Waarschijnlijk zal dat hem ook worden, nu ik weet dat uitbetalen écht niet mogelijk is. Wel jammer/vreemd dat dit van de wet niet mag, als de werknemer dit graag wil. Doorgeslagen werknemer bescherming? ;(

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23-10 11:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Yup, want een overspannen/overwerkte werknemer kost de staat meer geld...

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• Erwinvz1
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18-10 09:06
Je kan eventueel in overleg vrij nemen en ondertussen overuren opbouwen. Ligt helemaal hoe je werkgever daarin staat.

• Longcat
Erwinvz1 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:23:
Je kan eventueel in overleg vrij nemen en ondertussen overuren opbouwen. Ligt helemaal hoe je werkgever daarin staat.
Overuren worden niet uitbetaald, dus dat gaat niet lukken.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Longcat schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:21:
Wel jammer/vreemd dat dit van de wet niet mag, als de werknemer dit graag wil. Doorgeslagen werknemer bescherming? ;(
Onderhandelingsruimte gaat vooral ten koste van degenen met een zwakke onderhandelingspositie. In sectoren van laaggeschoold werk waar weinig winstmarge op zit (bijvoorbeeld pakketbezorging) zou een werkgever natuurlijk standaard minder vakantiedagen aanbieden, en minder dan het huidige minimumloon, als dat toegestaan zou zijn, waar werknemers "vrijwillig" akkoord mee mogen gaan. Dat "de werknemer het wil" is dan een eufemisme voor "als de werknemer het maar te slikken heeft want anders krijgt hij helemaal niks". Dus nee, helemaal niet doorgeslagen.

Ontslagen en opnieuw aangenomen worden lijkt me trouwens veel gedoe, en ik vraag me ook af of dat geen verscholen gevolgen heeft. Heb je dan bijvoorbeeld minder dienstjaren achter de rug bij eventueel ontslag?

bwerg wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:32 (14%)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Cpt.nIX
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 23-10 16:56
Zelfs dan, ik weet dat waar ik werkzaam ben, het verplicht is om minstens een keer per jaar 2 werkweken aaneengesloten vrij te zijn, en als ik jou zo hoor, zou het zomaar kunnen dat je daar ook niet aan komt. Misschien raadzaam om even bij personeelszaken langs te gaan om te kijken wat de regels zijn in jouw specifieke geval.

• Longcat
@bwerg Wat betreft ontslag & opnieuw in dienst: ik was meer benieuwd of dit mogelijk zou zijn en wat de gevolgen zouden zijn. Ben het niet van plan i.v.m. mogelijkheid dingen over het hoofd te zien en zie mijn werkgever hier niet in meegaan. Daarnaast heb je gelijk wat betreft de posities in laaggeschoold werk. Ik keek te veel naar mijn eigen positie.

@Cpt.nIX Voor zover ik weet geen verplichting om x dagen achtereenvolgend vrij te nemen.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-10 17:03

Omega Supreme

The God of Death

bwerg schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:30:
[...]
Ontslagen en opnieuw aangenomen worden lijkt me trouwens veel gedoe, en ik vraag me ook af of dat geen verscholen gevolgen heeft. Heb je dan bijvoorbeeld minder dienstjaren achter de rug bij eventueel ontslag?
Dit kan (grote) nadelige gevolgen hebben voor pensioen, met name nabestaandenpensioen. Laat je daar goed over informeren voor je hier aan begint (als de werkgever al mee wil werken)

Overigens kan je de dagen ook achtereenvolgend opnemen. Als de werkgever hiermee niet akkoord gaat omdat het voor het werk niet kan dan kan dat een reden zijn om de wettelijke vervaltermijn van een half jaar te verlengen. Met een beetje medewerking van je werkgever kan je dan in de zomer een keer een lange verre reis maken :)

Omega Supreme wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:45 (24%)

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• Akemi
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23-10 13:51
Longcat schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:36:

@Cpt.nIX Voor zover ik weet geen verplichting om x dagen achtereenvolgend vrij te nemen.
Geen verplichting voor jou maar een recht. Je werkgever moet je de mogelijkheid geven om 2 weken aaneengesloten vrij te kunnen nemen. Jij bent niet verplicht dit ook te doen.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 01:15
CappieL schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:17:
Wettelijke vakantiedagen mogen niet worden uitbetaald, behalve bij beëindiging van dienstverband.
Echt? Ik dacht dat als werknemer en werkgever dit overeenkomen dit gewoon zou mogen. Zie ook niet in waarom dit niet zou mogen.

Of je het als wn of wg zou moeten willen is een tweede.

BMW F31 330i M Sport Shadow - Yamaha MT-09 SP

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22-10 13:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Arbotechnisch gezien is je werkgever eigenlijk verplicht je tenminste 2 weken aaneensluitend vakantie te "geven". Als jij dus, in eigen beweging, je vakantiedagen niet opneemt dan ben je een potentieel "probleem" voor je werkgever.

Wettelijke vakantiedagen mogen niet uitbetaald worden, dus kan je ze het beste opnemen. Wat je zou kunnen doen is dit officieel op te nemen en dan vervolgens met je werkgever overleggen dat je doorwerkt en dat dit gezien word als overwerk....

Wabbawabbawabbawabba

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:23
Wettelijke vakantiedagen vervallen in beginsel ook een halfjaar na het desbetreffende kalenderjaar, dus maak ze in ieder geval voor 1 juli 2019 op. De dagen mogen inderdaad niet uitbetaald worden. Val je onder een CAO?

• Krulliebol
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 10-10 18:28
Hou er ook rekening mee dat je over uitbetaalde vakantiedagen flink wat belasting betaalt. Is het dan nog wel de moeite?

• Bergie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-10 14:00

Bergie

Lekker belangrijk...

Krulliebol schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:22:
Hou er ook rekening mee dat je over uitbetaalde vakantiedagen flink wat belasting betaalt. Is het dan nog wel de moeite?
Dat is een hardnekkig verjaardagsborrel gerucht.
Ja, initieel betaal je hier meer belasting over maar de inkomstenbelasting aangifte wordt dit gewoon weer verrekend.

Yamaha MT-09

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Longcat schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:21:
[...]

Ik heb er inderdaad over nagedacht om een tijdje 3 of 4 dagen te werken tot die dagen op zijn. Waarschijnlijk zal dat hem ook worden, nu ik weet dat uitbetalen écht niet mogelijk is. Wel jammer/vreemd dat dit van de wet niet mag, als de werknemer dit graag wil. Doorgeslagen werknemer bescherming? ;(
De wetgever heeft hiertoe besloten om te voorkomen dat werknemers onder druk "vrijwillig" afstand doen van hun wettelijke vakantiedagen. In de praktijk zijn veel werknemers afhankelijk van hun werkgever en kunnen ze, uit angst voor ontslag of het niet verlengen van een tijdelijk contract, zich gedwongen voelen besluiten te nemen waar ze eigenlijk niet achter staan.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-10 15:54
sham27 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:08:
Echt? Ik dacht dat als werknemer en werkgever dit overeenkomen dit gewoon zou mogen. Zie ook niet in waarom dit niet zou mogen.

Als werknemer en werkgever overeen komen dat werkgever een bak geld aan werknemer geeft dan is er geen enkele wet die dit verbied. Er is alleen geen enkele reden voor werkgever om dit te doen.....

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23:54

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Krulliebol schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:22:
Als je niet snapt hoe het inkomstenbelastingstelsel werkt help dan niet mee om feitelijke onwaarheden in stand te houden.

Initieel zal er echter wel een hoger belastingpercentage gerekend worden, dit om te voorkomen dat je aan het einde van het jaar een naheffing inkomstenbelasting krijgt. Bij het indienen van je belastingaangifte wordt dit vervolgens weer rechtgetrokken en zal het te veel betaalde verrekend worden.

[Oo[:::|:::]oO]

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
sham27 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:08:
[...]

Dat is wettelijk geregeld:

Art. 7:640 BW, eerste lid:

1. De werknemer kan tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst geen afstand doen van zijn aanspraak op vakantie tegen schadevergoeding.

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:16
KatirZan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:09:
Arbotechnisch gezien is je werkgever eigenlijk verplicht je tenminste 2 weken aaneensluitend vakantie te "geven". Als jij dus, in eigen beweging, je vakantiedagen niet opneemt dan ben je een potentieel "probleem" voor je werkgever.
Niet helemaal correct, de werkgever moet de werknemer de gelegenheid geven twee weken danwel 2x een week onafgebroken geen arbeid te verrichten, zie burgelijk wetboek 7 artikel 638. Voor de werknemer is er wettelijk gezien geen verplichting (een deel van) de wettelijke vakantiedagen zodanig op te nemen, bijvoorbeeld 20x een vrije dag opnemen is wettelijk gezien prima. Er zijn wel CAOs waarin wel verplichtingen zijn opgenomen waarin bijvoorbeeld verplicht een week onafgebroken opgenomen moet worden.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
Ik zou maar beginnen met opnemen. In principe vervallen ze op 1 juli 2019 dus ik zou vanaf volgende week elke week een dag vrij nemen dan zijn ze op 1 juli ongeveer op.

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 23-10 14:46
Inderdaad gewoon opnemen, het heeft niets te maken met geen vakantiemens zijn maar je eigen welzijn. Ook ben je niet onmisbaar op je werk,
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True