Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panoviewer test?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Zoals jullie wel weten ben ik nogal fan van Alpine panorama's. ;)

En regelmatig vermoei ik jullie met dingen als:

KaprunStauseen38 by Erik Haak, on Flickr

Maar dat blijven 'kleine' plaatjes.

Wat nu als je daar een pano viewer gebruikt, zoals dit:
https://www.panomeister.c...prun/KaprunStauseen38.htm
(navigeer met de muis over het beeld, en/of kies voor full-screen)

Kijkt dat prettig? Is, zowel op een mobiel device, als een laptop/desktop goed te doen?
Suggesties hoe het anders/beter/prettiger kan?

Ik ben benieuwd naar ervaringsreacties.
Dank alvast.

Mooie Plaatjes   

Alle reacties

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Op mijn S8 Plus met de laatste Chrome is het in elk geval niet te doen. Het flipt alle kanten op

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11:06

the mod man

iets van beeldmaker

Werkt prima op macbook met safari. Waarom maak je hem niet helemaal 360' ?

I can't wait to shoot!

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Catch22 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 00:13:
Op mijn S8 Plus met de laatste Chrome is het in elk geval niet te doen. Het flipt alle kanten op
S7 Chrome zelfde.

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 16:21
Werkt prima in Opera op Xperia X compact. Voor mij is het niet nodig om ook naar boven en beneden te kunnen kijken bij dit soort panorama's. Alleen naar links en rechts lijkt me voldoende.

Over het algemeen vind ik dit de meeste prettige manier om een panorama digitaal te consumeren.

• ehtweak
  • Niet online
@the mod man Omdat het geen 360o pano is... ;)
Bedoel je trouwens 360o qua horizontale en/of verticale blik?

@sig69 , @Catch22 Hmmm, idd, ik merk het nu ook. Als ik een Android tablet gebruik met Chrome, dan toont 'ie in eerste instantie het beeld wel stabiel en dan begint 'ie uit zichzelf te bewegen/stuiteren.
Geen idee waar dat door komt. Moet ik nog uitzoeken.
Op een desktop met Chrome en FF werkt het wel goed.

[edit]
Heb een instelling gevonden 'Gyroscope navigation', die zo te zien dit 'stuiter' probleem veroorzaakte. Deze optie staat nu uit en op mijn Android tablet is het beeld nu ook stabiel.

ehtweak wijzigde deze reactie 14-02-2019 09:29 (19%)

Mooie Plaatjes   

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:42
Het werkt (op windows/chrome kastje) maar ik ben er niet kapot van. Voor mij werkt een traditioneel rectilineair beeld beter - maar ik ben een ouderwetse plaatjeskijker, dus dat zegt verder niet zo veel.

D7100, Sony A7, X-E1, een portie glas en wat lampen

• ehtweak
  • Niet online
@bobcom oftewel 'ouderwetse plaatjeskijker'. ;) Ben zelf ook van het idee dat ik eigenlijk alleen van L/R wil scrollen over het panorama. Want idd die VR dizzy effecten hoeven voor mij ook niet.

Maar weet iemand dan een ander tooltje om een heel breed (of verticale panorama) op een makkelijke manier online te tonen?
Heb al vele tools gezien, maar of het is payware (en dan nog is het niet wat ik zoek), of het is beperkt qua breedte van de pano's.
Zo zag ik b.v. deze: https://pannellum.org/documentation/overview/
maar die is al weer gelimiteerd op de maximale breedte. :-(
En deze: http://www.marzipano.net/
wil per se 2:1 aspect ratio bestanden hebben. :-(
En MS Photosynth is niet meer. :-(

Dus bijvoorbeeld ik heb een JPEG bestand van 50K x 2K pixels breed en daar wil ik een mogelijkheid hebben om daar comfortabel van links naar rechts, en vice versa, over heen een weer te scrollen (met muis of pijltjestoetsen).
Het lijkt me een hele simpele vraag(stelling), maar naar het antwoord ben ik nog steeds zoekende...

Uiteraard kun je een groot JPEG bestand wel direct openen met een browser, maar dan probeert 'ie in één ruk te laden en moet kiezen of venstervullend, of max size en dan kun je met de scrollbars over de content bladeren. Maar dat werkt imho niet echt prettig.
M.a.w. laden in een venster en dan met de muis navigeren, en de nog te displayen content, wordt binnengehaald, pas als je die in het zichtbare gedeelte trekt/sleept. Of zoiets... :)

ehtweak wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:05 (12%)

Mooie Plaatjes   

• OttiglioM
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 14-02 15:00
Technisch voortreffelijke foto! Persoonlijk heb ik mijn interesse in een overtreffende scherpte, kleuren en contrast wat verloren. Maar hulde! Op mijn desktop met Firefox en 32" 2560x1440 doet ie het uitstekend. Zij het dat ik het niet als een "echt" panorama ervaar. Minimaal 3:1 zou ik zeggen.

Persoonlijk gebruik ik een stukje javascript van Panorado JS 2.5

Geen idee of het aan je eisen voldoet. Proberen kan geen kwaad. Je bent vrij in de keuze van je formaat. Op privéwebsites is het gebruik gratis. Alleen een heel bescheiden embleempje rechtsonder.

Nogmaals, let niet op de beeldkwaliteit. Reken (soms) op enige voorlaadtijd. Indien het goed gaat opent het panorama fullscreen in je browservenster aan de linkerzijde van het beeld. Daarna begint het naar rechts te scrollen. Je kan er redelijk wat op finetunen en aan bedienen.

Panorama Alpentoppen vanuit Treville Monferrato

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 16:51
ehtweak schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 00:10:
Maar dat blijven 'kleine' plaatjes.

Wat nu als je daar een pano viewer gebruikt, zoals dit:
https://www.panomeister.c...prun/KaprunStauseen38.htm
(navigeer met de muis over het beeld, en/of kies voor full-screen)

Kijkt dat prettig? Is, zowel op een mobiel device, als een laptop/desktop goed te doen?
Suggesties hoe het anders/beter/prettiger kan?
"Beperkte" panorama's zoals deze bekijk ik het liefst als een plat plaatje zoals in dit topic. Panoramaviewers worden voor mij interessant als de pano's pak en beet >180° zijn en/of dat je naast heen en weer ook op en neer kunt kijken.

Ik maak met mijn telefoon wel eens zo'n "photo sphere" panorama (gewoon als snapshot). Die zien er plat echt niet uit; die moet je wel met een panormaviewer bekijken om ze "normaal" te zien. Het mooiste is dan om de telefoon in zo'n VR headset te klikken en hem op je hoofd te zetten zodat je echt kunt rondkijken. :)

• ehtweak
  • Niet online
@OttiglioM Dank voor de tip!
Tot nu toe oogt dat stukje software niet verkeerd. :)

Nog een test hiermee:

https://www.panomeister.com/flevowand/pano.htm
(nog geen definitief resultaat, maar om vast een indruk te geven)

Dit was naar aanleiding van deze opmerking:
ehtweak in "F&V community topic"
Hoe breng je 14 jaar borduurwerk van 60 meter (!) lang in één beeld samen.
https://www.deflevowand.nl/
https://www.batavialand.nl/zien-doen/museum/de-flevowand

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True