Seagate 7200.11 PCB vervangen, maar HDD spint niet op

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-12 13:52

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik heb een Seagate Sata HDD waarvan het aflezen mislukt. De harde schijf spint eventjes op, en na twee kliks houdt hij ermee op. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk met de PCB te maken, dus heb ik een exacte kopie van de PCB besteld.

Wanneer ik de PCB op de Harde schijf schroef gebeurd er alleen helemaal niets. De Harde schijf spint niet eens op. Het lijkt mij dat de nieuwe PCB gewoon stuk is.

Nu dien je de BIOS-chip van de oude PCB naar de nieuwe te migreren, maar dat heb ik bewust niet gedaan omdat ik zeker wil weten dat de nieuwe PCB werkt.

Het kan toch niet zo zijn dat de HDD pas werkt wanneer ook de BIOS correct is? :)

Gulfstream G650

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:17
@SalimRMAF Het is volgens mij geen BIOS, maar meer een EPROM met device-specifieke afstellingen. Wellicht dat de nieuwe PCB een lege EPROM heeft (heb je echt een originele losse PCB kunnen bemachtigen of een andere zelfde HDD en daar de PCB af gehaald?), of dat de firmware doorheeft dat de EPROM inhoud niet matched met de schijf.

Er zijn volgens mij drie mogelijkheden:
  1. mechanisch dood (immers, harddisk had al problemen en je nam aan dat het aan de PCB lag - maar dat hoeft natuurlijk niet)
  2. electrisch dood (nieuwe PCB dus kapot). Kan, maar niet het meest waarschijnlijke.
  3. EPROM moet misschien toch echt overgezet worden.
...en eigenlijk is er maar 1 eerste stap om hier uitsluitsel over te geven: EPROM overzetten.

Maar als de data van de schijf zo belangrijk is dat je dit alles doet - is het dan niet verstandiger om de defecte disk naar een professioneler recovery-bedrijf te sturen die met een cleanroom enzo werken? Als er een mechanisch probleem is, dan kan het goed zijn dat elke keer opstarten extra beschadigingen creëert.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
vanaalten schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:30:
@SalimRMAF

Er zijn volgens mij drie mogelijkheden:
  1. mechanisch dood (immers, harddisk had al problemen en je nam aan dat het aan de PCB lag - maar dat hoeft natuurlijk niet)
  2. electrisch dood (nieuwe PCB dus kapot). Kan, maar niet het meest waarschijnlijke.
  3. EPROM moet misschien toch echt overgezet worden.
...en eigenlijk is er maar 1 eerste stap om hier uitsluitsel over te geven: EPROM overzetten.
Dank je. De Harde schijf spint wel weer op met het "oud" bordje, dua het ligt echt aan het nieuw bordje (kopie of de EPROM).

Gebeurd het opspinnen van de Harde Schijf niet vanzelf, bypassende moederbord? Zolang er maar stroom op staat? Of gebeurd dat echt op commando na enkele checks?

Gulfstream G650

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-12 14:48
SalimRMAF schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:30:
[...]

Dank je. De Harde schijf spint wel weer op met het "oud" bordje, dua het ligt echt aan het nieuw bordje (kopie of de EPROM).

Gebeurd het opspinnen van de Harde Schijf niet vanzelf, bypassende moederbord? Zolang er maar stroom op staat? Of gebeurd dat echt op commando na enkele checks?
Aangezien een schijf meestal zelf ook een spindown kan doen bij geen activiteit schat ik in dat het op commando is.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
vanaalten schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:30:
@SalimRMAF
...
Maar als de data van de schijf zo belangrijk is dat je dit alles doet - is het dan niet verstandiger om de defecte disk naar een professioneler recovery-bedrijf te sturen die met een cleanroom enzo werken? Als er een mechanisch probleem is, dan kan het goed zijn dat elke keer opstarten extra beschadigingen creëert.
Wellicht is het handig als je de gestelde vraag beantwoord, want het is onduidelijk waarom je dit doet.
Er is bv. ook geen backup van de data?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je weet dat de 7200.11 een firmware bug heeft waardoor ie op slot schiet?

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:51:
Je weet dat de 7200.11 een firmware bug heeft waardoor ie op slot schiet?
Sorry het gaat om de Seagate Desktop.

st1000dm003

Nee, er is ook geen backup van. Het is voor een vriend; de bestanden zijn belangrijk maar geen €300 waard.

[ Voor 16% gewijzigd door SalimRMAF op 14-02-2019 23:14 ]

Gulfstream G650

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-12 23:20
https://www.datalab247.com/articles/article6.html

Hier staat in verstaanbare taal de juiste uitleg over hoe dit bij de meeste schijven werkt :

a) de eeprom (soms ook firmware genoemd) op de print.
b) het 2e deel van de firmware op de disks zelf.

Beide delen zijn nodig om correct te starten. Er worden bovendien schijfspecifieke parameters in opgeslagen. Overzetten van deel 1 is dus een must.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik gok als je disk 2 keer klikt je schrijf/leeskop zijn positie niet kan vinden en deze gewoon stuk is. De ST3000DM001 heeft geen FW bug.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
floorcleaner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:27:
https://www.datalab247.com/articles/article6.html

Hier staat in verstaanbare taal de juiste uitleg over hoe dit bij de meeste schijven werkt :

a) de eeprom (soms ook firmware genoemd) op de print.
b) het 2e deel van de firmware op de disks zelf.

Beide delen zijn nodig om correct te starten. Er worden bovendien schijfspecifieke parameters in opgeslagen. Overzetten van deel 1 is dus een must.
Voor de HDD om herkenbaar te zijn, of voor het motortje om te draaien? :)

Gulfstream G650

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
rikadoo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:59:
Ik gok als je disk 2 keer klikt je schrijf/leeskop zijn positie niet kan vinden en deze gewoon stuk is. De ST3000DM001 heeft geen FW bug.
Dus jij zegt dat het aan de leeskop ligt?

Ik heb een tweede PCB besteld. Als de HDD niet opspint weet ik voldoende: eerst het chipje overbrengen.

Gulfstream G650

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-12 23:20
SalimRMAF schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 00:19:
[...]

Voor de HDD om herkenbaar te zijn, of voor het motortje om te draaien? :)
Dat hangt van merk en schijf af. Bij deze weet ik het niet meteen.
Mijn eigen ervaring leert me dat de meeste schijven pas opspinnen als alles correct is.
Best dus ook niet eerst "proberen" met de nieuwe print maar meteen de firmware overzetten.
Pagina: 1