VPN en open proxy servers blokkeren Wikipedia

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wassermann
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-11-2020
Op diverse websites waar VPN zowel gratis als en betaalversie wordt aangeprezen, word de toegang tot Wikipedia dat in sommige landen door de overheid word geblokkeerd ook als lokkertje opgevoerd. Nu heb ik twee tijdelijk gratis VPN diensten uitgeprobeerd, te weten "Hide.me" en "Tunnelbear." Beide VPN diensten werkten uitstekend, en met de mogelijkheid van het gebruik van servers in Nederland gevestigd. Echter na aanmelding als gebruiker op Wikipedia kunnen geen bewerkingen op een Wikipedia pagina worden gemaakt, omdat Wikipedia alle bij haar bekende VPN open proxy servers blokkeert.
Dus als iemand op vakantie in het buitenland waar Wikipedia wordt geblokkeerd, toch deze wil bezoeken, en misschien een bewerking daarin wil doen, kan wel Wikipedia bezoeken, maar geen bewerkingen doen.

Ondanks zoeken naar meer informatie over het gebruik door een VPN van servers die niet als een open proxy worden beschouwd kan ik daar geen duidelijkheid over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even een (simpel) vraagje: Wát is een VPN?

En om de vraag expliciet te maken: De letter "P" in die afkorting betekent voor jou het zelfde als dat die zelfde letter dat ook betekent voor diegene waar jij naar toe verbind zodat je....Óf misschien toch niet helemaal?.

[ Voor 87% gewijzigd door Will_M op 13-02-2019 23:28 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Wassermann schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:11:
Ondanks zoeken naar meer informatie over het gebruik door een VPN van servers die niet als een open proxy worden beschouwd kan ik daar geen duidelijkheid over vinden.
Open deur wellicht, maar heb je al contact opgenomen met verschillende aanbieders van VPN servers? Zij weten uiteindelijk het best of ze gebruik maken van een open proxy. Dan hoef je alleen nog maar die server te kiezen die daar geen gebruik van maakt.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Wassermann schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:11:
Er is een redenen waarom wikipedia dit soort VPN providers of open proxyservers blockeerd.

Dit zal altijd een kat en muis spel blijven. Wat dus vandaag werkt, kan morgen niet meer werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:28
Dat is met goede rede door Wikipedia gedaan. Namelijk het anoniem plaatsen van fakenews, spam e.d. tegen gaan.Als ze open proxies toe staan, dan is er geen houden meer aan aan. Dan wordt Wikipedia overspoelt door dat soort activiteiten met elke vijf minuten een ander VPN adres. Dus hele ranges van zulke providers worden geblokkeerd.

• Wassermann
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-11-2020
Wikipedia in deze vraag is bedoelt als inleiding voor de eigenlijke vraag, waarom zetten VPN aanbieders niet op hun website wat voor proxy servers ze gebruiken. Waarschijnlijk omdat de klant graag in de waan laten, dat hij of zij hetzelfde kan met een VPN dienst. Ik vraag mij ook af, of bankzaken met een VPN open Proxy server mogelijk is. Ik durf het niet te proberen, want je weet nooit hoe de bank daarop reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik denk dat je nu iets verwacht dat niet klopt.
Een third-party VPN-verbinding geeft je over het algemeen niet meer dan een aansluiting op het internet op een andere plek dan je daadwerkelijk zit. Punt. Die aansluiting deel je met anderen, die om hun eigen redenen niet vanaf hun eigen IP-adres het internet op willen.
Dat is iets anders dan een VPN die je zelf beheert en die je toestaat om je bankapp op je telefoon via je eigen IP-adres thuis te laten verbinden (in plaats van via de open wifi in de trein).

Als jij (te) vaak van je eigen IP-adres Wiki-vandaal gaat zitten spelen gooien ze jou IP in de blacklist. En dat hebben ze dus ook met (veel) VPN-aanbieders gedaan.
En wat bieden die jongens je precies aan? Een exitnode in een ander land. Waardoor je bijvoorbeeld regioblokkades omzeilt, of minder in het oog van controlerende clubs dingen kan doen. En laat dat nou zijn waar mee geadverteerd wordt. Het gros van de gebruikers is helemaal niet van plan om vanuit een zolderkamer in Amsterdam, via de Seychellen en de Oekraïne zijn bankzaken bij de ING te doen...
Ik denk dat het probleem vooral zit in jouw verwachtingsmanagement richting dit soort VPN-providers.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Wassermann schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:09:
Wikipedia in deze vraag is bedoelt als inleiding voor de eigenlijke vraag, waarom zetten VPN aanbieders niet op hun website wat voor proxy servers ze gebruiken. Waarschijnlijk omdat de klant graag in de waan laten, dat hij of zij hetzelfde kan met een VPN dienst. Ik vraag mij ook af, of bankzaken met een VPN open Proxy server mogelijk is. Ik durf het niet te proberen, want je weet nooit hoe de bank daarop reageert.
Je moet even een onderscheid maken in VPN, Proxy Server en een Open Proxy server. Je probleem is namelijk niet de (open) proxy server, maar de VPN.

Je vraag moet zijn, waarom bedrijven juist VPN of een open proxy servers blockeren. Daar zit namelijk een hele goed gedachte achter. Er komt namelijk een hoop bagger vanaf die ze gewoon niet willen hebben.

Bij een VPN of proxy server komt al het verkeer van 1 bepaalde IP af. Je kan geen onderscheid meer maken of dat (tienduizenden) Jantjes of een een klaasje is. Echter als Jantjes zich netjes gedragen en klaasje gaat katte kwaad uithalen, dan kan een bedrijf geen onderscheid meer maken tussen de Jantjes of klaasje. Dus blockeren ze gewoon het IP adressen waar beide gebruiken.

Daarom blockeren sommige bedrijven VPN providers en tor exit nodes voor bepaalde handelingen op hun websites.
Pagina: 1