Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:12

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb een Intel C612 server-bordje met 2 CPU sockets (deze om precies te zijn: pricewatch: Asus Z10PR-D16)

Hierop zit 2 x een Xeon E5 2620 v3 (Deze: pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed)

Ook heb ik hier 8 x 8GB DDR4 RDRAM bij (pricewatch: Crucial CT8G4RFS4213). Dit is 2133 MHz geheugen met CAS latency van 15.

Het moederbord heeft 16 geheugenslots. Ik wil het geheugen uitbreiden met 64 GB, en dan bij met 4 x 16 GB om nog 4 slots over te houden voor een toekomstige uitbreiding.

Nu lijkt het dat geheugen met identieke specs niet te krijgen is. Ik heb al bij heel veel webshops aan de lijn gehangen maar niemand levert modules met gelijke specs. Wel heb ik 4 x 16 GB op 2,4 GHz met CAS latency 17 weten te vinden, deze: pricewatch: Kingston KTH-PL424S/16G

Nu ondersteund de processor sowieso maar 1866 MHz dus alle modules zijn sneller dan wat het systeem zal willen gaan draaien.

Hoe kan ik deze modules nu het beste erin stoppen? 8 x 8GB modules bij de ene processor en 4x16 GB bij de andere processor? Of wel 4x8 en 2x16 bij elke processor, maar moeten dan de gelijke modules op hetzelfde channel of juist op verschillende channels?

Of is het allemaal drama en is er geen manier om dit er optimaal in te plaatsen?

Ik ben het een en ander tegengekomen voor single CPU-configuraties over dit onderwerp maar voor multi-CPU-configuraties heb ik geen bronnen kunnen vinden.

Tja

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:36

Nemesizz

Untouchable

Bij m'n Proliant is het zo, dat het zeer aan te raden is, het totale geheugen gelijkmatig te verdelen over 2 CPU's, dus optie 2; 4x8 en 2x16 GB.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:47:
Bij m'n Proliant is het zo, dat het zeer aan te raden is, het totale geheugen gelijkmatig te verdelen over 2 CPU's, dus optie 2; 4x8 en 2x16 GB.
Ok, dat leek mij ook. Maar dan heb ik per CPU nog 8 slots over om 4+2 modules over te verdelen.

De CPU heeft volgens de ARK 4 channels, dus ik neem aan dat A, B, C, D de kanalen van CPU 1 zijn en E, F, G, H de kanalen van CPU 2.

Kan ik dan het beste 2 kanalen vullen met 8GB modules en de 2 x 16GB modules op de resterende 2 kanalen zetten? Of kan ik dan beter de 8 GB modules elk op een eigen kanaal zetten en 2 daarvan aanvullen met een 16GB module?

Tja

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:36

Nemesizz

Untouchable

In de handleiding staat wel hoe je het beste het RAM kan verdelen over de kanalen in het geval single of dual CPU setup (2.4 in de handleiding gaat over memory).

Er staat zo verder niks in dat bepaalde groottes eerst moeten (of bepaald 'rank' geheugen), maar ik zou de grootste toch wel in de eerste kanalen stoppen (A1 en E1, B1 en F1 enz). Staat wel een mooi en handig tabelletje hoe je het het beste kan verdelen.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:46:
In de handleiding staat wel hoe je het beste het RAM kan verdelen over de kanalen in het geval single of dual CPU setup (2.4 in de handleiding gaat over memory).

Er staat zo verder niks in dat bepaalde groottes eerst moeten (of bepaald 'rank' geheugen), maar ik zou de grootste toch wel in de eerste kanalen stoppen (A1 en E1, B1 en F1 enz). Staat wel een mooi en handig tabelletje hoe je het het beste kan verdelen.
Dat klopt, maar de handleiding gaat specifiek uit van geheugen met identieke specs. Bij 12 DIMMs staat daar dat ik A1, A2, B1, B2, C1, D1, E1, E2, F1, F2, G1, H1 moet gebruiken. Maar wat ik dan waarin moet stoppen wordt niet gespecificeerd en zal als alles even snel is ook niet echt uitmaken lijkt mij.

Dan ga ik jouw voorstel van 16GB in A1, B1, E1 en F1 maar eens proberen. Dan krijg ik dus A2, B2, C1, D1, E2, F2, G1, H1 met 8GB reepjes en blijven C2, D2, G2 en H2 vooralsnog leeg.

Tja

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True