Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

i7-4770 - Tijd voor een upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nyshray
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-05-2021
Ondertussen is het ongeveer 4 jaar geleden dat ik een nieuw computersysteem heb samengesteld. Door de aanschaf van een ultrawide monitor, namelijk de AOC Agon AG352UCG6 (+ AOC AGON AG241QX als tweede monitor), jeukt het om een nieuw systeem samen te stellen. Via deze weg wou ik eens informeren wat de mede-Tweakers denken van een eventuele upgrade, zal ik een groot verschil merken bij mij voorgestelde configuraties?

Huidige configuratie:
  • Intel Core i7-4770
  • MSI Z97 Gaming 5
  • GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G
  • 16GB DDR3 RAM-geheugen
  • Cooler Master Silent Pro M700
  • Crucial MX100 256 GB --> OS
  • Samsung 860 EVO 1 TB --> Games
  • Western Digital 2 TB HDD --> Data
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gefocust op gaming, doe niet aan videobewerking of iets dergelijks.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Door het overbrengen van wat onderdelen uit mijn huidig systeem, had ik een budget opgesteld van ongeveer €600-€700.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G
Cooler Master Silent Pro M700
Crucial MX100 256 GB --> OS
Samsung 860 EVO 1 TB --> Games
Western Digital 2 TB HDD --> Data

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

AMD-configuratie:

AMD Ryzen 7 2700X, 3,7 GHz
€ 339

GIGABYTE AORUS B450 ELITE
€ 94,90

G.Skill 16 GB DDR4-3000 Kit
€ 104,90

Corsair Carbide Air 540 tower-behuizing
€ 124,90

Totaalprijs
€ 663.70

Intel-configuratie:

Intel® Core i5-9600K
€ 299

ASUS PRIME B360-PLUS
€ 98,90

Cooler Master Hyper TX3 EVO cpu-koeler
€ 24,99

G.Skill 16 GB DDR4-3000 Kit
€ 104,90

Corsair Carbide Air 540 tower-behuizing
€ 124,90

Totaalprijs
€ 659,64

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merkvoorkeuren.

Ga je overklokken?

Heb ik momenteel nog geen enkele ervaring mee, hoeft niet... Zou leuk zijn voor in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?

Welke van de 2 configuraties heeft jullie voorkeur? En eventueel waarom?
Is het uberhaupt wel waard om op deze moment te upgraden?
Zal mijn nieuwe configuratie met GPU in de behuizing passen?
Dient mijn PSU te worden vernieuwd, of kan ik voorlopig nog met deze verder?

Indien je tot hier geraakt bent met het lezen, thanks! :P

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je niet wil / hoeft overklokken: dan zijn de Ryzen X en Intel K vrij onnodig ;) Wil je later wel overklokken, zou ik me even inlezen in de X470 of Z390 borden want die kunnen (nadruk) stabielere voltages leveren voor de X en K CPU's.

Bij je AMD-lijst mis ik een cooler?

En, allicht, misschien even bekijken of je voeding wel voldoende aansluitingen heeft; veel moederborden hebben tegenwoordig al meerdere aansluitingen en sowieso / misschien is een investering in een nieuwere voeding allicht geen slecht idee?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de huidige kast gaat hergebruiken, scheelt je dat wel dik 100 euro, waar je wellicht leukere onderdelen voor de PC kan kopen... :) Wellicht past een snellere CPU dan ineens in het budget, bijvoorbeeld.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:40
Je gebruikt je PC voornamelijk voor gaming en je vervangt alleen je CPU?
Vraag me af of je daar uberhaubt wel iets van gaat merken.

• Nyshray
MAX3400 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:53:
Als je niet wil / hoeft overklokken: dan zijn de Ryzen X en Intel K vrij onnodig ;) Wil je later wel overklokken, zou ik me even inlezen in de X470 of Z390 borden want die kunnen (nadruk) stabielere voltages leveren voor de X en K CPU's.

En, allicht, misschien even bekijken of je voeding wel voldoende aansluitingen heeft; veel moederborden hebben tegenwoordig al meerdere aansluitingen en sowieso / misschien is een investering in een nieuwere voeding allicht geen slecht idee?
Hmm, als ik naar de "gewone" AMD Ryzen 7 2700 ga kijken, merk ik toch op dat de single core snelheid wat lager ligt? Een "gewone" i5-9600 vind ik niet direct, of zoek ik naar een verkeerde processer? :D

Bij mijn AMD-configuratie zou ik de stock cooler gebruiken die er bij geleverd wordt.

Voeding is modulair normaal gezien, maar wel al een iets ouder beestje... Een upgrade is natuurlijk wel terug een serieuze hap in het budget. :|
CH4OS schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:56:
Als je de huidige kast gaat hergebruiken, scheelt je dat wel dik 100 euro, waar je wellicht leukere onderdelen voor de PC kan kopen... :) Wellicht past een snellere CPU dan ineens in het budget, bijvoorbeeld.
Goede tip! Laat het nu enkel zijn dat ik deze behuizing zeker 7-8 jaar in gebruik heb en er echt totaal op uitgekeken ben... Is ook nog zo'n XL-ATX kast, log ding. 8)7
vassago schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:59:
Je gebruikt je PC voornamelijk voor gaming en je vervangt alleen je CPU?
Vraag me af of je daar uberhaubt wel iets van gaat merken.
Is die GTX 1080 al zo verouderd dan? :|

[ Voor 8% gewijzigd door Nyshray op 13-02-2019 21:06 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:04

Tribits

Onkruid vergaat niet

Nyshray schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:50:

Is het uberhaupt wel waard om op deze moment te upgraden?
Ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Afhankelijk van de exacte CPU keuze en de games die je speelt valt er een (beperkte) prestatieverbetering te halen, maar die lijkt me niet in verhouding te staan tot het bedrag dat je daar voor uit moet geven.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:48
Je zal er met een cpu upgrade niet merkbaar op vooruit gaan bij die resolutie. De videokaart zal altijd de bottlekneck zijn.

Je voeding is wel aan vervanging toe. Matige kwaliteit en op leeftijd. Is een voeding met groepsregulatie dus eigenlijk al niet geschikt voor Haswell (waaronder de i7-4770)

• Nyshray
Tribits schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:24:
[...]

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Afhankelijk van de exacte CPU keuze en de games die je speelt valt er een (beperkte) prestatieverbetering te halen, maar die lijkt me niet in verhouding te staan tot het bedrag dat je daar voor uit moet geven.
Apprecieer het meedenken! :Y Na wat verder te zoeken, lijkt een upgrade van een i7-4770 naar een nieuwere CPU een zeer minimale verbetering. Nog even afwachten? :O
Uszka schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:29:
Je zal er met een cpu upgrade niet merkbaar op vooruit gaan bij die resolutie. De videokaart zal altijd de bottlekneck zijn.

Je voeding is wel aan vervanging toe. Matige kwaliteit en op leeftijd. Is een voeding met groepsregulatie dus eigenlijk al niet geschikt voor Haswell (waaronder de i7-4770)
Videokaart is voor mij een nog te recente aankoop om die al terug te gaan vervangen... Ik zal dan toch even de kat uit de boom moeten kijken dan. O-)

Wat voor problemen zou ik nu kunnen ondervinden met mijn huidig systeem? Tot op heden lijkt alles toch normaal te werken. :/

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 14:22
MAX3400 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:53:

Waar haal je vandaan dat als niet wil overklokken je een non-x moet pakken bij AMD? Die volg ik niet.. de X is juist interessanter als je niet wil overklokken door de hogere base en boost clock.. en een goeie b450 kan een 2700x stock prima voorzien van stroom.. alleen als je zwaar wil overklokken heeft een goede X470 nut, en dat zijn dan de veel duurdere borden..

Daarbij zou ik het zonde vinden van het geld om je huidige systeem te vervangen, qua performance op die resolutie ga je er weinig van merken. Denk dat het je meer oplevert om je GPU te vervangen en je 1080 te verkopen. En idd je voeding zoals @Uszka zegt.

• Nyshray
ExiZTeNcE schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:46:
[...]

Waar haal je vandaan dat als niet wil overklokken je een non-x moet pakken bij AMD? Die volg ik niet.. de X is juist interessanter als je niet wil overklokken door de hogere base en boost clock.. en een goeie b450 kan een 2700x stock prima voorzien van stroom.. alleen als je zwaar wil overklokken heeft een goede X470 nut, en dat zijn dan de veel duurdere borden..

Daarbij zou ik het zonde vinden van het geld om je huidige systeem te vervangen, qua performance op die resolutie ga je er weinig van merken. Denk dat het je meer oplevert om je GPU te vervangen en je 1080 te verkopen. En idd je voeding zoals @Uszka zegt.
Lijkt me meer en meer duidelijk dat een upgrade zoas in mijn OP, een minimale verbetering zou zijn. De hele boel tweedehands proberen te verkopen, heb ik ook niet echt veel zin in. Eventueel vervang ik al mijn huidige case en doe ik lekker alsof ik een compleet nieuw systeem heb. :+

Iedereen bedankt voor jullie kritische input! :D

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:48
Nyshray schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:43:

Wat voor problemen zou ik nu kunnen ondervinden met mijn huidig systeem? Tot op heden lijkt alles toch normaal te werken. :/
Dat zeg je goed, lijkt normaal te werken. Naarmate een voeding van lage kwaliteit ouder wordt, wordt de rimpelspanning (ripple) hoger. Hoge ripple geeft stress op de componenten waardoor deze minder lang mee gaan. Hoge ripple is een sluipmoordenaar. Problemen treden pas na verloop van tijd op. Vaak genoeg schade gezien van slecht functionerende voedingen. Defecte moederborden, defect geheugen, idem videokaart en zelfs ssd's die kapot gaan. Voedingen als de Silent Pro M700 kan je beter na 7 jaar preventief vervangen om problemen en/of schade te voorkomen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

op je 24 inch scherm moet je toch wel lekker kunnen gamen, wat mis je nu qua performance dan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:40
Nyshray schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:43:
[...]

...dus niet upgraden zou ik zeggen.

• Nyshray
Uszka schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:14:
[...]

Dat zeg je goed, lijkt normaal te werken. Naarmate een voeding van lage kwaliteit ouder wordt, wordt de rimpelspanning (ripple) hoger. Hoge ripple geeft stress op de componenten waardoor deze minder lang mee gaan. Hoge ripple is een sluipmoordenaar. Problemen treden pas na verloop van tijd op. Vaak genoeg schade gezien van slecht functionerende voedingen. Defecte moederborden, defect geheugen, idem videokaart en zelfs ssd's die kapot gaan. Voedingen als de Silent Pro M700 kan je beter na 7 jaar preventief vervangen om problemen en/of schade te voorkomen.
Jij zou in mijn geval de PSU onmiddellijk vervangen? Ben nu al geneigd om mijn computer vlug af te sluiten en een nieuwe te gaan bestellen. 8)7
Hackus schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:27:
op je 24 inch scherm moet je toch wel lekker kunnen gamen, wat mis je nu qua performance dan ?
Mijn 24 inch scherm (2560 x 1440 + 144 Hz) is mijn 2e monitor, mijn primaire monitor is een ultrawide 35 inch met een resolutie van 3440 x 1440 + 120 Hz. Wat ik mis qua performance? Momenteel merk ik het nog niet echt, al moet ik sommige games wat grafisch terugschroeven. Was vooral geïnteresserd in wat er op de markt is na ongeveer 4 jaar met deze CPU te werken en het de moeite zou lonen om te upgraden.
Josk79 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:32:
[...]

...dus niet upgraden zou ik zeggen.
Dat ging vooral over mijn (verouderde) PSU. O-) Nu ik hier wat gelezen heb, en nog wat verder online te zoeken, lijkt het mij interessanter om nog even te wachten.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

setje met 2700x en rtx2080 @Nyshray

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-11 21:54
Ik ben ook van mening dat je nog wel even vooruit kunt met je systeem. Op die resolutie is je GPU een stuk belangrijker.
Zelf heb ik een i5-4690 i.c.m. 1080 Ti op eveneens 35" 3440x1440 met 100-120Hz (Gsync, want zoveel haal ik zelden als constante fps in nieuwe games) en de meeste games draaien nog prima op hoge instellingen. Meest recente probleemspel die ik herinner was de 2018 Tomb Raider in bepaalde gebieden.
Pagina: 1