Wandcontactdoos verlengen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Golfje3
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-03-2019
Goedenavond,

Ik zit met een vraagje omtrent contactdozen, het verlengen hiervan en aansluiten van spots.

Op de slaapkamer van mijn (huur)woning heb ik 1 (ongeaard) opbouw contactdoos, met 2 aansluitmogelijkheden, tot mijn beschikking.
Tot nu toen had ik hier altijd een stekkerdoos in, zodat mijn vriendin 's nachts haar mobiel ook kan opladen (contactdoos zit alleen aan mijn kant van het bed).

Nu ben ik bezig met een eigen houten bed te maken, met tevens een bijbehorend houten achterbord.
Nou wil ik graag hier 2 spots, en aan elke kant van het bed een contactdoos (met 1 stopcontact) in het hout van het achterbord verwerken.
Omdat het een huurwoning betreft, boor ik liever geen nieuwe gaten in de bestaande muur om een contactdoos elders te bevestigen.

Nou had ik het volgende idee, maar ben een leek op dit gebied, dus vraag mij af of dit mogelijk is:
In de 2 bestaande stopcontacten van het contactdoos 2 stopcontact splitters drukken, zodat ik 4 aansluitingen heb.
Vervolgens wil ik 2 inbouwcontactdozen verwerken in het houten achterbord, losse stroomkabels hier op aansluiten, en aan het uiteinde van deze kabels een stekker vastmaken, zodat deze 2 inbouwcontactdozen in splitter 1 kunnen.

hetzelfde geldt voor splitter 2. Hier wou ik graag 2 spots met een (dim)knop op aansluiten (deze dimknop ook verwerken in het houten achterbord). Dit zou dus ook weer een constructie worden van : dimknop verwerken in achterbord, 2 kabels aanleggen van dimmer --> splitter 2. 2 kabels aanleggen van dimmer --> spots.

Is dit een veilige constructie, en is dit uberhaupt mogelijk?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

bvd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Waarom sluit je alles niet aan op 1 stekker in je stopcontact? Dus de lampen (met schakelaars) en de stopcontacten in je bed? ik zie niet in waarom je voor iedere lamp/ bedwcd een aparte stekker in je stopcontact nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44
'splitters' zijn een gare oplossing waarvoor je normaal een stekkerdoos gebruikt.

Daarnaast moet je in dit geval specifiek opletten met de geplande inbouwwandcontactdozen. Die monteer je normaal af met een vaste kern terwijl snoer met stekker (voor in een stekkerdoos/wandcontactdoos) typisch flexibel snoer gebruikt. Dat hoor je dus netjes op te lossen (en bij twijfel niet doen).

Monteer een en ander zeker ook vast aan de constructie dat een ruk aan het het snoer naar de wandcontactdoos geen contacten los kan trekken bij je eigen geknutsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golfje3
Dank voor jullie snelle reacties.

Ik zou inderdaad net zo goed dan alles uit de stekkerdoos kunnen halen.
Maar zoals ik begrijp, is het wel degelijk mogelijk/veilig om het te doen zoals ik in mn hoofd had.

Bedankt voor de tip Rukapul! ik was zeker ook van plan om een trekontlasting o.i.d. voor het flexibele snoer achter de inbouwcontactdoos te maken.

Ik zag vandaag trouwens alleen geaarde inbouwcontactdozen liggen. Deze kan ik gewoon aansluiten op mijn niet-geaarde stopcontact toch?

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou geen stopcontact maken(is volgensmij ook zogoed als onmogelijk om dat volgens regels aan te leggen)
Maar wel een usb aansluiting.
Zoiets als dit klik
En die dus in een hub of adabter in het stekkerblok en je kan laden wat je wil.

De regels voor een dimmer voor verlichting zou ik niet weten , maar misschien weet @kabeltjekabel dat wel

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 14-02-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Golfje3 je kan usb stopcontacten kopen (google erop)

maar als je zelf bouwt, kan je het beste 1 van de volgende 2 opties kiezen:
- 3 verlengdozen gebruiken (lekker snel) (en blijf bij "kant en klaar")
- nette elektronica
-- zelfklemmende holle wand electra dozen (deze kan je vastklemmen door 2 schroeven vast te draaien)
-- buizen
-- goeie kabels (2,5 mm oid)

Hele andere route, kijk eens naar smart devices (ikea tradfri bv of sonoff) daarmee kan je lampen bedienen met afstandsbediening(en) en je telefoon enzv.

Nu is het niet erg gebruikelijk (lees onwaarschijnlijk), maar als je te dun draad zou gebruiken en een hoogtezon gebruikt en je partner gaat stofzuigen dan zou je boel kunnen branden. bij "permanente' objecten voorkom je dit door de elektra iets beter af te werken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De NEN heeft niet zo veel te zeggen over stopcontacten in iets als stofzuigers of bedden aangezien dat losse apparatuur is.

Ik zou het zo aanpakken;
Hollewanddozen in het bed. Eén doos voorzien van 'blindplaat kabelinvoer met trekontlasting'. Mooie is natuurlijk die dimmer ook in een doos. Tussen dozen netjes gezadelde buis of YMVK.

Maar geen idee waarom je al die meuk zo dicht bij je wilt hebben. Telefoonladers en dimmers hebben de nare neiging te zoemen of piepen; die wil ik het liefst zo ver mogelijk van me vandaan hebben. Als ik een nieuwe telefoon koop wordt ik de eerste paar weken geregeld wakker zodra de telefoon klaar is met laden, omdat dan de lader een hoogfrequente piep gaat geven. Ook als die op 2m van mijn bed is geplaatst.

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:52
Voor bureaus bestaan allerlei oplossingen om een stekkerdoos in het bureaublad te integreren. Is iets dergelijks geen idee? Dan kan je het mooi afwerken zonder gedoe met elektra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik heb dit vorig jaar gemaakt, zojuist nog een paar foto's op mijn telefoon kunnen vinden van het nog niet voltooide resultaat.

Ik heb zelf een bed + hoofdbord gemaakt. Achter het hoofdbord zat 1 (!) wandcontactdoos, maar ik wilde in het hoofdbord aan beide kanten van het bed een wandcontactdoos hebben (voor telefoon en/of wekker) + verlichting. Dat heb ik uiteindelijk opgelost zoals hieronder te zien in; in de foto van de achterkant is de verlichting nog niet aangelegd, in de foto van de voorkant zit deze al wel.

In het kort:
• Holle-wand-dozen gebruikt deze rondom helemaal dichtgekit om te voorkomen dat er stof inkomt (misschien overkil maar toch)
• Normale 2,5mm² VD-draad gebruikt en deze in installatiebuizen gelegd
• Alles komt bij elkaar in een lasdoos en vanuit hier met een (daarvoor geschikte lasklem) een apparaatstekker eraan, de stekker zit vervolgens in het stopcontact achter het hoofdbord

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/overige/bed/tn_1.jpg Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/overige/bed/tn_2.jpg

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Golfje3
Wederom dank voor al jullie reacties! hier kan ik wat mee. _/-\o_
@Harrie_ dit is eigenlijk precies wat ik bedoel! Ik zal het op deze manier gaan proberen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:44
@Golfje3 De oplossing van @Harrie_ zou ik inderdaad ook volgen, met mogelijke variatie op de draden in buis is mogelijk daar gebruik te maken van XMvK of YMvK.

Kijk verder even (zie ik nog niet in de foto van @Harrie_ staan hoe hij de lampjes voedt) om bijvoorbeeld voor je lampjes/spotjes iets van een lampdoos te gebruiken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55
Golfje3 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:00:
Ik zag vandaag trouwens alleen geaarde inbouwcontactdozen liggen. Deze kan ik gewoon aansluiten op mijn niet-geaarde stopcontact toch?
Dat kán, maar zou ik zeker niet doen!
Als het een daadwerkelijke vaste installatie zou zijn (dus gewoon een inbouwdoos in een muur),
is het zover ik weet zelfs, om begrijpelijke redenen, verboden om een geaarde inbouwdoos te gebruiken waarvan je de aarde niet aansluit.
Je creert dan immers de schijnveiligheid dat het om een geaarde WCD gaat, terwijl dat in werkelijkeid niet het geval is.
Als je een losse geaarde verdeeldoos met snoer gebruikt kun je natuurlijk ook zoiets creeren door deze in een niet-geaarde WCD te steken, maar dat is losse bekabeling, en is eenvoudig zichtbaar of het wel of niet geaard is door de gebruikte muurdoos.

Wat jij nu gaat maken lijkt straks echter op een "vaste" installatie, met reguliere inbouwdozen in een "wand" enz.
(even het mooie voorbeeld van @Harrie_ aannemende ter referentie)
Dan wil je niet de foute impressie geven dat het om geaarde stopcontacten gaat. (wat je wellicht alleen kan achterhalen door die wand te verplaatsen, open te maken of zo).

Ik zou dus gewoon ongeaarde WCD's gebruiken. Zijn echt nog wel te krijgen.

Hier bijv. willekeurig voorbeeld van Gira:
https://www.sandervunderi...r-wit-hagelwit-48003.html
Of busch-jager:
https://www.sandervunderi...lwit-2300-uc-214-500.html
https://www.hornbach.nl/s...-wit/7689113/artikel.html

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
netjes @Harrie_

Ik heb wel een vraagje, stel nu dat dat bedframe in uitelijk nog meer 1 is met de muur misschien loopt de plint wel voorlangs, en je trekt dat stopcontact open om te kijken dan zie je dus netjes 3x 2,5 mm2 en denk je dat zit goed. maar stiekem zit er een 3x 0,75 mm3 snoer en een wcd tussen.
Het lijkt me zo raar en onwenselijk dat dit zou mogen..
Is de grens dat je het frame vast schroeft aan de muur ? (in dat geval overduidelijk vergelijkbaar met een voorzetwand)
@kabeltjekabel @Jim423

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55
@twain4me
Goed punt..
@Golfje3
ik zou er dan ook inderdaad zeker op letten om een aansluitsnoer te gebruiken met 2.5mm2 aders erin.
Of anders lokaal afzekeren met een kleinere zekering... 6A of zoiets.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Annuk @BrainCrash @twain4me

Ik was oorspronkelijk van plan om het frame aan de muur vast te schroeven maar heb dat uiteindelijk niet gedaan, mede omdat het geen 'vaste verbinding' betreft maar een apparaatstekker die in een stopcontact zit. Dan wil je dus (zonder gereedschap) de boel naar voren kunnen trekken en de stekker kunnen ontkoppelen.

Alles is verder netjes geaard en er zit een 1,5mm² apparaatstekker aan. Dat is niet helemaal in lijn met de 2,5mm² VD-draad, maar wederom omdat het nu geen vast onderdeel van het huis betreft en onderdeel van het bed is vind ik het wel volstaan om te weten dat ik de boel niet maximaal moet gaan belasten. Ik zie het zelf eigenlijk als niet heel veel anders dan een 'zeer grote verlengdoos', wanneer je een verlengdoos inplugt en hier vervolgens 3 bouwdrogers op gaat aansluiten zal de verlengdoos ook gaan doorsmelten; niet doen dus.

V.w.b. de lampjes; deze waren voorzien van een gemantelde kabel. Ik heb 2 gaten geboord in het hoofdbord en hier vervolgens 2 pvc pijpjes 5/8 ingeslagen waar de kabels van de lampen doorheen gaan. Aan de achterkant heb ik 2 lasdozen geplaatst waar de bekabeling van de lampen in uitkomt. Die heb ik vervolgens weer met (de daarvoor bedoelde wago) lasklemmen verbonden met de VD-draad die in pvc buizen naar de stopcontact-schakelaars lopen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Harrie_ schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:41:
Ik heb dit vorig jaar gemaakt, zojuist nog een paar foto's op mijn telefoon kunnen vinden van het nog niet voltooide resultaat.

Ik heb zelf een bed + hoofdbord gemaakt. Achter het hoofdbord zat 1 (!) wandcontactdoos, maar ik wilde in het hoofdbord aan beide kanten van het bed een wandcontactdoos hebben (voor telefoon en/of wekker) + verlichting. Dat heb ik uiteindelijk opgelost zoals hieronder te zien in; in de foto van de achterkant is de verlichting nog niet aangelegd, in de foto van de voorkant zit deze al wel.

In het kort:
• Holle-wand-dozen gebruikt deze rondom helemaal dichtgekit om te voorkomen dat er stof inkomt (misschien overkil maar toch)
• Normale 2,5mm² VD-draad gebruikt en deze in installatiebuizen gelegd
• Alles komt bij elkaar in een lasdoos en vanuit hier met een (daarvoor geschikte lasklem) een apparaatstekker eraan, de stekker zit vervolgens in het stopcontact achter het hoofdbord

[Afbeelding] [Afbeelding]
Zo heb ik het thuis ook. Alleen heb ik de stopcontacten opbouw gemaakt en uit het zicht net achter de bedrand verstopt. In het midden nog een stopcontact voor de elektrische lattenbodems.

En ja dat mag vast zo niet maar we weten beide dat het zo zit en er zal dus nooit een 3kw kachel in komen. Als we gaan verhuizen gaat het bed toch mee en zadel ik de nieuwe bewoners niet met deze "onjuiste" situatie op.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasplank op 14-02-2019 19:17 ]

Pagina: 1