Toon posts:

[Mp3] Bitrate vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als je een mp3-tje encode verschilt de file-size niet tussen stereo en joint stereo. Bij de laatste bespaar je ruimte door overeenkomsten tussen de twee sporen vast te leggen... dus, is de laatste helderder omdat hij meer muziek-gegevens bevat :?

En wil dat dus ook zeggen dat ik er niets aan heb om mijn 128kb/s stereo bestanden om te zetten in 128kb/s joint stereo bestanden :? Omdat ik dan alleen maar kwaliteitsverlies zou hebben :?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

[quote]
Op dinsdag 24 juli 2001 10:59 schreef TheClown het volgende:
Als je een mp3-tje encode verschilt de file-size niet tussen stereo en joint stereo. Bij de laatste bespaar je ruimte door overeenkomsten tussen de twee sporen vast te leggen... dus, is de laatste helderder omdat hij meer muziek-gegevens bevat :?
En wil dat dus ook zeggen dat ik er niets aan heb om mijn 128kb/s stereo bestanden om te zetten in 128kb/s joint stereo bestanden :? Omdat ik dan alleen maar kwaliteitsverlies zou hebben :?
Nooit van MP3 naar MP3 transformeren. De kwaliteit wordt altijd slechter. (Of wil je je cd's opnieuw rippen+encoden? In dat geval loont 't natuurlijk wel.)

Joint stereo is een mode waarbij het signaal niet in links en rechts wordt opgeslagen, maar als links + een verschillen-kanaal. Omdat een volledig rechterkanaal meer ruimte inneemt dan een verschillen-kanaal houd je dus in het geval van joint-stereo meer bits over voor het natuurgetrouw comprimeren van het geluid. Vandaar: joint-stereo = meer kwaliteit in evenveel bits.

Let op: er zijn encoders (zijn er andere dan Lame? :P ) die een zodanig slechte joint-stereo optie hebben dat het loont om toch op stereo te encoden.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Owké, Tnx :)

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Op dinsdag 24 juli 2001 11:36 schreef Varienaja het volgende:

[..]
Let op: er zijn encoders (zijn er andere dan Lame? :P ) die een zodanig slechte joint-stereo optie hebben dat het loont om toch op stereo te encoden.
LAME rulez
http://www.r3mix.net