Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Leveren van kabels, oplaadblokken etc bij producten

Pagina: 1
Acties:

• Afroman9
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12:25
Hey!

Ik wilde eigenlijk een discussie starten. Ik ben deze met veel mensen begonnen en heel veel mensen zijn het er niet met mij eens.

Moeten fabrikanten nog steeds bij telefoons kabels en oplaadblokjes en oortjes leveren?
Moeten fabrikanten nog steeds bij camera’s kabels en opladers leveren?
Moeten fabrikanten nog steeds bij televisies HDMI kabels leveren?
Moeten fabrikanten nog steeds bij meubels inbussleuteltjes en schroevendraaiers meeleveren?

Ik ga al een tijdje mee. Althans ik ben nog een jonge God maar heb wel een paar tablets, telefoons computers en dergelijke gehad. Ik heb thuis een bak vol met kabels en oplaadblokjes.(die heeft iedereen denk ik). Superhandig aan de ene kant want ik heb nu in elke kamer de mogelijkheid om te laden(en nog steeds is dat bakje vol). Maar aan de andere kant lijkt dit mij ook zonde.
De reden dat ik in elke kamer kan opladen is omdat ik anders geen raad wist met de kabels. Het enige wat handig is is dat het reserve is. Ik kan mij voorstellen dat producten goedkoper kunnen worden door die kabeltjes, oordopjes en dergelijke niet mee te leveren. Goed het zijn geen dure dingen maar toch. Scheelt weer in de doos, doos kan kleiner worden, scheelt productiekosten etc.

En het is wellicht naïef om te denken dat fabrikanten de producten daarom goedkoper zullen maken. Maar toch.

Ondertussen zijn dat soort dingen zo ingeburgerd dat ik echt ervan overtuigd ben dan deze accessoires niet geleverd hoeven te worden. Mocht je het wel nodig hebben kan je het altijd nog los kopen. Veel mensen waar ik mee gesproken heb (anekdotisch bewijs ik weet het) waren van mening dat ze grof geld betalen en dus die dingen meegeleverd horen te krijgen.

Wat vinden jullie?

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:14

Vaal

De chauffeur

Als ik een apparaat koop verwacht ik ook dat de kabels er bij zitten. Er zijn namelijk nogal wat mensen die níet zo'n bakje hebben ;)

Voor de streep geen staanplaatsen, niet spreken met de chauffeur tijdens de rit.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Printers zijn wel een mooi voorbeeld, daar zit namelijk vrijwel nooit een USB(A naar B)-kabel bij :).

My favorite programming language is solder.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:04

Rukapul

Moderator General Chat
Idem. Ik verwacht alle accessoires.

En op zolder heb ik een kast waar ik met genoegen regelmatig zo'n 'extra' accessoire uitpak.

Hoe kom ik anders aan voldoende USB-C kabels? ;)

Rukapul wijzigde deze reactie 13-02-2019 18:53 (16%)

• Afroman9
Vaal schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:48:
Als ik een apparaat koop verwacht ik ook dat de kabels er bij zitten. Er zijn namelijk nogal wat mensen die níet zo'n bakje hebben ;)
Ja, maar dan kan je die toch nog los bijkopen denk ik? Dat bakje is bij mij gekomen in de loop der jaren door upgrades. Eigenlijk best mileuonvriendelijk en onnodig. Alsof ik bij elke tas die ik koop een regenbroek bij krijg. Heel handig de eerste keer maar op een gegeven moment heb ik ook 5 regenbroeken. Meer vanuit dat perspectief zie ik het.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:23

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Ik ben het er deels mee eens, ik irriteer me dood als ik met iets nieuws thuis kom wil ik niet ontdekken dat ik kabel x.y.z nodig heb. oOo oOo voor universele aansluitingen *O*

maar wat bewaar je en wat donder je weg ? ik weet het ook niet.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Afroman9 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:46:
Welke fabrikanten doen dat tegenwoordig nog?

Verder vind ik wel dat je een punt hebt. Ik zou best willen dat we daar als consument wat meer keuze in zouden willen hebben. Een beetje zoals je ook HDDs koopt. Vrijwel altijd zijn dat OEMverpakkingen. De HDD in een doosje, maar niet meer dan dat. Je hebt retailversies met een SATAkabeltje enzo erbij, maar daar heb ik er al zat van.

Bij TVs zou ik het wel een mooie optie vinden als je bijvoorbeeld ervoor kon kiezen om alleen het scherm te kopen. Dus geen kabels (anders dan misschien de voedingskabel), maar ook zonder standaard. Ik heb in de afgelopen 2 jaar geloof ik iets van 10 TVstandaarden weggemikt, omdat we die dingen op kantoor allemaal aan de muur hebben hangen. Dan trek ik die dingen wel uit elkaar zodat 't ijzer gerecycled kan worden, maar toch zit je met afval, en recyclen is ook nog altijd slechter dan iets niet hoeven te produceren.

Bij monitoren idem. Op 't werk krijgen alle werkplekken een LG scherm, dat voorzien is van USB-C (want anders kun je 'm niet zonder dongle aan een MacBook hangen). Maar er zitten dan nog USB-A -> USB-C kabels, een displayportkabel en HDMIkabel bij. Daar ligt nu dus 1 grote doos met 40 van iedere kabel in. Weggooien is zonde, maar het gaat ook niet of nauwelijks meer gebruikt worden. Laat mij zo'n scherm kopen met alleen de bekabeling die ik nodig heb, dan is het een stuk efficienter. En dan boeien mij de kosten niet zo (en eerlijk is eerlijk, zakelijk nog veel minder), maar in het kader van niet teveel verspillen lijkt het me wel handig om dit soort dingen te beperken.

Ik denk alleen dat het voor fabrikanten veel te lastig gaat worden om dit makkelijk uit te leveren. Of iedere TV/monitor gaat uit 3 pakketten bestaan. En ik verwacht dat dat te duur wordt, dus dat gewoon alles in 1 doos gaat.

V&A eindejaarsopruiming - veul meuk voor weinig

Mijn BGG-list

• vuurtjih
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 12:21
Ik vind het juist wel fijn om 'originele' kabels bij mijn apparatuur te hebben, misschien zit het wel tussen de oren, maar het voelt toch fijner.

Honor View 20 | Cubot Power / X18 Plus| Chuwi HI9 Air | PS4 Slim

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Afroman9 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:59:
[...]

Ja, maar dan kan je die toch nog los bijkopen denk ik? Dat bakje is bij mij gekomen in de loop der jaren door upgrades. Eigenlijk best mileuonvriendelijk en onnodig. Alsof ik bij elke tas die ik koop een regenbroek bij krijg. Heel handig de eerste keer maar op een gegeven moment heb ik ook 5 regenbroeken. Meer vanuit dat perspectief zie ik het.
Maar jij kan jouw extra kabels toch ook op marktplaats gooien en verkopen? Of recyclen?

Ik verwacht kabels bij een apparaat. Je zal maar net niet de juiste kabel in huis hebben. Je verwacht een functioneel apparaat, daar hoort de oplaadkabel bij. Een blokje is een ander verhaal, gezien de meeste blokjes hetzelfde zijn, dus die zijn vervangbaar. Maar kabels zijn wat lastiger uit te wisselen, zie USB-C op het moment.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andersom, even een voorbeeld; de Xbox One X lijkt (nadruk) nogal kieskeurig te zijn over de HDMI-kabel ondanks dat het in alle gevallen "high speed" moet zijn. En nee, dat is geen gein; ik heb hier 4 merken HDMI-kabel liggen en die doen het met bijna alles fantastisch (gewoon 4K, HDR etc) maar de One X vreet ze niet en geeft alleen normaal leven met de bijgeleverde kabel.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Zodra de industrie toe is aan één standaard voor langere tijd (in ieder geval veel langer dan de gemiddelde levensduur van en product), kan ik accepteren dat kabels niet meer meegeleverd worden :Y)

Er is zoveel variatie en ontwikkeling in kabels en types, en diverse apparatuur kan beter of minder goed omgaan met bepaalde types dat het niet te doen is om te verwachten dat een willekeurige consument 'heus wel' een bepaald type kabel op voorraad heeft.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:51
Ik vind die kabels juist fijn. Bij mij gaat wel eens een oplader of USB-kabel kapot, dan is het fijn dat ze bij elke telefoon geleverd worden zodat ik nog wat reserve heb zonder ze zelf te moeten gaan kopen.

USB-C kabels kom ik bijv. te kort, omdat ik nog maar 1 telefoon heb gekocht met zo'n aansluiting. Maar microUSB heb ik ook niet echt over... gaat wel eens stuk...

HDMI-kabels heb ik ook maar net genoeg van, namelijk die meegeleverd werden met de Ziggo decoders.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Moeten fabrikanten nog steeds bij telefoons kabels en oplaadblokjes en oortjes leveren?
Moeten fabrikanten nog steeds bij meubels inbussleuteltjes en schroevendraaiers meeleveren?
Laten we eens wat scenario's pakken.

1. jij laad op met een inferieure Chinese neppert, accu doet boom. Wil je dan garantie?
2. Zie oplader.
3. Met tijd van 4k/120hz/highspeed, wie gaat support geven op mensen die een action 'highspeed' kopen en geen beeld geeft? Zoals max zegt, dit is echt het geval met XBX.
3. Je pakt je 20 jaar oude inbus, draait een bout kapot.. IKEA de schuld geven?

Zut wat ze meeleveren werkt, hoort te werken, garanderen ze dat het werkt. Als je iedereen met hun eigen zut aan de gang laat gaan, ondanks ze 10tje minder betalen voor de telefoon, gaat dit 99% gevallen gewoon fout.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10:38
Hey!

Ik wilde eigenlijk een discussie starten. Ik ben deze met veel mensen begonnen en heel veel mensen zijn het er niet met mij eens.
Mijn persoonlijke mening:
Ja, tegenwoordig met quickcharge hoor je wel eens dat het mis gaat. Een lader die niet goed communiceert met de telefoon en maar blijft doorladen. Gevolg; slijtage, defect raken en volgens mij zelfs kans op brand. De meegeleverde lader garandeert dan garantie wanneer het toch mis gaat.
Ja, volgens mij is hier nog steeds geen echte standaard voor. De een gebruikt micro USB, de ander mini USB en weer een ander USB c of een fabrikant specifieke aansluiting. Niets zo vervelend om weer terug naar de winkel te moeten omdat je net aangekochte camera weer net een ander stekkertje nodig heeft.
Nee, de afstand tussen televisie en het andere apparaat is nergens gelijk, dus de kabel is vaak te lang of te kort voor prettig gebruik. Voor hdmi zijn er dacht ik maar 2 (of 4) smaken: normaal en high speed (en dan met en zonder ethernet). Ik kan me voorstellen dat high speed de standaard is (vanwege 4k), dus dan is enkel de lengte nog van belang.
Nee (/ja). De meeste schroeven/bouten zijn wel voorzien van een standaard kop. Ik denk dat ieder huishouden wel een setje bitjes en inbussleutels heeft, dus zou in principe goed vooruit moeten kunnen. (Mogelijke uitzondering hierop zijn studenten, starters en ouderen).

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Afroman9
Ik vind het zeer interessant dat het leeft hier.

Aan veel punten heb ik niet gedacht, puur omdat ik het ook vanuit mijn eigen perspectief bekijk.
Welke fabrikanten doen dat tegenwoordig nog?
Bij mijn LG televisie kreeg ik wel een HDMI kabel destijds. En een hoop andere kabels die ik eigenlijk niet gebruik. En de kabels die ik "miste" werd niet geleverd namelijk de ethernet-kabel. Vind ik niet erg want het alternatief is WiFi en ik wist van tevoren dat er geen ethernetkabel geleverd zou worden. Dus daar kon ik op inspelen. (Zeker omdat ik geen lineaire tv-aansluiting heb maar alles stream van het internet, YouTube, Netflix, NPO of de NAS die hier lokaal staat of Chromcast).
Bij monitoren idem. Op 't werk krijgen alle werkplekken een LG scherm, dat voorzien is van USB-C (want anders kun je 'm niet zonder dongle aan een MacBook hangen). Maar er zitten dan nog USB-A -> USB-C kabels, een displayportkabel en HDMIkabel bij. Daar ligt nu dus 1 grote doos met 40 van iedere kabel in. Weggooien is zonde, maar het gaat ook niet of nauwelijks meer gebruikt worden. Laat mij zo'n scherm kopen met alleen de bekabeling die ik nodig heb, dan is het een stuk efficienter. En dan boeien mij de kosten niet zo (en eerlijk is eerlijk, zakelijk nog veel minder), maar in het kader van niet teveel verspillen lijkt het me wel handig om dit soort dingen te beperken.
Maar dit is zo'n klassiek voorbeeld waarom ik ervan overtuigd ben dat niet alles geleverd hoef te worden.

Ik heb thuis bijvoorbeeld al USB-C kabels. Ik wil precies die schermen ook omdat het een beetje de toekomst is maar wat jij zegt ook omdat ik zo dongle-less mogelijk wil leven.
Als er in de webshops en door de fabrikanten duidelijk wordt gezegd welke kabel je nodig hebt en als je die niet hebt voor een meerprijs mee kunt laten leveren scheelt het denk ik al een hele hoop nutteloze kabels.
Maar jij kan jouw extra kabels toch ook op marktplaats gooien en verkopen? Of recyclen?
Ja zou kunnen, maar dat is niet echt de essentie van mijn vraag. Ik zelf heb er geen last van maar meer van is het echt nodig om elke keer nieuwe dingen te leveren.
Ja, tegenwoordig met quickcharge hoor je wel eens dat het mis gaat. Een lader die niet goed communiceert met de telefoon en maar blijft doorladen. Gevolg; slijtage, defect raken en volgens mij zelfs kans op brand. De meegeleverde lader garandeert dan garantie wanneer het toch mis gaat.
Valide punt. Hier heb ik niet aan gedacht.

Ik ben zelf een doorgeroeste Apple/iOS gebruiker. Al mijn kabels en blokjes zijn origineel van Apple dus vanuit mijn perspectief zou ik bij mijn volgende iPhone in theorie geen nieuw blokje nodig hebben. (afhankelijk welke aansluiting die zouden krijgen).

Vanuit een ander perspectief.

Ik begon met de OG iPhone 1, naar de iPhone 3G naar de iPhone 4. Ik zou hierbij eigenlijk hetzelfde blokje en kabel kunnen gebruiken. Toen de iPhone 5S (dus zou ik eigenlijk een nieuwe kabel moeten kopen als die niet geleverd zou worden) naar de 6S naar de Xs. Als de kabels niet kapot zouden gaan en het blokje ook niet had het een hoop extra accessoires hebben gescheeld. En het zou met elkaar moeten werken want het zijn originele kabels en oplaadstukjes.

Maar wat jij zegt heb ik over het hoofd gezien. Je weet niet hoe het gaat met garantie als het mis gaat. Zijn daar geen richtlijnen voor als je je kabels koopt? Ik weet dat bij Apple MFI kabels zijn. Als je kabel niet legitiem is dan werkt het uberhaupt niet. Klinkt wel als het crackdealer-principe maar ik koop denk ik dan ook garantie dat het echt zou moeten werken.

Dus lang verhaal kort. Mocht je zo'n kabel missen moet je de optie krijgen om die alsnog bij te leveren voor een meerprijs. Althans denk ik.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09:07
Het was wel de bedoeling van de EU: usb als standaard lader en dan geen blokjes en kabels meer meeleveren als standaard.

Maar de fabrikanten willen niet het risico lopen dat klanten zich gen**id voelen omdat ze bij hun nieuwe apparaat ook nog een nieuwe kabel moesten kopen...

2430Wp ZW

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 24-04 21:52
Nou, ik krijg graag een nieuwe oplader bij mijn telefoon. De recente Huawei Mate 20 Pro wordt geleverd met een 40 Watt Supercharger en dat is echt wel fijn. Van 20% naar 90% in 20 minuten, dergelijke laadsnelheden heb ik nog nooit gehad. En die lader is niet/lastig los te koop, de 40W versie althans. 20W is wel te koop maar je wil toch alles tot de max hebben.
En USB-C > 3,5mm jack is ook een prettige accessoire in de doos. Zou het allemaal 5V/2A zijn, ja, dan heb je niks nieuws meer nodig.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
en wat je niet nodig hebt aan kabeltjes / voedingen etc lever je gewoon in :?

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• coyote1980
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:50
Ik ga al een tijdje mee. Althans ik ben nog een jonge God maar heb wel een paar tablets, telefoons computers en dergelijke gehad. Ik heb thuis een bak vol met kabels en oplaadblokjes.(die heeft iedereen denk ik). Superhandig aan de ene kant want ik heb nu in elke kamer de mogelijkheid om te laden(en nog steeds is dat bakje vol). Maar aan de andere kant lijkt dit mij ook zonde.
Als ik m'n electronica doorverkoop gaat de bekabeling mee (m.u.v. oordopjes tenzij nog ongebruikt). Kortom doe mij bij een nieuw apparaat ook gewoon weer nieuwe accessoires dan kan ik er meteen mee uit de voeten :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:51
Ik zou wel de keuze willen hebben om accessoireloos te kunnen kopen. Dat zou ik een goed plan vinden, standaard niet meer bijleveren vind ik een slecht plan, op dit moment zijn er nog teveel aparte 'standaarden'. Usb bijvoorbeeld, je hebt micro, 3 en c (en otg) en dan met verschillende laadvermogens (zowel kabel als oplader) en, zelfs usb mini is nog niet helemaal weg

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:56
ik wil nog 1 item hieraan toevoegen. Een papieren gebruiksaanwijzing. Het werkt gewoon niet fijn, een pdf, waar je antwoord op pagina 88 staat op welke plek je het mac adres kunt vinden Ja ik weet het: zelf printen, maar dat kost weer tijd, papier en inkt.

• Tsurany
  • Niet online
Afroman9 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:59:
Kabels los bij kopen is niet voordeliger. Die USB of HDMI kabel kost een euro om te maken, echter zodra ze los verkocht worden wilt de fabrikant winst maken, de transporteur winst maken, de groothandel winst maken en de uiteindelijke retailer winst maken. Daarnaast is iedereen extra kosten kwijt aan transport, verpakking en administratie. Die kabel gaat dus flink over de kop.

Daarnaast is het de vraag hoe milieuonvriendelijk los verkopen wel niet is. Immers de kabels moeten apart verpakt worden (veel plastic, karton,...) waarbij er ook weer flink inkt gebruikt wordt om al die verpakkingen te bedrukken. Daarnaast moeten ze allemaal apart verscheept worden, een kabel in een blisterverpakking neemt veel meer ruimte in dan in de doos van de telefoon of televisie. Dus ook extra transport simpelweg om die kabels maar bij de klant te krijgen.

Vanuit de consument dus absoluut niet interessant en de producent van het product wint er ook niks bij (immers wat bespaart hij nu op een kabel?) terwijl juist de derde partijen winnen doordat ze overal marge op kunnen pakken.

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb recent een nieuwe telefoon aangeschaft en ik heb dus gelijk het 'probleem' dat ik zat micro-USB kabels heb, maar nu maar 1 USB-C kabel. Het handige met al die kabels is dat er een overal wel een kabel ligt. Nu moet ik weer altijd mijn kabel meenemen (met het risico op vergeten, verliezen of defect raken).
Ik moet er vervolgens niet aan denken dat deze fabrikant zich iets had aangetrokken van OP en had aangenomen dat ik al een handvol USB-C kabels in mijn bakje had liggen en dus zonder kabels uitgeleverd zou hebben.
Dan moet je weer een kabeltje gaan kopen, en de verpakking daarvan bevat genoeg plastic voor nog 3 kabels...

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Standaarden veranderen, dus ook oplaadkabels.
Ik heb ook zo'n bakje op zolder, maar in praktijk liggen daar alleen oude connectors in.
Eigenlijk kan ik die hele bak net zo goed weggooien.

Dus wat mij betreft kabels leveren bij producten, tenzij men (bijvoorbeeld de EU) weet te regulieren dat alle telefoons met 1 type connector uitgevoerd dienen te worden (was men daar al niet mee bezig?).

PV Output

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12:48
Kennelijk is hier ook bijna niemand het eens met TS :-(

Ik wil ook liever iets compleet met kabels en opladers geleverd hebben, omdat de tijdsduur tussen de aanschaf van een apparaat vaak zo lang is, dat de standaards inmiddels gewijzigd zijn en oude kabels niet meer passen op het nieuwe apparaat.

Als je om de haverklap een nieuw apparaat koopt dan zit je inderdaad binnen de kortste keren met een hele doos vol kabeltjes.
Als je zo bezorgd bent om het milieu kan je beter mijn voorbeeld volgen. Ik heb bijvoorbeeld 12 jaar gedaan met een Nokia 6310i, die al tweedehands was toen ik hem kreeg en heb nu pas het derde mobieltje in 14 jaar.

Aan de andere kant: ik vond het wel onnodig dat bij de laatst aangeschafte monitor, naast een DVI-kabel, ook nog een VGA kabel was bijgeleverd. Ik had liever een HDMI kabel gehad.

JukeboxBill wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:10 (26%)

Soms ben ik bijna gelukkig

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11:59
Ik vind het juist handig als de meest gebruikte kabels er bij zitten. Micro USB kabels en HDMI kabels heb je nooit te veel :) Netwerkkabels zijn (mits niet té kort) wel handig.

De wijzen komen uit het Oosten!

• mstx
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Vooral bij monitors zitten er altijd kabels bij die direct richting de prullenbak of ongebruikte-rommel-doos gaan. DVI of VGA die niemand meer gebruikt, te korte of te lange kabels of juist een HDMI kabel terwijl je hem via DP wil aansluiten. Gewoon zonder kabels leveren en me de optie geven om precies de juiste kabel/adapter te selecteren en die zonder overbodige verpakkingsmaterialen in de verzenddoos te stoppen.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst: een jaar of 10 geleden kwam er wetgeving die er praktisch op neerkwam dat alle telefoonproducenten USB als standaard zijn gaan gebruiken. Juist omdat er zoveel adapters van oude telefoons weggegooid werden of stof lagen te trekken.

Having said that: lever maar mee, graag zelfs. Waarom? Simpelweg omdat enig alternatief het product duurder gaat maken en daar zit niemand op te wachten.
Aanname: een producent wil een product uitleveren dat volledig functioneel is (of in geval van ikea: gemaakt kan worden :+) en de klant wil ook een out of the box functioneel product.

Stel je levert die accesoires niet mee. Dan heb je dus in weze een product wat niet zonder extra's gebruik kan worden. Zie aanname: dat wil je niet. Dus moet je als producent die accesoires beschikbaar stellen. Enige optie om dat te doen als je ze niet standaard in de doos stopt is op afroep. Dat betekent dat je voor ieder product in moet gaan calculeren dat:
- er een proces moet komen voor aanvraag van de accesoire
- de voorraad van de accesoire bijgehouden moet worden (en opnieuw aangevuld)
- er bemensing voor dat proces moet zijn - al automatiseer je het helemaal, iemand moet het inpakken, kost je een extra lopende band. Die bemensing zijn je grootste kosten.
- er portokosten etc gemaakt moeten worden

En al die kosten wil je al doorbelasten in het initiele product (telefoon, TV, whatever). Dat maakt je product flink duurder tov de concurrentie, die de boel vermoedelijk gewoon meelevert. Prijs je jezelf uit de markt. En ja, dat gaat om een paar euro max per product. Maar wet van de grote getallen. Scheelt gewoon miljoenen per jaar in een productielijn wat voor de producenten weggegooid geld is en de aandeelhouders ook niet leuk vinden.

Plus een kabeltje / adapter / slingertje / whatever kost inkoop vrijwel nihil. En lever je een kabeltje niet mee krijg je ook een hoop boze klanten die menen dat een product gewoon uit de doos moet kunnen werken, en terecht. Dat marketing sentiment is niet te koop en lastig in geld uit te drukken. maar je snapt wat reputatieschade is. Last: als jij iets koopt wil je ook niet een week of twee gaan zitten wachten voordat je het kunt gebruiken toch? ;)

We leven in een wegwerpmaatschappij waarbij iets onnodigs in massa produceren en meeleveren goedkoper en meer gewenst is dan echt op afroep. Wens je dat niet, behoor je tot een relatief kleine groep en daar gaan de producenten echt niet op inspelen, want duur. Deal with it. Leg een doos aan met onnodige meuk, sorteer hem uit, breng hem naar het recyclestation.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Martijn.C.V
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15-04 22:28
Wat misschien wel leuk is om te weten, de Fairphone levert geen USB kabeltje mee (dit is niet een verrassing, dit vertellen ze je van tevoren) met de filosofie "Je hebt er vast nog wel een paar thuis liggen".

In essentie ben ik het wel eens met TS. Ik ben nu naar type C gegaan met mn nieuwe telefoon, maar daarvoor hoeft steeds een kabeltje niet. Je zou ergens een compromis kunnen vinden, zo'n usb adapter is minder vaak nodig. Oortjes ook niet (en dan nog los van de goep "Ja ik wil wel, maar deze zitten niet lekker").

We zijn het allemaal gewent, en de "ja maar anders koop je random China meuk en verantwoordelijkheid etc". Misschien moeten we het in een andere richting zoeken, bijvoorbeeld dat je het toestel met bare minimums hebt, en voor bv 5eu meer een 'kabelpakketje' o.i.d. Bij die keuze kun je ook aangeven "gebruik wel goede laders, niet China meuk, anders geen garantie" (hoe vaak gebeurd dat trouwens uberhaupt?).

Gemak zou niet een argument voor vervuiling mogen zijn (en cue de hypocrisie hier :P )

Martijn.C.V wijzigde deze reactie 14-02-2019 11:34 (9%)

Complimentje? // Ons blog over (ons) passieve huis

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-04 21:48
Ik ben het niet met je eens, stel dat je nergens nog een kabel of oplaadblok bij krijgt, dan heb je nooit kabeltjes en opladers ;-)

Daarbij, stel dat fabrikanten zoals Apple niet meer een lightning kabel bij zouden leveren, dan ga ik die apart ergens kopen, misschien honkietonkie, stel m'n telefoon zegt dan ineens BOEM. Dan gaat het een lastige situatie worden voor Apple "Ja je had maar een originele kabel moeten gebruiken" euh, die was niet meegeleverd? Dat is in veel landen gewoon een probleem. Dan nog niet eens gekeken naar de reputatie die dan schade oploopt.

Overigens krijg je tegenwoordig bij veel apparaten al geen oplaadblokje meer meegeleverd.

Daarnaast, de techniek ontwikkelt zich ook gewoon door, nu hebben we inmiddels USB-C en wie weet wat er nog meer gaat komen. Daar heb je dan ook kabeltjes van nodig :)

Adjust non olet

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Nu online
Ik verwacht alle attributen om een product te gebruiken, bij het product, maar ik sta open voor een cultuuromslag wat dat betreft, zeker als je het hebt specifiek over kabels en laders voor telefoons en tablets die al jaren hetzelfde zijn (m.u.v. de overstap van usb mini naar usb c).
Printers hebben ze ook jaren zonder USB kabel geleverd, ook toen je dat absoluut zeker nog nodig had dus het idee is niet nieuw.

Wel wat zorgen.

Waar ik bang voor ben is dat dit inderdaad geen prijsvermindering oplevert en gewoon glashard geëxploiteerd wordt om meer geld uit je zak te tikken.
Ook denk ik dat het mensen naar de "usual suspects" zoals aliexpress lokt om daar op grote schaal ongekeurde vlamvatbare hardware te kopen en daar wordt niemand beter van.
Zoals al eerder gezegd is zo'n bakje met tig kabels geen gegeven, ze gaan ook nog wel eens stuk of oude hardware wordt doorverkocht of weggegeven.
Ik koop jaarlijks een nieuwe telefoon en het valt wel mee met de hoeveelheid kabels die ik heb. Sterker nog ik koop ze af en toe nog los bij.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:17 (27%)

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:01:

Daarbij, stel dat fabrikanten zoals Apple niet meer een lightning kabel bij zouden leveren, dan ga ik die apart ergens kopen, misschien honkietonkie, stel m'n telefoon zegt dan ineens BOEM. Dan gaat het een lastige situatie worden voor Apple "Ja je had maar een originele kabel moeten gebruiken" euh, die was niet meegeleverd? Dat is in veel landen gewoon een probleem. Dan nog niet eens gekeken naar de reputatie die dan schade oploopt.
Dit vat min punt ook heel goed samen. Als je als fabrikant geen toestel kan maken wat met slechte kabels om kan gaan, moet je in mijn ogen een kabel meeleveren. En aangezien het nagenoeg onmogelijk is om dan nog een veilige oplaadpoort te maken, is zelf kabels meeleveren het beste.

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 12:28
Puch-Maxi schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:51:
Printers zijn wel een mooi voorbeeld, daar zit namelijk vrijwel nooit een USB(A naar B)-kabel bij :).
Nintendo 3DS is een bizar voorbeeld, daar wordt geen lader meegeleverd. Die moet je nog los kopen voor een paar tientjes. Speciale aansluiting, dus je hebt geen keus. Maar die speciale aansluiting zorgt ook dat de eerder genoemde bak met kabels geen uitkomst biedt. Niemand heeft een dergelijke kabel. Een USB A-B kabel is veel gebruikelijker en veel mensen hebben er wel ergens 1.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 25-04 23:04

MsG

Forumzwerver

Het is natuurlijk een illusie dat de kostenreductie voor de fabrikant met deze eventuele maatregelen, ten goede komt aan de consument. Als je heel direct een korting kreeg als je geen lader er bij hoefde zou het wellicht nog aanslaan, maar ik kan me voorstellen dat die keuzemogelijkheid logistiek en procestechnisch enorm veel voeten in aarde heeft, en daardoor juist duurder is.

Overigens heb ik nog nooit gezien dat er een HDMI kabel bij een televisie zat. Ook bij schermen met hippe aansluitingen zie je regelmatig dat alleen de goedkoopste kabel (VGA) soms nog wordt meegeleverd.

Bij de computerwinkel waar ik heb gewerkt deden we zelf maar een printerkabel bij de printers, zeker omdat de klant dat ook verwacht, maar vanuit de fabrikant zit die er echt niet bij hoor.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Sabes
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 10:50
Drardollan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:29:
[...]

Nintendo 3DS is een bizar voorbeeld, daar wordt geen lader meegeleverd. Die moet je nog los kopen voor een paar tientjes. Speciale aansluiting, dus je hebt geen keus. Maar die speciale aansluiting zorgt ook dat de eerder genoemde bak met kabels geen uitkomst biedt. Niemand heeft een dergelijke kabel. Een USB A-B kabel is veel gebruikelijker en veel mensen hebben er wel ergens 1.
Die 3DS was ook de meest vervelende "verassing" die ik heb gehad met de laders. Vooral omdat we meerdere winkels langs moesten waar ze ook de lader verkochten en niet alleen de 3DS.

Met mijn bak met laders en kabels ben ik regelmatig blij geweest. Toch wel vaak een situatie gehad dat ik ergens anders een bepaald kabeltje voor nodig heb en die er dus is. Ook omdat ik nog wel eens wat 2e hands aanschaf waarbij niet alles aanwezig is. Ook ben ik iemand die liever op lokatie wat heeft liggen dan alles mee moeten slepen

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
De levensduur van de kabels en laders is bij mij stukken korter dan die van de apparaten die eraan hangen. Dus een nieuwe is altijd welkom.

• Laurensius88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10:57
Je hebt een goed punt TS!

Nu geven ze standaard een hele meuk met kabels, maar zou het niet beter zijn om aan te kunnen geven dat je ze niet geleverd wil krijgen?

Standaard = met kabels (geen extra kosten)
Optie = geen kabels

Ik denk dat je hiermee win / win hebt.
Wanneer de kabels kapot gaan zou je als nog een kabel kunnen vragen op basis van garantie oid.

• Tsurany
  • Niet online
Laurensius88 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:08:
Je hebt een goed punt TS!

Nu geven ze standaard een hele meuk met kabels, maar zou het niet beter zijn om aan te kunnen geven dat je ze niet geleverd wil krijgen?

Standaard = met kabels (geen extra kosten)
Optie = geen kabels

Ik denk dat je hiermee win / win hebt.
Wanneer de kabels kapot gaan zou je als nog een kabel kunnen vragen op basis van garantie oid.
Dat betekent dat er twee versies van hetzelfde product in omloop gaan zijn. Dat heeft impact op productie, distributie, voorraad,... en zal uiteindelijk enkel voor hogere kosten zorgen die de klant moet gaan betalen.

Daarnaast kan het negatieve gevolgen hebben voor het milieu juist omdat je vaker een specifiek product moet gaan transporteren simpelweg omdat een klant de "geen kabels" versie heeft besteld terwijl enkel de "met kabels" versie op voorraad is.

Daarnaast is het nog maar de vraag of iemand er echt voor zal kiezen de kabels achterwege te laten als hij voor dezelfde prijs een volledig product kan krijgen. Het percentage klanten dat dit zal doen zal zo klein zijn dat het verwaarloosbaar is.

• mschol
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
ik verwacht alleen "speciale" (niet gangbare) kabels:usb kabels, hdmi ed dus niet meegeleverd.

een 12v 2A lader met zo'n ronde aansluiting verwacht ik wel, verloopstukjes verwacht ik ook niet

[A] LEGO 76042 SHIELD Helicarrier

• Afroman9
Interessante reacties.

Maar oke.
Stel dat USB-C echt geaccepteerd is en de industrie-standaard. Dus alle telefoons tablets, speakers, koptelefoons, powerbanks, beeldschermen, computers en dergelijke hebben het. Verwacht men nog steeds een kabel die meegeleverd wordt?

Nadeel voor mij met USB-c is dat er nog best veel verschillende standaarden zijn. De aansluiting is wel hetzelfde maar het wilt nog wel eens variëren in snelheden en functies. Je hebt van simpel opladen tot thunderbolt 3 en alles ertussen. Maar los van dit feit. Verwacht men dan nog steeds kabels bij het geleverde product?
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True