Advies nodig voor nieuwe audio set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hey Tweakers,

M'n pa krijgt zeer binnenkort zijn nieuwe huis en we zijn dus druk aan het kijken naar optie's voor een goed nieuw audio systeem. Hij heeft nu een losse Onkyo Receiver met wat kleine melkpak-speakertjes, maar dat bevalt niet meer. Te logge versterker, te ingewikkeld.
Dus hij wel een meer sexy solution die nog goed klinkt ook.

Nu is het geval dat hij in de keuken ook direct 2 plafond-speakers wil hebben voor multi-room, hij wil geen soundbar (want lelijk in het nieuwe interieur) en het liefst willen we gelijk mooie Spotify/Airplay integratie.
Hij heeft mij gevraagd eens een plannetje op te stellen, maar ik twijfel een beetje over welke kant ik nu op moet.

Als eerste schoot de nieuwe Sonos AMP me te binnen, optie tot uitbreiding d.m.v. losse Sonos speakers, heeft "normale" audio uit, zodat we zelf 2 mooie (boekenplank)-speakers kunnen uitzoeken en Sonos heb ik hier thuis ook overal dus ik weet dat het goed werkt.

Dan schieten er een paar vragen te binnen :

- Stel we kopen een AMP, 2 losse boekenplank speakers & een Sonos Sub, daar kunnen we gewoon 1 "kamer" van maken in de Sonos app neem ik aan?
- Wat is de handigste manier voor multi-room? Nog een AMP kopen voor de keuken met 2 plafond speakers?

Zijn er eventueel andere systemen (ik dacht dat Bluesound dat had, maar niet dus) die een soort receivers/versterkers hebben waar je echt meerdere zones op kan aansluiten, zonder direct meerdere versterkers te moeten kopen?

Ik hoop dat er hier iemand rond loopt die hetzelfde dilemma heeft meegemaakt en wat bruikbare tips heeft :)
Als ik info heb gemist, shoot : Dan vul ik het aan!

Alvast bedankt :*)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Veel moderne receivers hebben tegenwoordig een Zone 2 of zelfs Zone 3 waar je bedraad of draadloos een extra ruimte van muziek kunt voorzien met 1 en dezelfde receiver. Er zijn ook verschillende draadloze systemen, zoals MusicCast van Yamaha en bijv. HEOS van Denon & Marantz. Ik heb het eens even bekeken, maar de Sonos AMP is wel heel karig bedeeld met aansluitmogelijkheden. Het is dus voordat je zoiets koopt wel heel goed kijken wat je vader allemaal wil aansluiten en wat hij wil bekijken/beluisteren. Moet de tv of de blu-rayspeler er bijv. ook aan? Een platenspeler? Etc. Wil hij per ruimte alleen stereogeluid, of in de woonkamer misschien ook surround? En wat is er ingewikkeld aan een receiver? De eerste instellingen doe jij gewoon en daarna is het een kwestie van aanzetten, bron selecteren, volume kiezen en gaan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:32:
Veel moderne receivers hebben tegenwoordig een Zone 2 of zelfs Zone 3 waar je bedraad of draadloos een extra ruimte van muziek kunt voorzien met 1 en dezelfde receiver. Er zijn ook verschillende draadloze systemen, zoals MusicCast van Yamaha en bijv. HEOS van Denon & Marantz. Ik heb het eens even bekeken, maar de Sonos AMP is wel heel karig bedeeld met aansluitmogelijkheden. Het is dus voordat je zoiets koopt wel heel goed kijken wat je vader allemaal wil aansluiten en wat hij wil bekijken/beluisteren. Moet de tv of de blu-rayspeler er bijv. ook aan? Een platenspeler? Etc. Wil hij per ruimte alleen stereogeluid, of in de woonkamer misschien ook surround? En wat is er ingewikkeld aan een receiver? De eerste instellingen doe jij gewoon en daarna is het een kwestie van aanzetten, bron selecteren, volume kiezen en gaan.
Ja, de TV + Randapparatuur wil hij er ook aan. Het liefst via ARC, zodat hij op de TV gewoon de juiste input kan selecteren en het geluid automagisch ook via de speakers loopt. Hij vind het zelf niet ingewikkeld, z'n vriendin wel, dus hij wil een simpel systeem maar wel iets wat goed klinkt! Sonos is inderdaad karig qua aansluitingen, maar het gebruiksgemak is enorm hoog. MusicCast & Heos moet ik eens checken, Heos ken ik wel, die hebben ook mooie dingen volgens mij.

Randapparatuur aan de TV : TV-Decoder van provider en hooguit een media-player, that's it.

De woonkamer gaat voor nu beginnen met stereo, maar uitbreidingsmogelijkheden naar surround zou voor daar wel fijn zijn. Alle andere kamers zijn voldoende om te voorzien van stereo inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan zou ik toch kiezen voor een receiver van bijv. Denon of Marantz, zodat je én HEOS hebt én de mogelijkheid tot het aansluiten van de betreffende apparaten + kunt uitbreiden naar surround.

Edit: @DennusB deze 2 receivers https://tweakers.net/pricewatch/compare/833707;1208437/ ondersteunen zo'n beetje alles wat je je kunt wensen. Aangezien je ook bij de Sonos AMP nog losse speakers moet kopen, kan je wat je bespaart bij de aanschaf van deze Denon of Marantz weer mooi bij nieuwe speakers leggen.

[ Voor 45% gewijzigd door Jorgen op 13-02-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:48:

Edit: @DennusB deze 2 receivers https://tweakers.net/pricewatch/compare/833707;1208437/ ondersteunen zo'n beetje alles wat je je kunt wensen. Aangezien je ook bij de Sonos AMP nog losse speakers moet kopen, kan je wat je bespaart bij de aanschaf van deze Denon of Marantz weer mooi bij nieuwe speakers leggen.
Die Marantz NR1508 ziet er absoluut goed uit. Weet je of je er ook voor kan zorgen d.m.v. HDMI ARC dat je het volume van de receiver via de TV regelt, en dus in principe de inputs gewoon via de TV kan laten lopen i.p.v. via de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat moet je niet willen. Een tv geeft doorgaans maar een beperkter audiosignaal terug via hdmi arc of optisch. Idg geval dus geen HD audio. Best practise is juist om het andersom te doen. Alle apparatuur aan je receiver en het volume daarmee bedienen.

Hooguit de ingebouwde tuner of Netflix app bestuur je dan met de ab van de tv. Voor de rest laat je die gewoon op 1 hdmi aansluiting staan en loopt alles (volume, bronselectie) gewoon over je receiver. Als je afstandsbedieningen wilt minderen, kijk dan eens bij Logitech Harmony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:27:
Dat moet je niet willen. Een tv geeft doorgaans maar een beperkter audiosignaal terug via hdmi arc of optisch. Idg geval dus geen HD audio. Best practise is juist om het andersom te doen. Alle apparatuur aan je receiver en het volume daarmee bedienen.

Hooguit de ingebouwde tuner of Netflix app bestuur je dan met de ab van de tv. Voor de rest laat je die gewoon op 1 hdmi aansluiting staan en loopt alles (volume, bronselectie) gewoon over je receiver. Als je afstandsbedieningen wilt minderen, kijk dan eens bij Logitech Harmony.
Helemaal met je eens, maar dat voegt dus een extra component toe aan hun setup wat ze weer moeten begrijpen. Dat hebben ze nu ook (met een Harmony zelfs) en het is prima zo lang het werkt maar als die receiver 1x geen zin heeft hebben ze geen idee meer hoe of wat.. vandaar dat ik het “simpeler” probeer te maken voor ze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tja... Weinig verschil toch waar de bronselectie zit? Kwaliteit is wel beter via receiver.

@DennusB Bronselectie is zeer eenvoudig bij Marantz. Linker draaiknop is de bron; rechter het volume.

[ Voor 37% gewijzigd door Jorgen op 13-02-2019 23:26 ]

• DennusB
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:41:
Tja... Weinig verschil toch waar de bronselectie zit? Kwaliteit is wel beter via receiver.

@DennusB Bronselectie is zeer eenvoudig bij Marantz. Linker draaiknop is de bron; rechter het volume.
Waaroms is de kwaliteit volgens jou beter via een receiver? En ja, Marantz is wel simpel qua bron selectie, maar wel extra : De TV moet altijd op de HDMI staan van de Marantz en de Marantz doet het echt werk dan. Als je het omdraait met ARC heb je nog maar 1 device wat op de goede ingang moet staan, namelijk de TV!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@DennusB nee hoor, want als je de receiver dan op de verkeerde bron hebt staan, werkt het nog steeds niet. En als het goed is gaan de meeste apparaten aan op het laatst bekeken kanaal cq de laatst geselecteerde bron; óf op de standaardbron. Als je dat juist instelt is het een makkie.

En waarom het beter is? ARC en CEC zouden eigenlijk standaarden moeten zijn, maar op de één of andere manier geeft het toch geregeld problemen omdat elke fabrikant het anders noemt (ok, dat is niet een probleem) en het mogelijk net weer anders implementeert. Zo kan het maar net zijn dat je afstandsbedieningscommando's toch niet helemaal goed doorgestuurd worden, of dat de CEC en ARC elkaar in de weg zitten. Daarnaast is de audiodoorgifte via S/PDIF en HDMI ARC beperkt. Zo kan je bijv. wel normale Dolby Digital en DTS doorgeven vanaf de tv naar je receiver, maar HD-audio niet. Ook qua lipsync, up/downmixing van het aantal speakers en het aantal HDMI-aansluitingen wint een receiver het doorgaans altijd van een tv.

Maar goed, uiteindelijk moet je je apparatuur natuurlijk gebruiken zoals jullie dat het beste/gemakkelijkste vinden. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 14-02-2019 23:57 ]

Pagina: 1