Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• raider009
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09-04 14:07
Hallo!

Op dit moment ben ik opzoek naar een goede lens die te gebruiken is voor night sky fotografie. Ik heb vandaag een Samyang 24mm f1.4 binnen gekregen die ik heb besteld omdat deze een laag diafragma heeft (en lage prijs), ik vermoed alleen dat deze een fabrieks fout heeft (heel lastig scherp te krijgen en komt heel zacht over). Nu ben ik een een 35mm f1.4 tegengekomen (ook van samyang) die redelijk positieve reacties krijgt, ivm de lage prijs. Alleen is het nu zo dat ik ook een 50mm f1.8 van Nikon heb, en ik niet zeker weet of het nu een handige keuze is om ook een 35 te nemen omdat deze qua focal length heel dicht bij elkaar liggen.
Daarbij heb ik ook nog een 10mm f2.8 van samyang. Het body wat ik gebruik is een D7200 van Nikon.

Wat zou in dit geval de beste lens zijn voor mij om erbij te nemen? Een laag diafragma is wel een must voor mij. Mochten er nog andere interessante lenzen zijn die deze rol voor mij kunnen vervullen, hoor ik het graag. Budget is daarbij wel 499€

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via raider009 op 14-02-2019 12:53)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:55
(jarig!)
raider009 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:51:
Hallo!

Op dit moment ben ik opzoek naar een goede lens die te gebruiken is voor night sky fotografie. Ik heb vandaag een Samyang 24mm f1.4 binnen gekregen die ik heb besteld omdat deze een laag diafragma heeft (en lage prijs), ik vermoed alleen dat deze een fabrieks fout heeft (heel lastig scherp te krijgen en komt heel zacht over). Nu ben ik een een 35mm f1.4 tegengekomen (ook van samyang) die redelijk positieve reacties krijgt, ivm de lage prijs. Alleen is het nu zo dat ik ook een 50mm f1.8 van Nikon heb, en ik niet zeker weet of het nu een handige keuze is om ook een 35 te nemen omdat deze qua focal length heel dicht bij elkaar liggen.
Daarbij heb ik ook nog een 10mm f2.8 van samyang. Het body wat ik gebruik is een D7200 van Nikon.

Wat zou in dit geval de beste lens zijn voor mij om erbij te nemen? Een laag diafragma is wel een must voor mij. Mochten er nog andere interessante lenzen zijn die deze rol voor mij kunnen vervullen, hoor ik het graag. Budget is daarbij wel 499€

Alvast bedankt!
Allereerst is het belangrijk om te kijken hoe de lens optisch presteert, zeker bij nacht opnamen (en bij sterren) is het belangrijk dat een lens optisch goed in elkaar zit en zo min mogelijk fouten vertoont. Lees hiervoor ook reviews met name over coma, astigmatism en chromatic abberation. Omdat je kleine puntjes fotografeert ga je die fouten makkelijk zien.

De Samyang 35mm f/1.4 doet het op die punten heel erg goed, zeker op APS-C formaat. De 24 van hun is niet zo'n hoogvlieger en dan ook geen aanrader voor dit soort dingen. Over de 10 kan ik niet zo veel zeggen maar kijk daar ook even goed de reviews van.

Je kan naar mijn mening overigens prima een 35 naast een 50 hebben en een trio van 35/50/85 is dan ook één van de bekende trio's aan prime lenzen. Zelf heb ik het iets verder uit elkaar geschoven naar 25/50/85 maar ik heb ook 35/50/85 gehad. Als het budget wat groter is kun je ook voor een Sigma Art 24mm f/1.4 gaan, die komt ook goed uit de bus voor dit soort dingen als ik zo snel even kijk.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

Alle reacties

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 15:57
De Samyang 14mm f2.8 is populair vanwege zijn goede prijs en scherpte. Daar tegenover staat dat het met Samyang altijd een loterij is qua kwaliteit. Daarnaast is de lens MF en heeftie grote vervorming maar dat is goed te corrigeren en is niet zo erg met nightskies.

Heb em zelf in gebruik gehad en voldeed aan mijn eisen. Ik zou 35 en 50mm lekker links laten liggen en concentreren op wide angle.

• raider009
MattiB schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:27:
De Samyang 14mm f2.8 is populair vanwege zijn goede prijs en scherpte. Daar tegenover staat dat het met Samyang altijd een loterij is qua kwaliteit. Daarnaast is de lens MF en heeftie grote vervorming maar dat is goed te corrigeren en is niet zo erg met nightskies.

Heb em zelf in gebruik gehad en voldeed aan mijn eisen. Ik zou 35 en 50mm lekker links laten liggen en concentreren op wide angle.
Is het dat wel waard aangezien ik een 10mm f2.8 heb?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
(jarig!)
Hallo!

Alvast bedankt!
Allereerst is het belangrijk om te kijken hoe de lens optisch presteert, zeker bij nacht opnamen (en bij sterren) is het belangrijk dat een lens optisch goed in elkaar zit en zo min mogelijk fouten vertoont. Lees hiervoor ook reviews met name over coma, astigmatism en chromatic abberation. Omdat je kleine puntjes fotografeert ga je die fouten makkelijk zien.

De Samyang 35mm f/1.4 doet het op die punten heel erg goed, zeker op APS-C formaat. De 24 van hun is niet zo'n hoogvlieger en dan ook geen aanrader voor dit soort dingen. Over de 10 kan ik niet zo veel zeggen maar kijk daar ook even goed de reviews van.

Je kan naar mijn mening overigens prima een 35 naast een 50 hebben en een trio van 35/50/85 is dan ook één van de bekende trio's aan prime lenzen. Zelf heb ik het iets verder uit elkaar geschoven naar 25/50/85 maar ik heb ook 35/50/85 gehad. Als het budget wat groter is kun je ook voor een Sigma Art 24mm f/1.4 gaan, die komt ook goed uit de bus voor dit soort dingen als ik zo snel even kijk.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• raider009
Ventieldopje schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:52:
[...]

De Sigma zag ik inderdaad ook langskomen! Helaas alleen boven mijn budget. Zal dan maar de Samyang worden :) Als ik de 10mm als maatstaf mag gebruiken qua kwaliteit dan zit het wel goed. Verder eventueel nog opties? Of is voor mijn budget echt de enige keuze.

• Ventieldopje
(jarig!)
Als het geen 1.4 prime hoeft te zijn misschien de Tokina 11-16 2.8?

Ventieldopje wijzigde deze reactie 13-02-2019 19:25 (3%)

www.maartendeboer.net

• raider009
Ventieldopje schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:25:
Als het geen 1.4 prime hoeft te zijn misschien de Tokina 11-16 2.8?
Zal ik overwegen! Ik heb nu de 35mm Samyang besteld dus ik ga eerst kijken of die bevalt!
Bedankt voor de tips in ieder geval!

• Jackisgek
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:00
Ik heb vandaag een Samyang 24mm f1.4 binnen gekregen die ik heb besteld omdat deze een laag diafragma heeft (en lage prijs), ik vermoed alleen dat deze een fabrieks fout heeft (heel lastig scherp te krijgen en komt heel zacht over).
Wellicht interessant voor jou: ik heb de Samyang 12mm f2.0 voor E-Mount en ook deze had problemen met de focus. Ik kon niet scherpstellen voorbij vier meter door de harde stop van de focusring en dat is redelijk problematisch voor astrofotografie ;)

Uiteindelijk na wat zoeken de oplossing gevonden: de mount van de lens geschroefd en daar een van de spacers verwijderd en vervolgens de mount er weer op geschroefd. Klusje van drie minuten en nu focust de lens weer perfect!

Ik zou het even proberen als ik jou was.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True