Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik mijzelf de vraag gesteld wat ik nu verde wilde met mijn carrière. Via mijn huidige werkgever ben ik enkele jaren geleden begonnen als ontwikkelaar in Cobol, maar ik wil wel weer wat anders.

Op de langere termijn heb ik interresse in een functie als IT architect, Business analist of product owner. Om daar te kunnen komen en om te kijken welke richting ik echt uit wil, wil ik eerst aan de slag gaan als functioneel ontwerper.

Mijn huidige werkgever biedt de mogelijkheid om een studie/opleiding te volgen. Op universitair niveau heb ik een talenstudie afgerond op bachelorniveau en computercommunicatie op masterniveau. In een ver verleden (jaartje of tien geleden) heb ik mijn propedeuses informatica en technische informatica op het hbo gehaald.

Nu zat ik te denken om weer hbo ict te gaan doen in deeltijd. Misschien ook wel op universitair niveau. Als ik verder kijk, kan bedrijfskunde wellicht ook interessant zijn. Sommige onderwijsinstellingen bieden ook een business en managementminor aan bij hun opleiding ict.

Nu heb ik eigenlijk twee vragen:
1. Heeft het een toegevoegde waarde om een volledige opleiding te doen?
2. Zo ja, kan ik beter richting een opleiding ICT of bedrijfskunde kijken? Of wellicht zijn er nog andere nuttige opleidingen?

Ervaringen en andere suggesties zijn uiteraard ook welkom.

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-02-2019 19:08)

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:58
Een studie zou een leuke ondersteuning zijn maar kan je niet beter kijken naar vakgerichte opleidingen inclusief praktijkervaring op doen (bijvoorbeeld bij je huidige werkgever) in een andere functie met een begeleider?

Dat lijkt mij nuttiger dan een studie. Ik hoop dat je de afgelopen jaren ook naast programmeren op deze vlakken al stappen hebt gezet.

Product owner -> Proffesional Scrum Product Owner

Architect -> TOGAF / IAF / eventueel vakgericht op Cloud, Database's, koppelingen etc.

Business analist -> BCS / BABOK / Requirements analyse / LEAN (verschillende belts) / UML

maar vergeet ook zeker niet de softskills.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

Er staan intussen een miljoen van dit soort topics in PFSL, van mij zelf included, dus ik wil je aanraden om die topics ook eens langs te lopen.

Om maar even kort op vraag 2 van je te antwoorden:
Er zijn GENOEG opleidingen binnen ICT (bijvoorbeeld deeltijd HBO ICT, Windesheim te Zwolle, zeker een aanrader!) die een Business variant van de ICT aanbieden. Ik heb zelf de Software Engineering kant gekozen, dus specifieke info over de business it & management kant kan ik je niet vertellen. Als je passie ligt binnen de business en IT, zou ik daar zeker een open dagje/avondje aan wagen om te kijken of het wat voor je is.

Buiten dat, niemand weet behalve je zelf wat je wil doen, zet alles voor jezelf op een rijtje, daar heb je veel meer aan dan berichten van tweakers.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:58
Een studie zou een leuke ondersteuning zijn maar kan je niet beter kijken naar vakgerichte opleidingen inclusief praktijkervaring op doen (bijvoorbeeld bij je huidige werkgever) in een andere functie met een begeleider?

Dat lijkt mij nuttiger dan een studie. Ik hoop dat je de afgelopen jaren ook naast programmeren op deze vlakken al stappen hebt gezet.

Product owner -> Proffesional Scrum Product Owner

Architect -> TOGAF / IAF / eventueel vakgericht op Cloud, Database's, koppelingen etc.

Business analist -> BCS / BABOK / Requirements analyse / LEAN (verschillende belts) / UML

maar vergeet ook zeker niet de softskills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Mijn eigen ontwikkeling vond ik gelukkig belangrijk. Van veel dingen die je opnoemt, @wm1234 , heb ik in de laatste jaren minimaal een workshop/cursus gevolgd. Alleen op het gebied van de requirements analyse en product owner heb ik momenteel nog niets gedaan. Daar zal ik eens naar kijken, bedankt voor de trigger. Met betrekking tot scrum heb ik wel PSM I al gehaald omdat ik ook enige tijd de rol van scrummaster op mij heb genomen, naast het programmeren. Dus ik weet er wel iets van die hoek.

Verder is het inderdaad de bedoeling om mee te lopen met seniors om praktijkervaring op te doen. Ik zal mij gaan verdiepen in de vakgerichte opleidingen, bedankt!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik denk dat je eerst eens moet bepalen of je vooral met software, vakinhoud of mensen wilt werken, want je 3 genoemde opties beslaan het hele spectrum. Daarnaast denk ik dat algemene ervaring belangrijk is, ik krijg altijd een hoestbui van een 'architect' met 3-4 jaar ervaring.

Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met een specifieke set cursussen of soortgelijk beter is dan een extra opleiding. Scheelt ook tijd en geld, want uni als je al een eind-diploma hebt is best duur...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Je moet eerst eens gaan bedenken wat je wil. Je keuzes in je TS gaan echt alle kanten op en je hebt niet echt gedefinieerd wat je met "IT architect" wil. Sowieso is dat een erg senior functie, waar je voorlopig de ervaring niet voor hebt.

https://niels.nu

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Waarom nog meer lange opleidingen, relevante werkervaring is veel belangrijker. Daarnaast zijn er genoeg workshops, cursussen, meet-ups en events om je kennis bij te spijkeren en daar te kijken waar je naar toe wil en door te leren via zelfstudie. Microsoft geeft bijvoorbeeld gratis dag workshops waar je nieuwe technologieën kunt leren (big data, wat kun je met azure etc). Ik denk dat je werkgever ook iets meer aan een praktijkgerichte cursus heeft dan nog een theoretische opleiding van 3-4 jaar.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik weet inderdaad nog niet heel precies wat uiteindelijk mijn functie gaat worden. Vandaar dat ik nu aannde slag ga als functioneel ontwerper zodat ik van daaruit contact heb met de functies die ik benoemde.

In de loop van de tijd ga ik meekijken en -lopen met de eerdergenoemde functies. Ondertussen volg ik verschillende, specifiek gerichte cursussen en workshops. Het volgen van een nieuwe opleiding zie ik van af.
Pagina: 1