i8600k overclock alleen op Turbo mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Hallo medeTweakers,

In het verleden redelijk wat geoverclockt (Intel Core 2 Quad Q6600-era) maar daarna eigenlijk compleet van de radar gevallen. Echter, ik heb nu het systeem in mijn signature en het overclock virus begint weer een beetje te kriebelen.

Heb geen extreme plannen, ik wil onder de 5Ghz blijven.

Vragen:
1. Heb onder gaming en CPU-stresstest een stabiele 4,8Ghz op de baseclock op 1.280vCore.
Echter, als ik op Steam een grote file wil binnentrekken bevriest m'n systeem, en krijg ik een BSOD met "DPC Watchdog violation". Terug naar stock lost dit op. Is er een bekende oplossing om toch de overclock te behouden en geen violations meer te krijgen?

Google leert dat het mogelijk opgelost wordt met een update van de "IDE ATA/ATAPI controllers" maar die beschikken al over de laatste drivers.

2. Daarnaast, omdat het een baseclock multiplier is, loopt m'n CPU constant op 4.8Ghz.
Is het mogelijk bij de i5 8600k generatie om alleen de boostclock te overclocken?
Eigenlijk zou ik het prettig vinden om idle gewoon op de standaard 3,6Ghz te blijven, en alleen onder load (zoals games) naar 4,8Ghz te schalen.

Hoor graag!

[ Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 13-02-2019 12:45 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DutchManticore Wat heb je zelf zoal gevonden, of geprobeerd ?
oa op site van MSI is genoeg info te vinden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Hackus schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:40:
@DutchManticore Wat heb je zelf zoal gevonden, of geprobeerd ?
oa op site van MSI is genoeg info te vinden
Uiteraard zelf al meerdere online guides gelezen, maar ik vind alleen de standaard baseclocking tutorials.
Dat wil zeggen, de baseclock omhoog gooien. Heb Google gevraagd naar "i8600k turbo overclock" maar daar krijg ik alleen mensen die met dezelfde vraag zitten.

Ook op Youtube meerdere guides (waaronder deze van MSI) gekeken, maar ook daar hetzelfde probleem. Iedereen pakt gewoon de basecore aan. Vandaar dat ik nu hier vraag of het uberhaupt mogelijk is, want ik begin te twijfelen.

Heb nog geen instructies of uitleg op MSI gevonden. Zal daar nu eens even gaan kijken.
Mocht je specifieke links hebben, dan graag.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 13-02-2019 12:48 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

TTLCrazy

Listen to Frankie

Is dit wezenlijk verandert sinds de 3570k ? Deze draait hier nog steeds bij mij en het enige wat ik heb gedaan is de multiplier omhoog gegooid en hij varieert gewoon in snelheid van 1,6 tot 4,0 GHz (in mijn geval dan) in plaats van 1,6 tot 3,8.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Wacht even, komt het misschien omdat ik de verkeerde settings uit heb gezet.
Moet C-State, of EIST bijvoorbeeld aanblijven na veranderen multiplier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

TTLCrazy

Listen to Frankie

Bij de 3570k heette het speedstep, EIST = Enhanced Intel Speedstep Technology. Dus ja EIST moet aan staan.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
EIST en C1E aan, dan zou die altijd terug moeten klokken. Daarnaast geef je niet aan welke cpu stresstest je gebruikt hebt. Probeer eens LinX of IntelBurnTest 20 keer te draaien waarbij al het geheugen gebruikt wordt. Mocht je hierbij crashen dan is je systeem dus niet stabiel en zul je Vcore moeten verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
n0elite schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:24:
EIST en C1E aan, dan zou die altijd terug moeten klokken. Daarnaast geef je niet aan welke cpu stresstest je gebruikt hebt. Probeer eens LinX of IntelBurnTest 20 keer te draaien waarbij al het geheugen gebruikt wordt. Mocht je hierbij crashen dan is je systeem dus niet stabiel en zul je Vcore moeten verhogen.
Heb AIDA64 Extreme ongeveer 90 minuten gedraaid.
EIST stond uit, C1E stond al aan.

Settings zijn nu als volgt:
- Vcore: 1.280 (fixed) (Als ik die op auto laat staan direct BSOD bij opstarten)
- Multiplier 47 (all core. Niet turbo)
- Multiplier mode : Dynamic
- LLC : level 4
- EIST aan.
- TurboBoost uit.

Klokt nu mooi heen en weer tussen 800mhz en 4700mhz

Kan het nog kwaad om ongebalanceerde clocks te doen?
Bijvoorbeeld de eerste 3 cores op multiplier 47 en de laatste drie op 40?
Volgens mij worden in-game de meestal hooguit de eerste 3 cores gebruikt?

[ Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 13-02-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
DutchManticore schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:44:
[...]

Heb AIDA64 Extreme ongeveer 90 minuten gedraaid.
EIST stond uit, C1E stond al aan.

Settings zijn nu als volgt:
- Vcore: 1.280 (fixed) (Als ik die op auto laat staan direct BSOD bij opstarten)
- Multiplier 47 (all core. Niet turbo)
- Multiplier mode : Dynamic
- LLC : level 4
- EIST aan.
- TurboBoost uit.

Klokt nu mooi heen en weer tussen 800mhz en 4700mhz

Kan het nog kwaad om ongebalanceerde clocks te doen?
Bijvoorbeeld de eerste 3 cores op multiplier 47 en de laatste drie op 40?
Volgens mij worden in-game de meestal hooguit de eerste 3 cores gebruikt?
AIDA64 zie ik niet als een serieuze tool om de stabiliteit van je systeem mee te testen. Zoals ik eerder heb benoemd kun je daarvoor beter LinX gebruiken, Prime95 of OCCT op verschillende modes kan ook.

Minimaal 20 LinX runs en het liefst 12 uur runs met LinX/OCCT/Prime95 zie ik als stabiel. Enfin je moet het zelf weten, maar als je systeem stabiel zou zijn zou je geen BSOD krijgen tijdens het downloaden van een spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Even terug naar de kern van het verhaal. 4800 @1,28v is stabiel in stress test maar niet met steam? Allereerst handig te weten welke stress test, hoelang en welke voltages en temperatuur je waarmee uitleest.

'een uurtje aida64' is geheel andere koek dan 8u prime95 v26.6, en al helemaal andere koek dan Prime95 v29+

Met het downloaden van bestanden met steam wordt er veel gecached en veel geheugen bewerkingen. Goed is om dan de 'blend' optie van prime te draaien, waar geheugen en memory controller goed getest wordt. Idealiter draai je P95 met AVX2 test voor 8u lang, maar vermoed dat AVX te zwaar is en te warm wordt op 4800mhz. In dat geval eens kijken naar de P95 versie zonder AVX (v26.6 en lager).

Eventueel kan je in bios een AVX offset instellen, die detecteert AVX instructies en zal de cpu dan 1 of meerdere multi's omlaag gaan, naar gelang wat er ingesteld is.

Als laatst, stating the obvious: een overclock die problemen geeft kan je natuurlijk niets stabiel noemen.. terug naar de tekentafel dus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 13-02-2019 18:47 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DutchManticore Let je wel op dat je niet teveel gaat klooien met je RAM(CL16/2666) is niet echt ideaal.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
millman schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:44:
Even terug naar de kern van het verhaal. 4800 @1,28v is stabiel in stress test maar niet met steam? Allereerst handig te weten welke stress test, hoelang en welke voltages en temperatuur je waarmee uitleest.

'een uurtje aida64' is geheel andere koek dan 8u prime95 v26.6, en al helemaal andere koek dan Prime95 v29+

Met het downloaden van bestanden met steam wordt er veel gecached en veel geheugen bewerkingen. Goed is om dan de 'blend' optie van prime te draaien, waar geheugen en memory controller goed getest wordt. Idealiter draai je P95 met AVX2 test voor 8u lang, maar vermoed dat AVX te zwaar is en te warm wordt op 4800mhz. In dat geval eens kijken naar de P95 versie zonder AVX (v26.6 en lager).

Eventueel kan je in bios een AVX offset instellen, die detecteert AVX instructies en zal de cpu dan 1 of meerdere multi's omlaag gaan, naar gelang wat er ingesteld is.

Als laatst, stating the obvious: een overclock die problemen geeft kan je natuurlijk niets stabiel noemen.. terug naar de tekentafel dus ;)
AVX offset staat op -3, maar zal vandaag eens Blend P95 voor een uurtje of 12 aan laten staan.
En ja tijdens gaming, AIDA stresstest bleef alles prima stabiel. Geen artifacts, crashes of BSODs.
Kwam daarna eigenlijk stom toevallig achter dat ik wel BSOD's kreeg zodra ik via Steam een download binnentrok.

Inmiddels multiplier van 48 naar 47 gezet, en nu loopt alles, ook tijdens Steam download stabiel.
Trek 56mb/sec binnen, dus kan me voorstellen dat dat een goede CPU/memory test is.

C-State staat aan, dus de kernen schakelen mooi heen en weer tussen 799mhz en 4700mhz afhankelijk van load. Precies zoals ik wilde.
Hackus schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:09:
@DutchManticore Let je wel op dat je niet teveel gaat klooien met je RAM(CL16/2666) is niet echt ideaal.
Geheugen alleen XMP aangezet.
Ziet er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dg5Pszx/cpuz.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 14-02-2019 10:45 ]

• DutchManticore
.

[ Voor 99% gewijzigd door DutchManticore op 14-02-2019 10:42 ]

Pagina: 1