Ventileren ingebouwde hoogslaper -> tips gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-04 22:13
Hola,

Momenteel zit ik al een tijdje op een studentenkamer waarin ik een ingebouwde hoogslaper heb. Dit betekent dat ik een kamer heb van +/- 17 m2 en daarbij nog een ruimte waar ik mijn matras kan plaatsen +/- 8 m2.

De afmeting is als volgt: (ps: lengte en breedte haal ik misschien door elkaar)
Kamer: 370 x 440 x 300 (lengte x breedte x hoogte)
Slaapruimte: 200 x 400 x 80 (lengte x breedte x hoogte)

Problemen:
- warmte stijgt -> in de zomer wordt slapen soms ondragelijk warm
- ventilatie is er nauwelijks (specifiek de slaapruimte)
raam 1 zit precies onder de draagbalk -> geen luchtstroom/ventilatie vanuit dat raam.
raam 2 zit niet onder de draagbalk maar beide ramen zitten zeker 30cm lager dan de hoogte van het matras gezien -> wederom geen voelbare luchtstroom.
- glas is enkel glas -> in de winter komt er enorm veel kou naar binnen, en in de zomer houdt het de warmte niet buiten = hierdoor heb ik een plaat laten inbouwen voor het raam waardoor er een 'dubbel raam' effect ontstaat -> niet bevorderlijk voor de ventilatie

De oplossing gezien de kamer nooit ventileert (zomer ramen dicht voor warmte / winter dicht voor kou) en daarbij specifiek de slaapruimte (waar het helemaal niet doorwaait). Lijkt het mij verstandig om een rooster te maken in de muur zodat er frisse lucht de kamer instroomt. Daarbij denk ik dat het verstandig is om dit ventilatiegat te maken op hoogte van het plafond -> zodat het in de slaapruimte komt want daar is het hard nodig. Graag hoop ik wat advies/feedback te kunnen krijgen op mijn idee.
Verder heb ik een ventilator die op de bovenruimte staat en die staat in de zomer standaard de hele nacht aan. Echter neemt de ventilator de ventilatie in de winter niet over want het raam blijft dicht en helpt het in de zomer niet de ruimte wat af te koelen.

Hopelijk heeft iemand een goed advies hierover. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 15:40

JdM

Humbled

Denk dat je eerst goed moet nadenken over de vraag of je wel een rooster/gat in een buitenmuur mag maken van de huisbaas. Als dat toegestaan is, dan is geforceerd (naar buiten) ventileren dmv een buisventilator geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:15
Je doel is onrealistisch. Ventillatie is typisch niet voor "voelbare luchtstroom".

Blijkbaar wil je met name temperatuurregulatie en dat gaat echt niet lukken met wat ventillatie. Onder de nok van een slecht geisoleerd pand slapen is gewoon per definitie brak.

Ventillatie heeft primair als doel een gezonde luchtkwaliteit, luchtvochtigheid. Dat is vrijwel altijd goed te regelen door een beetje te ventilleren (kan met elk raam op elke stand in combinatie met en haakje, etc.) met eventueel geheel luchten (ramen volledig open).

Als je toch al een ventillator hebt dan is het openen van de ramen (luchten!) en de lucht door de slaapruimte blazen het beste wat je kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Rukapul schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:08:
Je doel is onrealistisch. Ventillatie is typisch niet voor "voelbare luchtstroom".

Blijkbaar wil je met name temperatuurregulatie en dat gaat echt niet lukken met wat ventillatie. Onder de nok van een slecht geisoleerd pand slapen is gewoon per definitie brak.

Ventillatie heeft primair als doel een gezonde luchtkwaliteit, luchtvochtigheid. Dat is vrijwel altijd goed te regelen door een beetje te ventilleren (kan met elk raam op elke stand in combinatie met en haakje, etc.) met eventueel geheel luchten (ramen volledig open).

Als je toch al een ventillator hebt dan is het openen van de ramen (luchten!) en de lucht door de slaapruimte blazen het beste wat je kunt bereiken.
Hmm ik zal specifieker zijn. Ik heb de ramen eigenlijk altijd gesloten want: in de winter wordt het enorm koud als de ramen open staan (ramen gaan vrij ver open) en de verwarming op hoogste stand helpt niet voldoende om de warmte binnen te houden.
In de zomer heb ik de ramen gesloten vanwege de hitte (alleen savonds en in de ochtend wel open ofc).

Ik heb dus iets nodig dat ervoor zorgt dat er wel gezonde lucht naar binnen komt zonder aan het raam te zitten.

Ventilatie en temperatuurmanagement laat ik dan even achterwegen.

Hopelijk ben ik nu realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
JdM schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:06:
Denk dat je eerst goed moet nadenken over de vraag of je wel een rooster/gat in een buitenmuur mag maken van de huisbaas. Als dat toegestaan is, dan is geforceerd (naar buiten) ventileren dmv een buisventilator geen probleem.
Ik heb toestemming om iets te veranderen want ik heb aangegeven dat ik (en mijn vriendin) geregeld wakker worden met hoofdpijn omdat het niet ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Er is genoeg "goedkoop" te doen, je grootste uitdaging zit in het stoppen van de tocht, zonder ventilatie te weren. Probeer uit de tocht te zitten in de winter en in de zomer bv er juist in. 1 klein gaatje kan best heel veel ellende (kou) veroorzaken.
Naar buiten ventileren is wel een optie die ik zou doen. immers de lucht word vanzelf door de rest van de kieren naar binnen getrokken. (met een terugslag klep aan de buitenkant zodat het niet naar binnen waait.
Wat je wegzuigt word automagisch aangevuld vanaf andere plekken.

En zet bv wat planten neer bv moestuintje voor je kruiden ofzo die produceren wat lucht, daarnaast kan je wat doen met lucht ontvochtigen/bevochtigen voor koeling. Omdat water warmte goed geleid en bv een luchtfilter bevochtigen kan je vrij snel de warmte uit de kamer halen .. (zeker als je achter de filter een ventilator zet ;) )
Als het te warm word kan je het beste de kamer donker houden en een ventilator op de laagste stand houden (zon aangedreven?) of gewoon 24x7 aan..
Mik niet op 6 graden verschil, 1 a 2 graden verschil met "buiten' is vaak genoeg. en het kost ook veel minder energie.

@kevin12 kijk eens naar Deathchant in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
misschien wat inspiratie hoe je dit oplost met je ramen, bij de bouwmarkt kan je nog wat extra piepschuim tegen dat hout plakken en "done"

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 13-02-2019 12:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een buis van boven naar beneden met een ventilator erin zodat je warme lucht van naar beneden gaat. Verder zorgen dat er toch een raam open kan al is het maar een klein stukje in de winter. Bedenk ook dat je geen afvoer krijgt zonder aanvoer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Het is nu het seizoen om een goedkope 2e hands airco te scoren. Al dan niet gecombineerd met wat mechanische ventilatie. Hittewerend glasfolie helpt ook. Er vanuit gaande dat de kosten all-in zijn; s'winters gewoon meer stoken (kan ook met een airco) met een raampje op een kier.

[ Voor 45% gewijzigd door -36- op 13-02-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb voor een gelijksoortig probleem als tijdelijke oplossing een "airco" gebruikt van suntec (transform 7000?). Nu is dit inmiddels een oud beestje, maar er zijn vast meer "kamer" airco's die je op die manier kunt gebruiken.

De airco staat buiten,(weersbestendig) de bediening gaat vanuit binnen (ziet er zo uit)
De al dan niet gekoelde lucht komt dan via een slang naar binnen het voordeel tenopzichte van normaal gebruik van een aico de lucht is dat de lucht vers van buiten komt en gaat door de filter (eventueel minder pollen). en je buren zitten in de herrie :P
Voor mij was het juist de combi van verse lucht en gekoelde lucht en geen herrie op die plek de doorslag om voor deze toch niet geheel mainstream oplossing te kiezen.
Of dit je luchtverversingsprobleem kan oplossen in jouw situatie hang af van de instelbaarheid van de gekozen unit, ik denk niet dat de suntec dit zondermeer kan zonder creabea te worden. (je kan hem wel programeren, maar dan gaat hij simpel over een X aantal uur aan of uit.. midden in de nacht aan en dan 15 min later uit kan deze niet.
kortom niet ideal , energetisch waarschijnlijk een ramp, maar kan wel alle problemen in 1 keer aanraken. :+

Ik gebruik om mijn tijdelijke woonkamer (waar doortochten niet mogelijk is) trouwens gewoon deze tegen oververhitten. Zon weg? Pompen maar :+

• kevin12
vso schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:28:
Er is genoeg "goedkoop" te doen, je grootste uitdaging zit in het stoppen van de tocht, zonder ventilatie te weren. Probeer uit de tocht te zitten in de winter en in de zomer bv er juist in. 1 klein gaatje kan best heel veel ellende (kou) veroorzaken.
Naar buiten ventileren is wel een optie die ik zou doen. immers de lucht word vanzelf door de rest van de kieren naar binnen getrokken. (met een terugslag klep aan de buitenkant zodat het niet naar binnen waait.
Wat je wegzuigt word automagisch aangevuld vanaf andere plekken.

En zet bv wat planten neer bv moestuintje voor je kruiden ofzo die produceren wat lucht, daarnaast kan je wat doen met lucht ontvochtigen/bevochtigen voor koeling. Omdat water warmte goed geleid en bv een luchtfilter bevochtigen kan je vrij snel de warmte uit de kamer halen .. (zeker als je achter de filter een ventilator zet ;) )
Als het te warm word kan je het beste de kamer donker houden en een ventilator op de laagste stand houden (zon aangedreven?) of gewoon 24x7 aan..
Mik niet op 6 graden verschil, 1 a 2 graden verschil met "buiten' is vaak genoeg. en het kost ook veel minder energie.

@kevin12 kijk eens naar Deathchant in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
misschien wat inspiratie hoe je dit oplost met je ramen, bij de bouwmarkt kan je nog wat extra piepschuim tegen dat hout plakken en "done"
Naar buiten ventileren lijkt mij idd ook de beste oplossing. Ik heb mijn ramen gebarricadeerd vanwege enkel glas en kieren van ruim 1mm = kou komt sneller naar binnen dan de warmte van de verwarming produceert. Echter zorgt dit nu wel voor 0 ventilatie want de ramen zijn eigenlijk weggewerkt. Dit is zeker niet bevorderlijk voor de ventilatie en er moet dus een rooster komen om dit wel weer te realiseren.
Dat topic had ik nog niet gezien, ik zal er eens doorheen kijken!
Frogmen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:38:
Een buis van boven naar beneden met een ventilator erin zodat je warme lucht van naar beneden gaat. Verder zorgen dat er toch een raam open kan al is het maar een klein stukje in de winter. Bedenk ook dat je geen afvoer krijgt zonder aanvoer.
Een slang is een optie waar ik ook al over had nagedacht. Dit is zeker iets wat ik meeneem in de overweging.
-36- schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:42:
Het is nu het seizoen om een goedkope 2e hands airco te scoren. Al dan niet gecombineerd met wat mechanische ventilatie. Hittewerend glasfolie helpt ook. Er vanuit gaande dat de kosten all-in zijn; s'winters gewoon meer stoken (kan ook met een airco) met een raampje op een kier.
Airco heb ik al maar helaas werkt dit niet bevorderlijk: raam gaat te ver open waardoor warmte naar binnen komt en koeling dus niet optimaal gaat of dat ding blaast 24/7 wat ook niet fijn is. Glasfolie heb ik ook al maar merk er niet veel van met enkel glas..
Mechanische ventilatie lijkt mij in dit geval toch de beste oplossing.
twain4me schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:21:
Ik heb voor een gelijksoortig probleem als tijdelijke oplossing een "airco" gebruikt van suntec (transform 7000?). Nu is dit inmiddels een oud beestje, maar er zijn vast meer "kamer" airco's die je op die manier kunt gebruiken.

De airco staat buiten,(weersbestendig) de bediening gaat vanuit binnen (ziet er zo uit)
De al dan niet gekoelde lucht komt dan via een slang naar binnen het voordeel tenopzichte van normaal gebruik van een aico de lucht is dat de lucht vers van buiten komt en gaat door de filter (eventueel minder pollen). en je buren zitten in de herrie :P
Voor mij was het juist de combi van verse lucht en gekoelde lucht en geen herrie op die plek de doorslag om voor deze toch niet geheel mainstream oplossing te kiezen.
Of dit je luchtverversingsprobleem kan oplossen in jouw situatie hang af van de instelbaarheid van de gekozen unit, ik denk niet dat de suntec dit zondermeer kan zonder creabea te worden. (je kan hem wel programeren, maar dan gaat hij simpel over een X aantal uur aan of uit.. midden in de nacht aan en dan 15 min later uit kan deze niet.
kortom niet ideal , energetisch waarschijnlijk een ramp, maar kan wel alle problemen in 1 keer aanraken. :+

Ik gebruik om mijn tijdelijke woonkamer (waar doortochten niet mogelijk is) trouwens gewoon deze tegen oververhitten. Zon weg? Pompen maar :+
Ik heb een airco maar ik mis precies dat wat jij beschrijft: geen geluid, ramen dicht houden, lucht van buiten. Dit lijkt mij wel een ideale oplossing omdat de airco die ik nu heb eigenlijk niet mijn wensen kan vervullen. Ik zal het eens opzoeken!

Voor nu iedereen bedankt voor alle feedback en info. Het lijkt mij het beste om mij op dit moment te gaan oriënteren in een (mechanische) ventilatie en eventueel een ventilator die zorgt voor luchtstroom op de 'bovenverdieping'. Ideaal zou zijn een ventilatierooster op hoogte van de slaapruimte die van buitenaf koele lucht naar binnen blaast.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

kevin12 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 07:59:
[...]

Naar buiten ventileren lijkt mij idd ook de beste oplossing. Ik heb mijn ramen gebarricadeerd vanwege enkel glas en kieren van ruim 1mm = kou komt sneller naar binnen dan de warmte van de verwarming produceert. Echter zorgt dit nu wel voor 0 ventilatie want de ramen zijn eigenlijk weggewerkt. Dit is zeker niet bevorderlijk voor de ventilatie en er moet dus een rooster komen om dit wel weer te realiseren.
Dat topic had ik nog niet gezien, ik zal er eens doorheen kijken!
Met kit pistool (5,-) witte siliconen kit ( paar euro) en een ijsklontje (gladde randen ipv met vinger) en een bakje kan je elke kier die je niet wilt (langs ramen en andere plekken waar je vermoed een kier zit) te lijf .
De methode = ik zie een kier, je dicht een kier .. bij twijfel dicht de kier.

De huisbaas kan je ook verzoeken om bv tochstrips te vervangen, of zelf "plakken"

bij ramen / deuren waar je bv wel ventilatie kier wilt, een opgerolde handdoek met wat elastiek eromheen (rubber geeft anti slip vermogen) kan je in/uitgaande lucht vertragen zodat je het niet als "tocht" ervaart"

Ik kan je uit ervaring vertellen dat het enorm prettig kan zijn,

Tja vanalles

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Of gewoon is kijken hoe duur HR++ glas is en de kosten evt delen met de huisbaas. als je ze zelf kan zetten hoeft dat niet de hoofdprijs te kosten. Kan je gelijk een mooi rooster voor de ventilatie inbouwen
Pagina: 1