Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkGM14
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-03 14:35
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort heel veel reizen en natuurlijk hoort bij reizen een paar mooie foto's. Ik heb wat gesurfed op het internet alleen ik kwam erachter dat ik totaal geen kennis en geen idee waar ik moet beginnen met het snappen van foto camera's.

Daarom ook bij deze mijn vraag. Wat is een goede Reis/travel camera?

- Wat wil ik ermee kunnen doen?
Voornamelijk fotos en sommige kleine stukjes filmen.

- Wat is mijn price range?
Tussen de 700 - 800 euro

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via MarkGM14 op 13-02-2019 17:07)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

@Universal Creations heeft vaak ook goede adviezen hierin.

Als je het formaat weet wat je maximaal mee wilt slepen, dan kan je ook beter een keuze maken tussen de vele opties. Een grotere camera heeft zo zijn voordelen optisch gezien, maar gewicht is dan een nadeel. Als dat nadeel acceptabel is, dan is een FZ2000 of fz300 achtige camera een mooie optie.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chillierelk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-01 13:03
Hoe belangrijk is zoombereik voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkGM14
chillierelk schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:07:
Hoe belangrijk is zoombereik voor je?
Best belangerijk ik ga onder andere naar Uganda op safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 07:39
ik zou dan onderzoek doen naar een fatsoenlijke travelzoom, bijvoorbeeld de Panasonic Tz200

[ Voor 30% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 13-02-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chillierelk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-01 13:03
Niet_Jan_Jaap schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:17:
ik zou dan onderzoek doen naar een fatsoenlijke travelzoom, bijvoorbeeld de Panasonic Tz200
Indd een goede optie! Als het formaat van de camera niet zo belangrijk is zou je ook nog naar de FZ2000 kunnen kijken. Die is wat groter, maar kan ook meer. Als je ver gaat inzoomen is een grotere body ook makkelijker stil te houden vind ik zelf.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

@Universal Creations heeft vaak ook goede adviezen hierin.

Als je het formaat weet wat je maximaal mee wilt slepen, dan kan je ook beter een keuze maken tussen de vele opties. Een grotere camera heeft zo zijn voordelen optisch gezien, maar gewicht is dan een nadeel. Als dat nadeel acceptabel is, dan is een FZ2000 of fz300 achtige camera een mooie optie.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
MarkGM14 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:52:
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort heel veel reizen en natuurlijk hoort bij reizen een paar mooie foto's. Ik heb wat gesurfed op het internet alleen ik kwam erachter dat ik totaal geen kennis en geen idee waar ik moet beginnen met het snappen van foto camera's.

Daarom ook bij deze mijn vraag. Wat is een goede Reis/travel camera?

- Wat wil ik ermee kunnen doen?
Voornamelijk fotos en sommige kleine stukjes filmen.

- Wat is mijn price range?
Tussen de 700 - 800 euro

Alvast bedankt!
Probeer een RX10 III 2dehands te bemachtigen. Ik zag er 1 voor €900 op marktplaats staan, maar kijk gerust even verder en probeer met wat bieden op €800 uit te komen. Dat is echt veruit de beste camera die je voor dat geld kunt krijgen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkGM14
Beste Tweakers,

Een tijdje geleden vroeg ik om advies voor mijn reiscamera. Daar kwamen 2 camera's uit: de FZ2000 en de RX10 III. Nu heb ik een vraagje welke is beter prijs gericht? En is de RX10 III wel 500 euro meer waard?

De FZ2000 kost 750 euro en de RX10 III kost 1250 euro. Ik heb reviews gevonden op het internet, maar ze zeiden allemaal hetzelfde: "Ze lijken heel erg op elkaar maar de RX10 III wint. Wil je voor wat goedkopers gaan dan is de FZ2000 omdat de camera's toch op elkaar lijken".

Ik ben absoluut geen camera kenner, maar ik ben beginend camera fanaat. Dus kort samengevat welke camera is beter?

Wat wil ik ermee kunnen doen?
- Dieren mee fotograferen tijdens safari (met scherming licht en vroege ochtend)
- Steden fotograferen
- Ver mee in kunnen zoomen vanwege de "wildlife".

Wie o wie kan mij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De RX10 III heeft een lens die lichtsterker is en een langer tele bereik heeft. Dat klinkt dan alsof die meer aan sluit op je behoeften.

Je schrijft dat de reviews feitelijk al zeggen welke beter is, waar twijfel je dan over? Of vind je de RX10 III eigenlijk wat te duur? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40
De FZ2000 biedt veel meer value for money natuurlijk. De 500 euro die je bespaart kan je investeren in een goede verrekijker, daar heb je veel meer lol van op safari. Afhankelijk van waar je precies heen gaat kan je ook de TZ200 overwegen met 15x zoom. In de kleinere parken (in de Kaap in Zuid-Afrika bijvoorbeeld) kan je gewoon tot op een paar meter van de dieren rijden met je eigen (huur)auto, heb je geen 25x zoom nodig dus. De TZ200 is dan door zijn kleinere formaat de praktischere keuze.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkGM14
Gonadan schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:51:
De RX10 III heeft een lens die lichtsterker is en een langer tele bereik heeft. Dat klinkt dan alsof die meer aan sluit op je behoeften.

Je schrijft dat de reviews feitelijk al zeggen welke beter is, waar twijfel je dan over? Of vind je de RX10 III eigenlijk wat te duur? :)
Ik vind hem inderdaad duur. Daarom wilde ik weten of het de extra 500 euro waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@MarkGM14 ik heb je nieuwe topic even samengevoegd met je originele vraag. Feitelijk is die nog niet beantwoord en dit geeft nieuwe posters meer context. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

MarkGM14 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 23:07:
Ik vind hem inderdaad duur. Daarom wilde ik weten of het de extra 500 euro waard is.
Tja, de RX10III is op enkele vlakken wel iets beter, maar of dat €500 euro waard is kan alleen jij bepalen.
Kijk je er anders tegenaan dan is hij gewoon bijna twee keer zo duur, dat klinkt als wel erg zonde van je geld. Dan moet je wel heel graag die extra tele en lichtsterkte willen.

Vandaar ook het advies van @Universal Creations om voor tweedehands te kijken, is dat geen optie?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat als er ergens iets is waar je meer zoom en een snellere lens goed kan gebruiken een safari is. Het zal niet snel overkill zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor enquêtes graag eerst contact opnemen met een moderator, dan kunnen we bekijken of en waar we dit toestaan. In ieder geval niet zomaar in een ander topic. :)

[ Voor 91% gewijzigd door Gonadan op 03-04-2019 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kijk eens naar zoiets:
pricewatch: Olympus Tough TG-5 Rood

Zoom is beperkt, maar het is een heerlijke snapshot camera die 100% waterdicht is. Je kunt en mag er mee zwemmen, hij is schokbestendig, etc. Als je niet al te idiote eisten stelt aan lichtsterkte, is zoiets denk ik zeer de moeite waard. (Zo'n cam kan ook gewoon mee het strand op, de bergen in en is klein genoeg om in je broekzak te stoppen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:26
unezra schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:00:
Kijk eens naar zoiets:
pricewatch: Olympus Tough TG-5 Rood

Zoom is beperkt, maar het is een heerlijke snapshot camera die 100% waterdicht is. Je kunt en mag er mee zwemmen, hij is schokbestendig, etc. Als je niet al te idiote eisten stelt aan lichtsterkte, is zoiets denk ik zeer de moeite waard. (Zo'n cam kan ook gewoon mee het strand op, de bergen in en is klein genoeg om in je broekzak te stoppen.)
het zal vast een prima camera zijn maar TS gaat op safari en dan heb je vooral zoom bereik nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Philip Ross schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:04:
[...]
het zal vast een prima camera zijn maar TS gaat op safari en dan heb je vooral zoom bereik nodig.
Oh, woops. :(
Blijkbaar alleen de TS gelezen, niet alles wat daarna kwam.

Nja, dan zou ik als ik TS was investeren in beiden. Een camera met dikke zoom, hoge lichtsterkte, etc (word interessant voor dat budget) én een stuitercamera voor de wat onvriendelijker omgevingen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40
Een "stuitercamera" lijkt me alleen interessant als je gaat wildwaterraften of snorkelen en dat wilt vastleggen. Voor een safari denk ik echt dat je veel meer lol hebt als je naast je FZ2000 ook een verrekijker aanschaft.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1