Toon posts:

Hardware acceleration werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdje geleden problemen gehad met mijn videokaart (ATI Radeon HD 4850 1GB), de fan was kapot, maar dit is inmiddels verholpen.

Ik weet niet of er een verband is, maar tijd terug kreeg ik ineens zwart beeld bij afspelen van video's in de browser, zowel in Chrome als Firefox. Ik heb ontdekt dat dit komt door hardware acceleration. Ook afspelen via VLC player gaf geen beeld, pas als ik hardware acceleratie uitzet wel. Dus het is geen browser issue.

Zonder hardware acceleratie in de browser, spelen de video's ook nog eens bagger af, bij volledig scherm vervormt het geluid zelfs....

Ik heb de driver volledig verwijderd met AMD cleanup en opnieuw de laatste beschikbare versie geïnstalleerd, maar dit heeft niks geholpen. Apparaatbeheer en Catalyst geven geen fouten weer dat er iets met de videokaart is.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-02-2019 12:18)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:51
Je hebt een AM3 bord met Phenom II X4 955 en dat heeft een PCI-e 2.0 x16 slot. PCI-e is backwards compatibel dus werken doet het sowieso.
HD 6770 kan ook. Ik noemde de HD 7000 serie en nieuwer omdat deze veel interessanter zijn vanwege de modernere hardware en nog betere driverondersteuning.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:10

DataGhost

iPL dev

Is dat bij een bepaalde site of overal? Het zou zomaar eens kunnen dat de site waar je op kijkt is overgegaan op een nieuwere codec zoals h265. Aangezien je videokaart bijna 11 jaar oud is, zou het zomaar eens kunnen dat die niet wordt ondersteund, en dat je CPU die moderne codec ook niet meer trekt. Gebeurt het in VLC ook bij videomateriaal wat oudere codecs gebruikt zoals h264?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:46
Ik heb hetzelfde gehad een aantal jaar terug met dezelfde kaart. Hier bleek dat 1 of andere chip op die kaart defect/brak was. Dezelfde kaart daarna nog als 2e kaart in een crossfire opstelling gedraaid: dat werkte dan wel weer perfect. Gezien de leeftijd van de kaart, en gezien de defecte fan: wellicht dat dit chipje bij jou ook defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:36:
Is dat bij een bepaalde site of overal? Het zou zomaar eens kunnen dat de site waar je op kijkt is overgegaan op een nieuwere codec zoals h265. Aangezien je videokaart bijna 11 jaar oud is, zou het zomaar eens kunnen dat die niet wordt ondersteund, en dat je CPU die moderne codec ook niet meer trekt. Gebeurt het in VLC ook bij videomateriaal wat oudere codecs gebruikt zoals h264?
Even gecheckt op wat sites, bij youtube pakt ie veel wel met HA aan, NPO gemist ene wel het andere niet. Kijk.nl pakt ie niks.. Op VLC een .mkv h264 geprobeerd die geeft ook geen beeld... Apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Driverondersteuning van HD 4xxx is ronduit slecht. HD 5xxx is al een stuk beter en HD 7xxx is top. Je kunt beter een paar tientjes uitgeven aan een HD 7750/7770/7790/R7 250(X)/R7 260(X)/R9 265/R9 270 ipv een antieke 4850 proberen op te lappen. Is allemaal nog sneller ook dan een HD 4850, en zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:32

Nemesizz

Untouchable

Mijn Radeon 5770 had ook regelmatig problemen met hardwareversnelling.

Browsers gaven regelmatig dusdanig problemen dat de PC gewoon een BSOD deed.
Video via de mediaplayer (mijn geval MPC HC) deden bepaalde formaten het wel een beetje (1080P H264 van de camcorder bijv, maar kon niet vooruit spoelen enz want dan ging het beeld corrupt soms ook BSOD), andere keren totaal niet (1080P H264 van de actioncam, 0,0 acceleration), en 4K (ook nog H264) ook noppes.

Vorig jaar nog een keer een Radeon 6870 uit de afvalbak gered, en daar werkte de acceleration een heel stuk beter (elk geval via MPC-HC).

Merk overigens wel vaker met oudere generatie kaarten dat hardwareversnelling het vaak niet naar behoren doet. M'n GeForce 9600GT zou ook H264 moeten kunnen decoden, maar met geen mogelijkheid dat het werk (geen crashes, maar alle load gaat vol op CPU en GPU doet helemaal noppes).

Zelfs een instapper van een moderne kaart (of het nou AMD, of nVidia is) doen het vele malen beter qua support en hardwareversnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik zou er inderdaad niet meer teveel energie in stoppen. Uiteraard ben en blijf je tweaker, maar soms moet je de feiten accepteren en je geliefde oude hardware vervangen door iets nieuws, hoewel dat tegen je principes is.

Verwijderd

Topicstarter
lol true true, eigenlijk een hele nieuwe desktop, nog even op zoek naar een 2ehands vervangkaartje

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:40:
Driverondersteuning van HD 4xxx is ronduit slecht. HD 5xxx is al een stuk beter en HD 7xxx is top. Je kunt beter een paar tientjes uitgeven aan een HD 7750/7770/7790/R7 250(X)/R7 260(X)/R9 265/R9 270 ipv een antieke 4850 proberen op te lappen. Is allemaal nog sneller ook dan een HD 4850, en zuiniger.
Jep, je had in mijn andere topic ook al een handige selectie gegeven

categorie: Videokaarten

Mijn moederbord heeft echter 1 PCIe-1.0 slot, heeft t dan zin om daar bijvoorbeeld de HD 7790 in te doen?
En een kennis had nog een Radeon 6770 liggen, is dat wat, die zag ik niet in je selectie..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je hebt een AM3 bord met Phenom II X4 955 en dat heeft een PCI-e 2.0 x16 slot. PCI-e is backwards compatibel dus werken doet het sowieso.
HD 6770 kan ook. Ik noemde de HD 7000 serie en nieuwer omdat deze veel interessanter zijn vanwege de modernere hardware en nog betere driverondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 06:45:
Je hebt gelijk, ik ga voor de HD 7790, zie 'm tweedehands voor evenveel als mindere modellen.

Dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je hebt toch VGA nodig en die heeft een 7790 niet. Er staat een R7 250 met VGA in V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:34:
Je hebt toch VGA nodig en die heeft een 7790 niet. Er staat een R7 250 met VGA in V&A.
die kan op de DP met een adapter
Pagina: 1