Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordanV
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-05-2022
Mijn vraag,

Hey iedereen, ik ben nieuwe hier.

ik heb een paar dagen geleden een nas gekocht. het is een netwerk opslag. ik heb alles ingesteld en als ik thuis ben kan ik er alles op doen. ik heb een IP adres waar ik op internet kan inloggen om bestanden af te halen en erop zetten. dat kan ik altijd doen maar als ik op school zit maar ook als ik bij iemand anders ben. kan dat dus niet meer :X . het gaat om een buffalo nas.

heeft iemand een idee? ik hoor graag van jullie.
alvast bedankt.

met vriendelijke groet,
Jordan.

[ Voor 4% gewijzigd door JordanV op 13-02-2019 12:10 ]

Beste antwoord (via JordanV op 13-02-2019 15:04)

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
JordanV schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:27:
[quote]Ronker schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:57:
Welkom op tweakers @JordanV.

Kun je ons meer vertellen over de situatie hoe het ingesteld is? ik heb het gekocht om meer opslag te hebben. ik heb alles ingesteld zoals het boekje aangaf. ik kreeg er ook een Ip adres bij dat ik vanuit daar werk kan werken maar thuis werk hij wel.
Heb je het op meerdere locaties geprobeerd? ik heb geprobeerd bij iemand thuis en op iemand anders zijn pc thuis. :X
Zoals ik uit je verhaal begrijp heb je het thuis geinstalleerd en werkt het thuis naar behoren. Als je het op een andere locatie probeerd dan kun je er niet bij.

Er zijn meerdere manieren om dit op te lossen:
1: Via Web Access zoals al aangegeven door @jeroen3
https://www.buffalotech.c...s-on-a-buffalo-airstation

2: De juiste poorten open zetten op de Firewall. Even uitzoeken welke dat precies zijn durf ik zo niet te zeggen
[edit] zorgen dat je via ftp bij je bestanden kan komen

3: Je kan een VPN server opzetten:
https://www.buffalotech.c...-for-a-buffalo-airstation
en dan de juiste poorten voor de VPN open zetten.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:42

Dutch_Celt

Jollygood

Waarschijnlijk geblokkeerd door de IT afdeling van school?

Ik zou het daar eens gaan navragen :-)

Edit:
Maar wat had je zelf al geprobeerd?
Als je, in dit geval op school, een verbinding via je telefoon (4g) opzet, lukt het dan wel?
Dit zou dan ook wijzen op het school netwerk.

[ Voor 50% gewijzigd door Dutch_Celt op 13-02-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:43
Word waarschijnlijk geblokt door de school.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Even aan de systeembeheerder vragen of hij die poort open wil zetten. Wil hij vast wel.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 09:35

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik weet niet hoe ver je technische kennis is, vandaar deze vraag. Is het alleen vanuit school of ook vanuit je mobiel via 4g? Want wellicht is de NAS niet te bereiken van buiten jou thuis netwerk.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:26
Ik denk dat het om het lokale IP adres van de nas gaan, en dat werkt niet op school. Omdat je dan niet in je thuisnetwerk zit.

Je kunt volgens mij WebAccess gebruiken.

Of je stelt de VPN server in. Maar dat werkt waarschijnlijk niet op de schoolcomputers. (installatierechten e.d.)

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 13-02-2019 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Aanvulling op Gertjuhjan. Wellicht moet je in je router thuis de poorten forwarden naar je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Gertjuhjan @TwArbo @jeroen3 Hij zegt dat hij dat altijd kan doen behalve op school. Ik doe de aanname dat hij dan portforwards en externe IP-s heeft geregeld? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 13-02-2019 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Laatst online: 29-04 09:35

Gertjuhjan

Software Engineer

Gunner schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:48:
@Gertjuhjan @TwArbo @jeroen3 Hij zegt dat hij dat altijd kan doen behalve op school. Ik doe de aanname dat hij dan portforwards en externe IP-s heeft geregeld? :?
Aangezien hij nog op school zit, is het voor mij compleet onduidelijk hoe ver zijn technische kennis is. Bij de meeste mensen begin ik met vragen, zit de stekker er in en daarna ga ik steeds meer de verdieping in.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gunner schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:06:
Even aan de systeembeheerder vragen of hij die poort open wil zetten. Wil hij vast wel.
Als het een goede systeembeheerder is dan doet hij dat absoluut niet. De TS kan beter het HTTPS verkeer over poort 443 laten lopen, dat is wel beveiligd.

Maar mijn gok is dat portforwarding gewoon niet ingeschakeld staat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gertjuhjan schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:51:
[...]

Aangezien hij nog op school zit, is het voor mij compleet onduidelijk hoe ver zijn technische kennis is. Bij de meeste mensen begin ik met vragen, zit de stekker er in en daarna ga ik steeds meer de verdieping in.
Aan de andere kant is dit Tweakers.net en niet beginnersweb maar ik heb de vervelende eigenschap mensen schromelijk te overschatten ;)
Tsurany schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:52:
[...]

Als het een goede systeembeheerder is dan doet hij dat absoluut niet. De TS kan beter het HTTPS verkeer over poort 443 laten lopen, dat is wel beveiligd.

Maar mijn gok is dat portforwarding gewoon niet ingeschakeld staat.
Ik had er even /s bij moeten zetten denk ik. :P
Maar het blijft een mogelijkheid, de TS geeft er veel te weinig info over.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 13-02-2019 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker

Kun je ons meer vertellen over de situatie hoe het ingesteld is?
Heb je het op meerdere locaties geprobeerd?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-04 11:22
Gunner schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:06:
Kunt het natuurlijk ook beleefd vragen of er wat mogelijk is en of ie @JordanV wil leren hoe dit te configureren. :)

Geen idee of JordanV er ook interesse in heeft, maar wie weet gaat er een hele nieuwe wereld voor hem open.

[ Voor 6% gewijzigd door Bas. op 13-02-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:27
ik weet niet om welk merk NAS het hier gaat, maar met bijv. een Synology kun je hem ook eenvoudig via het web benaderen.
Hier kan je ook voor alle toepassingen alternatieve poorten opgeven en gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22
FlorisVN schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:50:
ik weet niet om welk merk NAS het hier gaat, maar met bijv. een Synology kun je hem ook eenvoudig via het web benaderen.
Hier kan je ook voor alle toepassingen alternatieve poorten opgeven en gebruiken...
Ik zou zeggen lees de OP nog eens door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 27-04 12:52
JordanV schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:01:
Mijn vraag,

ik heb een paar dagen geleden een nas gekocht. het is een netwerk opslag. ik heb alles ingesteld en als ik thuis ben kan ik er alles op doen. ik heb een IP adres waar ik op internet kan inloggen om bestanden af te halen en erop zetten. dat kan ik altijd doen maar als ik op school zit kan dus niet meer. het gaat om een buffalo nas.

alvast bedankt.

met vriendelijke groet,
Jordan.
Kom om te beginnen eens met wat meer informatie want hier kan niemand wat mee.

welk ip adres gebruik je om in te loggen?

word wss gewoon geblokt, vraag aan je IT beheerder om de poort open te zetten. doen ze nooit moeilijk over hoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:03
JordanV schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:01:
Mijn vraag,

ik heb een paar dagen geleden een nas gekocht. het is een netwerk opslag. ik heb alles ingesteld en als ik thuis ben kan ik er alles op doen. ik heb een IP adres waar ik op internet kan inloggen om bestanden af te halen en erop zetten. dat kan ik altijd doen maar als ik op school zit kan dus niet meer. het gaat om een buffalo nas.

alvast bedankt.

met vriendelijke groet,
Jordan.
Bedoel je daarmee dat je vanaf huis met dat IP adres je NAS kan benaderen? En dan waarschijnlijk begint het adres met 192 of 10?
Dat werkt inderdaad niet vanaf school. Je zult een poort moeten forwarden in de router thuis en dan op school het IP-adres gebruiken dat jouw router van je internetleverancier heeft gekregen (of een dynamic DNS gebruiken).

Als je niet weet hoe dit werkt, ga er dan niet zelf mee aan de slag, want je wilt niet je thuisnetwerk zo lek als een mandje krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordanV

Kun je ons meer vertellen over de situatie hoe het ingesteld is? ik heb het gekocht om meer opslag te hebben. ik heb alles ingesteld zoals het boekje aangaf. ik kreeg er ook een Ip adres bij dat ik vanuit daar werk kan werken maar thuis werk hij wel.
Heb je het op meerdere locaties geprobeerd? ik heb geprobeerd bij iemand thuis en op iemand anders zijn pc thuis. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordanV
mugenmarco schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:31:
[...]

Kom om te beginnen eens met wat meer informatie want hier kan niemand wat mee. ik heb hem gekocht om meer opslag te hebben en het een leuk speeltje is om mee te oefenen. maar ik heb hem instelt zoals het boekje je mij had uitgelegd. daarna kreeg ik deze IP adres. :X :)

welk ip adres gebruik je om in te loggen? deze 192.168.178.249: dan zegt dat hij geen verbinding kan maken waar ik ook ben behalve thuis

word wss gewoon geblokt, vraag aan je IT beheerder om de poort open te zetten. doen ze nooit moeilijk over hoor 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 27-04 12:52
dat ip adres is het interne ip adres, heb je weinig aan als je niet thuis bent.

zoek als je thuis bent je externe ip adres op via http://www.whatsmyip.org/

het ip wat je daar ziet kan je gebruiken voor overal behalve thuis, maar dan nog moet je sowieso thuis het 1 en ander instellen om van buitenaf op je site te komen.

ik raad je aan om zelf even wat bronnen op te zoeken over hoe je een site moet hosten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronker
JordanV schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:27:

Zoals ik uit je verhaal begrijp heb je het thuis geinstalleerd en werkt het thuis naar behoren. Als je het op een andere locatie probeerd dan kun je er niet bij.

Er zijn meerdere manieren om dit op te lossen:
1: Via Web Access zoals al aangegeven door @jeroen3

2: De juiste poorten open zetten op de Firewall. Even uitzoeken welke dat precies zijn durf ik zo niet te zeggen
[edit] zorgen dat je via ftp bij je bestanden kan komen

3: Je kan een VPN server opzetten:
en dan de juiste poorten voor de VPN open zetten.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:18

Theo

moederbord

JordanV schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:36:
welk ip adres gebruik je om in te loggen? deze 192.168.178.249: dan zegt dat hij geen verbinding kan maken waar ik ook ben behalve thuis
Je hebt in de wereld twee soorten IP adressen (vergelijkbaar met huisadressen); openbaar en privé IP adressen. Openbaar IP is uniek; dat is voor iedereen anders. Net als dat iedere woning een uniek adres heeft is alles dat met het internet verbonden ook voorzien van een uniek IP adres.

Dit IP adres krijgt jouw interrnetmoden thuis van je internetprovider (wie dat is maakt niet uit). DIt is jouw IP adres en is een uniek adres.Mijn modem heeft een ander IP adres gekregen van mijn internetprovider.

Ga jij het internet op dan gaat dit via jouw router, en daarmee ook vanaf dat IP adres.

Maar thuis kun jij ook een lokaal netwerk hebben van apparaten. Bijvoorbeld een computer, NAS, laptop en printer. Deze maken allemaal verbinding met je router. Deze is 'de baas' van jouw thuisnetwerk en geeft aan de verbonden apparaten een lokaal IP adres uit. Dit IP adres is in jouw netwerk uniek, maar wereldwijd zeker absoluut niet.
In vergelijking met dat je huisadres uniek is in de wereld (Staatweglaan 12 in Lutjebroek, Nederland) zijn de adressen/posities in jouw woning ook uniek (je broertje zit in de slaapkamer links naast de trap. Ik heb thuis ook een 'links naast de trap' maar heb daar wat anders zitten dan bij jou)

Een lokaal IP adres begint altijd met 192.168. Dit wordt door je router uitgegeven. Wil jij in jouw lokaal thuisnetwerk een ander apparaat benaderen dan heb je dat lokale IP adres nodig.

Maar zit jij niet meer in je lokale thuisnetwerk (en ben je dus niet verbonden met je router) dan werkt je lokale IP adres niet meer.
Op school zit jij in het lokale schoolnetwerk; je bent verbonden met de router op school. Deze geeft ook IP adressen uit aan alles wat lokaal verbonden is in de 192.168 range. Maar wat er op 192.168.178.249 zit in jouw schoolnetwerk is echt onbekend. Misschien zit er een printer. Misschien is het IP adres niet in gebruik op school..

Thuis is het adres van je broertje 'Linker slaapkamer naast de trap' Op school werkt het adres 'Linker slaapkamer naast de trap' waarschijnlijk niet. En alsdat adres wel bestaat vindt je er niet je broertje :P.

Wil je vanuit een externe positie met je broertje praten dan moet je dus eerst contact maken met jouw woning (je huisadres), om dan door iemand in je woning door te worden verbonden met 'de slaapkamer naast de trap' om met je broer in contact te komen.

Wil je vanuit school contact maken met je NAS moet je dus eerst contact maken met je IP adres van huis. Vervolgens moet deze je doorverbinden met je NAS. Hiertoe moet je op je router instellen dat bepaald verkeer wordt doorverbonden met je NAS op 162.168.178.249.

Maar van buitenaf een lokaal IP adres benaderen gaat niet werken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:36:
[...]

Je hebt in de wereld twee soorten IP adressen (vergelijkbaar met huisadressen); openbaar en privé IP adressen. Openbaar IP is uniek; dat is voor iedereen anders. Net als dat iedere woning een uniek adres heeft is alles dat met het internet verbonden ook voorzien van een uniek IP adres.

Dit IP adres krijgt jouw interrnetmoden thuis van je internetprovider (wie dat is maakt niet uit). DIt is jouw IP adres en is een uniek adres.Mijn modem heeft een ander IP adres gekregen van mijn internetprovider.

Ga jij het internet op dan gaat dit via jouw router, en daarmee ook vanaf dat IP adres.

Maar thuis kun jij ook een lokaal netwerk hebben van apparaten. Bijvoorbeld een computer, NAS, laptop en printer. Deze maken allemaal verbinding met je router. Deze is 'de baas' van jouw thuisnetwerk en geeft aan de verbonden apparaten een lokaal IP adres uit. Dit IP adres is in jouw netwerk uniek, maar wereldwijd zeker absoluut niet.
In vergelijking met dat je huisadres uniek is in de wereld (Staatweglaan 12 in Lutjebroek, Nederland) zijn de adressen/posities in jouw woning ook uniek (je broertje zit in de slaapkamer links naast de trap. Ik heb thuis ook een 'links naast de trap' maar heb daar wat anders zitten dan bij jou)

Een lokaal IP adres begint altijd met 192.168. Dit wordt door je router uitgegeven. Wil jij in jouw lokaal thuisnetwerk een ander apparaat benaderen dan heb je dat lokale IP adres nodig.

Maar zit jij niet meer in je lokale thuisnetwerk (en ben je dus niet verbonden met je router) dan werkt je lokale IP adres niet meer.
Op school zit jij in het lokale schoolnetwerk; je bent verbonden met de router op school. Deze geeft ook IP adressen uit aan alles wat lokaal verbonden is in de 192.168 range. Maar wat er op 192.168.178.249 zit in jouw schoolnetwerk is echt onbekend. Misschien zit er een printer. Misschien is het IP adres niet in gebruik op school..

Thuis is het adres van je broertje 'Linker slaapkamer naast de trap' Op school werkt het adres 'Linker slaapkamer naast de trap' waarschijnlijk niet. En alsdat adres wel bestaat vindt je er niet je broertje :P.

Wil je vanuit een externe positie met je broertje praten dan moet je dus eerst contact maken met jouw woning (je huisadres), om dan door iemand in je woning door te worden verbonden met 'de slaapkamer naast de trap' om met je broer in contact te komen.

Wil je vanuit school contact maken met je NAS moet je dus eerst contact maken met je IP adres van huis. Vervolgens moet deze je doorverbinden met je NAS. Hiertoe moet je op je router instellen dat bepaald verkeer wordt doorverbonden met je NAS op 162.168.178.249.

Maar van buitenaf een lokaal IP adres benaderen gaat niet werken.
Zal vast niet hier aan de hand zijn, maar tegenwoordig geven ISP's ook interne IP's aan huizen vanaf de wijkkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-04 22:24
Misschien kan een vpn een uitkomst zijn :)?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 11:10
VPN is inderdaad wel aan te raden, dan heb de data in elk geval encrypted en het is een extra beveiligingslaag.

Webaccess oplossing die Buffalo aanbiedt kan best gevaarlijk zijn aangezien iedereen op het Internet jouw webaccess adres kan benaderen en naar harte lust login/password combinaties kan gaan proberen. Ik zou hier heel erg mee oppassen. Buffalo biedt ongetwijfeld beveiliging hierop aan (block bij bepaald aantal mislukte pogingen bijvoorbeeld) maar alsnog is een VPN een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Niet online
En hoe denken jullie dat TS een VPN kan opzetten? Vraag mij af of de technische kennis daarvoor aanwezig is. Ik zou lekker beginnen met de NAS verbinding, als dat lukt dan kijken naar een VPN. Leuk projectje toch?

Ben het overigens wel eens dat een VPN aan te raden is.

[ Voor 46% gewijzigd door TwArbo op 13-02-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

TwArbo schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:05:
En hoe denken jullie dat TS een VPN kan opzetten? Vraag mij af of de technische kennis daarvoor aanwezig is. Ik zou lekker beginnen met de NAS verbinding, als dat lukt dan kijken naar een VPN. Leuk projectje toch?

Ben het overigens wel eens dat een VPN aan te raden is.
Hij heeft z'n NAS ook ingesteld en remote werkend gekregen. Alleen via school lukt niet, als ik dat zo lees. Dus, waarom geen VPN. Zeker een leuk projectje en gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11-2021
Je kan ook over poort 443 gaan met je verbinding. Die poort is vaak niet gesloten op netwerken. mstsc werkt er bijna overal over dus zal een webdienst/vpn ook wel werken. Vanuit daar zijn de mogelijkheden bijna eindeloos denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Core2016 op 13-02-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TwArbo schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Zal vast niet hier aan de hand zijn, maar tegenwoordig geven ISP's ook interne IP's aan huizen vanaf de wijkkast.
:? Lijkt me sterk dat ik een 10.x, 172.x of 192.x adres krijg op "mijn buitenlijn"...

Heb je voorbeelden van jouw uitspraak?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:03:
[...]

:? Lijkt me sterk dat ik een 10.x, 172.x of 192.x adres krijg op "mijn buitenlijn"...

Beste voorbeeld is mijn eigen ervaring bij een vorige woning. Daar deelde ik mijn IP met mijn blok. Het was weliswaar een studenten woning (geen kamer oid), maar ik had gewoon een normaal persoonlijk postadres. Dus voor alles was het een zelfstandige woning, maar ik kreeg wel een intern IP uit de muur.

Echter nu ik erover nadenk, had ik later (paar maanden/jaren) wel een eigen IP. Wellicht was het een tijdelijke oplossing oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@TwArbo duidelijk; waarschijnlijk (nadruk) een intern netwerk, al dan niet "gesubsidieerd" door de opleiding of de verhuurder. Normaliter zal een ISP niet een "intern IP" uitgeven aan consumenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:03:
[...]

Kan toch wel degelijk, zélfs als je alléén uitgaat van de "oude" CLASS A tm. E verdeling qua netwerken 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

wimmel_1 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:29:
[...]

Kan toch wel degelijk, zélfs als je alléén uitgaat van de "oude" CLASS A tm. E verdeling qua netwerken 8)
We gaan "ietsjes" offtopic en je hebt gelijk dat sommige IP-adressen wel degelijk een optie zijn voor ISP's en grote subnetting ondersteunen (groter dan het aantal klanten van een ISP); daartegenover staat natuurlijk dat de 3 genoemde IP's over het algemeen voor gebruik op een private network worden ingezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:33:
[...]

We gaan "ietsjes" offtopic en je hebt gelijk dat sommige IP-adressen wel degelijk een optie zijn voor ISP's en grote subnetting ondersteunen (groter dan het aantal klanten van een ISP); daartegenover staat natuurlijk dat de 3 genoemde IP's over het algemeen voor gebruik op een private network worden ingezet ;)
Ik zal hier nú niet "de wijsneus" uit gaan hangen omdat het er voor de TS niet toe doet maar jij steld(e) dat die volledige ranges binnen de oude classes als "private" gezien mogen worden.

in de 172 range is dat alléén van 172.16.x.x t/m 172.31.x.x
in de 192.range is dat alléén van 192.168.x.x t/m 192.168.x.x

Netmask mag je wél naar boven ophogen maar nooit naar beneden als je "Class Less" gaat werken!! 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1