Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn pc al een tijdje maar sinds kort is mijn bios 2 keer gecrasht na het afsluiten van windows. Dus ik deed een bios reset en alles leek gewoon weer in orde te zijn. Maar toch gebeurt er soms toch iets geks. De moederbord die ik gebruik is de Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming, en wat soms gebeurt is dat het led licht van mijn moederbord gaat voor een paar sec uit en als ik aan gamen ben schiet hij dus naar het bureaublad zonder dat ik iets anders zie op het bureaublad. En dit gebeurt ook altijd tijdens het games als ik mijn headset erin doe. Het lijkt wel of er op dat moment iets op de achtergrond aan het laden is. heeft iemand enige idee van wat dit kan zijn en wat ik nu het beste kan doen?

alle drivers zijn up-to-date en heb de laatste bios versie F9d.

Specs:
i7-7700k
GA-Z270X-Ultra Gaming
2x8gb- corsair vengeance led
EVGA Geforce 1080ftw
samsung 500gb ssd
crucial 250gb ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoe kan je BIOS crashen na afsluiten van Windows? Bedoel je dat hij opnieuw opstart en dan tijdens de BIOS fase (voordat Windows begint) niet uit zichzelf verder gaat? Of dat hij dan helemaal niet meer reageert? Zie je een foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik denk een maandje terug of zo. toen deed ik hem uit voordat ik ging slapen en ik merkte dat het wat langer duurde dan normaal maar dacht er niks bij. En toen ik volgende dag wakker werd ging ie wel aan alleen hij ging idd niet verder maar geen melding. toen had ik hem opgestuurd naar de winkel. En hun vertelde me dat bios moest gereset worden. En toen kreeg ik hem terug en het gebeurde nog een keer daarna. Maar nu wist ik hoe het het moest gereset worden. ik vertel dat erbij van misschien heeft het ene met het andere te maken.

en bedankt voor de snelle reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Welk merk en type voeding heb je?
Welke biosversie staat op het moederbord?
Wat zijn de SMART waarden van de ssd's?
Kijk in het Windows logboek welke fouten weergegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xilence xp700r6 voeding
F9d bios versie / https://www.gigabyte.com/...0X-Ultra-Gaming-rev-10#kf
allebei de ssd's zijn 100%, gecheckt met crystaldiskinfo.

toen ik in de logboeken zat te kijken bij beheergebeurtenissen net gebeurden het weer
niveau: Waarschuwing

Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 1 van bron SMBCtrl niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

pid = 1, chip_id = 0, LedId_v4 = 50001f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

Die voeding sowieso de prullenbak in, kan geen 400+w stabiel leveren, geen wonder dat de videokaart en/of hele systeem eruit klapt bij belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Vervang eerst de voeding en dan kijken we wel verder. Gezien het systeem misstaat een high-end Gold niet. Bijvoorbeeld Corsair RMx, Bitfenix Whisper, be quiet Straight Power 11. 550w is genoeg.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
rdejongjr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:55:
Die voeding sowieso de prullenbak in, kan geen 400+w stabiel leveren
Leg 'ns uit waarom je dat vind. Deze voeding met 700W rating kan volgens de spec sheet 30A leveren (360W) op 2x 12V-lijnen.
geen wonder dat de videokaart en/of hele systeem eruit klapt bij belasting.
De grafische kaart heeft een rating van 215W via 2 x 8 pin verbindingen.

@Verwijderd

De melding over SMBCtrl kan een timeout melding van de SMBus zijn en is afkomstig van Gigabyte software. Het lijkt gerelateerd te zijn aan RGB. Het kan dus goed een relatie hebben met dat het led licht even uitgaat op je moederbord. Kijk eens wat er gebeurt als je de driver en LED software verwijderd. Werkt het systeem dan verder wel goed?

Als het dan nog niet werkt verder kijken naar voeding en moederbord.

Zorg dat de grafische kaart en cpu juist op de voeding zijn aangesloten, met alle beschikbare stekkers goed in de contacten. Een goed contact is bij hoge stromen altijd belangrijk. Als je bijvoorbeeld te weinig stekkers aansluit, krijgt bijvoorbeeld de grafische kaart of processor te weinig stroom of vraagt teveel stroom via te dunne kabels. Dan worden die heet en kunnen er allerlei stabiliteitsproblemen ontstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 14-02-2019 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@mrmrmr ja het klopt wat je zegt het heeft te maken met RGB elke keer als ik rgb fushion 2.0 software aan doe dan gebeurt het weer. ik heb de software verwijderd en weer geïnstalleerd maar blijft nog steeds en verder heb ik de voeding ook veranderd. maar naast deze probleem draait mijn pc wel prima
Pagina: 1