Een hoop onzinnige antwoorden (vooral discussies), maar gelukkig ook een paar zinnige antwoorden.
Allereerst wat een geneuzel om juridisch correcte termen. DOA is geen juridisch correcte term maar volgens mij is er met wat basislogica vrij eenvoudig een deductie te maken wat ik met de term bedoel.
Ik heb het scherm teruggestuurd als DOA (Dead on arrival) en stel de vraag of ik nog gebruik kan maken van het herroepingsrecht (onderdeel van de WKOA). Het is dan vrij evident dat ik in dit geval met DOA doel op RMA en niet het herroepingsrecht (WKOA). Immers als ik gebruik had gemaakt van het herroepingsrecht (WKOA) zou ik niet de vraag stellen of ik nog gebruik kan maken van het herroepingsrecht(WKOA).
De webwinkel heeft het scherm ontvangen en gecontroleerd daarbij wordt vermeld de er zo snel mogelijk een vervangend model mijn kant op komt. Afhandeling ging dus een stuk sneller dan ik had gedacht.loki504 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 07:25:
Herroepingsecht gaat in op het moment dat je de producten ontvangt. Niet wanneer zij versturen of jij bestelt. Tevens kan je natuurlijk gewoon even een belletje plegen naar de winkel. Dat je hem bv liever omgeruilt ziet ipv enkele weken wachten op reparatie.
Dit wist ik niet, ik ging er vanuit dat de factuurdatum hiervoor leidend zou zijn. Maar het is inderdaad vanaf het moment dat de consument de product(en) heeft ontvangen.
Blokker_1999 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:36:
Hoewel je op dit moment inderdaad wel gebruik kunt maken van je rechten moet je je ook bedenken dat de handelaar niet dom is en mogelijks zal weigeren van opnieuw aan je te verkopen, zeker als je onmiddellijk hetzelfde product opnieuw besteld.
Beste is inderdaad van contact op te nemen en na te vragen wat er mogelijk is.
Als ik gebruik maak van mijn rechten als consument dan is dat voor de verkoper geen grond om mij verdere verkoop te weigeren. Juridisch zou dit een domme zet zijn van een verkoper en qua reviews media-aandacht wellicht nog dommer.
Hackus schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:46:
[...]
Het is
niet zo, dat een 'DOA" 14 dagen kan duren door wat jij aangeeft Herroeping.
Je hebt het goed gedaan, want je hebt iets ontvangen wat defect is. Het kan even duren voordat het in 'hun systeem' is ingevoerd als ontvangen. Je beroept je niet op herroeping, dus dat moet je even vergeten.
Bel het bedrijf op, en ga niet thuis gespannen zitten wachten achter T&T systeem van PostNL.
Tja, ik blijf een nerd he, liever niet bellen alleen als het anders niet kan.
OgreNL schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:52:
[...]
Ik denk dat je een denkfout maakt. De periode van 14 dagen slaat op het melden aan de leverancier. Binnen die periode hoeft het product niet eens teruggestuurd te zijn, laat staan dat de claim door de leverancier binnen deze periode afgehandeld moet zijn..
BW7:230o-3
[...]
De periode van 14 dagen gaat in na het ontvangen van het product zoals @loki541 ook aangaf.
edit:
Je hebt gelijk 14 dagen om te melden, dan na melden nog 14 dagen waarin het bij de leverancier binnen moet zijn.
Rolfie schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:38:
[...]
Bellen is vaak wel veel sneller, directer en echt waar je kan communiceren en overleggen met elkaar. Dat werkt vaak 10 keer beter dan een email. Daarna eventueel bevestigingen wat er besproken is, werkt vaak al een stuk beter. Opnemen is natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar vaak is wel zo.. Bellen is sneller.
[...]
Een RMA is iets anders dan een WKOA claim.
DOA heeft helemaal geen betekenis. En TS gebruikt juist deze term waardoor er een hoop onduidelijk of mogelijk is.
[...]
Ook onzin.... Een fysieke beschadiging is altijd een stuk lastiger en een defect. De kans dat een kras vanuit de fabriek er aanwezig is, is een stuk kleiner dan als het product niet aan gaat zonder verdere beschadigingen. Kans op discussie is altijd vele malen groter. Direct melden van de beschadiging is altijd het beste. Zomaar fysieke beschadigingen onder WKOA terug sturen kan een lastige discussie worden.
[...]
Bewijs leveren is alleen een stuk lastiger voor beide partijen. Want fysieke beschadigingen kunnen ook door gebruikers fouten komen. En krassen kunnen een lastige discussie zijn.
Tussen gelijk hebben en krijgen kunnen behoorlijke (lange) discussies ontstaan waar TS niet mee is geholpen. Zeker niet als die er geen melding van heeft gemaakt, wat werkt eerder in zijn nadeel dan zijn voordeel.
DOA ofwel RMA was in dit geval de juiste handeling want zoals je al aangeeft kan de leverancier een schadevergoeding in rekening brengen als ik had gedaan alsof mijn neus bloed en het product gewoon had geretourneerd onder de WKOA.
stftweaker schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:39:
[...]
Je kan prima een beschadigt product wat je zo hebt ontvangen retourneren onder de wet koop op afstand. Je zal dit alleen wel zo snel mogelijk moeten melden(lees in de praktijk vrijwel direct). En hierover per email of schriftelijk contact moeten hebben met de winkelier.
Het is namelijk gebruikersschade en iemand heeft dit veroorzaakt. En het is erg makkelijk van de winkelier om te zeggen jij hebt de kras veroorzaakt en dan zit je daar met een monitor waar jij de kras niet van hebt veroorzaakt.
Dit is voor de verkoper helemaal niet makkelijk. De verkoper zal foto's moeten kunnen overleggen waarop duidelijk zichtbaar is dat het product en verpakking onbeschadigd zijn verzonden. Daarnaast kan de schade veroorzaakt zijn tijdens transport waar je raad het al de verkoper ook verantwoordelijk voor is.
https://www.webwinkelkeur...jna-nooit-voor-consument/Dimens schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:03:
[...]
Allereerst zou ik (per mail) met de handelaar overleggen of de herroepingstermijn al loopt of pas gaat lopen wanneer zij de monitor vervangen hebben en weer in jouw bezit is. In het eerste geval zou ik de overeenkomst direct ontbinden en elders een monitor aanschaffen. Want alhoewel per wet niets geregeld lijkt te zijn met de herroepingstermijn maar wel uit te leggen valt aan de hand van jurisprudentie (Quelle AG-arrest punt 41) dat de zaak bij non-conformiteit met vertraging is geleverd, zou ik de discussie niet aan willen gaan met een handelaar die zo kort na het aangaan van de overeenkomst al zo met zijn klanten omgaat.
Mocht het wel zo zijn dat de herroepingstermijn gaat lopen wanneer deze is vervangen en weer in jouw bezit is, zou ik melden dat jij binnen een redelijke termijn van bijvoorbeeld drie dagen een vervangende monitor verwacht en anders overeenkomst ontbindt.
[...]
[...]
[...]
De consument hoeft niet te wachten totdat de handelaar de zaak conform heeft gemaakt alvorens de consument de overeenkomst kan herroepen. Herroepen van een overeenkomst voor een zaak is mogelijk vanaf het moment waarop de overeenkomst tot stand is gekomen tot 14 dagen na de dag dat de zaak door de consument of een door de consument aangewezen derde is ontvangen.
[...]
Met bellen heb je niets zwart op wit staan. Mail heeft de voorkeur wanneer je van plan bent afspraken te maken en de mogelijkheid bestaat dat de andere partij zich niet aan de afspraken zou kunnen houden.
[...]
RMA bestaat net zo goed niet als juridische term. Betekent echter niet dat als de handelaar zelf dergelijke termen gebruikt voor wettelijke of commerciële garantie, er geen juridische waarde aan vast zit.
[...]
Onzin.
[...]
Ook dit is onzin. Alles wat afwijkt van de overeenkomst, valt onder het conformiteit-beginsel.
bedankt voor je antwoorden hier heb ik meeste aan gehad, al betwijfel ik of je gelijk heb over het volgende punt “Daarnaast je hebt een beschadiging, die moet je eigenlijk anders melden. Want bij een WKOA zal de beschadiging naar voren komen, en zal jij hier de reparatie kosten voor moeten betalen. Immers je hebt geen melding gemaakt van beschadigingen.”
Ik zou daar graag een bron bij hebben
edit:
Van de weerlegging
.
stftweaker schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:25:
[...]
Als het gaat om een nieuwe monitor zit er altijd iets van een seal en of bescherming. De kans dat er: "na het aansluiten van het scherm zag ik dat er een flinke kras / beschadiging in het beeld zat"
Zaken als defecte pixels dat is allemaal standaard. maar een kras..
Het is voor een winkelier heel makkelijk om te zeggen dat er voldoende bescherming is voor zown apparaat. Folie/piepschuim/ andere dingen. Een beschadiging/ kras komt niet zomaar. En ik zeg niet dat de TS dit gedaan heeft dat absoluut niet. Alleen het is een beetje vreemd dat er een monitor binnenkomt die nieuw is die flink beschadigd is en dat moet ergens van komen.
Kijk de 6 maanden waar je over praat zijn voor standaard defecten. Maar dit is heel simpel te weerleggen, ja op nieuw verkochte monitoren zit folie en bescherming en worden direct vanuit de distributeur/fabrikant geleverd. Er is denk ik geen sprake van een flinke deuk in de doos anders zou je het pakket standaard weigeren/wordt je aangeraden dit te doen. Dus dan moet het ergens vandaan komen waar de winkelier niks vanaf weet.
Not sure if trolling…
Want een beschadiging kan onmogelijk ontstaan bij binnenkomst in het magazijn, bij het verzenden vanuit het magazijn of ergens tijdens het transport? Dit is interessante informatie heb je toevallig een onderzoek waar dit uit blijkt?
[
Voor 101% gewijzigd door
2020Media op 13-02-2019 21:30
]