Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werk pc, onderdelen lijst uit 2017, zijn er verbeterpunten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• skmoonlight
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 18:20
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een pc voor werk, geen video bewerking. vaak 50-100 tabbladen tegelijk open

Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 1100, toebehoren zijn al aanwezig

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee, college werkt nu op een laptop en zal overstappen naar dit systeem

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De volgende onderdelen zitten in mijn eigen werk pc, deze heb ik in 2017 laten bouwen, erg tevreden mee. Alleen nu betaal ik 2 jaar later voor hetzelfde systeem even veel, vond dat wat onverwacht vandaar dit verzoek tot advies.

€20 Arctic Silver 5 Thermal Compound
€33.95 Cooler Master Processor Koeler Hyper 212 Evo AMD & Intel
€116 Microsoft Windows 10 Home NL, 64-bit OEM
€150 Corsair 1x16GB, DDR4, 3000MHz, CL15, Vengeance LPX
€80 Corsair Voeding CX550M 550W, Modulair
€26 Asus DVD Brander DRW-24D5MT 24x, SATA
€422 Intel Kaby Lake Core i7 7700K 4.20GHz 8MB Box
€89 Asus mATX Moederbord Prime B250M-Plus
€69 Antec Midi Tower GX505 ATX, Window
€99 Samsung SSD 860 EVO 500GB, 2.5

Totaal: €1104.95

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
bij voorkeur intel, altijd tevreden mee geweest, maar het is alleen een voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nee

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Zitten er onderdelen in mijn lijst waar nu een betere versie van is tegen +- dezelfde prijs?

alvast bedankt!

Beste antwoord (via skmoonlight op 13-02-2019 13:51)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:05
arctic silver 5 zou ik vervangen voor thermal grizzly die is beter en goedkoper (ja ik was zelf ook verbaasd na 12 jaar AC5 gebruik.)

pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut 5,55 gram

je geheugen is een slechte keuze dit is een nekele stick van 16 gb je kan beter een setje van 2 nemen dit werkt sneller (dual channel) waarom ze nog singles verkopen is me een raadsel.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

7700k ga je geen voordeel uit halen voor office werk dus is de i5-8400 idd een betere en goedkopere keuze.

pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed

En een los koelertje is natuurlijk ook wel nodig. Iets in deze trend kan beter zoals een dark toch 4 maar dit lijkt mij toch wel ongeveer het minimum zodat hij lekker stil blijft werken.

pricewatch: Arctic Freezer 33 Plus

en een basis moederbordje omdat de 8th gen intel een andere chipset nodig heeft:

pricewatch: Gigabyte Z370M DS3H (rev 1.0)

Scheelt je al snel een paar honderd euro

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:51
Zo duur hoeft het niet. Onderstaand systeem is uitstekend geschikt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 188,-€ 188,-
1MSI B360M Mortar€ 97,90€ 97,90
1Antec P5€ 54,99€ 54,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 109,-€ 109,-
1LG GH24NSD1€ 14,03€ 14,03
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Crucial P1 500GB€ 77,90€ 77,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,54

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom niet een off-the-shelf machine van HP, Dell of ander A-merk?

Juist voor een werk PC zou ik snel kiezen voor iets dat kant- en klaar is én waar mogelijk een zinvolle garantie zit op het geheel.

Ander ding, waarom geen notebook?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • Beste antwoord

• computerjunky
arctic silver 5 zou ik vervangen voor thermal grizzly die is beter en goedkoper (ja ik was zelf ook verbaasd na 12 jaar AC5 gebruik.)

je geheugen is een slechte keuze dit is een nekele stick van 16 gb je kan beter een setje van 2 nemen dit werkt sneller (dual channel) waarom ze nog singles verkopen is me een raadsel.

7700k ga je geen voordeel uit halen voor office werk dus is de i5-8400 idd een betere en goedkopere keuze.

En een los koelertje is natuurlijk ook wel nodig. Iets in deze trend kan beter zoals een dark toch 4 maar dit lijkt mij toch wel ongeveer het minimum zodat hij lekker stil blijft werken.

en een basis moederbordje omdat de 8th gen intel een andere chipset nodig heeft:

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-11 17:58
Je hebt 50-100 tabs open? Waarin precies? De browser of andere software. Mag ik ook vragen wat je raadpleegt of bewerkt?

Edit: Heb je met veel open tabbladen, van wat dan ook, niet sowieso veel geheugen nodig?

[ Voor 27% gewijzigd door Pieter E. op 12-02-2019 22:55 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:18

Tribits

Onkruid vergaat niet

unezra schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:17:
Waarom niet een off-the-shelf machine van HP, Dell of ander A-merk?
Zat even te kijken naar kant en klare systemen van de bekende merken, maar nadeel is dat vaak alleen de high end systemen 16GB hebben. Dan zit je al snel aan een systeem van 1000 euro terwijl het ook voor aanzienlijk minder moet kunnen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• unezra

unezra

Tribits schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:12:
[...]
Zat even te kijken naar kant en klare systemen van de bekende merken, maar nadeel is dat vaak alleen de high end systemen 16GB hebben. Dan zit je al snel aan een systeem van 1000 euro terwijl het ook voor aanzienlijk minder moet kunnen.
Geheugen is bij Dell en HP eenvoudig uit te breiden (of in de config aan te passen) plus dat je via een reseller custom configs kunt kopen mocht het niet via de online tool te configureren zijn.

Laat je dat niet weerhouden.

Het kan zéker voor minder, ook bij een HP of Dell. :)

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:18

Tribits

Onkruid vergaat niet

unezra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:27:
[...]

Geheugen is bij Dell en HP eenvoudig uit te breiden (of in de config aan te passen) plus dat je via een reseller custom configs kunt kopen mocht het niet via de online tool te configureren zijn.
Ik zie het bij Dell in ieder geval niet terug terug, die laten je alleen kiezen uit standaard configuraties.
Het kan zéker voor minder, ook bij een HP of Dell. :)
Voorbeelden? Een beetje concreet zijn kan geen kwaad.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• unezra

unezra

Tribits schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:51:
[...]
Ik zie het bij Dell in ieder geval niet terug terug, die laten je alleen kiezen uit standaard configuraties.
De meeste Dell systemen, zakelijke lijn, zijn te customizen.

Maar gezien het om een werk PC gaat, kun je waarschijnlijk ook terecht bij een reseller zoals ComputaCenter. (Die doen ook in kleinere aantallen. Wij hebben laatst 2 laptops besteld. Ook in een custom config. Latitude 5591's met 1T SSD en 32G bestaan niet, toch hebben wij ze.)
[...]
Voorbeelden? Een beetje concreet zijn kan geen kwaad.
https://www.dell.com/nl-n...-3060-desktop/n018o3060mt

Ik gok dat je met die wel voor €1100 klaar moet zijn in jouw config. Optiplex doosjes zijn heerlijk en de ervaring leert dat extra geheugen of een extra grote SSD bij Dell niet heel erg duur zijn. Wij waren in ieder geval prettig verrast dat onze Latitudes met 32G ipv 16G geheugen en 1T NVMe ipv 512G NVMe maar iets van €400 duurder waren dan de standaard.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

computerjunky schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:40:

i5-8400 heeft geen Z370 moederbord nodig met 3200MT/s RAM

B360 voldoet prima met 2666 RAM.

@skmoonlight Ik zou ook voor zakelijk gebruik een systeem kiezen zoals @unezra aangeeft, evt met service abb.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• unezra

unezra

Hackus schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:30:
[...]
@skmoonlight Ik zou ook voor zakelijk gebruik een systeem kiezen zoals @unezra aangeeft, evt met service abb.
Ja, voor zakelijk gebruik zou ik echt kiezen voor iets met tenminste "Next Business Day onsite". Gaat het ding kapot, staat er een dag later iemand op de stoep met onderdelen.

Het fijne is, dat kan inclusief "Keep Your Harddrive", waardoor je tenzij je HDD kapot is, je zo door kunt.

Kost misschien iets meer maar het is je gereedschap, zonder dat kun je niet werken. Goede garantie is een soort van verzekering dat je niet lang zonder zit als 'ie een keer kapot gaat en is de investering wel waard. :)

Daarbij schrijf je het spul af over 5 jaar, per jaar vallen dat soort kosten wel mee.

Zakelijk zou ik echt nooit voor zelfbouw gaan. Altijd iets van een A-merk als HP, Dell, Lenovo, etc, bij hen dan zuiver voor de zakelijke lijn. (Da's ook waarom we work-wise voor een Latitude zijn gegaan. Specs zijn wat zakelijker gericht, het is ondanks een dubbele gfx kaart, echt een zakelijk werkpaard. Build-quality lijkt over het algemeen beter te zijn dan het consumer spul.)

• skmoonlight
iedereen heel erg bedankt voor de hulp, we hebben nu wat samengesteld

We hebben een klein bedrijf en misschien dat we het na een jaar of 3 wel als prive pc gaan gebruiken (en een nieuwe kopen voor op werk) dus wilde wel liever voor een custom build, en zijn toch voor een betere cpu gegaan, ws wat overkill.

Dit is het geworden:
Microsoft Windows 10 Home NL, 64-bit OEM
Corsair 2x8GB, DDR4, 3200MHz, CL16, Vengeance LPX
Corsair Voeding CX550M 550W, Modulair
Asus DVD Brander DRW-24D5MT 24x, SATA
Antec Midi Tower GX505 ATX, Window
Samsung SSD 860 EVO 500GB, 2.5"
ASRock Z390 Pro 4 ATX, 1151
Intel Processor Core i7-9700K 3.6GHz, 12MB, 1151
Antec Processor Koeler A40 Pro AMD & Intel

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
De look van die case (plastic fantastic en gewoon lelijk) snap ik helemaal niet in een professionele omgeving. Als ook de nood voor een DVD brander, wie gebruikt dat nog...?

En dan kom je hier advies vragen maar je beantwoordt geen enkele vraag hier...
Dan koop je maar "overhaast" een systeem?

Snap het nut van dit topic niet echt...

• skmoonlight
ik was blij met de antwoorden en dat heeft me wel geholpen hoor, heb hierdoor de ram/moederbord en cpu aangepast.

Voor de case, we ontvangen geen klanten hier, en ik heb zelf hier ook die case staan.

Dvd speler/brander waren even duur en die speler wordt toch heel soms even gebruikt.

En het kopen was verder niet overhaast, ik zocht (zoals ik origineel aangaf) alleen onderdelen die beter waren voor hetzelfde bedrag, of even goed voor minder.

Het eerste systeem werk ik nu namelijk op en ben hier erg tevreden over, dus we wilde +- hetzelfde.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@skmoonlight i5-9600k is te vergelijken met een i7-7700k
pricewatch: Intel Core i5-9600K Boxed

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• unezra

unezra

skmoonlight schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:51:
ik was blij met de antwoorden en dat heeft me wel geholpen hoor, heb hierdoor de ram/moederbord en cpu aangepast.

Voor de case, we ontvangen geen klanten hier, en ik heb zelf hier ook die case staan.

Dvd speler/brander waren even duur en die speler wordt toch heel soms even gebruikt.

En het kopen was verder niet overhaast, ik zocht (zoals ik origineel aangaf) alleen onderdelen die beter waren voor hetzelfde bedrag, of even goed voor minder.

Het eerste systeem werk ik nu namelijk op en ben hier erg tevreden over, dus we wilde +- hetzelfde.
Waarom in godsnaam koop je een zelfbouwdoos?

Dat is echt en in alle opzichten ongeveer de slechtste keuze die je kunt maken als het gaat om een werk PC.

• skmoonlight
unezra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:10:
[...]

Waarom in godsnaam koop je een zelfbouwdoos?

Dat is echt en in alle opzichten ongeveer de slechtste keuze die je kunt maken als het gaat om een werk PC.
ik zie niet in waarom dit uitmaakt of het een werk of privé pc is hiervoor?

We waren verder ook niet op zoek om kosten te besparen, vond het vooral gek dat een systeem met onderdelen uit 2017 nog even duur was, dus wilde kijken of het beter kon voor dezelfde prijs.

En we kopen alles/laten het bouwen bij 1 bedrijf (indien je dacht dat we het zelf gingen bouwen)

• unezra

unezra

skmoonlight schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:35:
[...]
ik zie niet in waarom dit uitmaakt of het een werk of privé pc is hiervoor?
Juist.

Een zakelije notebook of PC (Dell Optiplex of Latude bijvoorbeeld) word compleet samengesteld en je krijgt garanties op een goede werking van het geheel. Plus, support op het geheel én wereldwijde, snelle support.

NBD onsite is vrij gewoon voor zakelijke machines.

Wat ga je doen als maandag je PC kapot gaat? Weekje wachten tot je een nieuwe hebt?
We waren verder ook niet op zoek om kosten te besparen, vond het vooral gek dat een systeem met onderdelen uit 2017 nog even duur was, dus wilde kijken of het beter kon voor dezelfde prijs.
Je bent een bedrijf, het gaat om TCO, ROI en risico analyses :)

Ik durf er redelijk op te gokken dat jouw machine, het op alle 3 de fronten af legt ten opzichte van een willekeurige A-merk zakelijke machine met NBD onsite en wat andere toeters.
En we kopen alles/laten het bouwen bij 1 bedrijf (indien je dacht dat we het zelf gingen bouwen)
Als je het laat bouwen, is zo'n in de regel niet goedkoper dan een A-merk. Kortom, je koopt iets dat duurder is, potentieel minder betrouwbaar, slechtere ROI en TCO en mnder garanties bied.

You do the math.

• skmoonlight
unezra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:43:
[...]

Wat ga je doen als maandag je PC kapot gaat? Weekje wachten tot je een nieuwe hebt?

[...]

Je bent een bedrijf, het gaat om TCO, ROI en risico analyses :)

Ik durf er redelijk op te gokken dat jouw machine, het op alle 3 de fronten af legt ten opzichte van een willekeurige A-merk zakelijke machine met NBD onsite en wat andere toeters.

[...]

Als je het laat bouwen, is zo'n in de regel niet goedkoper dan een A-merk. Kortom, je koopt iets dat duurder is, potentieel minder betrouwbaar, slechtere ROI en TCO en mnder garanties bied.

You do the math.
Bedankt voor alle feedback, ik denk alleen dat wij hier toch anders naar kijken

Die garantie/service vind ik zelf niet zo boeiend.

Als de pc kapot gaat is een week wachten geen probleem, we hebben een prima ander systeem waar op gewerkt kan worden.

Verder werken we niet lokaal met het opslaan van gegevens, dus als de ssd kapot gaat is het even vervelend, maar meer dan een nieuwe kopen + windows installeren is het niet.

We hebben de laatste 6-8 jaar altijd onze systemen voor thuis en werk zelf laten samenstellen en dit werkt gewoon prima voor ons.

We wilde gewoon een goed systeem, en dit systeem voldoet verder gewoon prima aan onze wensen

• computerjunky
skmoonlight schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:19:
iedereen heel erg bedankt voor de hulp, we hebben nu wat samengesteld

We hebben een klein bedrijf en misschien dat we het na een jaar of 3 wel als prive pc gaan gebruiken (en een nieuwe kopen voor op werk) dus wilde wel liever voor een custom build, en zijn toch voor een betere cpu gegaan, ws wat overkill.

Dit is het geworden:
Microsoft Windows 10 Home NL, 64-bit OEM
Corsair 2x8GB, DDR4, 3200MHz, CL16, Vengeance LPX
Corsair Voeding CX550M 550W, Modulair
Asus DVD Brander DRW-24D5MT 24x, SATA
Antec Midi Tower GX505 ATX, Window
Samsung SSD 860 EVO 500GB, 2.5"
ASRock Z390 Pro 4 ATX, 1151
Intel Processor Core i7-9700K 3.6GHz, 12MB, 1151
Antec Processor Koeler A40 Pro AMD & Intel
Simpele tip de 9xxx serie cpu's zijn heethoofden nou zie ik voor office werk helemaal geen problemen dat doet deze cpu echt op zijn sokken maar als je hem later voor thuis gaat gebruiken of er zwaardere taken tegenaan gaat gooien dan is een iets betere koeler wel te adviseren.

• skmoonlight
computerjunky schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:35:
[...]

Simpele tip de 9xxx serie cpu's zijn heethoofden nou zie ik voor office werk helemaal geen problemen dat doet deze cpu echt op zijn sokken maar als je hem later voor thuis gaat gebruiken of er zwaardere taken tegenaan gaat gooien dan is een iets betere koeler wel te adviseren.
Bedankt!!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

skmoonlight schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:56:
[...]

Bedankt voor alle feedback, ik denk alleen dat wij hier toch anders naar kijken

Die garantie/service vind ik zelf niet zo boeiend.

Als de pc kapot gaat is een week wachten geen probleem, we hebben een prima ander systeem waar op gewerkt kan worden.

Verder werken we niet lokaal met het opslaan van gegevens, dus als de ssd kapot gaat is het even vervelend, maar meer dan een nieuwe kopen + windows installeren is het niet.

We hebben de laatste 6-8 jaar altijd onze systemen voor thuis en werk zelf laten samenstellen en dit werkt gewoon prima voor ons.

We wilde gewoon een goed systeem, en dit systeem voldoet verder gewoon prima aan onze wensen
Alleen raakt het geen kant nog wal. ;)

@computerjunky 7900 niet en 9600 ook niet.

• skmoonlight
Hackus schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:13:
[...]

Alleen raakt het geen kant nog wal. ;)
Ik snap dat mensen er misschien anders over denken, maar had wel in mijn eerste bericht netjes aangegeven waarvoor ik hulp vroeg,
"Wat verwacht je van ons?
Zitten er onderdelen in mijn lijst waar nu een betere versie van is tegen +- dezelfde prijs? "

en advies is verder altijd welkom, en ben daar ook dankbaar voor. maar ik heb wel netjes vanaf het begin aangegeven waar we naar op zoek waren en dat was geen kant en klaar systeem van dell

(mijn ervaringen met de service/garantie is ronduit slecht te noemen, dus deze garantie heeft voor ons geen toegevoegde waarde, vervang liever zelf een onderdeel voor 100 euro dan weer 10 keer te moeten bellen en het dan nog niet geregeld wordt)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:34
skmoonlight schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:42:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een pc voor werk, geen video bewerking. vaak 50-100 tabbladen tegelijk open
Ik snap nog steeds niet wat je met het systeem gaat doen...

Je koopt een 8 core processor van 450 euro voor een "beetje internetten"?

• unezra

unezra

mitsumark schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 00:07:
[...]

Ik snap nog steeds niet wat je met het systeem gaat doen...

Je koopt een 8 core processor van 450 euro voor een "beetje internetten"?
Heh, daar heb ik zelfs nog overheen gekeken...
Nee, da's niet echt nuttig voor een browser met een paar tabbladen.

EDIT:
Zit voor de lol nog even te kijken wat mijn CPU heeft gekost iets meer dan een jaar geleden. Dat was voor een tamelijk high-end systeem. €235,-

pricewatch: AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler

Wat je met een €450 CPU moet in een systeem die zoals het omschreven word een fractie gaat doen van wat ik met mijn systeem doe is me een raadsel. Het klinkt nogal ongebalanceerd. Zo'n CPU duw je in een systeem van 4K, niet een van net iets boven de €1000. Da's onzinnig.

[ Voor 43% gewijzigd door unezra op 14-02-2019 00:15 ]

Pagina: 1