Zelf site-survey doen (wireless) iemand ervaring mee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:03
Mijn vraag

Voor mijn werk werd ik gevraagd om site-surveys te doen op onze locaties.
Dit om het aantal AP's te bepalen voor ons nieuwe wifi netwerk.
Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee hoe dit in zijn werk gaat.

i.v.m. de kosten gaan we dit zelf doen i.p.v. uitbesteden.
Nu ben ik benieuwd of er iemand ervaring hiermee heeft en hardware/software kan aanbevelen.
Software pakketten hiervoor hoeft niet gratis te zijn maar moet natuurlijk niet al te hoog zijn (budget tot €200 a €300)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Qua hardware hebben we de Mikrotik cAP ac uitgekozen om onze Cisco WAP371 te gaan vervangen icm met een nog uit te zoeken routerboard om capsman op te draaien.

We hebben de beschikking over zowel Windows laptops als Macbooks om de software op te draaien.
Ook Android toestellen en iPhones om testen mee te doen mocht dit nodig zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard ben ik al wat wezen zoeken op google maar weet niet echt wat nu een goede techniek is om het aantal AP's te plannen voor een locatie. De meeste locaties hebben een enkele verdieping en sommige meerdere verdiepingen. Dit maakt het (volgens mij) alweer iets ingewikkelder.

Ook heb ik al even wat gekeken naar verschillende software pakketten zoals: netspot, heatmapper maar geen idee waar ik precies op moet letten en/of wat goed werkt.

Technische tekeningen van de locaties hebben we al verzameld

Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen.
Mocht er iets onduidelijk zijn vraag gerust!

IT Guru :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat me snel te binnen schiet (maar niet even te koop bij Mediamarkt ofzo): https://www.smallnetbuild...ce-analyzer-for-75-part-1

Veel AP's hebben, vanuit de fabrikant, een optimale range bij een bepaalde uitzendsterkte. Zolang er geen obstakels op lokatie zijn, kan je dat natuurlijk als richtlijn nemen. Maar dan is de plaatsing / richting van de ingebouwde antennes vaak meteen het eerste waar je rekening mee moet houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Gaat om meerdere locaties dus een serieuze investering waarom dan besparen op het goed uitmeten en dus het niet onnodig veel plaatsen van accespoints ?

Wat je wilt weten hoe je radio spectrum eruit ziet en waar je obstakels gaat tegenkomen of juist storingsbronnen.

Je hebt om dat meten de rf explorer 6g ~500 euro of de metageek wi-spy ~1600 euro. Hierbij is de wispy wel een stuk uitgebreider en je hebt een hoop info op hun site over wifi en hun omgeving.

Je hebt ook een hoop andere software pakketten maar of die meten alleen de demping en dus niet het spectrum zelf of ze zijn 3k+ in aanschaf.

Je kan ook op de yolo toer gaan en gewoon een accespoints plaatsen en de demping gaan meten. En zo ruimte voor ruimte gaan uitmeten. Je hebt dan echter totaal geen gegevens over je omgeving en mogelijke stoorbronnen. Dus dan is er de kans dat je meer accespoints gaat ophangen dan nodig relatief aanwezig. Maar zolang je er geen support op hoeft te leveren kom je er wel mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Recent is hier in een ander topic ook over gesproken, lees vooral deze post even door: dion_b in "Netwerk aanleggen in een bibliotheek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien kan je voldoende vinden op de website van Ekahau?
https://www.ekahau.com/

Er zijn voldoende bedrijven die deze software gebruiken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Deze video bekijken en je dan af vragen wat het kost als je wifi netwerk ruk is en wat het kost om een professional je netwerk in te laten meten. Verder kan deze guide je helpen bij sizing.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je al tekeningen hebt, zou je natuurlijk met een mikrotik die je een config geeft kunnen gaan meten met iets als Netspot waar je plattegronden in kan inlezen. Je Mikrotik plaatsen en dan meten wat het bereik is. Deze verplaatsen en opnieuw meten.
Gaat het om kantoor omgevingen of complexe industriele omgevingen? Is het netwerk voor, handig voor personeel en gasten of voor produktie.
Als het om een industriele productie omgeving gaat, lekker uitbesteden, je wil die aap niet op je schouder hebben.
Is het een kantoor omgeving leuk voor personeel en gasten gewoon doen en er lekker van leren. Maak vooral duidelijk aan de opdrachtgever wat de risico's zijn en waar je kennis ligt. Zodat je er nooit op afgerekend kan worden. Zie het verder als studie.
Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:02:
Wat me snel te binnen schiet (maar niet even te koop bij Mediamarkt ofzo): https://www.smallnetbuild...ce-analyzer-for-75-part-1
Inderdaad geniaal plan. Uitdaging is de WiFi-adapter. Alles met een RTL8812AU zou moeten werken, maar uit eigen ervaring kan ik helaas melden dat Kismet totaal geen output geeft met een TP-Link Archer T4U :'(
Veel AP's hebben, vanuit de fabrikant, een optimale range bij een bepaalde uitzendsterkte. Zolang er geen obstakels op lokatie zijn, kan je dat natuurlijk als richtlijn nemen. Maar dan is de plaatsing / richting van de ingebouwde antennes vaak meteen het eerste waar je rekening mee moet houden.
Range is over een open veld. Tenzij je in paleizen/sportzalen bezig bent is bereik niet relevant, het is demping door obstakels dat je dekking bepaalt. Bovendien wil je niet dimensioneren op dekking maar op capaciteit.
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:29:
Recent is hier in een ander topic ook over gesproken, lees vooral deze post even door: dion_b in "Netwerk aanleggen in een bibliotheek"
:>

Inderdaad redelijk van toepassing. Ik geloof dus dat een budget van EUR 200 a 300 onvoldoende is om dit goed aan te pakken, zeker niet als je ook de tijd mee moet rekenen die je nodig hebt om minimale compententie in de materie te krijgen. Allicht handig om dat op te tellen en dan nog eens te berekenen of het handiger is om het zelf te doen ipv in te huren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:19

talin

ES-MA

Vorkie schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:33:
Misschien kan je voldoende vinden op de website van Ekahau?
https://www.ekahau.com/

Er zijn voldoende bedrijven die deze software gebruiken in ieder geval.
is goed spul!
zelf diverse site surveys mee gedaan.
zorg voor een goede plattegrond, Laad die in je setup.
en dan is het een kwestie van acces points plaatsen, lange kabels, en meten maar!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Pagina: 1