Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducktape3618
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-06 20:49
Hoi allemaal,

Sinds 8 oktober ben ik in het bezit van een mooie monitor, namelijk de Acer Predator Z35 35" (200hz variant). Deze is nieuw en niet tweede hands. Toen ik deze had aangesloten en deze ging gebruiken, merkte ik dat de kleuren niet helemaal optimaal waren. Hierbij dacht ik dat het de nieuwigheid was en dat dit misschien in de loop van de tijd wel minder werd. Ik heb verschillende aanpassingen geprobeerd via de instellingen van de monitor zelf, zoals het contrast verhogen, spelen met de kleurinstellingen en hardware switchen. Dit maak echter geen verschil.

Het volgende is te zien op de launcher van Battle.Net (Zie Afbeelding 1). Deze foto's zijn gemaakt met mijn mobiel, aangezien je dit niet ziet via een screenshot op een andere monitor. Let wel op dat het effect wat je op de foto ziet wel een stúkje extremer is dan wat ik in het echt zie. Een ingezoomde foto van afbeelding 1, kun je zien op Afbeelding 2. Je ziet hier dat het vrij 'blokkerig' is en de kleuren niet geleidelijk donkerder worden. Ook zie je veel witte blokjes. Het lijkt ook steeds erger te worden. Voorheen was dit - wat ik mij herinner - nog niet zo heftig. Dit effect is niet alleen te zien bij de Battle.Net launcher. In video's en games zie ik dit ook. In Afbeelding 3 kun je een foto zien van hoe het eruit ziet als ik een video bekijk. De kleur zwart is hier echter niet mooi en lijkt zelfs donkerblauw. Veel details ontbreken ook. Bij de arm van Nicolette in deze afbeelding, zie je één zwart gat en verder geen contouren van haar arm. Zodra men donkere kleding draagt, lijkt het érg donkerblauw en vaag. Dit is niet bij één kleur, maar ook bijvoorbeeld hierbij (Afbeelding 4). Dit is zwart in combinatie met rood.

Mijn PC specificaties:
Processor: Intel i7 7700k
Moederbord: MSI Z270 Gaming Pro Carbon
Videokaart: MSI GeForce GTX 970 4G
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2L3000C15
SSD: Samsung 960 EVO 250GB

Wat ik heb geprobeerd:
  • Drivers geüpdatete
  • Drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
  • Contrast / kleuren aangepast van de monitor zelf.
  • Contrast / kleuren aangepast in NVIDIA Control Panel.
  • DisplayPort kabel eruit gehaald en HDMI gebruikt, om te kijken of dit probleem nog bleef. Dit probleem bleef hetzelfde bij zowel de DisplayPort kabel als de HDMI.
  • Videokaart eruit gehaald en gebruik gemaakt van de on-board graphics, om te kijken of dit nog steeds te zien was. Dit probleem bleef hetzelfde.
  • Screenshot gemaakt en naar een maat gestuurd. Hij zag de vreemde kleuren niet op zijn monitor vanaf mijn screenshot.
Ik heb al wel contact gehad met de winkel waar ik deze had besteld. Zij kwamen met de reactie dat ik met Acer producten maar naar de website van Acer moest gaan en wellicht kunnen zij 'm ophalen voor reparatie.

Voor ik de monitor daadwerkelijk wil aanmelden, wou ik toch even jullie hulp inschakelen. Wellicht hebben jullie nog ideeën of oplossingen.

Dus bij deze: hebben jullie misschien nog ideeën/suggesties of enig idee of dit een fabrieksfout is?

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je maat die kleuren/blokken niet ziet op een screenshot (printscreen?), dan is het handig dat je die hier ook even post. Want als dat allemaal klopt, is het inderdaad een instelling of defect aan de monitor.

Dat gezegd; ik neem aan dat zowel Windows als je games op native resolutie van de monitor draaien? Want het lijkt ook verdacht veel erop dat je een te lage resolutie aanstuurt met de GPU en dan gaat (bijna) elke monitor het zelf "vies" upscalen en dan krijg je dit soort vlekken.

Is het alleen in games? Alle games? Sommige games? Of ook als je een film afspeelt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 00:30
Heb je de monitor al op de mediabox van de tv aangesloten of op een blueray speler/console als je due heb om de pc in zijn geheel uit te sluiten als veroorzaker van het probleem

Je kan de monitor even factory resetten maar ik zou eerst even een andere input bron op de monitor proberen.
Werkt dat ook niet dan is het de monitor en moet hij retour.
Werkt dat wel dan is er ergens een conflict dat lastiger op te sporen is.

[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 12-02-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducktape3618
MAX3400 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:40:
Als je maat die kleuren/blokken niet ziet op een screenshot (printscreen?), dan is het handig dat je die hier ook even post. Want als dat allemaal klopt, is het inderdaad een instelling of defect aan de monitor.

Dat gezegd; ik neem aan dat zowel Windows als je games op native resolutie van de monitor draaien? Want het lijkt ook verdacht veel erop dat je een te lage resolutie aanstuurt met de GPU en dan gaat (bijna) elke monitor het zelf "vies" upscalen en dan krijg je dit soort vlekken.

Is het alleen in games? Alle games? Sommige games? Of ook als je een film afspeelt?
Hierbij een screenshot(printscreen) van mijn Battle.Net launcher: Klik. Als het goed is, zal jij geen vreemde blokken moeten zien.

Zowel de games als de applicaties die ik draai, gebruiken de juiste resolutie. Misschien is dit ook nog wel een goed voorbeeld: Je ziet hier het schermpje wat word weergegeven als je je drivers van NVIDIA update. Hier zie je (ingezoomd) ook weer een 'overlappend' effect van grijs/zwart waarbij het niet goed gaat.

Dit probleem heb ik gezien in CS:GO, WoW, YouTube, Netflix, NVIDIA driver update scherm en ik zie dit ook heel lichtjes in de achtergrond van de Steam Client store.
computerjunky schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:51:
Heb je de monitor al op de mediabox van de tv aangesloten of op een blueray speler/console als je due heb om de pc in zijn geheel uit te sluiten als veroorzaker van het probleem

Je kan de monitor even factory resetten maar ik zou eerst even een andere input bron op de monitor proberen.
Werkt dat ook niet dan is het de monitor en moet hij retour.
Werkt dat wel dan is er ergens een conflict dat lastiger op te sporen is.
Wij hebben helaas geen BluRay speler/console.
Ik gebruik normaal de DisplayPort ingang. Deze kabel heb ik er ook al uitgehaald en de HDMI kabel aangesloten op mijn monitor en videokaart. Dit probleem bleef zich als nog voor doen. Vervolgens heb ik mijn videokaart uit mijn PC gehaald en de monitor rechtstreeks op het moederbord aangesloten. Ook toén bleef alles nog hetzelfde.

Het lijkt wel alsof de monitor er moeite mee heeft om 'fading colors' weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ja het lijkt deels op 8 bit kleuren maar ergens ook weer niet.

Zeker ook geen laptop in huis met een bruikbare uitgang of iemand waar je even snel kan testen?

Even testen is de enige manier om definitief met het vingetje naar de monitor te kunnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducktape3618
computerjunky schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:47:
Ja het lijkt deels op 8 bit kleuren maar ergens ook weer niet.

Zeker ook geen laptop in huis met een bruikbare uitgang of iemand waar je even snel kan testen?

Even testen is de enige manier om definitief met het vingetje naar de monitor te kunnen wijzen.
Net even een laptop opgezocht in huis en gevonden! HDMI kabeltje in mijn monitor en laptop geprikt en meteen de Battle.Net launcher opgestart. Helaas... Geen verschil tussen mijn PC en laptop. Toch ook maar even een YouTube video opgezocht, maar ook dit mocht niet baten.

Bij zowel mijn laptop als op de PC, zie ik hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Tijd om acer te bellen dan :(

zit niets anders op dan zo snel mogelijk omruilen.

van de consumentenbond:
Gaat het product binnen 6 maanden na aankoop kapot, dan gaat de wet ervan uit dat het al niet in orde was toen je het kocht. Je hebt dan recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt.

mocht er dus iemand lastig gaan doen...
Persoonlijk vind ik dat de verkoper je gewoon een nieuwe heeft te sturen en de oude met rma naar acer terug moet sturen maar helaas willen dat soort dingen nog weleens moeizaam verlopen. Hoop in ieder geval dat je snel een nieuwe of een gefixte monitor heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat je ziet is het fenomeen color banding. Het symptoom van een gebrek aan kleurdiepte van het paneel.

Dit is geen defect maar een eigenschap. Vermoedelijk omdat de focus op hoge refresh ligt en niet op kleurdiepte.

Staat genoeg info over op Google.

Gezien de ernst ervan zou ik de monitor wel gewoon insturen. Dit is by far de meest erge banding die ik ooit heb gezien.

[ Voor 19% gewijzigd door Blaat op 13-02-2019 07:40 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1