Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 3raser
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-10 08:39

3raser

Onderdirecteur

Topicstarter
Ik gebruik al een tijdje QBittorrent en draai momenteel de laatste versie 4.1.5. Nu merk ik dat vooral mijn uploads na een bepaalde tijd stagneren. Als ik de client langere tijd draai dan lijkt het op een gegeven moment alsof er vrijwel niets meer geupload wordt. De snelheden zijn laag en het betreft slechts enkele torrents. Herstart ik QBittorrent dan zie ik de uploads direct weer terug springen naar het normale niveau. Ik zie veel meer activiteit in meerdere torrents en de snelheden zijn een stuk hoger. Ik kan niet exact zeggen wanneer de stagnatie plaats vind maar na 24 uur is het meestal wel merkbaar.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? En wat kan ik hier aan doen?

Ik gebruik QBittorrent via PIA VPN wat altijd prima werkt. Ik heb nog even getwijfeld of ik het probleem misschien bij PIA moest zoeken maar aangezien het herstarten van de client alleen al voldoende is lijkt de VPN niet het probleem.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-07 14:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bijna alle torrentclients verzieken het aantal openstaande connecties op je modem/router. De vraag is dus "waar" in de infra heb je PIA opgesteld staan en, misschien nog simpeler, wat gebeurt er als je je connecties en simultaneous uploads etc een door 100 deelt in je client?

Xbox Live: OctagonQontrol

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Probeer de volgende keer eens om toch je VPN te resetten. Daarmee sluit je die VPN namelijk echt uit (terwijl je dat nu alleen doet op basis van 'reset van de torrentclient verhelpt het probleem')

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• 3raser

3raser

Onderdirecteur

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:07:
Bijna alle torrentclients verzieken het aantal openstaande connecties op je modem/router. De vraag is dus "waar" in de infra heb je PIA opgesteld staan en, misschien nog simpeler, wat gebeurt er als je je connecties en simultaneous uploads etc een door 100 deelt in je client?
PIA werkt via hun eigen Windows client. Direct vanaf de pc waar de QBittorrent client dus ook draait.
Jester-NL schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:02:
Probeer de volgende keer eens om toch je VPN te resetten. Daarmee sluit je die VPN namelijk echt uit (terwijl je dat nu alleen doet op basis van 'reset van de torrentclient verhelpt het probleem')
Ik heb dit inderdaad geprobeerd. Dit heeft als eerste effect dat QBittorrent even helemaal niets meer doet omdat hij blijkbaar moet verwerken dat de verbinding weer terug is. Daarna lijken de snelheden inderdaad ook beter te zijn dan ervoor.

Het is moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen. Ik heb voor de zekerheid het maximale aantal connecties verlaagd en ga het weer een tijdje in de gaten houden. Bedankt voor de reacties.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:02
Uploads in Qbittorrent werkt minder goed als je geen portforward hebt.
Gebruik je de portforward feature van PIA?

• 8mile13
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:23
knip, zie post van F_J_K hieronder

F_J_K wijzigde deze reactie 13-02-2019 20:22 (89%)

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

F_J_K wijzigde deze reactie 13-02-2019 20:22 (90%)

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• 8mile13
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:23

F_J_K wijzigde deze reactie 13-02-2019 20:23 (96%)

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Modbreak:Genoeg over waar de beste warez te vinden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

3raser schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:54:
[...]
Het is moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen. Ik heb voor de zekerheid het maximale aantal connecties verlaagd en ga het weer een tijdje in de gaten houden. Bedankt voor de reacties.
Test inderdaad een tijd met veel minder openstaande verbindingen. Zeg maximaal 50 of zo. Daarna kan je altijd beetje bij beetje omhoog gaan.

Als geen succes: test een tijdje zonder PIA (bijv. Linux images oid), dan weet je of het daar aan ligt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:36

Damic

Afwezig soms

@3raser heb dat probleem ook en is alleen met QB al de rest blijft mooi doorgaan.

* Damic heeft geen poort forward ingesteld want wissel nogal wat van vpn server. En als ik wel een forward durf instellen crasht de modem (staat openwrt met openvpn op) :( behalve bij upnp/nat-pmp instel.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MAX3400

MAX3400

F_J_K schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:26:
[...]

Als geen succes: test een tijdje zonder PIA (bijv. Linux images oid), dan weet je of het daar aan ligt.
Volgens mij, maar dat is even uitzoeken (zit niet zo in tegenwoordige torrent/tracker-vereisten); als je een "open torrent" hebt met UDP-ondersteuning, kan je die op PC A binnenhalen, daarna je WAN-verbinding sluiten, PC A laten seeden en PC B aanslingeren.

Doe je dit op vol vermogen / connecties / bandwidth en alsnog klapt de verbinding eruit, weet je ook / in ieder geval dat er iets met je router / netwerk of je OS aan de hand is (op oudere OS'en kon je nog wel iets doen met TCP connecties / open ports / TX/RX-offloading).

• 3raser

3raser

Onderdirecteur

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:11:
Uploads in Qbittorrent werkt minder goed als je geen portforward hebt.
Gebruik je de portforward feature van PIA?
Hier was ik niet van op de hoogte. Het werkt namelijk ook zonder port forwarding. Heeft port forwarding misschien te maken met het DHT protocol?

Heb het zojuist ingesteld en de uploads lijken te vliegen (net na herstart). Eens zien of ze dat over een dag nog steeds doen.

• mschol
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
3raser schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:05:
[...]

Hier was ik niet van op de hoogte. Het werkt namelijk ook zonder port forwarding. Heeft port forwarding misschien te maken met het DHT protocol?

Heb het zojuist ingesteld en de uploads lijken te vliegen (net na herstart). Eens zien of ze dat over een dag nog steeds doen.
hier staat een stuk uitgelegd waarom portforwarding een positief effect heeft op de (upload)snelheid:
https://superuser.com/que...rwarding-help-in-torrents

Portforwarding wordt door mijn vpn (windscribe) afgeraden als je meer waarde hecht aan je privacy, daar het je makkelijker identificeerbaar schijnt te maken.

mschol wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:12 (12%)

[A] LEGO 76042 SHIELD Helicarrier

• MAX3400

MAX3400

DHT & portforwarding & "mogelijk" twin-tracker announce. Kan je net zo goed je VPN uitzetten want je herleidbaarheid is dan vrij groot geworden.

• 3raser

3raser

Onderdirecteur

Topicstarter
mschol schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:10:
[...]

hier staat een stuk uitgelegd waarom portforwarding een positief effect heeft op de (upload)snelheid:
https://superuser.com/que...rwarding-help-in-torrents

Portforwarding wordt door mijn vpn (windscribe) afgeraden als je meer waarde hecht aan je privacy, daar het je makkelijker identificeerbaar schijnt te maken.
MAX3400 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:15:
DHT & portforwarding & "mogelijk" twin-tracker announce. Kan je net zo goed je VPN uitzetten want je herleidbaarheid is dan vrij groot geworden.
Ik lees bug reports uit 2015 betreffende port forwarding op VPN verbindingen maar PIA schrijft ook dat ze deze gefixt hebben.

Hebben jullie een actuele bron die onderschrijft dat port forwarding daadwerkelijk een privacy probleem oplevert? Bij windscribe lees ik niet direct dat dit wordt afgeraden. Ik begrijp dat je wel sporen achterlaat via de "routes" die je gebruikt. Iemand die mijn verkeer in de gaten houdt zou via het VPN IP en de poort kunnen weten dat ik het ben. Maar dan weten ze nog niet welk privé IP adres er achter het verkeer zit. Zijn er redenen om aan te nemen dat iemand je privé IP zou kunnen achterhalen?

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
3raser schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:05:
[...]

Denk niet dat het daar aan ligt. Mét port forwarding ingesteld (gebruik geen VPN) is het nog steeds slecht, meen gelezen te hebben dat het sinds versie 4 zo is (zie bijv. https://github.com/qbittorrent/qBittorrent/issues/7954)
Maar het gaat hier met name om de downloadsnelheid zo te zien (waar ik ook 'last' van heb/ zo ziet mijn grafiek er ook uit /\/\/\/\/\/\/\/\/\/) maar heb idd ook gemerkt dat upload na een tijdje stagneert (wel een veel kortere periode dan 24 uur) maar uiteindelijk wel weer de snelheid oppikt.
Dit topic gaat wel specifiek over de upload en hier ook duidelijk verschil tussen versie 3 en 4: https://github.com/qbittorrent/qBittorrent/issues/7822 (heb zelf nooit 3 gebruikt maar merk hetzelfde met utorrent vs Qbit v4)

• 3raser

3raser

Onderdirecteur

Topicstarter
apis29 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:22:
[...]

Denk niet dat het daar aan ligt. Mét port forwarding ingesteld (gebruik geen VPN) is het nog steeds slecht, meen gelezen te hebben dat het sinds versie 4 zo is (zie bijv. https://github.com/qbittorrent/qBittorrent/issues/7954)
Maar het gaat hier met name om de downloadsnelheid zo te zien (waar ik ook 'last' van heb/ zo ziet mijn grafiek er ook uit /\/\/\/\/\/\/\/\/\/) maar heb idd ook gemerkt dat upload na een tijdje stagneert (wel een veel kortere periode dan 24 uur) maar uiteindelijk wel weer de snelheid oppikt.
Dit topic gaat wel specifiek over de upload en hier ook duidelijk verschil tussen versie 3 en 4: https://github.com/qbittorrent/qBittorrent/issues/7822 (heb zelf nooit 3 gebruikt maar merk hetzelfde met utorrent vs Qbit v4)
Sinds ik port forwarding heb ingesteld is mijn upload zeer stabiel. Bij mij werkt dit dus blijkbaar wel. Ik heb ook enkele downloads getest en deze waren naar mijn idee niet veel trager of sneller dan anders. Dat lijkt mij ook logisch aangezien die niets met de port forwarding te maken hebben.

Ik ben nog steeds benieuwd welke negatieve invloed port forwarding kan hebben op mijn privacy. Is mijn eigen IP adres zichtbaar of niet?

Verder loop ik nu vooral tegen de limiet van mijn processor aan. Mijn Intel Core i3 is al wat ouder en heeft geen hardwarematige encryptie ondersteuning. De VPN client van PIA kan dus bijna niet sneller werken dan nu het geval is omdat hij niet sneller kan encrypten/decrypten. Maar dat staat verder los van dit topic. ;)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True